Reklama

Doświadczyć bliskości Żywego Boga

Niedziela kielecka 16/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Co roku obchodzimy uroczyście Wielkanoc, z radością uczestniczymy w Rezurekcji, idziemy w procesji za figurą zmartwychwstałego Chrystusa, entuzjastycznie wyznajemy ważną prawdę naszej wiary: Chrystus prawdziwie zmartwychwstał, Alleluja!
Dlaczego w tej antyfonie znajduje się słowo „prawdziwie”? Czyżby było echem wątpliwości niektórych ludzi co do faktu zmartwychwstania Chrystusa? Te słowa wypowiadają uczniowie Jezusa (por. Łk 24, 34), którzy początkowo sceptycznie odnieśli się do opowiadań kobiet o pustym grobie, uważając ich słowa za „czczą gadaninę” (por. Łk 24,11). Nie mogli jeszcze pojąć, że człowiek może powstać z martwych. Dopiero po pewnym czasie, gdy świadectwo kobiet zostało potwierdzone przez Szymona, mogli powiedzieć: „Chrystus rzeczywiście zmartwychwstał”.
Czy zatem może dziwić fakt, że również Apostoł Tomasz nie uwierzył w słowa swoich współbraci? Fakt zmartwychwstania był dla niego czymś niepojętym, niewyobrażalnym, niewiarygodnym: „Jeżeli na rękach Jego nie zobaczę śladu gwoździ i nie włożę palca mego w miejsce gwoździ, i nie włożę ręki mojej do boku Jego, nie uwierzę”. Dopiero po powtórnym ukazaniu się Jezusa mógł Tomasz powiedzieć: Chrystus prawdziwie zmartwychwstał.
Dziś wielu ludzi mogłoby powiedzieć: Szczęśliwy był ten niewierny Tomasz! Jego wątpliwości zostały tak szybko rozwiane. Jezus przyszedł do niego i pozwolił mu się dotknąć. Jak wielu ludzi chciałoby dziś podzielić losy niewiernego Tomasza i innych uczniów, którzy mogli na własne oczy zobaczyć Zmartwychwstałego, dotknąć Jego ciała, usłyszeć jego głos.
Niektórzy nazywają Tomasza „niedowiarkiem” i mają mu za złe, że nie potrafił zaufać swojemu Mistrzowi. Jakby chcieli powiedzieć: człowiekowi nie wolno wątpić, człowiek musi w pełni wierzyć w to, co mówi Biblia, czego naucza Kościół. Tych zaś, którzy nie wierzą, którzy przeżywają chwile zwątpienia, chciałoby się najlepiej wykluczyć z Kościoła jako niegodnych imienia chrześcijanin.
Co może powiedzieć „niewierny” Tomasz współczesnemu światu - światu, który żąda dowodów, światu, któremu nie wystarczają argumenty i piękne przemowy? „Niewierny” Tomasz może nas wiele nauczyć. On chce nam powiedzieć, że chwile zwątpień nie są zabronione. Jezus nie zganił swojego ucznia za niedowierzanie, nie powiedział mu: biada ci, niedowiarku! Jezus daje Tomaszowi możliwość osobowego spotkania. Wiara oparta jedynie na rozumowych argumentach jest niepełna i płytka. Aby mogła być głęboka, potrzebne jest osobowe spotkanie z Bogiem, doświadczenie Jego obecności w swoim życiu!
Św. Jan Ewangelista opisuje paradoksalną sytuację: uczniowie dowiadują się od Marii Magdaleny o zmartwychwstaniu Jezusa, ale ta wiedza nie przynosi im radości, nie podrywa ich do działania. Nadal przebywają w zamknięciu z obawy przed Żydami. Dopiero spotkanie z Jezusem zmienia ich życie i napełnia pokojem. Wniosek jest zatem prosty: aby wiara była żywa, aby mogła odmienić życie człowieka, potrzebne jest spotkanie z Bogiem - spotkanie osobowe, spotkanie twarzą w twarz.
Nie wolno nam zatem rozpaczać, że niektórzy ludzie wciąż jeszcze nie wierzą w Zmartwychwstałego, że ich życie jest pełne wątpliwości i trudności w wierze. Oni potrzebują czasu, by móc spotkać Boga na swojej drodze. Może dobrze, że we współczesnym świecie jest tak wielu ludzi podobnych do biblijnego Tomasza - wielu sceptyków, którzy nie potrafią ślepo wierzyć, którzy szukają dowodów, którzy chcą, by ich wiara była dojrzała i odpowiedzialna. Dzięki nim wiara nie jest dziecinna, naiwna i bezkrytyczna.
Dziś warto zapytać, jak takim ludziom spotkanie z Jezusem umożliwić? Niewątpliwie pierwszym miejscem, gdzie można doświadczyć Bożej obecności jest świątynia, gdzie Jezus jest obecny w swym Słowie i pod postaciami chleba i wina. To tutaj można doświadczyć bliskości Boga, który umarł na krzyżu, zmartwychwstał, żyje i pośród nas przebywa. Drugim miejscem spotkania z Bogiem jest człowiek. My, ludzie wierzący, mamy być drogą prowadzącą do Chrystusa: „Tak niech świeci wasze światło przed ludźmi, aby widzieli wasze dobre uczynki i chwalili Ojca waszego, który jest w niebie” (Mt 5, 16). Innymi słowy: niech życie nas - chrześcijan będzie tak piękne, dobre i szlachetne, by inni uwierzyli, że Jezus naprawdę zmartwychwstał i żyje w naszych sercach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: ekskomunika dla biskupa i kapłana za udzielenie sakry bez zgody papieża

W związku z publicznym przyznaniem się 16 listopada do udzielenia przez emerytowanego arcybiskupa Lusaki, Telesphore’a Mpundu sakry biskupiej bez zgody Ojca Świętego ks. Anthony D. Wardowi prefekt Dykasterii do spraw Nauki Wiary, kard. Víctor Manuel Fernández oficjalnie poinformował o zaciągnięciu przez obydwu kary ekskomuniki mocą samego czynu.

Ks. Anthony D. Ward, założyciel tradycjonalistycznej wspólnoty Servants of the Holy Family (Sług Świętej Rodziny), ujawnił publicznie, że w 2024 r. został potajemnie wyświęcony na biskupa bez mandatu papieskiego, co jest czynnością niezgodną z prawem i skutkuje automatyczną ekskomuniką ze strony Stolicy Apostolskiej.
CZYTAJ DALEJ

Watykan/ Papież wyruszy w czwartek w pierwszą zagraniczną podróż: do Turcji i Libanu

2025-11-26 06:49

[ TEMATY ]

Watykan

Leon XIV w Turcji i Libanie

Vatican Media

Papież Leon XIV wyrusza w czwartek w pierwszą zagraniczną podróż. Ponad pół roku po wyborze uda się do Turcji i Libanu. Zrealizuje plany swego poprzednika Franciszka, który chciał złożyć wizytę w Turcji w związku z 1700. rocznicą Soboru Nicejskiego.

Papież będzie w Turcji do niedzieli 30 listopada, a następnie do 2 grudnia - w Libanie.
CZYTAJ DALEJ

Czujność jest podstawową postawą chrześcijanina

2025-11-26 12:26

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Czuwać nie oznacza „nic nie robić”. Kto czuwa, nie stoi w miejscu, w bezruchu. On rośnie. Kiedy wierzący czuwa, to znaczy, że nie śpi, nie poddaje się znudzeniu i nie ulega rozproszeniom.

Jezus powiedział do swoich uczniów: «Jak było za dni Noego, tak będzie z przyjściem Syna Człowieczego. Albowiem jak w czasie przed potopem jedli i pili, żenili się i za mąż wydawali aż do dnia, kiedy Noe wszedł do arki, i nie spostrzegli się, aż przyszedł potop i pochłonął wszystkich, tak również będzie z przyjściem Syna Człowieczego. Wtedy dwóch będzie w polu: jeden będzie wzięty, drugi zostawiony. Dwie będą mleć na żarnach: jedna będzie wzięta, druga zostawiona. Czuwajcie więc, bo nie wiecie, w którym dniu Pan wasz przyjdzie. A to rozumiejcie: Gdyby gospodarz wiedział, o jakiej porze nocy nadejdzie złodziej, na pewno by czuwał i nie pozwoliłby włamać się do swego domu. Dlatego i wy bądźcie gotowi, bo o godzinie, której się nie domyślacie, Syn Człowieczy przyjdzie».
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję