Stowarzyszenie „Mozart 2003”, którego członkowie wykazali się w ubiegłym roku świetnym wykonaniem dzieł salzburskiego mistrza podczas Liturgii Eucharystycznej, zorganizowało w IV Niedzielę Wielkiego Postu koncert pod nazwą Misterium pasyjne w bazylice archikatedralnej. Przy dźwiękach zespołu instrumentalnego na podium przed ołtarzem wkroczył chór, śpiewając hymn Christus vincit, wariacyjnie opracowany przez szczecińskiego kompozytora Marka Jasińskiego. Misterium przebiegało w czterech częściach: Getsemani, Matka, Krzyż, Śmierć. Śpiew 35-osobowego chóru mieszanego (wykonującego oryginalne utwory Krzysztofa Pendereckiego, Marka Jasińskiego, Pawła Łukaszewskiego, Antona Brücknera i innych kompozytorów oraz pieśni pasyjne w różnych opracowaniach) przeplatał się z recytacją wybranych fragmentów poetyckich Ernesta Brylla, na tle muzyki instrumentalnej Marii Wąsowicz. W pierwszej części miało miejsce prawykonanie nagrodzonego na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Vere Passio interesującego utworu Getsemani Katarzyny Kwiecień, do słów Krzysztofa Seweryna Wrońskiego. Wykonawcami misterium byli: recytator Jakub Sewerynik (szkoda, że przekonująco interpretowane teksty, były miejscami słabo słyszalne z powodu złego nagłośnienia) oraz Chór i Zespół Instrumentalny Stowarzyszenia „Mozart 2003”. Nienaganne pod względem intonacyjnym wykonanie odznaczało się też należytą ekspresją, w czym niemała zasługa wrażliwości muzycznej dyrygenta Szymona Wyrzykowskiego, który sprawował także kierownictwo artystyczne nad całością. Licznie zgromadzeni w katedrze miłośnicy muzyki sakralnej wysłuchali misterium w całkowitym skupieniu, a następnie rzęsistym aplauzem nagrodzili wykonawców.
Pomóż w rozwoju naszego portalu