Reklama

Specjaliści od Ewangelii?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Toczące się wokół filmu Pasja dyskusje dalece wykraczają poza samą artystyczną ocenę filmu, koncentrując się przede wszystkim na jego przesłaniu. To właśnie ono budzi tak skrajne i gorące emocje. Jak wiadomo, film Gibsona nie miał łatwego startu. Na długo przed jego premierą stał się obiektem wściekłej nagonki opiniotwórczych środowisk, które oskarżały go o antysemityzm. Gdy film wszedł na ekrany i oskarżenia te skompromitowały się, kampania zohydzania filmu zmieniła ostrze. Teraz urojony antysemityzm Pasji zszedł na dalszy plan, modne natomiast stały się takie epitety wobec filmu, jak „monstrualny kicz”, „mecz na Golgocie” czy „pornografia przemocy”. Wielu filmowych krytyków z lubością doszukujących się wartościowych rzeczy w krwawych i okrutnych obrazach, takich jak Urodzeni mordercy czy Kill Bill przy Pasji zamieniało się nagle w niezwykle wrażliwe persony, mdlejące na sam widok krwi.
Inną linią ataku są oskarżenia o wypaczenie Ewangelii. W zgodzie z tym, artystyczna wizja Gibsona nie ma wiele wspólnego z prawdziwym przesłaniem Ewangelii. Charakterystyczne jednak jest, że oskarżenia takie formują często wyznawcy... judaizmu. Najlepszymi specjalistami od interpretacji Ewangelii okazują się więc być żydzi. Włodzimierz Rędzioch w Niedzieli 10/2004 omówił artykuł ortodoksyjnego rabina Daniela Lapina, w którym krytykował on hipokryzję swoich współwyznawców protestujących przeciw Pasji. Dwa tygodnie przed amerykańską premierą tego filmu Lapin ponownie zabrał głos i jeszcze mocniej napiętnował arogancję niektórych żydowskich organizacji. W artykule pt. Jews and „The Passion”: Are Watchdog Groups Going Overboard? rabin ten stwierdził, że przez stronnicze ataki na Pasję niektóre żydowskie środowiska spowodowały przeciwny do zamierzonego efekt: ich działania budzą w społeczeństwie poirytowanie i złość.
Lapin w stosunku do Pasji przewidywał trzy rzeczy. Po pierwsze, film ten odniesie ogromny artystyczny i finansowy sukces. Po drugie, film ten stanie się najpoważniejszym i najlepszym biblijnym filmem, jaki do tej pory powstał. Stanie się on jednym z najważniejszych kulturalnych wydarzeń w historii, o czym już świadczą choćby okładki Newsweeka i Vanity Fair. I po trzecie wreszcie, Lapin przewiduje, że wiara milionów chrześcijan stanie się po obejrzeniu tego filmu mocniejsza i bardziej żarliwa. „Pasja zainspiruje wielką liczbę niereligijnych Amerykanów do odkrycia chrześcijaństwa” - stwierdza Lapin, ryzykując nawet stwierdzenie, że film Gibsona jest zwiastunem wielkiego religijnego odrodzenia Ameryki.
Lapin argumentuje, że te żydowskie środowiska, które nie szczędziły pieniędzy i czasu na inspirowanie protestów przeciw Pasji nie mają powodów do dumy. Lapin z sarkazmem zauważa, że w amerykańskim społeczeństwie zyskuje popularność sugestia dotycząca prawdziwych celów kampanii przeciw Pasji. Otóż pozwala ona drenować kieszenie bogatych wdów z Florydy, skutecznie nastraszonych antysemickimi pogromami, jakie miały masowo wystąpić po pokazach Pasji. Zdaniem Lapina, to ta selektywna kampania przeciw zdrowej i dobrej sztuce przedstawiającej chrześcijaństwo w pozytywnym świetle najbardziej szkodzi dialogowi chrześcijańsko-żydowskiemu i samym żydom.
Podróżując i przemawiając w różnych miejscach USA, Lapin wielokrotnie ścierał się z przedstawicielami żydowskich organizacji twierdzącymi, że Nowy Testament jest de facto antysemicki. Ze zdumieniem zauważył on, że żydzi próbują agresywnie narzucać chrześcijanom „właściwą” interpretację Nowego Testamentu. Cytuje on szokującą wypowiedź pewnego rabina, z którym polemizował w programie Billa O’Reilly’ego w telewizji Fox: „Jako żydzi, jako myślący żydzi, jako ludzie teologii jesteśmy zobowiązani do odpowiedzi naszym braciom chrześcijanom i motywowania ich, by byli protestantami, by byli katolikami i wyjaśniania im: patrzcie, to nie jest wasza historia, to nie jest wasza teologia, to nie reprezentuje tego, w co wierzycie”. Lapin stwierdza, że niektóre żydowskie środowiska na poważnie proponują reedukację chrześcijan i uświadamianie im, w co powinni wierzyć, a w co nie. „Czy nie jest to wyraz zapierającej dech w piersiach i obraźliwej arogancji?” - pyta Lapin. Jeden z dyrektorów American Jewish Committee ostrzegł niedawno, że Pasja może zrujnować sens wspólnoty między chrześcijanami a żydami, jaka rozwija się w tym kraju [USA]. Nie dopuścimy, by ten film to uczynił”. „Nie, drogi panie - odpowiada Lapin - to nie film grozi zrujnowaniem tej wspólnoty; to agresywne i przesadzone reakcje organizacji żydowskich prowadzą do tego”.
Rabin Lapin tłumaczy, dlaczego tak zdecydowanie skrytykował żydowskie organizacje prowadzące kampanię przeciw Pasji. Wystąpił on w imieniu tych licznych żydów, którzy czują się zniesmaczeni agresywną antychrześcijańską nagonką w wykonaniu niektórych swoich współwyznawców. Nagonka ta może łatwo zrazić do żydów resztę amerykańskiego społeczeństwa. Dla tych żydów, którzy życzą sobie dobrych relacji z chrześcijańską wspólnotą, agresywne żydowskie organizacje zaczynają pełnić rolę agresywnego rottweilera izolującego ich od sąsiadów. „Niektóre żydowskie organizacje stały się naszymi rottweilerami. Boże, dopomóż nam” - kończy swój tekst rabin Lapin.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bratanek Józefa Ulmy o wujku: miał głęboką wiarę, silny moralny kręgosłup i niezależność myśli

2024-03-24 08:43

[ TEMATY ]

Ulmowie

Zbiory krewnych rodziny Ulmów

Wiktoria i Józef Ulmowie

Wiktoria i Józef Ulmowie

Bratanek błogosławionego Józefa Ulmy, Jerzy Ulma, opisał swojego wujka jako mężczyznę głębokiej wiary, którego cechował mocny kręgosłup moralny i niezależność myśli. O ciotce, Wiktorii Ulmie powiedział, że była kobietą niezwykle energiczną i pełną pasji.

W niedzielę przypada 80. rocznica śmierci Józefa i Wiktorii Ulmów oraz ich dzieci. Zostali oni zamordowani przez Niemców 24 marca 1944 r. za ratowanie Żydów, których Niemcy zabili jako pierwszych.

CZYTAJ DALEJ

Gorzkie Żale to od ponad trzech wieków jedno z najpopularniejszych nabożeństw pasyjnych w Polsce

2024-03-28 20:27

[ TEMATY ]

Gorzkie żale

Grób Pański

Karol Porwich/Niedziela

Adoracja przy Ciemnicy czy Grobie Pańskim to ostatnie szanse na wyśpiewanie Gorzkich Żali. To polskie nabożeństwo powstałe w 1707 r. wciąż cieszy się dużą popularnością. Tekst i melodia Gorzkich Żali pomagają wiernym kontemplować mękę Jezusa i towarzyszyć Mu, jak Maryja.

Autorem tekstu i struktury Gorzkich Żali jest ks. Wawrzyniec Benik ze zgromadzenia księży misjonarzy świętego Wincentego à Paulo. Pierwszy raz to pasyjne nabożeństwo wyśpiewało Bractwo Świętego Rocha w 13 marca 1707 r. w warszawskim kościele Świętego Krzyża i w szybkim tempie zyskało popularność w Warszawie, a potem w całej Polsce.

CZYTAJ DALEJ

Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował, ale jej ślady nosił na ciele

2024-03-28 23:15

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

św. o. Pio

Wydawnictwo Serafin

O. Pio

O. Pio

Mistycy wynagrodzenia za grzechy są powołani do wzięcia w milczeniu grzechów i cierpienia świata na siebie, w zjednoczeniu z Jezusem z Getsemani. Rzeczywiście, Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował i boleśnie przeżywał, ale jej ślady nosił na własnym ciele, aby w zjednoczeniu ze swoim Boskim Mistrzem współdziałać w wynagradzaniu za ludzkie grzechy. Jako czciciel Męki Pańskiej chciał, aby i inni korzystali z jego dobrodziejstwa.

„Misterium miłości. Droga krzyżowa z Ojcem Pio” to rozważania drogi krzyżowej, które proponuje nam br. Błażej Strzechmiński OFMCap - znawca życia i duchowości Ojca Pio. Rozważania każdej ze stacji przeplatane są z fragmentami pism Stygmatyka. Książka wydana jest w niewielkiej, poręcznej formie i zawiera także miejsce na własne notatki, co doskonale nadaje się do osobistej kontemplacji Drogi krzyżowej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję