21 marca br. w Zespole Szkół w Grodźcu odbył się wieczór autorski ks. kan. Władysława Piechoty, proboszcza miejscowej parafii pw. św. Wojciecha BM. Właśnie ukazał się trzeci tomik poezji Księdza
Kanonika, zatytułowany „poetą bywam...”. Wcześniej wydane zostały zbiory „niech powstanie tęcza” (1994) oraz „ja nie piszę już wierszy” (2000).
Wieczór poezji to niecodzienne wydarzenie dla mieszkańców Grodźca, nie dziwi zatem, że zgromadził liczną publiczność: parafin i nie-parafian” - powiedziała m.in. współorganizatorka wieczoru
Anna Dobropolska, witając gości, wśród których byli m.in.: wójt gminy Piotr Juszczak, wiceburmistrz Rychwała Tadeusz Rymarski, dyrektorzy zaprzyjaźnionych szkół i kapłani, wśród nich ks. inf. Antoni Łassa
i ks. prał. Wojciech Kochański, wikariusz biskupi na rejon koniński.
Prezentację utworów poprzedziła krótka refleksja nad poezją ks. Władysława Piechoty, przybliżająca jej problematykę i właściwe konteksty interpretacyjne. Wiersze recytowali uczniowie Zespołu Szkół
w Grodźcu. Oprawę muzyczną zapewnili uczniowie Szkoły Muzycznej w Koninie. Publiczność prawdziwie została wprowadzona do „krainy łagodności”, w której chciałoby się zostać na dłużej... Później
z uwagą słuchano Autora, który nawiązując do tytułu zbioru przyznał, że nie czuje się poetą, że jest przede wszystkim kapłanem. Poezja stanowi dla niego przestrzeń do wyrażania przemyśleń i wątpliwości.
Powstaje z potrzeby chwili, jest refleksją nad słowem i człowiekiem, nie rości sobie prawa do wyjątkowego traktowania.
Następnie odbyła się krótka dyskusja, w której m.in. podkreślano znaczenie poezji ks. W. Piechoty dla tworzenia kultury. Ks. W. Kochański zwrócił uwagę na głęboką, humanistyczną problematykę, charakterystyczną
dla utworów Księdza Kanonika, natomiast ks. inf. A. Łassa stwierdził, że poezja ks. Piechoty, wcale niełatwa, jest okazją do spotkania osób, którym bliskie są dobro i piękno ukryte w słowie.
Organizatorkami wieczoru poezji były nauczycielki pracujące na co dzień w Zespole Szkół w Grodźcu. Należy im się wdzięczność za przygotowanie tego przedsięwzięcia kulturalnego.
Z wypiekami na twarzy kibice oczekują konferencji prasowych. Dowiadują się z nich, kto dostąpił zaszczytu reprezentowania klubu lub kraju podczas rozgrywek.
Trener wtajemnicza w zadania, które otrzymali powołani. Odsłania stopniowo tajniki systemu gry drużyny na dane spotkanie. Wyselekcjonowani zawodnicy doznają godziny chwały, znawcy tematu zaś skrupulatnie analizują, czy wybrany skład, opracowana strategia gry i taktyka pozwolą wygrać spotkanie. Celem jest sukces, czyli ekscytująca radość, dobra zabawa, sława, duma i pieniądze. Krok za tym idzie poprawa jakości sportowej drużyny, co skutkuje stawianiem jeszcze wyższych celów.
John Singleton Copley, "Wniebowstąpienie Chrystusa"/commons.wikimedia.org
Przypisywana Homerowi „Odyseja” powstała w VIII w. przed Chr. Łukasz pisał kilkadziesiąt lat po zmartwychwstaniu Chrystusa. Homer w swoim geniuszu fabułę poematu zakuł w kształty heksametru. Ewangelista z Antiochii pisał wyszukaną nieco, aczkolwiek zrozumiałą prozą. „Odyseja” składa się z dwudziestu czterech części, dzieło Łukasza natomiast podzielone zostało na dwadzieścia cztery rozdziały. Ta ostatnia zbieżność to oczywiście zwykły przypadek. Nie wiadomo jednak, czy przypadkiem jest również i to, iż Łukaszowa Ewangelia rozpoczyna się i kończy w świątyni jerozolimskiej.
Podobnie jak wędrówka mitycznego Odyseusza rozpoczyna się i kończy na Itace. Homer sięgnął po znany później w literaturze greckiej motyw wędrówki cyklicznej. Akcja narracji rozpoczyna się w tym samym miejscu, w którym się kończy, jednak w toku narracji mają miejsce wydarzenia, które całkowicie odmieniają sytuację początkową. Pierwsza scena dzieła Łukasza to modlitwa Zachariasza w świątyni, podczas której otrzymuje on zapowiedź narodzin poprzednika Chrystusa. Ostatnia scena Ewangelii to modlitwa uczniów Chrystusa, również w świątyni, już po Jego zmartwychwstaniu: „z wielką radością wrócili do Jerozolimy, gdzie stale przebywali w świątyni wielbiąc i błogosławiąc Boga” (Łk 24,52-53).
W tym roku czytanie rozpoczęło się w niedzielę 1 czerwca po Mszy św. o godz. 18.00, którą odprawił bp Tadeusz Lityński, który przeczytał pierwsze wersy Pisma Świętego
U zielonogórskich franciszkanów już po raz piąty rozpoczęła się akcja „Biblia 24/7”.
Wydarzenie od kilku lat odbywa się w parafii św. Franciszka z Asyżu w Zielonej Górze i rozpoczyna się na tydzień przed uroczystością Zesłania Ducha Świętego. W tym roku czytanie rozpoczęło się w niedzielę 1 czerwca po Mszy św. o godz. 18.00, którą odprawił bp Tadeusz Lityński, który przeczytał pierwsze wersy Pisma Świętego. Kolejni lektorzy będą czytać całe Pismo Święte, aż do soboty 7 czerwca.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.