Reklama

Pedagogika wspólnych przeżyć

Przekroczyć samego siebie

Caritas Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej i niemiecka organizacja Aktion Umwelt für Kinder przygotowują się do przeprowadzenia kolejnej wspólnej akcji wakacyjnej. Dzieci i młodzież z terenu Brandenburgii i naszej diecezji w tym roku po już raz trzeci wspólnie spędzą część wakacji. W Niemczech i Polsce odbędą się po dwa turnusy, w czasie których realizowany będzie program przygotowany w oparciu o liczne elementy pedagogiki wspólnych przeżyć.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Polsko-niemieckie turnusy w Polsce odbędą się w ośrodku parafii pw. św. Jana Chrzciciela w Łagowie Lubuskim. W połowie maja po raz drugi do Łagowa przyjechali goście z Niemiec, by zobaczyć ośrodek, poznać miejscowość, warunki i możliwości realizacji wakacyjnego programu. Podczas spotkania dopracowane zostały szczegóły programu i regulaminu polskich i niemieckich turnusów wakacyjnych. Było to również pierwsze spotkanie integrujące kadrę wychowawców, którzy już niedługo rozpoczną pracę z dziećmi i młodzieżą. Niemieckie turnusy, podobnie jak w latach ubiegłych, odbędą się w Annahütte - w ośrodku dla dzieci i młodzieży prowadzonym przez Aktion Umwelt für Kinder.

Polsko-niemiecka integracja

Pomysł stworzenia polsko-niemieckiego projektu wakacyjnego zrodził się w roku 2001. Od tego czasu w integracyjnych turnusach podczas wakacji uczestniczyło 150 osób. Co roku wzrasta liczba uczestników turnusów wakacyjnych, w tym roku powiększy się ona o kolejne 120 osób. Aby akcja wakacyjna przebiegała jeszcze sprawniej, polscy wolontariusze-wychowawcy zaproszeni zostali do Niemiec na specjalistyczne szkolenie „pedagogiki wspólnych przeżyć”. W seminarium pt. Teoretyczne i praktyczne wprowadzenie do pedagogiki wspólnych przeżyć wzięło udział dziesięć osób z naszej diecezji. Spotkanie to odbyło się w marcu w Mitterfimensreut (Bawaria). Znaczenie pedagogiki wspólnych przeżyć dla pracy z młodzieżą, wyjaśnienie znaczenia refleksji dla tej metody, poznanie jej cech i elementów podstawowej aktywności to tylko niektóre poznane przez seminarzystów zagadnienia. Swoją wiedzę teoretyczną mogli ugruntować podczas gier interakcyjnych oraz ćwiczeń praktycznych, np. z teorii orientacyjnej w terenie. Uczestnicy na co dzień wykorzystują zdobyte tam wiadomości i doświadczenie podczas pracy z dziećmi i młodzieżą w świetlicach.

OgraniczyĆ słowa

Program ten jest prawie nieznany w Polsce, a stanowi ciekawą formę aktywnego wypoczynku i rozwoju. Pedagogika wspólnych przeżyć nie ma nic wspólnego ze „szkołami przetrwania” - zapewniają kontynuatorzy dzieła Kurta Hanna, niemieckiego pedagoga, który na początku XX w. w Anglii stworzył szkoły kładące nacisk nie tylko na przekazywanie wiedzy, ale również na kształtowanie charakteru i osobowości ucznia. Stworzona przez niego pedagogika polega przede wszystkim na stawianiu przed uczestnikami zadań, przed którymi w zwykłym życiu nie stanęliby. Trzeba np. przejść drogę z zawiązanymi oczyma, a potem przejść ją jeszcze raz, ale już patrząc, namalować obraz, przekroczyć pajęczynę uplecioną z lin, zbudować most przez strumień i przejść po nim, albo wspiąć się leśnymi bezdrożami lub wskazać komuś drogę. To sprawia, że w uczestnikach ujawniają się możliwości dotąd ukryte. K. Hann przeciw takim chorobom społeczeństwa, jak: brak ludzkiego współczucia, utrata odpowiedzialności osobistej, upadek sprawności, jaką wraz z wygodą niesie cywilizacja, wszelkie używki, brak spontaniczności, inicjatywy i kreatywności wśród młodych ludzi, proponował swoją „terapię przeżycia”, która miała za cel przełamywanie się uczestnika, uczenie współodpowiedzialności oraz kreatywności w myśleniu i działaniu. W tej metodzie urzeczywistnia się prawda, że jeśli ludzie muszą ze sobą współdziałać, wówczas zaczynają się nawzajem rozumieć.
Metodę tę doskonale wykorzystywać można w pracy z dziećmi, które przeżywają w życiu jakieś trudności. Zarówno Aktion Umwelt für Kinder, jak i Caritas Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej pracują z dziećmi pochodzącymi z rodzin ubogich, które doświadczają wielu trudnych sytuacji w swoim środowisku.
„Słowa trzeba ograniczać, a stwarzać takie sytuacje, które zapewnią bezpośredni kontakt uczestników ze sobą, pozwolą wejść w relacje z naturą, wyzwolą silne emocje i zaktywizują zupełnie nieuświadamiane, niekiedy tłumione siły i możliwości” - pisał Kurt Hann. W przypadku integracyjnych turnusów polsko-niemieckich teoria ta sprawdza się doskonale. Dla młodych ludzi najważniejsza staje się droga, którą trzeba wspólnie przebyć, aby osiągnąć wytyczony cel - na dalszy plan schodzą np. problemy z porozumiewaniem się.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Legenda św. Jerzego

Niedziela Ogólnopolska 16/2004

[ TEMATY ]

święty

św. Jerzy

I, Pplecke/pl.wikipedia.org

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Św. Jerzy - choć historyczność jego istnienia była niedawnymi czasy kwestionowana - jest ważną postacią w historii wiary, w historii w ogóle, a przede wszystkim w legendzie.

Św. Jerzy, oficer rzymski, umęczony był za cesarza Dioklecjana w 303 r. Zwany św. Jerzym z Liddy, pochodził z Kapadocji. Umęczony został na kole w palestyńskiej Diospolis. Wiele informacji o nim podaje Martyrologium Romanum. Jest jednym z czternastu świętych wspomożycieli. W Polsce imię to znane było w średniowieczu. Św. Jerzy został patronem diecezji wileńskiej i pińskiej. Był także patronem Litwy, a przede wszystkim Anglii, gdzie jego kult szczególnie odcisnął się na historii. Św. Jerzy należy do bardzo popularnych świętych w prawosławiu, jest wyobrażany na bardzo wielu ikonach.

CZYTAJ DALEJ

Franciszek: cnoty teologalne pozwalają nam działać jako dzieci Boże

2024-04-24 10:07

[ TEMATY ]

papież

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

O znaczeniu cnót teologalnych: wiary, nadziei i miłości w życiu moralnym chrześcijanina mówił dziś Ojciec Święty podczas audiencji ogólnej. Zaznaczył, że pozwalają nam one działać jako dzieci Boże.

Na wstępie papież przypomniał, że każdy człowiek jest zdolny do poszukiwania dobra, jednakże chrześcijanin otrzymuje szczególną pomoc Ducha Świętego, jaką są wspomniane cnoty teologalne. Cytując Katechizm Kościoła Katolickiego Franciszek podkreślił, że „są one wszczepione przez Boga w dusze wiernych, by uzdolnić ich do działania jako dzieci Boże i do zasługiwania na życie wieczne” (n. 1813).Dodał, iż wielkim darem cnót teologalnych jest egzystencja przeżywana w Duchu Świętym. Są one wielkim antidotum na samowystarczalność i zarozumiałość, czy pokusę wywyższania samych siebie, obracania się wokół swego „ja”.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystości odpustowe w Czerwieńsku

2024-04-24 10:54

[ TEMATY ]

Czerwieńsk

parafia św. Wojciecha

Waldemar Napora

Po zakończonej Eucharystii wokół kościoła parafialnego przeszła uroczysta procesja z relikwiami św. Wojciecha

Po zakończonej Eucharystii wokół kościoła parafialnego przeszła uroczysta procesja z relikwiami św. Wojciecha

Parafianie z Czerwieńska 23 kwietnia przeżywali odpust ku czci św. Wojciecha.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję