Reklama

Kościół ormiańsko-gregoriański (1)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ojciec Święty Jan Paweł II odwiedzi 25 września kolejny kraj, jakim jest Armenia, która świętuje 1700-lecie przyjęcia chrześcijaństwa przez naród i całe państwo. Z tej okazji warto poznać dzieje tego szlachetnego narodu i Kościoła, od początku tam mocno zakorzenionego. Za wierność Kościołowi naród ormiański zapłacił cenę krwi i prześladowań, historia Armenii i Polski jest trochę podobna. Chrześcijański naród otoczony ze wszystkich stron muzułmańskimi sąsiadami jest przez nich zwalczany. Prześladowani Ormianie już od XI w. osiedlają się na ziemiach polskich, są także związani z Zamościem, gdzie przez kilka wieków żyli, dziś pozostało po nich tylko dobre wspomnienie, kamienice i ulica Ormiańska.

Początki chrześcijaństwa w Armenii sięgają czasów Apostolskich. Przenikało ono z sąsiednich prowincji, od zachodu z Kapadocji, od północy z Osroene (Edessa). Tertulian około roku 200 zalicza Armenię do krajów chrześcijańskich. Prawdziwym jednak apostołem i organizatorem tamtejszego Kościoła był św. Grzegorz zwany Oświecicielem. Wprowadzony w zasady wiary chrześcijańskiej w Kapadocji przez tamtejszych teologów doprowadził do chrztu króla Tyridatesa i jego dworu około 301 r. Tak więc Armenia była pierwszym w historii królestwem, w którym przyjęto chrześcijaństwo jako oficjalną religię równocześnie dla państwa i dla ludu. Św. Grzegorz przy poparciu króla dynamicznie organizował strukturę Kościoła. Burzył pogańskie świątynie lub przekształcał je na kościoły. W 313 r. Leoncjusz, Egzarcha Cezarei konsekrował go na biskupa z siedzibą w Asztiszat, a potem mianował swym generalnym przedstawicielem, czyli pierwszym katolikosem. Taki tytuł do dziś noszą zwierzchnicy tego Kościoła. Do śmierci w 325 r. Grzegorz mianował około 400 biskupów w obrębie swojej jurysdykcji. Od jego imienia Kościół ormiański nazywa się też ormiańsko-gregoriańskim. Od początku swego istnienia był zależny od metropolii cezarejskiej i przez to istniała jedność z Rzymem i Konsantynopolem. W IV w. patriarcha Nerses przeprowadził reformę obowiązującego prawa. W 365 r. zwołał synod, na którym uregulowano prawo dotyczące małżeństwa, ustalono specjalne podatki na budowę szpitali, przytułków i leprozoriów. Na początku V w. z inicjatywy katolikosa Sahaka i przy poparciu króla mnich Mesrop opracował alfabet ormiański składający się z 36 liter, a to spowodowało przetłumaczenie Biblii, szybki rozwój literatury w języku ormiańskim i znaczne przyśpieszenie chrystianizacji kraju. W IV w. Ormianie uzyskują niezależność swego Kościoła utrzymując tylko jedność w wierze z Rzymem, Konstantynopolem i innymi Kościołami. W tym czasie chrześcijaństwo jest nękane różnymi herezjami, sporami teologicznymi i rozłamami. Nie ominęło to Armenii i jej Kościoła, który wchodzi w fazę eklezjalnej izolacji w 506 r., kiedy to zwołany do Dawin synod wszystkich ormiańskich, gruzińskich i kaspijsko-albańskich biskupów odrzucił uchwały Soboru Chalcedońskiego (451) o dwóch naturach złączonych w Chrystusie "bez pomieszania, bez zmiany, bez podziału i bez rozłączenia". W ten sposób Ormianie pozostali przy monofizyckiej formule nieuznawanego Soboru Efeskiego II z 449 r. przyjmującego błędną naukę Eutychesa o jednej tylko naturze Chrystusa i na trwałe weszli do obozu Kościołów zwanych " monofizyckimi". Nauka ta twierdziła, że Chrystus miał tylko jedną, Boską naturę, stąd też nazwa, od greckich słów: "mono" - jedyny i " physis" - natura.

Od IV do VII w. o wpływy nad Armenią zabiegają Persowie i Grecy, w VII w. odbierają ją Arabowie. W 1071 r. zajmują ten kraj Turcy seldżuccy. Tyrańskie rządy Turków doprowadziły do masowej emigracji Ormian w regiony Edessy, w góry Antytaurusu i Cylicji. Dzięki zdobyciu zajmowanych przez wojska Bizancjum górskich twierdz w Cylicji utworzono tzw. Królestwo Nowej Armenii ze stolicą w Sis. To są już czasy wypraw krzyżowych, w tym okresie Ormianie sympatyzują z chrześcijaństwem zachodnim i z papiestwem. Obie strony łączy walka ze wspólnym wrogiem, jakim są Turcy oraz antypatia wobec Greków. Katolikos ormiański przeniósł się do Sis i odtąd powoli kontakty z Rzymem zaczęły się zacieśniać, cechowało je dążenie do wyjaśnienia nieporozumień związanych z nauką Soboru Chalcedońskiego i uzgodnienia wspólnych zasad wiary, a w konsekwencji do zawarcia unii. Te posunięcia nie podobały się niektórym biskupom ormiańskim, teologom i duchowieństwu niższych stopni, doszło nawet do wyboru antykatolikosa. Gdy sytuacja się trochę unormowała, myśl zawarcia unii z Rzymem powróciła i stało się to w 1198 r. Unia trwała do upadku królestwa w 1375 r. (177 lat) mimo niekorzystnej sytuacji politycznej oraz nieporozumień jurysdykcyjnych. Po 64 latach odnowiono ją na Soborze Florenckim (1439) i przyjęto sławny Dekret dla Ormian. Tradycjonaliści ormiańscy doprowadzili do rozłamu, tworząc w 1441 r. niezależny katolikosat w Eczmiadzynie opozycyjny wobec legalnego w Sis. W skomplikowanej i trudnej sytuacji społeczno-politycznej Katolokosat w Sis utracił jedność z Rzymem, a eczmiadzyński nawiązał łączność dopiero w połowie XVI w. W wieku XIX część Armenii z miastami Eczmiadzyn i Erewan zajęli Rosjanie ingerując także w sprawy Kościoła. Na przełomie XIX i XX w. Turcy wymordowali około 2,5 milionów Ormian chrześcijan. Największy pogrom-rzeź miał miejsce podczas I wojny światowej. Po rewolucji bolszewickiej nastały znowu trudne czasy dla Ormian, władza radziecka zaciekle zwalczała wszelkie przejawy religijności, Kościół został podporządkowany komunistom i całkowicie sparaliżowano jego działalność. Dziś, gdy Armenia jest krajem niepodległym, Kościół ten powoli się odradza, ale liczba osób praktykujących jest niewielka. Chrzty i małżeństwa zawiera się jednak w świątyniach, a uczęszczanie do cerkwi czy do kościoła nie jest czymś niezwykłym. Obecnie zwierzchnikiem Kościoła ormiańskiego jest katolikos Karegin II otwarty na zbliżenie z Rzymem. Czasy, gdy Kościół Ormian był zjednoczony z Kościołem katolickim, zbliżyły je do siebie i do dziś widoczne są w liturgii ormiańskiej pewne podobieństwa do liturgii rzymskiej i duża sympatia. Do liturgii eucharystycznej Ormianie używają chleba przaśnego (hostii) jak u nas. Komunii udzielają pod dwiema postaciami. Świątynie buduje się na planie krzyża tzw. ormiańskiego o dwóch jednakowych dłuższych i dwóch jednakowych krótszych ramionach z charakterystyczną wieżyczką w postaci ostrosłupa, wszystkie podobne są do katedry w Eczmiadzynie. Ołtarze umieszcza się przy ścianie-nadstawie podobnie jak u nas przed Soborem. Szaty liturgiczne to alba biała lub kolorowa, stuła podobna do prawosławnej i Ornat identyczny jak nasza kapa, z tą różnicą, że jest zakończony sztywnym odstającym kołnierzem. Ważną rolę w życiu religijnym pełnią klasztory i mnisi noszący czarne habity i szpiczaste kaptury na głowach, ale we współczesnej Armenii nie ma ich dziś zbyt wielu. Ormianie dzisiejsi nominalnie uznają jedną naturę w Chrystusie, w rzeczywistości uznają dwie, pochodzenie Ducha Świętego tylko od Ojca, nie uznają natomiast prymatu papieża, sakramentu namaszczenia chorych i czyśćca, ale modlą się za zmarłych. Kościół Armeński dzieli się na dwie niezależne od siebie jurysdykcje: podległą katolikosowi rezydującemu w Eczmiadzynie oraz drugą podległą katolikosowi Cylicji z siedzibą w Antelias koło Bejrutu. W 1967 r. katolikos Cylicji Choren I, a w 1970 r. katolikos z Eczmiadzynu Wazgen I złożyli wizytę papieżowi Pawłowi VI. Obaj też wysłali obserwatorów na Sobór Watykański II.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dziś kończy się Rok Jubileuszowy w Kościołach partykularnych

2025-12-28 09:41

[ TEMATY ]

rok jubileuszowy

kończy się

Kościoły partykularne

Vatican Media

Zamknięcie Drzwi Świętych w Bazylikach Papieskich

Zamknięcie Drzwi Świętych w Bazylikach Papieskich

W niedzielę 28 grudnia 2025 r. kończy się Rok Jubileuszowy w Kościołach partykularnych, zgodnie z bullą Papieża Franciszka – przypomina Vatican News. W tym dniu „należy zatroszczyć się o to, aby Lud Boży mógł przyjąć z pełnym udziałem zarówno głoszenie nadziei łaski Bożej, jak i znaki potwierdzające jej skuteczność”, czytamy w bulli (Spes non confundit, 6).

Uroczyste otwarcie Roku Jubileuszowego w kościołach partykularnych miało miejsce w niedzielę 29 grudnia 2024 r. Biskupi wyznaczyli kościoły lub kaplice, gdzie wierni mogli uzyskać odpusty Jubileuszowe na terenie diecezji podobnie jak ci, którzy pielgrzymowali do Rzymu. Drzwi Święte zostały otwarte tylko w czterech Bazylikach Większych w Rzymie oraz w więzieniu. Papież Franciszek otworzył Drzwi Święte w Bazylice św. Piotra oraz w więzieniu Rebibbia – relacjonuje Vatican News.
CZYTAJ DALEJ

Parafia w Lądku: Mija rok od powodzi, a my wciąż nie możemy się pozbierać

2025-12-27 20:42

[ TEMATY ]

powódź

dramat

apel o pomoc

Lądek Zdrój

Parafia pw. Narodzenia NMP w Lądku-Zdroju

Powódź zdewastowała m.in. parafialny kościół i salki

Powódź zdewastowała m.in. parafialny kościół i salki

- Zwracam się do Was z błaganiem o pomoc w obliczu dramatu, który dotknął nasz rejon. Rok temu powódź, jakiej nie znała historia naszego miasta, zdewastowała ogromną część Lądku-Zdroju, w tym nasz parafialny kościół i SALKI - napisał na portalu zbiórkowym proboszcz parafii pw. Narodzenia NMP w Lądku-Zdroju. Mimo zapewnień rządu o wsparciu powodzian i upływu kilkunastu miesięcy, skutki powodzi odczuwane są do dziś i potrzebna jest pomoc.

Podziel się cytatem - taki dramatyczny apel pojawił się także na profilu parafii w mediach społecznościowych.
CZYTAJ DALEJ

Francja: Nie żyje słynna aktorka Brigitte Bardot

2025-12-28 11:21

[ TEMATY ]

Brigitte Bardot

MGM, Public domain, via Wikimedia Commons

Brigitte Bardot

Brigitte Bardot

W wieku 91 lat zmarła legendarna francuska aktorka Brigitte Bardot – podała w niedzielę AFP, powołując się na oświadczenie wydane przez Fundację Brigitte Bardot. Aktorka została ogłoszona ikoną kobiecości lat 60. XX wieku. W ostatnich latach była zagorzałą obrończynią praw zwierząt.

Podziel się cytatem – czytamy w oświadczeniu. Nie podano daty ani miejsca śmierci.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję