Jarosław słynie z przepięknych świątyń, w których rozwija się
życie duchowo-religijne. W kolegiacie Bożego Ciała aktywną pracę
prowadzi koło misyjne, służba liturgiczna itp. Tu też afiliowany
jest znany w kraju i za granicą zespół wokalny "Ad Rem" prowadzony
przez A. Supersona i J. Suchożak.
Kolegiata to także materialne świadectwo cząstki historii
ojczystej. Tu głosił słynne kazania ks. Piotr Skarga. Tu przez wiele
lat prowadzono działalność religijno-patriotyczną. Nie inaczej jest
obecnie. W świątyni i całej parafii rozwijane są działania modlitewne.
W kolegiacie odprawiane są Msze św. i nabożeństwa upamiętniające
ważne wydarzenia w powojennej historii Polski, jak i środowiska jarosławskiego.
Od kilkunastu lat włodarzem parafii kolegiackiej jest
ks. prał. Aleksander Kustra, znany m.in. jako publicysta katolickiego
pisma międzyparafialnego Ave Maria.
Szczególną uwagę należy skoncentrować na dziejach tego
niezwykłego obiektu wybudowanego w stylu Il Gesu. U zarania swego
istnienia obecna kolegiata była świątynią pw. św. Jana. Została wzniesiona
w latach 1582-1594 przy Kolegium św. Jana.
Kościół został ufundowany przez Zofię ze Sprowy Tarnowską
i jej drugiego męża Jana Kostkę - kasztelana gdańskiego i wojewodę
sandomierskiego, według projektu jezuity J. Britiusa w stylu późnego
renesansu. Przylegało doń od strony południowej przedłużone zachodnie
skrzydło Kolegium, które pod koniec XVI stulecia kształciło około
600 uczniów rekrutujących się ze wschodnich ziem Rzeczypospolitej.
Sama świątynia została poświęcona w 1594 r. Z tej ważnej
okazji kazanie wygłosił współzałożyciel Kolegium Jezuickiego ks.
Piotr Skarga.
O wyposażenie świątyni zadbali po części mieszczanie.
Stało się ono w późniejszym okresie cennym łupem zaborców. W 1625
r. część zgromadzonych tu i wykonanych dzieł sztuki strawił pożar.
Kościół odbudowano staraniem dziedziczki Jarosławia, wojewodziny
wołyńskiej Anny Ostrogskiej.
Rekonsekracja kościoła już jako obiektu pw. Bożego Ciała
nastąpiła w 1863 r. Nową polichromię wykonał w 1912 r. lwowski artysta
Leon Winterowski (w 1862 r. miał bowiem miejsce kolejny pożar świątyni
- przyp. H.G.). Na jednej z nich, pięknej i okazałej, uwidoczniono
hołd składany Najświętszej Maryi Pannie Królowej Polski przez Naród.
Winterowski na fresku uwieńczył niektórych mieszkańców Jarosławia
z 1912 r.
Z dawnej kolegiaty zachowały się m.in.: XVI-wieczna figura
Najświętszej Maryi Panny z Dzieciątkiem i krzyż A. Osińskiego rzeźbiony
w drewnie gruszy i umieszczony w jednym z ołtarzy oraz czczona obecnie
w głównym ołtarzu włoska kopia obrazu z bazyliki Matki Bożej Większej
w Rzymie.
Cenną pozostałością dawnej polichromii jest Ostatnia
Wieczerza w prezbiterium, umieszczona pomiędzy przepięknymi witrażami
wyobrażającymi m.in. Świętą Rodzinę, św. Michała i Pogoń - herb książąt
Czartoryskich.
Wnętrze jarosławskiej kolegiaty Bożego Ciała zdobią tablice
historyczne o charakterze rocznicowym, poświęcone m.in. Sybirakom,
harcerstwu i kobietom, żołnierzom AK itp., wykonane w brązie przez
art. Stanisława Lenara. Jego dziełem są też płaskorzeźby wkomponowane
w zewnętrzną stronę obu par drzwi świątyni. Przedstawiają sceny z
dziejów Polski m.in. Chrzest Polski, utworzenie metropolii w Gnieźnie,
koronację Władysława Łokietka, założenie Akademii Krakowskiej, Chrzest
Jagiełły i Litwy, zwycięstwo pod Grunwaldem, Fundację Kolegium w
Jarosławiu, obronę Częstochowy, uchwalenie Konstytucji 3 Maja, przysięgę
Kościuszki, odzyskanie niepodległości w 1971 r. w Jarosławiu.
W 1772 r. przed Kościołem ustawiono rzeźby Tomasza Huttera
przedstawiające patronów kościoła - św. Jana Chrzciciela i św. Jana
Ewangelistę oraz świętych jezuickich. Ich wierne repliki można oglądać
także dzisiaj.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
