Reklama

Sylwetka

„Obiecałem Bogu i sobie uczynić coś dla potomnych”

Niedziela płocka 52/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W płockim kościele pw. św. Aleksego (Trzepowo) można obejrzeć makietę kościoła farnego z Ciechanowa. Makieta, wykonana z drewna, blachy i szkła, budzi podziw dla jej twórcy. Miniatura kościoła jest dziełem Kazimierza Bobińskiego z Ciechanowa. Znalazła się w trzepowskiej parafii, ponieważ jej proboszcz ks. kan. Zbigniew Kaniecki pochodzi właśnie z Ciechanowa, zaś parafia farna w tym mieście to jego rodzinna parafia.
Kazimierz Bobiński jest autorem publikacji, w której opisał swoje życie na tle wydarzeń dziejowych. Swoją pracę zatytułował Wędrówki przez XX wiek, a ukazała się w roku jubileuszowym 2000 w Ciechanowie. Jest cenna z tego powodu, że przedstawia punkt widzenia zwykłego człowieka na to, co działo się w naszej Ojczyźnie. Prezes Ciechanowskiego Towarzystwa Naukowego Aleksander Kociszewski stwierdził: „Ta pozornie osobista opowieść ilustruje nastroje towarzyszące wydarzeniom rozgrywającym się w przestrzeni lokalnej i regionalnej. Z tego też powodu owe »skarby pamięci« są niezwykle cennym materiałem do poznania ziemi ciechanowskiej - dla historyka, socjologa, antropologa kultury”. Natomiast Irena Kotowicz-Borowy stwierdziła, że ta książka dowodzi, „jak bogate wartości może kryć dusza po prostu Polaka, patrioty, dobrego ojca, męża i dziadka. Człowieka wychowanego w tradycji katolickiej wiary, potomka jednego z rodów zamieszkujących szlachecką okolicę w parafii Zielona koło Ciechanowa”.
Drugi powód, by zaprezentować tę postać, to fakt, iż jest twórcą świata w miniaturze. Otóż w czerwcu 2000 r. przekazał do Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie wykonane przez siebie rekonstrukcje - miniatury warsztatów rzemieślniczych z pełnym wyposażeniem, przedmiotów codziennego użytku z wyposażenia gospodarstwa domowego, rekonstrukcje dawnych wozów i powozów, dawnych zabudowań gospodarskich i przedmiotów z wyposażenia podwórka, urządzeń do obróbki lnu i tkactwa oraz rekonstrukcje maszyn rolniczych. Długa jest ta lista prac wykonanych przez Kazimierza Bobińskiego. Wśród wykonanych dzieł jest także miniatura ciechanowskiego ratusza, będącego siedzibą władz miejskich, a zaprojektowanego prawdopodobnie przez architekta pochodzenia włoskiego Henryka Marconiego (1792-1863). Szczególnym dziełem jest wspomniana miniatura kościoła farnego w Ciechanowie. Kościół ten zbudowany w I poł. XVI w. przechodził burzliwe dzieje i także dewastacje. Obecny wygląd zawdzięcza ks. Remigiuszowi Jankowskiemu, którego pamięta i wspomina parafia i miasto do dzisiaj. Ten właśnie duszpasterz w latach 1913-20 gruntowne wyremontował kościół i dobudował kaplicę południową z okrągłą wieżyczką schodową, zakrystię, założył sklepienie gwiaździste w świątyni. Warto dodać, że w tej świątyni otrzymał sakrament bierzmowania nasz wielki poeta Zygmunt Krasiński. Upamiętnia to okolicznościowa tablica. Motywy wykonania tej miniatury dobrze oddają słowa twórcy: „Jestem członkiem parafii farnej, bliska memu sercu jest ta świątynia, która wychowywała w wierze dziesiątki pokoleń, a także moje dzieci i wnuki. Uważam tę świątynię za matkę wszystkich kościołów na północnym Mazowszu, chylę czoło przed tymi, co ją budowali i przed tymi, co kierowali życiem duchowym wewnątrz i na zewnątrz tej świątyni”.
15 czerwca 2003 r. podczas prezentacji tej miniatury w świątyni ciechanowskiej ks. kan. dr Ireneusz Wrzesiński powiedział m.in.: „Wspaniały artysta ludowy prezentuje dzisiaj ostatnie swoje dzieło. Jest to miniatura naszego kościoła, misternie wykonana. Jest to niewątpliwie wydarzenie kulturalne ważne dla naszej parafii. Ukazuje bowiem moc ducha człowieka, którego ciało zostało dotknięte ciężką chorobą. Kazimierz Bobiński od kilku lat porusza się na wózku inwalidzkim”. Miniatura kościoła zachwyca zwiedzających, o czym świadczą liczne wpisy do księgi pamiątkowej.
Trzeci powód, by wspomnieć o Kazimierzu Bobińskim, to jego osobista walka ze słabością. Mimo że posługuje się wózkiem inwalidzkim, nie załamał się, ale odnalazł swoje nowe powołanie przekazania prawdy o teraźniejszości i przeszłości następnym pokoleniom. W czerwcu 2003 r. tak pisał: „Gdy w 1996 r. szedłem na operację usunięcia płuca z powodu raka, przyrzekłem Bogu i sobie, że jeśli będę żył, uczynię coś dla potomnych. Po roku leczenia zrodziła się w mojej głowie myśl, aby odtworzyć dawne budynki, dawne narzędzia i przedmioty, którymi posługiwali się nasi dziadowie i ojcowie. Poświęciłem tej pracy 2 lata. Powstała kolekcja eksponatów. Przez rok wędrowałem z nimi po domach kultury i muzeach. Wtedy dopadła mnie druga choroba. Doznałem paraliżu dolnych kończyn i musiałem siąść na wózku inwalidzkim”. Po przekazaniu eksponatów do muzeum stwierdził, że powstała w jego umyśle i sercu wielka pustka i szukał pociechy w Kościele. I jak powiada: „wtedy to narodziła się myśl, aby wykonać miniaturę kościoła farnego (…). Nieraz trudno mi było pokonać przeszkody, siedząc na wózku inwalidzkim, ale z pomocą Boga udało mi się stworzyć ten malutki ślad mojego życia”. Podczas choroby człowiek często zamyka się w sobie, załamuje. Pan Kazimierz inaczej. Postanowił nadal być użytecznym. Jest wytrwałym człowiekiem. Pomagała mu cała rodzina, bo przecież będąc na wózku inwalidzkim, nie mógł zrobić sam pomiarów. W tym dziele ma swój udział wiele osób. Witraże np. namalowała córka Teresa Czechowska-Dąbrowska, „stomatolog z ciągotami artystycznymi” jak o niej napisano. Pan Kazimierz myślał podczas pobytu w szpitalu: „Pan Bóg chyba teraz mnie nie zabierze, bo brakuje jeszcze blacharki”. I dzieło zostało dokończone. W swojej autobiografii wyznaje: „Uważam, że Bóg i wiara są człowiekowi potrzebne jak woda i powietrze, że bez nich człowiek jest ślepy i goni za własnymi popędami, upodabniając się do zwierzęcia. Dlatego Chrystusa nie wystarczy głosić i namawiać do tego, aby Go kochać, powinno się Go naśladować. Trzeba widzieć Chrystusa w drugim człowieku. Można być tzw. wierzącym, a być Judaszem i widzieć w innych ludziach jedynie przedmiot zysku. Prawdziwą sztuką jest żyć godnie, z podniesioną głową i stale rozwijać się i być lepszym”. Obok tych wymienionych prac Kazimierz Bobiński sporządził drzewo genealogiczne dwóch ciechanowskich rodów, z których się wywodzi: Bobińskich i Milewskich. Podczas otwarcia jego wystawy w ciechanowskim muzeum odbył się zjazd rodziny. Wówczas w słowie do rodziny wyraził to, czym żyje jego serce: „Ponieważ jestem już człowiekiem starszym, którego iskierka powoli się wypala i niedługo zgaśnie, chcę tym światłem i ciepłem oświetlić i ogrzać Was wszystkich, którzy jeszcze żyjecie. Chciałbym również, abyście znając swoje korzenie, w taki sposób hodowali i kształtowali swoje gałęzie, aby przyniosły Wam tyle dumy, ile Wasi przodkowie przynieśli Wam. (…) Jako prawdziwi Polacy zdawali sobie sprawę z obowiązku, jaki powinien wypełniać każdy człowiek, mianowicie z obowiązku godnego przekazywania potomnym kultury i tradycji narodowej. Bo tylko wtedy, gdy tradycja ma ciągłość i szanuje się obyczaje, istnieje naród. Wypowiadam to dlatego, gdyż nasi przodkowie zawsze byli mocno związani ze swoją ziemią i krajem, a całe nasze drzewo genealogiczne stoi pod znakiem krzyża Chrystusowego. (…) Świat się zmienia, nabiera rozpędu technika i nowoczesność. Coraz mniej liczy się człowiek i kultura. I dlatego tylko od nas zależy, jak będzie wyglądało trzecie tysiąclecie, czy nie przyniesie nam zagłady kultury i ludzkości. (…) Gdy ważyły się losy mojego życia, obiecałem sobie i Bogu, że jeżeli będę żył, zrobię coś dla potomnych. Spróbuję uratować od zapomnienia losy naszych przodków. Ta praca pomogła mi nie myśleć o ciężkiej chorobie i śmierci”. Taki jest Kazimierz Bobiński z Ciechanowa. Mimo cierpień i problemów związanych z chorobą pragnie wypełnić swoje zobowiązania wobec Boga i siebie. Niechaj budzi nadzieję wśród innych chorych i będzie im wzorem, że w każdej sytuacji można być użytecznym i szczęśliwym. Przypominają się tu słowa poety ks. Jana Twardowskiego, który napisał: „Jeśli Bóg drzwi zamyka, to otwiera okno”.
Miniatura kościoła farnego z Ciechanowa jest do obejrzenia w płockim kościele pw. św. Aleksego, ale jej stałe miejsce powinno być w farze ciechanowskiej. Jestem pewien, iż obecny Proboszcz i Dziekan Ciechanowski znajdzie miejsce, aby zwiedzający ciechanowską świątynię mogli podziwiać jej miniaturę. Gdyby tak się nie stało, to byłaby to wielka strata dla wspólnoty parafii pw. św. Józefa w Ciechanowie.
Kazimierz Bobiński urodził się w 1931 r. w miejscowości Umiemy na terenie parafii Zielona k. Ciechanowa. Jego ojciec był stolarzem i wznosił drewniane budowle. Pomagając ojcu przy stolarce, od dzieciństwa pokochał obróbkę drewna. W wieku 13 lat zrobił mamie kołowrotek. Uczył się rożnych rzemiosł, ale zawsze był przede wszystkim budowniczym i stolarzem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

Święty Hieronim – patron miłośników Pisma Świętego

Dnia 30 września w kalendarzu liturgicznym obchodzone jest wspomnienie św. Hieronima, doktora Kościoła, patrona biblistów, archeologów, tłumaczy, ale także – o czym pamięta niewielu – uczniów i studentów. Jest to postać niezwykła, fascynująca, będąca przykładem doskonałego połączenia wiary z nauką, życia duchowego z życiem intelektualnym.
CZYTAJ DALEJ

Ingres abp. Andrzeja Przybylskiego do katedry Chrystusa Króla w Katowicach

2025-10-01 09:24

[ TEMATY ]

ingres

Katowice

abp Andrzej Przybylski

Archiwum Bp. Andrzeja

W sobotę 4 października w katedrze Chrystusa Króla w Katowicach odbędzie się ingres abp. Andrzeja Przybylskiego. Ceremonia poprzedzona będzie kanonicznym objęciem urzędu w kurii metropolitalnej. Mszy świętej podczas ingresu przewodniczyć będzie nuncjusz apostolski w Polsce.

Kanoniczne objęcie urzędu przez abp. Andrzeja Przybylskiego w kurii metropolitalnej w Katowicach zaplanowano na godz. 9.00; nowy metropolita przedstawi kolegium konsultorów bullę nominacyjną podpisaną przez papieża Leona XIV, po czym kanclerz kurii sporządzi i odczyta protokół podpisany przez członków kolegium.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję