Reklama

Dziesięć lat parafii pw. św. Maksymiliana Kolbe w Zezulinie

Niedziela lubelska 41/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Stanisław Sadowski: Jakie były początki parafii w Zezulinie?

Ks. Edmund Boryca: Parafia pod wezwaniem św. Maksymiliana w Zezulinie została erygowana 7 października 1991 roku dekretem bp. Bolesława Pylaka. Jej niewielkie terytorium (trzy wioski: Zezulin I i II, Grądy - Godziembów i Kocia Góra) zostało w całości wyłączone z parafii Kijany. W momencie prawnego utworzenia parafii w Zezulinie, jej majątek był bardzo skromny: działka o powierzchni 20 arów i stojące na niej mury obiektu sakralnego (świątyni i połączonej z nią plebani) w stanie surowym. W kasie parafialnej nie było ani jednej złotówki, na placu budowy żadnych materiałów. Należało więc zakasać rękawy i wziąć się ostro do pracy, zmobilizować siebie i wiernych, aby parafia mogła zaistnieć nie tylko w dokumentach, ale i w rzeczywistości.

Społeczność parafialna to zaledwie 250 rodzin, niespełna tysiąc osób. Świątynia natomiast jest duża. Z pewnością niełatwo będzie sfinalizować tę budowę?

Parafia jest rzeczywiście niewielka i należy do najmniejszych w diecezji. Koniecznie trzeba też dodać, że jest to parafia typowo rolnicza, czyli biedna. W ciągu ostatnich lat dochody rolników skandalicznie spadły. Nie jest łatwo sfinalizować budowę tej świątyni, która - jak słusznie Pan zauważył - jest duża. Powiem więcej: jest stanowczo za duża jak na potrzeby tysięcznej parafii. Kościół ma powierzchnię użytkową ponad 450 m. Nawa główna - dwukondygnacyjna - przekracza 350 m. Wysokość świątyni wewnątrz to 16 m, na zewnątrz prawie 30 m. Na pierwszej kondygnacji jest prawie tysiąc miejsc siedzących. Spora liczba parafii średnich i dużych ma kościoły zdecydowanie mniejsze. Mamy zatem ogromne problemy, głównie finansowe. Dodam też, że nie korzystaliśmy z pomocy jakichkolwiek instytucji.

Jednak wszystko, co jest potrzebne do funkcjonowania parafii, zostało zrobione. Przede wszystkim dzięki ogromnemu wysiłkowi wiernych, którzy pragnęli mieć kościół i parafię.

Oczywiście. Jest komplet szat i naczyń liturgicznych, są organy, marmurowy ołtarz i ambonka, dzwonnica i trzy dzwony o masie ponad jednej tony, marmurowa posadzka, założony w 1992 r. cmentarz. Dzięki zrealizowaniu tych inwestycji mogła mieć miejsce konsekracja kościoła, której w ubiegłym roku dokonał abp Józef Życiński.

Czego jeszcze brakuje, aby świątynia była w pełni uposażona?

Brakuje sporo rzeczy. Przede wszystkim wystroju wnętrza. To, co jest - to prowizorka. Koniecznie potrzebne są ławki z oparciem, stacje Drogi Krzyżowej, nie jest dokończona instalacja elektryczna i nagłośnieniowa. Nie jest to jednak główny problem do rozwiązania. Największym kłopotem jest zbyt mała działka, na której ulokowany jest kościół i woda.

Działki praktycznie nie ma.

Zaledwie 20 arów. W czasach rozwiniętej motoryzacji potrzeba sporo miejsca na parking. Z pewnością nie wolno było lokować tak okazałej świątyni na maleńkim skrawku ziemi, położonym przy bardzo ruchliwej drodze, prowadzącej na pojezierze łęczyńsko-włodawskie. Tysiące samochodów z ogromną prędkością (często ponad 100 km/h) przejeżdża w odległości 15 m od drzwi głównych kościoła. W Zezulinie było sporo wypadków, w tym kilka śmiertelnych. Myślę, że problem ten z czasem będzie rozwiązany, albo przez władze samorządowe, albo szybciej przez okolicznych mieszkańców, którzy w trosce o bezpieczeństwo własne, a przede wszystkim swoich dzieci, mówią coraz częściej o konieczności wyłączenia z ruchu turystycznego tej zbyt wąskiej i pozbawionej chodników drogi. Największym problemem, jak już wcześniej wspomniałem, jest woda. Otóż kościół w Zezulinie stoi na obrzeżach jeziora, które zanikło pod koniec XIX stulecia. Teraz, kiedy intensywnych opadów deszczu jest coraz więcej, jezioro się odnawia. Woda coraz częściej zalewa piwnice, a po lipcowych ulewach na stałe zagościła w podziemiach obiektu sakralnego. Należy jak najszybciej przebudować zalaną i uszkodzoną instalację CO, potrzebne są spore środki finansowe i nade wszystko zdobycie terenu na przeprowadzenie koniecznych inwestycji melioracyjnych. Osobiście jestem dobrej myśli i wierzę, że te trudne problemy zostaną rozwiązane pomyślnie dla dobra tej pięknej świątyni i ku duchowemu wzrostowi parafian.

W kościele jest stara, piękna i bardzo okazała figura Matki Bożej. Skąd ona pochodzi?

Obok kościoła od niepamiętnych czasów stoi przydrożna kapliczka. Tak naprawdę jest ona pierwszą świątynią w Zezulinie. W jej wnętrzu, przykuta do ściany grubym łańcuchem, mieszkała przez dwa stulecia Zezulińska Madonna. Zanim powstała parafialna świątynia, przed uśmiechnięte oblicze Maryi przychodzili licznie mieszkańcy Zezulina, aby wspólnie odmawiać Litanię Loretańską i Różaniec. Przed dziesięciu laty, gdy "wprowadziliśmy się" do kościoła, przyszła również Maryja i zajęła miejsce obok tabernakulum. I nie może być inaczej - mówią parafianie - przecież Matka Boża czekała na tę świątynię 250 lat.

Czy zdaniem Księdza Proboszcza w Zezulinie potrzebna była świątynia i parafia?

Nie mam żadnych wątpliwości, że tak. Mieszkańcy Grąd - Godziembów, Kociej Góry, Zezulina I i II pragnęli mieć świątynię i parafię. Szlachetne pragnienie udowodnili ogromnym zorganizowaniem, zarówno podczas budowy okazałych murów świątyni, jak też tworząc wspólnotę serc należących do parafialnej rodziny. Myślę też, że odpowiedź na powyższe pytanie należy koniecznie poprzeć faktami. Chodzi mi głównie o dwie rzeczy: dominicantes i comunicantes, czyli procentowy udział wiernych we Mszy św. niedzielnej i przyjmowaną Komunię św. W obu tych przypadkach tutejsi parafianie należą do dekanalnej i diecezjalnej czołówki. Myślę, że drugim ważnym argumentem, który przemawia za potrzebą sporego kościoła w tym właśnie miejscu, jest bliskość Lublina. Do granic miasta jest tylko 19 kilometrów. Z pewnością więc społeczność parafialna będzie się systematycznie rozrastać.

Dziękuję za rozmowę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Wojciech, Biskup, Męczennik - Patron Polski

Niedziela podlaska 16/2002

Obok Matki Bożej Królowej Polski i św. Stanisława, św. Wojciech jest patronem Polski oraz patronem archidiecezji gnieźnieńskiej, gdańskiej i warmińskiej; diecezji elbląskiej i koszalińsko-kołobrzeskiej. Jego wizerunek widnieje również w herbach miast. W Gnieźnie, co roku, w uroczystość św. Wojciecha zbiera się cały Episkopat Polski.

Urodził się ok. 956 r. w czeskich Libicach. Ojciec jego, Sławnik, był głową możnego rodu, panującego wówczas w Niemczech. Matka św. Wojciecha, Strzyżewska, pochodziła z nie mniej znakomitej rodziny. Wojciech był przedostatnim z siedmiu synów. Ks. Piotr Skarga w Żywotach Świętych tak opisuje małego Wojciecha: "Będąc niemowlęciem gdy zachorował, żałość niemałą rodzicom uczynił, którzy pragnąc zdrowia jego, P. Bogu go poślubili, woląc raczej żywym go między sługami kościelnymi widząc, niż na śmierć jego patrzeć. Gdy zanieśli na pół umarłego do ołtarza Przeczystej Matki Bożej, prosząc, aby ona na służbę Synowi Swemu nowego a maluczkiego sługę zaleciła, a zdrowie mu do tego zjednała, wnet dzieciątko ozdrowiało". Był to zwyczaj upraszania u Pana Boga zdrowia dla dziecka, z zobowiązaniem oddania go na służbę Bożą.

Św. Wojciech kształcił się w Magdeburgu pod opieką tamtejszego arcybiskupa Adalbertusa. Ku jego czci przyjął w czasie bierzmowania imię Adalbertus i pod nim znany jest w średniowiecznej literaturze łacińskiej oraz na Zachodzie. Z Magdeburga jako dwudziestopięcioletni subdiakon wrócił do Czech, przyjął pozostałe święcenia, 3 czerwca 983 r. otrzymał pastorał, a pod koniec tego miesiąca został konsekrowany na drugiego biskupa Pragi.

Wbrew przyjętemu zwyczajowi nie objął diecezji w paradzie, ale boso. Skromne dobra biskupie dzielił na utrzymanie budynków i sprzętu kościelnego, na ubogich i więźniów, których sam odwiedzał. Szczególnie dużo uwagi poświęcił sprawie wykupu niewolników - chrześcijan. Po kilku latach, rozdał wszystko, co posiadał i udał się do Rzymu. Za radą papieża Jana XV wstąpił do klasztoru benedyktynów. Tu zaznał spokoju wewnętrznego, oddając się żarliwej modlitwie.

Przychylając się do prośby papieża, wiosną 992 r. wrócił do Pragi i zajął się sprawami kościelnymi w Czechach. Ale stosunki wewnętrzne się zaostrzyły, a zatarg z księciem Bolesławem II zmusił go do powtórnego opuszczenia kraju. Znowu wrócił do Włoch, gdzie zaczął snuć plany działalności misyjnej. Jego celem misyjnym była Polska. Tu podsunięto mu myśl o pogańskich Prusach, nękających granice Bolesława Chrobrego.

W porozumieniu z Księciem popłynął łodzią do Gdańska, stamtąd zaś morzem w kierunku ujścia Pregoły. Towarzyszem tej podróży był prezbiter Benedykt Bogusz i brat Radzim Gaudent. Od początku spotkał się z wrogością, a kiedy mimo to próbował rozpocząć pracę misyjną, został zabity przez pogańskiego kapłana. Zabito go strzałami z łuku, odcięto mu głowę i wbito na żerdź. Cudem uratowali się jego dwaj towarzysze, którzy zdali w Gnieźnie relację o męczeńskiej śmierci św. Wojciecha. Bolesław Chrobry wykupił jego ciało i pochował z należytymi honorami. Zginął w wieku 40 lat.

Św. Wojciech jest współpatronem Polski, której wedle legendy miał także dać jej pierwszy hymn Bogurodzica Dziewica. Po dziś dzień śpiewa się go uroczyście w katedrze gnieźnieńskiej. W 999 r. papież Sylwester II wpisał go w poczet świętych. Staraniem Bolesława Chrobrego, papież utworzył w Gnieźnie metropolię, której patronem został św. Wojciech. Około 1127 r. powstały słynne "drzwi gnieźnieńskie", na których zostało utrwalonych rzeźbą w spiżu 18 scen z życia św. Wojciecha. W 1928 r. na prośbę ówczesnego Prymasa Polski - Augusta Kardynała Hlonda, relikwie z Rzymu przeniesiono do skarbca katedry gnieźnieńskiej. W 1980 r. diecezja warmińska otrzymała, ufundowany przez ówczesnego biskupa warmińskiego Józefa Glempa, relikwiarz św. Wojciecha.

W diecezji drohiczyńskiej jest także kościół pod wezwaniem św. Wojciecha w Skibniewie (dekanat sterdyński), gdzie proboszczem jest obecnie ks. Franciszek Szulak. 4 kwietnia 1997 r. do tej parafii sprowadzono z Gniezna relikwie św. Wojciecha. 20 kwietnia tegoż roku odbyły się w parafii diecezjalne obchody tysiąclecia śmierci św. Wojciecha.

CZYTAJ DALEJ

Komisja Episkopatów Wspólnoty Europejskiej COMECE wspiera dalsze rozszerzanie Unii Europejskiej

2024-04-22 14:18

[ TEMATY ]

Unia Europejska

Episkopat News

Komisja Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE) wspiera perspektywę dalszego rozszerzania Unii Europejskiej. W opublikowanym dziś oświadczeniu, zatytułowanym „Kontynuujmy wspólne budowanie Europy”, delegaci konferencji biskupich państw UE wskazali, że „jest to nie tylko geopolityczna konieczność dla stabilności naszego kontynentu, ale także mocne przesłanie nadziei dla obywateli, którzy pragną żyć w pokoju i sprawiedliwości”. Tekst został ogłoszony po zakończeniu wiosennego zgromadzenia plenarnego, jakie obradowało w Łomży w dniach 17-19 kwietnia.

COMECE przypomina, że Kościół katolicki od początku towarzyszy integracji europejskiej, uznając ją za proces mający na celu połączenie narodów Europy we wspólnotę, zapewniającą pokój, wolność, demokrację, państwo prawa, poszanowanie praw człowieka i dobrobyt. Integracja ta oparta jest na wartościach chrześcijańskich, takich jak: uznanie godności osoby ludzkiej, pomocniczość, solidarność i szukanie dobra wspólnego.

CZYTAJ DALEJ

Święty, który nie szczędził siebie

2024-04-22 16:00

Marzena Cyfert

O. Robert Krawiec, kapucyn, krajowy asystent Grup Modlitwy Ojca Pio z relikwią - rękawicą o. Pio.

O. Robert Krawiec, kapucyn, krajowy asystent Grup Modlitwy Ojca Pio z relikwią - rękawicą o. Pio.

W parafii św. o. Pio we Wrocławiu-Partynicach nauki głosił o. Robert Krawiec, krajowy asystent Grup Modlitwy Ojca Pio. Kapłan udzielał indywidualnego błogosławieństwa niezwykłą relikwią – rękawicą św. o. Pio. Nosząc ją w San Giovanni Rotondo, o. Pio błogosławił i rozgrzeszał proszących go o pomoc.

W homilii o. Krawiec nawiązał do opowiadania o sprowadzaniu owiec do zagrody przez kilkunastu pasterzy. Każdy z nich stanął w innym miejscu i nawoływał swoje owce, a one znając głos swojego pasterza, bezbłędnie do niego trafiały. Postawił pytanie, czy znamy głos naszego Opiekuna – Pana Boga.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję