Z liturgicznego punktu widzenia w życiu codziennym Kościoła występują tzw. intensywne okresy liturgiczne, w których to człowiek wierzący przeżywa w sposób szczególny sens posłannictwa Jezusa Chrystusa. W tych okresach liturgicznych nie tylko pytamy: Kim jest Jezus Chrystus? Kto Go posłał? Jaki był cel Jego ziemskiej wędrówki?
Wielki Post jest takim czasem intensywnym szczególnie. Jest to czas nawrócenia, czas ascezy, czas powrotu do Boga, czas ponownego odkrywania bogatych i zawsze jeszcze niezgłębionych do końca wartości w Boskim planie odkupienia.
Wielki Post to nie jest „czterdziestodniowy” czas ucieczki czy też oddalenia się od rzeczywistości codziennej. To czas ukierunkowany na rzeczywistość dnia codziennego. To czas łaski, w którym dane jest nam dostrzec i zrozumieć nasze ludzkie słabości i upadki. To czas podejmowania decyzji i opowiedzenia się, po czyjej stronie stoimy: grzechu czy łaski, niewoli czy wolności. Jest to czas rezygnowania z łatwego dobra, które nie ubogaca i sięgania po wartości prawdziwe. To czas niezwykle cenny i twórczy. To czas przejścia z „zasięgu pola pokusy” w „zasięg pola łaski”. To czas zerwania przymierza ze złem i zawarcia Nowego Przymierza z dobrem.
Wielki Post jest to czas potrzebny na drodze ku dojrzałości chrześcijańskiej. To czas szczególnej refleksji: „(...)Ukarałeś mnie i podlegam karze.(...) Spraw, bym powrócił, a wtedy powrócę, bo jesteś Panem, Bogiem moim. Gdy bowiem odwróciłem się, pożałowałem tego, a gdy zrozumiałem, uderzyłem się w biodro (...)” (por. Jr 31, 18-19).
Liturgia Wielkiego Postu jest „czasem sprzyjającym” do walki z grzechem i odbudowania już tutaj, na ziemi, harmonii z Bogiem Ojcem, aby w przyszłości nie pokutować. „Czasu do nabycia życia wiecznego Bóg udzielił ludziom tylko w tym życiu, w którym też chce, aby czynili owocną pokutę” (św. Fulgencjusz z Ruspe, O wierze, 36). Wielki Post jest szansą, aby jeszcze intensywniej odpowiedzieć na Boże wezwanie: „(...) Nawróćcie się do Pana, Boga waszego (...)” (por. Jl 2, 13).
W kościele pw. św. Józefa Oblubieńca NMP w Bierutowie odbyło się spotkanie osób, które swoją codzienną pracą i posługą towarzyszą rodzinom w trudnym doświadczeniu śmierci i pożegnania bliskich. Na rozpoczęcie odbyła się Eucharystia sprawowana przez ks. Bartosza Mitkiewicza, proboszcza parafii, który wygłosił homilię.
Kaznodzieja zwrócił uwagę na witraże zdobiące prezbiterium bierutowskiej świątyni, przedstawiające zaślubiny Józefa z Maryją, jego życie z Jezusem i moment śmierci. – Święty Józef jest patronem dobrej śmierci i w pewnym sensie również waszym patronem – mówił ks. Mitkiewicz do pracowników zakładów pogrzebowych. Podkreślił też, że ich zaangażowanie nie jest zwykłą pracą, ale posługą wobec rodzin zmarłej osoby.
Izrael przeprowadził atak na przywódców Hamasu w Katarze
W izraelskim ataku na stolicę Kataru Dauhę zginął we wtorek Chalil al-Hajja, który był głównym negocjatorem palestyńskiego Hamasu w rozmowach o rozejmie w Strefie Gazy - podała saudyjska stacja Al-Arabijja. Dwóch członków Hamasu przekazało jednak Reutersowi, że zespół negocjacyjny grupy przetrwał atak.
Siły Izraela uderzyły w budynek, w którym znajdowało się kilku wyższych przywódców Hamasu, w tym m.in. były przywódca grupy Chalid Masza'al - przekazał portal Times of Israel.
W najbliższy weekend odbędą się główne obchody 148. rocznicy objawień maryjnych w Gietrzwałdzie - jedynych w Polsce i jednych z dwunastu na świecie, które Stolica Apostolska uznała za autentyczne. Orędzie Matki Bożej z 1877 r., przekazane prostym warmińskim dziewczynkom, do dziś porusza i inspiruje wiernych. - To niezwykły dialog zwykłych ludzi z Maryją, rzadko spotykany w innych objawieniach - podkreśla abp Józef Górzyński, metropolita warmiński. Jak dodaje, przesłanie z Gietrzwałdu, wzywające m.in. do codziennej modlitwy różańcowej i życia sakramentalnego, wyprzedzało nauczanie Soboru Watykańskiego II. Objawienia te stały się impulsem do odrodzenia religijności, ale i polskości - nie tylko na Warmii, lecz we wszystkich zaborach.
Gietrzwałd (niem. Dietrichswalde) został założony w 1352 r. przez Warmińską Kapitułę Katedralną. Od XIV w. rozwijał się tu kult maryjny: początkowo związany z Pietą, a od XVI w. z obrazem Matki Bożej z Dzieciątkiem, umieszczonym w miejscowym kościele. Maryja w ciemnoniebieskim płaszczu, z Jezusem w czerwonej sukience na ramieniu - ten wizerunek szybko otoczono czcią. W 1717 r. obraz ozdobiono srebrnymi koronami, a świadectwem rozwijającego się kultu były liczne vota.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.