Reklama

Z Prac Synodu

Pierwszy etap za nami

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"Synod Diecezji Sosnowieckiej uporał się z pierwszą, organizacyjną fazą. Została powołana Komisja Główna koordynująca prace synodalne i 12 Komisji Synodalnych, problemowych. Powstały i powstają Zespoły Parafialne. Komisje rozgraniczyły tematy i problemy, jakim będą się zajmować, tak by nie dochodziło do sytuacji dublowania pracy" - powiedział Niedzieli ks. dr Stanisław Zychowicz, sekretarz generalny Synodu. Aktualnie komisje przygotowują materiały studyjne dla parafialnych Zespołów Synodalnych. O przebiegu prac informuje Biuletyn Synodalny, który dociera do poszczególnych komisji i zespołów. Do tej pory ukazały się już 4 numery pisma.

Prace synodalne koncentrują się w trzech formach zebrań. Pierwsza - sesje plenarne, w której biorą udział członkowie Komisji Głównej, Komisji Synodalnych oraz przedstawiciele Zespołów Synodalnych. Druga forma - posiedzenia Komisji Synodalnych. Ich celem jest oprócz studiowania dokumentów Soboru Watykańskiego czy Synodu Plenarnego zapoznanie się z problemami, które wchodzą w program i kompetencje danej komisji. Komisje mają zredagować zwięzłe opracowania, które posłużą do rozpoczęcia prac w Zespołach Synodalnych. "Takie opracowanie - wyjaśnia ks. Zychowicz - powinno zawierać trzy elementy: wprowadzenie teologiczne, socjologiczną ocenę sytuacji oraz sformułowanie ważniejszych opinii, wniosków i propozycji duszpasterskich. Zasadniczym celem Komisji problemowych jest bowiem wypracowanie projektu dokumentów synodalnych". Trzecią formą prac synodalnych są spotkania Zespołów Synodalnych, które mają na celu zapoznanie się z materiałami problemowymi otrzymywanymi z sekretariatu Synodu. Członkowie powinni dokonać konfrontacji wskazanych zagadnień ze stanem życia religijnego własnego środowiska i co szczególnie należy podkreślić powinni wysunąć sugestie dotyczące praktycznych rozwiązań dla kierowniczych organów synodalnych. "Takie działania konsultacyjne są bardzo potrzebne, ponieważ Synod ma stworzyć nowe normy prawne, które będą służyć kapłanom i wiernym dla wypracowania dobra wspólnego. Prawo ma służyć życiu wspólnoty Kościoła diecezjalnego, a nie krępować jego działania" - podkreśla ks. Zychowicz.

Każda komisja sama decyduje o sposobie pracy. Niemniej jednak wiele z nich już zwróciło się do środowisk, w jakich działa bądź z jakimi jest tematycznie związana, z odpowiednimi ankietami. Tak jest np. w przypadku Komisji ds. Współpracy z Zakonami. W ankiecie znalazły się pytania o miejsce zgromadzeń zakonnych w Kościele, o oczekiwania, jakie mają w stosunku do prac synodalnych. Członkowie Komisji ds. Młodzieży ustalili, że w oparciu o badania socjologiczne zbadają stosunek młodzieży do Kościoła, katechezy, modlitwy, życia duchowego, a także zagrożenia, jakie czyhają na młodych ludzi. Wyniki te będą konfrontowane ze specjalistami w danej dziedzinie - kuratorem, psychologiem, pedagogiem oraz z Młodzieżową Radą Synodalną.

"To dopiero początek, przed Komisjami Synodalnymi jeszcze dużo pracy" - podkreśla sekretarz generalny ks. Stanisław Zychowicz.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wałbrzych. Wyniki II etapu 28. Konkursu Wiedzy Biblijnej

2024-04-18 14:32

[ TEMATY ]

Wałbrzych

bp Marek Mendyk

Civitas Christiana

konkurs biblijny

ks. Krzysztof Moszumański

okwb

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Laureaci etapu diecezjalnego 28. OKWB w Wałbrzychu

Laureaci etapu diecezjalnego 28. OKWB w Wałbrzychu

W siedzibie Katolickiego Stowarzyszenia „Civitas Christiana” w Wałbrzychu przy ul. Młynarskiej w czwartek 18 kwietnia odbył się diecezjalny etap 28. Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej.

Do rywalizacji przystąpiło 30 uczniów z terenu diecezji świdnickiej. W tym roku tematem biblijnych zmagań były: Księga Sędziów oraz Dzieje Apostolskie. Gościem specjalnym w czasie biblijnych zmagań był bp Marek Mendyk, który przewodniczył Mszy świętej dla uczestników w Wałbrzyskiej Kolegiacie, a następnie towarzyszył finalistom, aż do rozstrzygnięcia wyników.

CZYTAJ DALEJ

Farmaceuci i lekarze do MZ: recepta na pigułkę "dzień po" wymaga zgody rodziców

2024-04-18 07:09

[ TEMATY ]

Pigułka „dzień po”

Adobe Stock

Farmaceuci, lekarze i położne ostrzegają Ministerstwo Zdrowia, że wystawianie recept farmaceutycznych na pigułkę "dzień po" osobom niepełnoletnim bez zgody rodzica może być niezgodne z prawem. Są też przeciw "sprowadzaniu zawodów medycznych do roli usługodawców, a pacjentów do roli klientów".

Od 1 maja tzw. pigułka "dzień po" ma być dostępna dla osób powyżej 15. roku życia na receptę farmaceutyczną. Usługa będzie realizowana w aptekach, które zgłoszą akces do programu Ministerstwa Zdrowia i podpiszą w tej sprawie umowę z NFZ.

CZYTAJ DALEJ

Patriotyzm może mieć różne oblicza

2024-04-18 23:18

Grzegor Finowski / UPJPII

    Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie rozpoczęło 12 kwietnia projekt „Trzy kobiety. Trzy drogi. Patriotyzm jako misja Uniwersytetu”, włączając się w program „Z kobietami – patriotkami”.

Św. Jadwiga Królowa, Hanna Chrzanowska, błogosławiona pielęgniarka i Emilia Wojtyłowa, matka Ojca św. Jana Pawła II to trzy bohaterki projektu, którego celem jest popularyzacja ich życia i działalności, a także na przykładzie tych wyjątkowych kobiet próba odpowiedzi na pytanie – jak patriotyzm może stać się misją? Działalność na niwie rodzinnej, wspierająca, wychowująca dzieci w duchu najwyższych wartości, działalność społeczna czy polityczna – patriotyzm może mieć różne oblicza. Konferencja była też świetnym czasem dla refleksji – w jaki sposób z postaw tych trzech kobiet można czerpać wzorce na dziś.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję