Reklama

Posługa liturgiczna młodych

Światło znaków

Barbara Dziadura
Edycja zielonogórsko-gorzowska 8/2005

Piątkowa, wieczorna Msza św. w parafii. Do Mszy św. służy sześciu lektorów i czterech ministrantów. Śpiewa schola. Niesione są dary, przygotowana jest modlitwa powszechna. Po Mszy św. w salkach parafialnych odbywa się spotkanie oazowe. Od lat Ruch Światło-Życie w naszej, i nie tylko, diecezji ożywia wspólnotę parafialną, uaktywnia zaangażowanie świeckich podczas celebracji liturgicznych.

Odnowa liturgii

Celem Ruchu Światło-Życie jest, by każdy uczestnik po ewangelizacji, prowadzącej do przyjęcia Jezusa Chrystusa jako swego Pana i Zbawiciela, uczestniczył w formacji w grupie uczniów Jezusa, a następnie we wspólnocie diakonijnej podjął konkretną służbę w Kościele i świecie.
Ks. Franciszek Blachnicki, założyciel Ruchu Światło-Życie i kandydat na ołtarze, pisał: „Spojrzenie na liturgię w świetle tajemnicy Chrystusa Sługi pozwoli nam głębiej zrozumieć sens liturgii w ogóle i jej odnowy w posoborowym Kościele. Liturgia nie jest niczym innym, jak nieustannym uobecnianiem i stawaniem w obliczu Kościoła w każdym czasie, w każdym miejscu”. Ks. Blachnicki był prekursorem posoborowej odnowy liturgii w polskim Kościele, ale zawsze pamiętał - i przed tym przestrzegał innych - by w liturgii niczego samemu dowolnie nie zmieniać. „Formę liturgii, jej treść, sposób sprawowania, nawet w najdrobniejszych szczegółach, określa Kościół, a wszyscy w Kościele są zobowiązani do sprawowania liturgii w duchu posłuszeństwa” - pisał.
Takiemu liturgicznemu wychowaniu podporządkowana jest formacja oazowa, a w niej w sposób szczególny Kurs Oazowy dla Animatorów Liturgii (KODAL). Zadaniem oazowych rekolekcji specjalistycznych jest odpowiednie przygotowanie animatorów do podjęcia różnorakich posług w Kościele i w samym ruchu oazowym. Są one skierowane do osób, które pragną włączyć się w posługę wybranej przez siebie diakonii (posługi) specjalistycznej. Warto zaznaczyć, że mówiąc o zaangażowaniu młodych w celebrację liturgiczną, zawsze podkreśla się słowo: „posługa”. Liturgia gromadzi wspólnotę parafialną, a wspólnota powstaje tam, gdzie wszyscy, zgodnie ze swoim charyzmatem, podejmują służbę dla jej budowania. Ważne jest zatem, by podejmowana aktywność i zaangażowanie w czasie trwania celebracji było podporządkowanie dobru całej wspólnoty i jej służyło. Marek ze Strzelec Krajeńskich mówi, że został ministrantem, aby służyć i być bliżej Chrystusa w czasie Jego „bezkrwawej ofiary”. „W momencie przeistoczenia przywołuję w sobie obraz z życia i działalności Jezusa, szukam odpowiedzi na nurtujące mnie pytania” - mówi o swoim przeżywaniu Eucharystii. W parafii nie tylko służy przy ołtarzu, ale także czyta czytanie mszalne, zbiera ofiary, posługuje przy chrztach.

Zrozumienie i zaangażowanie

Kurs Oazowy Dla Animatorów Liturgii to rekolekcje przygotowujące do posługi w diakonii liturgicznej oraz do podjęcia odpowiedzialności za liturgię. Pierwszy KODAL w naszej diecezji odbył się w dniach 23 stycznia - 1 lutego 1993 r. w Zielonej Górze. Każdego dnia rekolekcji, obok Eucharystii i wspólnych modlitw brewiarzowych, odbywają się ćwiczenia praktyczne z liturgii, synteza biblijna i synteza liturgiczna oraz namiot spotkania, czyli medytacja. Taki układ rekolekcji pozwala zaszczepić w młodych nie tylko znajomość liturgii, ale także szacunek dla jej zasad i zrozumienie jej głębi. Jak pisał ks. Blachnicki: „Liturgia uobecnia posłuszeństwo Chrystusa i nie można sprawować liturgii godnie i we właściwym duchu, jeżeli się jest poza posłuszeństwem. Nic tak bardzo nie sprzeciwia się istocie liturgii, jak brak posłuszeństwa, jak pewna subiektywna dowolność, stawianie swego «widzimisię», własnego odczuwania ponad Tradycję, ponad wolę Kościoła, tak wyraźnie określoną w dokumentach, w przepisach liturgicznych”. Paweł z Lubska, tegoroczny uczestnik KODAL-u, mówi, że stara się uczestniczyć w Eucharystii ze spokojem, godnością i szacunkiem, choć - jak sam przyznaje - „nie zawsze mi to wychodzi”. Problem ze skupieniem na istocie tego, co podczas Eucharystii się dokonuje, mają także dziewczęta zaangażowane w przygotowanie darów, modlitwy powszechnej czy komentarzy. W ramach KODAL-u utworzono więc grupę dla dziewcząt, by i one mogły uczyć się takiego posługiwania w czasie Mszy św., które nie przesłania istoty tego, co dokonuje się na ołtarzu. Dla Natalii z Czerwieńska każda posługa jest czymś ważnym, „wiem, że powinnam służyć na chwałę Panu, ale nie zawsze tak to u mnie wygląda” - przyznaje.
W formacji liturgicznej zachęca się, by formę liturgii przyjmować jako światło, jako coś, co przekazuje treści, które są prawdą i które objawiają prawdę Bożą. Życie musi być podporządkowane światłu, a światło musi być wcielane w nasze życie. „I stąd - pisze ks. Blachnicki - to dążenie, żeby najpierw głęboko wniknąć w treść liturgicznego znaku i symbolu i postawić pytanie: Co Bóg chce nam przekazać przez Kościół, przez dany obrzęd, znak liturgiczny? Dlatego liturgia zakłada zawsze najpierw zrozumienie”. Pochylanie się podczas rekolekcji nad tajemnicą Eucharystii wymaga najpierw wysiłku rozumu, żeby światło przekazane w jej znakach, w symbolach, zajaśniało najpierw w umysłach tych, którzy podejmują konkretne posługi na Mszy św. - czytają czytania, śpiewają psalm, prowadzą śpiew, posługują przy ołtarzu, niosą dary, przygotowują modlitwę powszechną. Potem trzeba się tym treściom podporządkować, trzeba chcieć całego siebie zaangażować w posługiwanie na liturgii. Inaczej - zamiast współprzeżywania - będzie stres, bujanie w obłokach, znudzenie, brak skupienia.

Reklama

Liturgia życia

W całej formacji liturgicznej w Ruchu Światło-Życie u podstaw leży zasada zawarta w nazwie ruchu - „światło-życie”. Ona obowiązuje we wszystkim, ale w sposób szczególny właśnie w liturgii. „To nie tylko słowo Boże jest światłem, które musi stawać się życiem, ale liturgia musi w tym znaczeniu stawać się liturgią życia - liturgią żywą, której towarzyszy zaangażowanie osoby” - pisze Założyciel. Grzegorz z Sulechowa w swojej parafii jest lektorem i mówi, że stara się wykonywać tę posługę tak, jak przystoi lektorowi. Żadna osoba nie może angażować się w rzeczy, których nie rozumie, których nie stara się poznać. Lektor, który nie wie, co to znaczy być lektorem, nie tworzy z dokonującą się celebracją liturgiczną harmonijnej całości. W oazie pielęgnuje się mystagogię, czyli wprowadzanie w misterium, a nie - jak mówi ks. Blachnicki - „tresurę liturgiczną”, choć i na ćwiczenia ceremonii liturgicznych jest miejsce. Każdy uczestnik Eucharystii, a tym bardziej ktoś, kto podejmuje w czasie Mszy św. konkretną posługę, musi wejść poprzez rozum i poprzez wolną akceptację w świat znaków liturgicznych, zwłaszcza sakramentalnych, gdyż to jest właśnie misterium zbawienia. Mariusz z Głogowa jest wdzięczny Panu Bogu za dar posługiwania na Mszy św.: „Bez Pana Boga bym tego nie osiągnął, więc wiem, że wszystko nam od Niego” - przyznaje.
„Liturgia jest szkołą życia chrześcijańskiego. Liturgia jest również szkołą wolności osoby ludzkiej. Dlatego ciągle na nowo trzeba podejmować wysiłek, aby liturgia zajmowała należyte miejsce w życiu naszego ruchu, w całej pracy formacyjnej, żebyśmy byli dla innych znakiem, jak przez właściwe podejście do liturgii, przez uczestnictwo w niej wzrastać w życiu chrześcijańskim, dochodzić do dojrzałej wiary i do wzrostu nowego człowieka, i jak budować przez to nową wspólnotę i nową kulturę - pisze w Charyzmacie Ruchu Światło-Życie ks. Blachnicki. Niech te słowa stają się coraz częściej codziennością jak największej liczby młodych ludzi w naszych parafiach.

Jasna Góra: trwa szczególna modlitwa o pokój na świecie

2019-08-20 17:57

it / Jasna Góra (KAI)

Na Jasnej Górze trwa szczególna modlitwa o pokój. Zanoszona jest w Kaplicy św. Pawła Pierwszego Pustelnika, gdzie Najświętszy Sakrament wystawiony jest w monstrancji „Królowa Pokoju” przekazanej przez Stowarzyszenie Comunità Regina della Pace dla parafii św. Jakuba w Medjugorie jako materialny znak włączenia w dzieło „12 Gwiazd w Koronie Maryi”.

Bożena Sztajner/Niedziela

Monstrancja jest darem pielgrzymów całego świata dla Królowej Pokoju za Jej obecność w Medjugorie od 30. lat i została przekazana już w 2011r. Inicjatywa wyszła ze Stowarzyszenia Communita Regina della Pace, a realizacja została wykonana w pracowni gdańskiego artysty Mariusza Drapikowskiego i przez jego zespół.

- Naszym celem jest modlitwa w intencji pokoju i szerzenie kultu eucharystycznego. Chcielibyśmy, aby ta modlitwa stworzyła łańcuch serc, wołających o pokój na świecie - podkreśla Piotr Ciołkiewicz, prezes Stowarzyszenia „Communita Regina della Pace”.

Monstrancja ma kształt Niepokalanej Maryi, w sercu której umieszczony jest Eucharystyczny Jezus. Przeźroczystość kryształu, który jest konstrukcją naczynia eucharystycznego podkreśla, że mamy do czynienia ze zjawiskiem nadprzyrodzonym a zawartym w słowach „Błogosławiony Owoc Żywota Twojego Jezus”.

Do jej wykonania użyto szlachetnych kamieni i kruszców. Jest m.in. dwanaście meteorytów (chondryty NWA). Ich nieziemskie pochodzenie symbolizuje wieniec z „gwiazd dwunastu”. Kustodium, w którym jest umieszczona Eucharystia można wyciągnąć z monstrancji i umieścić w osobnej podstawie z przeznaczeniem do błogosławieństwa lub przeniesienia do tabernakulum.

Wysokość monstrancji wynosi 1,5 m, a z tronem do przenoszenia i ustawiania 1,85 m. Waga samej kryształowej monstrancji to 25 kg.

Istotą działań utworzonego w 2008 r. Stowarzyszenia „Comunità Regina della Pace” jest apostolstwo modlitewnej adoracji Eucharystycznego Chrystusa oraz wspieranie wszelkich inicjatyw podejmowanych na rzecz budowania pokoju i pojednania między ludźmi. Doświadczenie skutków wojny w byłej Jugosławii oraz braku porozumienia pomiędzy różnymi narodami, religiami i wyznaniami w wielu częściach świata, w tym również w Jerozolimie, skłoniło członków założycieli Stowarzyszenia do podjęcia działań szerzących ideę modlitwy o pokój.

Idea „12 Gwiazd w Koronie Maryi Królowej Pokoju”, polega na utworzeniu na świecie dwunastu ośrodków Wieczystej Adoracji Najświętszego Sakramentu w intencji Pokoju. Miejsca modlitwy nie powstają przypadkowo, ale są to obszary doświadczone skutkami konfliktów zbrojnych i brakiem miłości bliźniego. Materialnym znakiem duchowego dzieła są ołtarze adoracji Najświętszego Sakramentu wraz z monstrancją nawiązującą do wizerunku Matki Bożej.

Pierwsze miejsce modlitwy w intencji pokoju powstało w Jerozolimie, w podziemiach kaplicy przy IV stacji Drogi Krzyżowej. Tam od 25 marca 2009 r. trwa całodzienna adoracja Najświętszego Sakramentu w ołtarzu nazwanym „Tryptykiem Jerozolimskim”. Drugim ośrodkiem stało się Medjugorie, do którego w 2011r. została przekazana monstrancja nazwana „Królową Pokoju”. Trzeci ośrodek to sanktuarium Matki Bożej Królowej Pokoju w Oziornem w Kazachstanie. Od lipca 2014 r. trwa tam nieustająca adoracja w ołtarzu nazwanym „Gwiazdą Kazachstanu”. Ołtarze adoracji zostały pobłogosławione przez papieża Benedykta XVl. Następnie pielgrzymowały po wybranych kościołach w Polsce i za granicą, służąc wszędzie jako przenośne kaplice wieczystej adoracji.

Obecnie istnieje 8 światowych Centrów Modlitwy o Pokój. Obok Ziemi Świętej, Bośni i Hercegowiny oraz Kazachstanu są także w Jamusukro na Wybrzeżu Kości Słoniowej, Namyang w Korei Południowej, Kibeho w Rwandzie, w Dagupan na Filipinach i w polskim Niepokalanowie.

Dziełu „12 Gwiazd” towarzyszy inicjatywa utworzenia Łańcucha Modlitwy o Pokój, którego ogniwami stają się wszyscy podejmujący modlitwę i adorację Najświętszego Sakramentu w intencji pokoju. - Otaczając świat modlitwą, stajemy się apostołami pokoju w naszych domach, miejscach pracy, w naszych środowiskach życia - podkreśla prezes.

Swoje osobiste pragnienie modlitwy o pokój można zgłosić poprzez formularz w zakładce „Zostań Apostołem Pokoju”, która znajduje się na stronie Stowarzyszenia. Można tam również zgłosić miejsce, gdzie trwa adoracja Najświętszego Sakramentu w intencji o pokój na świecie bądź zgłosić własną intencję modlitewną.

Adoracja Najświętszego Sakramentu w intencji pokoju na świecie potrwa na Jasnej Górze do 10 września. W Sanktuarium błaganie o pokój, zwłaszcza na Ukrainie zanoszone jest także codziennie podczas mszy św. o godz. 15.30 śpiewem Suplikacji.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Sandomierz: Uratowane kolejne życie

2019-08-21 10:47

Ks. Wojciech Kania

Wieczorem, 20 sierpnia, w Oknie Życia w Sandomierzu został znaleziony noworodek. O wydarzeniu poinformował Siostry Szarytki, które opiekują się tym miejscem. Jak mówi ks. Bogusław Pitucha: – Chłopca nazwaliśmy Bernard, Maksymilian.

Caritas Diecezji Sandomierskiej
Siostry Miłosierdzia z Bernardem Maksymilianem

Zgodnie z procedurą zostało wezwane pogotowie ratunkowe. Dziecko następnie zostało przebadane w szpitalu miejskim. Nie było przy nim żadnej informacji od osoby, która go zostawiła. Osoba, która zostawiła dziecko w specjalnym oknie, nie naraziła go na niebezpieczeństwo, w związku z tym, pod względem prawnym, nic jej nie grozi. Rodzice mogą wrócić po dziecko, mają na to sześć tygodni. Po tym czasie malec trafi do adopcji.

Okno życia to specjalnie dostosowane miejsce, w którym matka może pozostawić anonimowo swoje nowo narodzone dziecko bez narażania jego życia i zdrowia. W Sandomierzu funkcjonuje ono przy kościele Świętego Ducha. Opiekują się nim Siostry Miłosierdzia (szarytki). W sandomierskim Oknie Życia jest to drugi uratowany noworodek. Dzięki natychmiastowej pomocy ma szansę na życie. Na terenie diecezji sandomierskiej Okna Życia funkcjonują w Tarnobrzegu, Sandomierzu i Ostrowcu Świętokrzyskim.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem