Reklama

Kręte ścieżki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szukając mojej miłości,
Pójdę przez góry i rozłogi.
Nie zerwę kwiatów,
Przed dzikim zwierzem nie uczuję trwogi,
Przejdę przez szyk obronny i graniczne progi!
(Św. Jan od Krzyża)

Jeżeli pokora i miłość stoją u źródeł wszelkich cnót chrześcijańskich, to by je wcielać w życie potrzeba niewątpliwie męstwa. Historia męstwa jest opowieścią o godności. O walce tego, co w nas niskie z tym, co duchowe. Jest zwycięstwem nad strachem, pochwałą cierpliwości i... przyczynkiem do pokrętności natury ludzkiej, bowiem męstwo utożsamiane li tylko z odwagą staje się cechą bohaterów i zbrodniarzy. Strach pokonuje się przecież w różnym celu, złodziej też nie boi się ciemności... Nic dziwnego, że Wolter pisał: „Męstwo nie jest cnotą, ale zaletą wspólną łotrom i wielkim ludziom”. Jan Tauler zaś przestrzegał, by męstwa nie mylić z brakiem wrażliwości. Męstwo doceniano już w czasach przedchrześcijańskich i to nie tylko w Sparcie. Na przestrzeni wieków jego znaczenie zmieniało się. Platon łączył je z wiedzą o tym, co budzi obawę. Męstwo było dlań wynikiem poznania. Grecy nie byliby Grekami, gdyby nie połączyli męstwa z pięknem. Do dziś czyny bohaterskie kojarzy się z pięknem moralnym, a tchórzostwo jest - delikatnie rzecz ujmując - nieeleganckie i zupełnie nie twarzowe. Cycero utożsamiał męstwo ze zdolnością stawiania czoła niebezpieczeństwu i znoszeniem cierpień. Spinoza łączył je z rozwagą, pisząc: „Cnota wolnego człowieka okazuje się równie wielka, kiedy unika on niebezpieczeństwa, jak kiedy je przezwycięża: wybiera on ucieczkę z takim samym hartem ducha, czy też udziałem umysłu, z jakim wybiera walkę”. Chrześcijaństwo nadało męstwu głębszy wymiar. Do ambiwalentnej odwagi dodało wiarę i szlachetne intencje. Takie „schrystianizowane” męstwo wpisane jest w całokształt ścieżki ewangelicznej. Staje się istotne jedynie w perspektywie dobra, a korzeniami swymi sięga nadziei na Królestwo Niebieskie. Katechizm Kościoła Katolickiego definiuje męstwo jako cnotę moralną, która „zapewnia wytrwałość w trudnościach i stałość w dążeniu do tego, co dobre. Męstwo umacnia decyzje opierania się pokusom i przezwyciężania przeszkód w życiu moralnym (...) uzdalnia do przezwyciężania strachu, nawet strachu przed śmiercią, do stawiania czoła próbom i prześladowaniom. Męstwo pozwala konsekwentnie zmagać się z wadami i słabościami, nadzieję na zwycięstwo pokładając w Bogu. Umożliwia cierpliwe trwanie pośród trudności”. Według Pomeriusza, męstwo (obok daru rady, rozumu i mądrości) przyczynia się bezpośrednio do chrześcijańskiej doskonałości. W napisanym przezeń wprowadzeniu do życia kontemplacyjnego odnajdujemy prawdziwą pochwałę męstwa: „o, jakże szlachetny to dar! Za jego pomocą Duch Święty wynosi człowieka daleko ponad zwyczajny ludzki sposób życia, ponad słabości i bojaźń. Dzięki niemu człowiek staje się tak wielkoduszny, że gotów jest dokonywać dzieł i ponosić męki wszystkich ludzi, według słów św. Pawła: Wszystko mogę w tym, który mnie umacnia (Flp 4,13). Pomeriusz mówi też o eliminacji tchórzostwa i niepotrzebnej zuchwałości. Sytuuje męstwo w stosownej odległości od tych dwu skrajności. Jeśli bowiem tchórzostwo każe wątpić nam we własne siły, zuchwałość przypisuje człowiekowi zasługi, będące darem Boga. Obie postawy są z gruntu fałszywe i jawią się jako istotna przeszkoda na drodze rozwoju duchowego. Trudno przeciwstawić się własnym wadom, wątpiąc w dar boży czyniący nas mocnymi. Przeceniając zaś własne możliwości, łatwo się przeliczyć. Męstwo jest zatem cnotą, o którą warto zabiegać i darem, którego nie można zlekceważyć. Darem niezbędnym na drodze do duchowej dojrzałości, danym i równocześnie zadanym. Nade wszystko jednak męstwo jest sługą miłości. Zatem - miejmy odwagę nie tę lichą, marną, by miłość nasza ni lichą - ni marną nie była.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przygotowanie do sakramentu pojednania i pokuty

2025-12-18 23:41

Biuro Prasowe AK

– Letnie serce potrafi śmiertelnie zasnąć – mówił ks. Krzysztof Wons SDS podczas ostatniego dnia rekolekcji w Sanktuarium św. Jana Pawła II, na które kard. Grzegorz Ryś zaprosił księży Archidiecezji Krakowskiej przed swoim ingresem do katedry na Wawelu.

Na początku ostatniego dnia rekolekcji przed ingresem kard. Grzegorz Ryś powitał wszystkich księży zgromadzonych w Sanktuarium św. Jana Pawła II. Zapowiedział, że nauka rekolekcyjna będzie przygotowaniem do sakramentu pojednania i pokuty, a spotkanie stanie się również okazją do przekazania jałmużny na potrzeby mieszkańców Lwowa i Zaporoża.
CZYTAJ DALEJ

Sąd uchylił europejski nakaz aresztowania wobec posła Marcina Romanowskiego

2025-12-19 14:01

[ TEMATY ]

Marcin Romanowski

Karol Porwich/Niedziela

Sąd Okręgowy w Warszawie uchylił europejski nakaz aresztowania wydany wobec posła Marcina Romanowskiego - poinformowała w piątek rzecznik do spraw karnych tego sądu sędzia Anna Ptaszek.

Wcześniej na platformie X poinformował o decyzji sądu pełnomocnik posła PiS mec. Bartosz Lewandowski.
CZYTAJ DALEJ

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję