Reklama

Poprzednicy niemieccy Benedykta XVI (cz. I)

19 kwietnia 2005 r. kardynałowie na konklawe wybrali niemieckiego kardynała Josepha Ratzingera na papieża. Nowy Ojciec Święty przyjął imię Benedykt XVI. Od 275 lat jest on najstarszym w chwili wyboru Papieżem; 12 kwietnia skończył 78 lat.

Niedziela łowicka 19/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nie jest jednak pierwszym papieżem-Niemcem w historii Kościoła. Powstaje pytanie i zarazem wątpliwość: którym z kolei? Oficjalne wyliczenie niemieckich papieży jest rzeczą dość problematyczną, ponieważ pojęcie „niemiecki”, szczególnie w okresie średniowiecza, trudno sprecyzować w sensie geograficznym. Do tzw. Świętego Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego należały bowiem wówczas nie tylko dzisiejsze Niemcy i Austria, lecz również Alzacja, Lotaryngia, Niderlandy i Południowy Tyrol. Także w odniesieniu do średniowiecza trudno mówić o poczuciu tożsamości narodowej w dzisiejszym tego słowa znaczeniu, zwłaszcza, że kwestia narodowości nie odgrywała w tych czasach tak istotnej roli jak dziś. Często od etnicznej przynależności ważniejsza była wtedy - dziedziczona po przodkach - wierność konkretnym dynastiom książąt bądź królów, czyli przynależność do danej monarchii. Kłopotem są też zmieniające się w historii granice Świętego Rzymskiego Cesarstwa Narodu Niemieckiego, a później państw niemieckich. W niniejszym artykule przyjmujemy, iż Benedykt XVI jest ósmym Niemcem na Stolicy Piotrowej.
Zanim przejdziemy do przedstawienia sylwetek poszczególnych papieży-Niemców należy nadmienić, iż czas, kiedy zasiadali oni na Stolicy Piotrowej, sięga końca X i I poł. XI wieku. Był to okres trwającego od końca IX wieku aż do II poł. XI stulecia kryzysu papiestwa. W Rzymie owładniętym przez anarchię istniało kilka rywalizujących ze sobą stronnictw, pragnących narzucić własnego kandydata na tron papieski. Poszczególni papieże w niewiarygodnie trudnych warunkach usiłowali utrzymać na powierzchni Piotrową barkę, pomimo przeciwnych wiatrów i wysokiej fali. Mimo wielu skandali, Kościół istniał nadal.
W tym okresie pierwszym Niemcem, który zasiadł na katedrze św. Piotra był Grzegorz V (996-999). Bruno (bo takie imię otrzymał na chrzcie) był synem księcia Karyntii i prawnukiem cesarza Ottona Wielkiego. Jako 24-letni młody kapłan pełnił na dworze Ottona III funkcję kapelana, kiedy ten, po śmierci Jana XV w Rawennie, przedstawił Bruna jako kandydata na papieża. 3 maja 996 r. został zaakceptowany w Rzymie i przyjął imię Grzegorza V.
Jeszcze tego samego roku papież ukoronował Ottona III na cesarza. Odtąd postrzegany był jako „saski papież”. Grzegorz V samodzielnie, aczkolwiek w porozumieniu z Ottonem, próbował przezwyciężyć rzymskie podziały partyjne, co spotkało się z buntem. Oto po wyjeździe cesarza z Rzymu, za sprawą wpływowej rodziny Krescencjuszy, doszło do przewrotu, podczas którego, przy tajnym poparciu Bizancjum, został wybrany grecki antypapież Jan XVI. Grzegorz V musiał ratować się ucieczką. Wkrótce na jego prośbę powrócił do Rzymu cesarz Otton III i w lutym 998 r. siłą osadził ponownie Grzegorza V na papieskim tronie. Uwięzionemu antypapieżowi obcięto język, nos i uszy. Tylko kilka miesięcy cieszył się papież Grzegorz V odzyskaniem swej stolicy, gdyż 18 lutego 999 r. zmarł na malarię w wieku 27 lat.
Warto wspomnieć, iż Grzegorz V jako pierwszy papież odważył się wydać interdykt: obłożył całą Francję klątwą kościelną, ponieważ król Robert II bez papieskiej dyspensy ożenił się z krewną czwartego stopnia. W ostatnim okresie swego pontyfikatu Papież poświęcił się reformie Kościoła w duchu opactwa Cluny.
Drugim Niemcem zasiadającym na Stolicy Piotrowej został papież Klemens II (1046-47). Był to już czas panowania cesarza Henryka III (1039-56), które miało doniosłe znacznie tak dla cesarstwa, jak i dla papiestwa. Henryk III, uważany jest za niewątpliwie najbardziej religijnego monarchę tego okresu, ale też najbardziej przejętego ideą władcy - pomazańca Bożego, odpowiedzialnego za cesarstwo i Kościół. Jego przekonanie o słuszności tej idei umacniała słabość papiestwa. Henryk dokonywał desygnacji biskupów i nadawał im urząd biskupi (inwestytura) nie tylko przez wręczenie pastorału, ale i pierścienia, choć był on symbolem zaślubin biskupa z jego Kościołem lokalnym. Zdecydowanie odrzucał dary i świadczenia z okazji inwestytury biskupów i opatów, uznając je za symonię.
Henryk III postawił sobie za cel położyć kres anarchii, szkodliwej dla porządku publicznego. Musiał przywrócić autorytet, którym potrafił posługiwać się Otto Wielki i udzielić pomocy Stolicy Apostolskiej w dokonaniu niezbędnych w Kościele reform, a nawet interweniować w Rzymie w sprawach religijnych. Pierwszym zadaniem cesarza było ukrócenie manipulacji możnych rodzin rzymskich przy wyborze papieży. A zadanie było niełatwe, gdyż w 1046 r. o tron papieski ubiegało się 3 kandydatów, popieranych przez poszczególne frakcje rzymskie. Dlatego też Henryk III na Synodzie zwołanym w Sutri (20 grudnia 1046 r.) zmusił do ustąpienia antypapieża Sylwestra III i oskarżonego o symonię Grzegorza VI, a na Synodzie w Rzymie (23-24 grudnia 1046 r.) - papieża Benedykta IX, powołując na papieski tron saksończyka Klemensa II. Biorąc też pod uwagę skandaliczną sprawę trzech papieży, wznowił dawne prawo Ottona I o udziale cesarza w wyborze papieża i doprowadził do wyboru na Stolicę Apostolską swoich kandydatów, biskupów niemieckich. Ściślej wiązał przez to papiestwo z cesarstwem, ale też lepiej zabezpieczał reformę. Nie wtrącał się w pełnienie urzędu kościelnego przez papieży.
Powołany przez Henryka III nowy papież Klemens II, jako Suidger, pochodził z saskiej rodziny szlacheckiej von Morsleben und Hornburg i był początkowo kanonikiem katedralnym w Halberstadt. W 1032 r. został kapelanem arcybiskupa Hermana z Bremy a od 1040 r. - biskupem Bambergu. W roku 1046 (24 grudnia), na prośbę Odilona, opata z Cluny, oraz za zgodą kleru i ludu został przez Henryka III wyniesiony na tron papieski. Klemens II w dowód wdzięczności natychmiast (25 grudnia 1046 r.) w Rzymie ukoronował Henryka (wraz z małżonką Agnieszką) na cesarza. Pontyfikat Klemensa II stał się w dziejach papiestwa początkiem lepszych czasów. Zajął się on gorliwie pracami nad reformą Kościoła. Zaangażował się w zwalczanie symonii i popieranie reform cluniackich. Wraz z cesarzem Henrykiem III odbył podróż po Italii i prawdopodobnie wybrał się następnie do Niemiec, lecz 10 października 1047 r. zmarł w drodze w opactwie św. Tomasza koło Pesaro. Ponieważ był jednocześnie biskupem Bambergu, jego ciało sprowadzono do Niemiec i pochowano w kościele katedralnym. Warto dodać, iż od pontyfikatu Klemensa II aż do XV wieku żaden papież nie splamił Stolicy Apostolskiej osobistym życiem.

cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Stanisław Kostka

Niedziela świdnicka 38/2016, str. 5

[ TEMATY ]

św. Stanisław

pl.wikipedia.org/ muzeum.diecezja.wloclawek.pl

Komunia św. Stanisława Kostki (mal. Józef Buchbinder)

Komunia św. Stanisława Kostki (mal. Józef Buchbinder)
W miesiącu wrześniu, gdy rozpoczyna się nowy rok szkolny i katechetyczny, gdy podejmujemy nowy trud wychowawczy z naszą dziatwą i młodzieżą, Kościół kieruje nasze oczy ku św. Stanisławowi Kostce.
CZYTAJ DALEJ

Czemuście mnie szukali?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe.Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 2, 41-52

Czwartek, 18 września. Święto św. Stanisława Kostki, zakonnika.
CZYTAJ DALEJ

Umorzono postępowanie Trybunału Stanu ws. immunitetu prezes Manowskiej!

2025-09-18 20:45

pl.wikipedia.org

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję