Trwa Wielki Jubileusz 2000 Chrześcijaństwa. W każdej diecezji
są świątynie, w których po spełnieniu odpowiednich warunków można
uzyskać odpust zupełny. "Niedziela Sosnowiecka" rozpoczyna prezentację
15 kościołów wyznaczonych przez bp. ordynariusza Adama Śmigielskiego
SDB do miana świątyń jubileuszowych.
Świątynia katedralna jest kościołem biskupim, matką wszystkich
kościołów diecezji. W katedrze w sposób duchowy gromadzi się cały
Kościół diecezjalny. Jako najważniejsza świątynia w diecezji jest
znakiem jedności Kościoła lokalnego z Chrystusem.
Na kartach historii 100-letniej świątyni zapisało się
wiele wydarzeń. Były one związane z życiem parafii w trudnym okresie
międzywojennym, czasem wojennym i powojennym. Parafia borykała się
z takimi problemami, jakie miało społeczeństwo. Na trwałe zapisały
się dramatyczne obchody milenijne z 1967 r., które były brutalnie
zakłócane przez ówczesne władze. Z kolei piękną kartą jest nadanie
w 1992 r. przez Jana Pawła II w momencie utworzenia diecezji sosnowieckiej
kościołowi Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny godności katedry.
Zaś w 1999 r. Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów,
na mocy specjalnych uprawnień udzielonych jej przez Jana Pawła II,
ogłosiła kościół katedralny bazyliką mniejszą.
Budowę świątyni rozpoczęto w 1893 r. W tym roku biskup
kielecki Tomasz Teofil Kuliński poświecił kamień węgielny. Budowę
bez większych trudności ukończono w 1899 r. 3 marca bp Kuliński erygował
pierwszą sosnowiecką parafię, wydzielając ją z parafii Czeladź. Proboszczem
został budowniczy świątyni ks. Roch Milbert. Uroczysta konsekracja
odbyła się 8 sierpnia 1910 r. Ks. Milbert postanowił, że znajdzie
się w niej cząstka żywej Polski. Wobec tego powstał pomysł, by w
tym polskim mieście i polskiej świątyni zawrzeć jak najwięcej symboli
religijnych i patriotycznych. I dlatego zwrócono się do Włodzimierza
Tetmajera i Henryka Uziembły o ozdobienie ścian kościoła. Przez 3
lata, bez specjalnych rysunków, by szkice nie wpadły w ręce władz
carskich, przedzierając się przez zieloną granicę Tetmajer zdobił
pięknymi malowidłami ściany świątyni. Charakterystyczne jest to,
że sceny biblijne wpisane są w chlubne wydarzenia z historii Polski.
Połączenie dziejów Polski z historią Kościoła ujmuje najbardziej.
Blasku polichromii nadają witraże, zaprojektowane przez prof. Jana
Bukowskiego, a wykonane w krakowskiej firmie Żeleńskich, w latach
trzydziestych.
Kościół jest wybudowany w stylu neoromańskim, wpisany
w plan krzyża łacińskiego typu bazylikowego, z nawami bocznymi o
połowę węższymi i niższymi od nawy głównej, z transeptem i dużym
prezbiterium zamkniętym półkolistą absydą. Świątynia jest wybudowana
z cegły przetykanej kamieniem, z frontowa wieżą, rozetą i wysokim
hełmem. Wewnątrz sklepienie jest żebrowo-krzyżowe rozdzielone dwunastoma
kolumnami. Zaś ściany nawy głównej, transeptu i prezbiterium zostały
rozczłonkowane pilastrami, do których po bokach przylegają półkolumny.
Do wnętrza świątyni prowadzi okazały, neoromański portal z typowymi
schodkowymi uskokami i półkolistym tympanonem. Całość wnętrza ma
charakter eklektyczny. Na szczególną uwagę zasługuje ołtarz główny.
Renesansowy, bogato złocony, zbudowany w stylu manieryzmu francusko-niderlandzkiego.
Ołtarz, wykonany przez rzeźbiarza Pawła Turbasa, jest kopią ołtarza
z kościoła Bożego Ciała w Krakowie z 1634 r. Posiada monumentalną
architektoniczną nastawę. Ornamenty, gzymsy, kolumienki, rzeźby wypełniają
szczelnie powierzchnię wielokondygnacyjnego ołtarza, wspierającego
się na zwężających się u dołu cokołach. Na attyce umieszczono postacie
aniołów. Między kolumnami ustawiono figury patronów Polski: św. Wojciecha
i św. Stanisława BM. Wzrok również przykuwa tabernakulum. Ustawione
na mensie ołtarza, z płaskorzeźbą baranka na drzwiczkach, zwieńczone
w kształcie draperii, z dwoma aniołkami w postawie modlitewnego skupienia.
Najważniejsze jednak w ołtarzu jest samo malowidło przedstawiające
Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny, wykonane przez Włodzimierza
Tetmajera.
W katedrze znajdują się cztery boczne ołtarze, z których
najmniejszy, w kaplicy Matki Bożej Różańcowej, ma swój renesansowy
pierwowzór. Ołtarz ten posiada bogatą architektonicznie nastawę.
W centralnym miejscu znajduje się obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem,
adorowanej przez św. Antoniego i św. Teresę. Dwa następne, neobarokowe,
poświęcone są Matce Bożej Nieustającej Pomocy oraz patronce służących
św. Zycie. Dodać należy, że w parafii od wielu lat działa kuchnia
dla ubogich nazwana właśnie od imienia patronki św. Zyty. Podobnie
neobarokowy wygląd miał czwarty ołtarz - Jezusa Ukrzyżowanego.
Z prawej strony świątyni na wysokości ambony znajduje
się kopia rzeźby św. Piotra z bazyliki watykańskiej.
Św. Piotr trzyma w lewej ręce dwa klucze, prawą zaś błogosławi.
Umieszczona na początku wieku rzeźba miała podkreślać katolickość
miasta i świątyni. Potwierdzają to przekonanie słowa św. Ambrożego
wyryte na postumencie: "Gdzie Piotr Święty, tam prawdziwy Kościół
Chrystusowy".
Na uwagę zasługują również stacje Drogi Krzyżowej oraz
50-głosowe organy pochodzące z krakowskiej firmy Biernackich. Pod
prezbiterium znajduje się kościół dolny, czyli charakterystyczna
dla romańskich budowli krypta w stylu eklektycznym. W ostatnim czasie,
staraniem ks. prepozyta Wacława Wicińskiego, wygospodarowano w krypcie
dziesięć pomieszczeń na grobowce dla biskupów, jak to ma miejsce
w każdej katedrze.
Jedną z najbardziej cennych pamiątek znajdujących się
na placu kościelnym jest kapliczka powstańcza, upamiętniająca bitwę
stoczoną z oddziałami carskimi na terenie Sosnowca w lutym 1863 r.
Zniszczoną podczas działań wojennych w czasie I wojny światowej odtworzono
w 1930 r. Nieco dalej umieszczono figurę Chrystusa z krzyżem. Jest
to kopia znanej rzeźby z kościoła Świętego Krzyża z Warszawy. W świątyni
cały czas trwają prace konserwatorskie. Mimo że wiele cennych zabytków
odnowiono, jest jeszcze wiele do zrobienia.
Pomóż w rozwoju naszego portalu