Stolica Apostolska wystąpiła na forum UNESCO o zachowanie pierwotnej tożsamości katedry Notre Dame w Paryżu. We Francji nadal trwa dyskusja nad przyszłością tej świątyni. Rząd chce mieć w tym wypadku prawnie zagwarantowaną możliwość odstępowania od zasad i przepisów o ochronie zabytków. Pozwalałoby to na odbudowę, która nie liczy się ze stanem pierwotnym budynku, sprzed pożaru, ani jej religijnym przeznaczeniem.
Rekonstrukcja katedry musi być zgodna z celem, dla jakiego została ona zbudowana – przypomniał ks. Francesco Follo stały obserwator Stolicy Apostolskiej przy UNESCO. Od 1991 r. katedra ta należy do światowego dziedzictwa kultury. Watykan domaga się zatem, aby przy odbudowie zachowane zostały wszystkie zasady, które zapewniają pełną ochronę tego dziedzictwa, również jego wymiaru religijnego, który w tym wypadku ma znaczenie fundamentalne. Prałat Follo poparł też starania arcybiskupa Paryża Michela Aupetit, który przypomniał, że przy naprawie zniszczeń muszą być uwzględnione potrzeby wynikające ze sprawowania kultu, który jest pierwotnym i głównym przeznaczeniem tego budynku.
Warto przypomnieć, że we Francji po rozdziale Kościoła od państwa w 1905 r. wszystkie gotyckie katedry przeszły na własność państwa, jednakże Kościół jest ich wyłącznym i wieczystym użytkownikiem. Teraz istnieją obawy, że przy okazji odbudowy katedry Notre Dame i dzięki specjalnym uprawnieniom, które mają przysługiwać jej nowym budowniczym, może się również zmienić statut samej katedry, ze szkodą dla paryskiej diecezji.
Po raz pierwszy od okresu po rewolucji francuskiej w paryskiej katedrze Notre Dame nie będą odprawiane nabożeństwa okresu Bożego Narodzenia. W kwietniu katedrę – symbol Paryża – zniszczył pożar. Zastępczą świątynią na czas remontu jest od września późnogotycki kościół parafialny Saint-Germain l'Auxerrois naprzeciwko Luwru.
Według informacji mediów francuskich tradycyjną pasterkę odprawi w tym kościele nowy biskup pomocniczy w Paryżu, Philippe Marsset. Gregoriańskiej Mszy św. w uroczystość Narodzenia Pańskiego przewodniczyć będzie ks. Patrick Chauver, dziekan z Notre Dame.
Wygląda jak niewielki, prosty tablet, ale niesie słowa niezmienne od wieków. Na Katolickim Uniwersytecie Najświętszego Serca w Mediolanie zaprezentowano drewnianą tabliczkę z VI wieku z wyrytym po grecku tekstem Credo. Okazją do wyjątkowej ekspozycji jest 1700-lecie Soboru Nicejskiego.
Tabliczka z VI wieku zawiera tekst Symbolu Nicejskiego – wyznania wiary, które z niewielkimi zmianami chrześcijanie na całym świecie recytują do dziś podczas Mszy świętej. Grecki tekst zapisany kursywą majuskułową, choć nieco zniekształcony przez czas i językowe uproszczenia, ukazuje siłę tradycji, która przetrwała wieki. Słowa o „Bogu prawdziwym z Boga prawdziwego” i Chrystusie „współistotnym Ojcu” mają na tej tabliczce ten sam wydźwięk, co w ustach wiernych XXI wieku.
Kulturkampf, czyli „walka o kulturę”, to polityka Otto von Bismarcka prowadzona w Cesarstwie Niemieckim w latach 1871–1878, kiedy to kanclerz chciał ograniczyć wpływy Kościoła katolickiego w państwie. W Cesarstwie Niemieckim protestantyzm pełnił nieformalnie rolę religii państwowej, a Królestwo Prus – państwo protestanckie – odgrywało w nim dominującą rolę.
Włączenie do Cesarstwa południowoniemieckich państw katolickich na czele z Bawarią sprawiło, że 36% ludności Niemiec stanowili katolicy. Bismarck postrzegał to jako źródło destabilizacji społeczeństwa, gdyż katolikom, którzy mieli podlegać zewnętrznej władzy, tzn. władzy papieża, zarzucano brak patriotyzmu niemieckiego. W ramach Kulturkampfu wprowadzano wiele ustaw wymierzonych przede wszystkim w Kościół katolicki, których celem miało być jego upaństwawianie.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.