Ta uczelnia skupia studentów i profesorów z różnych Kościołów
ChAT jest spadkobiercą przedwojennego Wydziału Teologicznego na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie obok rzymskich katolików studiowali również protestanci i prawosławni. Tuż po wojnie, w epoce głębokiego PRL-u wszystkie uniwersyteckie wydziały teologiczne były niechętnie widziane na państwowych uczelniach. Podobne problemy miały również polskie mniejszości wyznaniowe. Do prawosławnych i ewangelików dołączyli starokatolicy. W 1954 r. udało im się powołać Chrześcijańską Akademię Teologiczną.
Jedyna w Europie
Do czasów III RP na Akademii kształciły się głównie kadry teologiczne. ChAT prowadził jedynie studia teologiczne z podziałem na sekcje: prawosławną, ewangelicką i starokatolicką. Pedagogika natomiast stanowiła przedmiot uzupełniający kształcenie katechetyczne realizowane przez katedry teologii praktycznej.
Sytuacja zmieniła się wraz z wprowadzeniem nauczania religii do polskich szkół, a w konsekwencji z pojawieniem się zapotrzebowania na odpowiednio wykwalifikowanych nauczycieli-katechetów. Wówczas powołano w uczelni Ekumeniczny Instytut Pedagogiczno-Katechetyczny, w ramach którego rozpoczęto prowadzenie zajęć nie tylko z różnych klasycznych dyscyplin pedagogicznych, ale również z dydaktyki i metodyki nauczania religii. W Instytucie tym przygotowywani są przyszli pracownicy duchowni i świeccy dla Kościołów chrześcijańskich, administracji państwowej, placówek oświatowych oraz opiekuńczych.
Akademia jest jedyną w Europie wyższą szkołą teologiczną, która skupia studentów z tak wielu różnych Kościołów. Ekumeniczny charakter ChAT decyduje o tym, że uczelnia realizuje swoje zadania w oparciu o zasadę równouprawnienia, poszanowania wartości duchowych wszystkich wyznań, kultur i tradycji oraz w poczuciu odpowiedzialności chrześcijańskiej i obywatelskiej.
Zaplecze naukowo-dydaktyczne
- Tutaj nie ma podziałów na lepszych i gorszych. U nas osoba innego wyznania nie jest niczym nadzwyczajnym, ponieważ ta uczelni z natury skupia studentów i profesorów z różnych Kościołów - mówi Katarzyna Iwanowska, studentka III roku pedagogiki w zakresie pracy socjalnej. - Oprócz samej pedagogiki i innych „świeckich” przedmiotów bardzo ważne są również przedmioty teologiczne. Dzięki nim mogę lepiej poznać wiarę swojego Kościoła - dodaje studentka sekcji prawosławnej.
Obecnie na Akademii przy ul. Miodowej jest o wiele więcej studentów na kierunkach pedagogicznych, niż chętnych do studiowania samej teologii. Studenci różnych wyznań przedmioty pedagogiczne mają wspólnie wykładane. Natomiast zajęcia teologiczne odbywają się w sekcjach wyznaniowych: prawosławnej, ewangelickiej i starokatolickiej.
Kadra naukowa ChAT stanowi również zaplecze naukowo-dydaktyczne dla poszczególnych Kościołów. Na przykład większość wykładowców Prawosławnego Seminarium Duchownego to także naukowcy wykształceni na warszawskiej Akademii. Również absolwenci seminarium najczęściej kontynuują tutaj naukę i bronią swoich prac magisterskich.
Pomóż w rozwoju naszego portalu