Reklama

Ci, którzy chcą naśladować Chrystusa całym sobą

Niedziela dolnośląska 5/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Agnieszka Bugała: - Księże Profesorze, 2 lutego Kościół obchodzi Dzień Życia Konsekrowanego. Co tak naprawdę oznaczają terminy „życie konsekrowane”, „osoby konsekrowane”?

Reklama

Ks. prof. dr. hab. Wiesław Wenz: - Od dziesięciu lat, z inicjatywy Sługi Bożego Jana Pawła II, wierni Kościoła Katolickiego mają sposobność przeżywać w Święto Ofiarowania Pańskiego Światowy Dzień Życia Konsekrowanego. Ojciec Święty chciał zwrócić uwagę świata na bezcenny skarb, jaki jest we wspólnocie Kościoła prawie od samego początku jego istnienia. Niewątpliwie wszyscy chrześcijanie przeżywają dar osobistej konsekracji - uświęcenia łaską, zwłaszcza od chwili przyjęcia chrztu świętego. Małżonkowie doznają dodatkowej konsekracji przez sakrament małżeństwa, a osoby zakonne przez akt całkowitego oddania się Chrystusowi przez złożenie ślubów świętych i podjęcie praktyki rad ewangelicznych, a mianowicie: czystości, ubóstwa i posłuszeństwa. W ten sposób chcą całym sobą naśladować Chrystusa czystego, ubogiego i posłusznego do końca woli Ojca. Czynią to nie w życiu samotnym, ale w życiu konkretnych wspólnot zakonnych, które są ich szczególnymi rodzinami, realizującymi wyjątkowe zadania dla Kościoła. Te wspólnoty tworzy współcześnie wielość instytutów życia konsekrowanego, stowarzyszeń życia apostolskiego i instytuty świeckie oraz dziewice i wdowy konsekrowane, jak również osoby prowadzące życie pustelnicze. Życie konsekrowane to uświęcenie przez praktykę rad ewangelicznych, a osoby konsekrowane to te, które przeżywają dar osobistej świętości w wymiarze ślubu czystości, ubóstwa i posłuszeństwa na wzór Jezusa Chrystusa. Myślę, że warto to podsumować stwierdzeniem Jana Pawła II, który wskazał, że w życiu konsekrowanym wierni kierując się działaniem Ducha Świętego naśladują Chrystusa dokładniej, a przez to oddają się całkowicie umiłowanemu nade wszystko Bogu, aby osiągnąć doskonałą miłość w służbie Ewangelii i być wyraźnym znakiem życiodajnej obecności Boga w świecie.

- W „Dzienniczku” św. Siostry Faustyny czytamy, że „Biada światu, jeśli zabraknie zakonów!”, ale z wielu badań wynika, że przeciętny współczesny człowiek, nawet chrześcijanin, nie rozumie celowości wyboru drogi zakonnej. Według potocznego przeświadczenia klasztor jest ucieczką od trosk życia codziennego, albo od... zawiedzionej miłości. Jednym słowem - jest azylem dla ludzi lękających się świata...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Św. Siostra Faustyna jako mistyczka miała zupełną rację, bowiem istnienie każdej bez wyjątku rodziny zakonnej to szczególny dar Ducha Świętego dla społeczności całego świata. Dlatego wielu ludzi Kościoła i nie tylko, również współcześnie wyraźnie woła i apeluje, aby życie zakonne w takim wymiarze zawsze było w Kościele, i by nigdy go nie zabrakło. Pozytywnej odpowiedzi udziela sam Bóg, bowiem On jest Dawcą powołania, On bezpośrednio w sercu wzywa każdego kandydata na tę drogę życia i do konkretnej wspólnoty. Oczarowuje charyzmatem, a więc tym darem, który dane osoby mają przyjąć sercem, by później przekazać go światu. Charyzmat to dziedzictwo danego instytutu, danej wspólnoty, łaska Ducha Świętego potwierdzona przez Kościół i stanowiąca dar dla całej eklezjalnej wspólnoty, a nawet świata. Dlatego osobiście nie postrzegam osób konsekrowanych jako tych, które nie mają jasnego celu w życiu. Ten cel jest bardzo wyraźny i w dodatku potwierdzony autorytetem samego Ducha Świętego. Proszę wierzyć, że nikt nie wytrzyma w klasztorze, jeśli będzie wspólnotę i formę życia traktował jako ucieczkę od trosk życia codziennego, czy od zawiedzionej miłości. Chociaż znam przykłady, że przypadkowe wejście we wspólnotę przyczyniło się do faktycznego pozostania w niej na zawsze. Wspólnota zakonna jest również miejscem realizowania przykazania miłości Boga i człowieka. Pani to najlepiej wie, że życie w małżeństwie i rodzinie bez miłości ofiarnej jest niczym, tak samo i we wspólnocie zakonnej, życie bez miłości będzie osobistym koszmarem. Człowiek bez tego Bożego tchnienia i daru nie poradzi sobie. Tylko stan miłości i pełnego zawierzenia Bogu pozwala człowiekowi na odważne życie, decyzje i ewangeliczne działanie. Tak więc klasztor nie będzie nigdy azylem dla ludzi zalęknionych i uciekających nawet przed sobą.

- Najtrudniej chyba zrozumieć wyjątkowość powołania zakonów klauzurowych. Jak wytłumaczyć młodym ludziom, którzy pędzą na oślep w zdobywaniu świata, że mnisi i mniszki mają każdego dnia realny wpływ na kształt rzeczywistości, że aktywnie uczestniczą w jej budowaniu?

Reklama

- Pewnie ci, którzy wyłącznie są zafascynowani światem materialnym i zewnętrznym, mogą przeżywać istotną trudność w zrozumieniu wyjątkowego powołania we wspólnotach klauzurowych oraz kontemplacyjnych. Jan Paweł II mówił, że w tych społecznościach najwyraźniej można dostrzec promień Bożego piękna, który rozjaśnia drogę całej ludzkiej egzystencji. W osobach kontemplacyjnych i klauzurowych objawia się swoista niepowtarzalność powołania i ich misji w Kościele. Uważam, że dla każdego myślącego człowieka osoby klauzurowe stają się jak najbardziej czytelnym znakiem najpełniejszego zespolenia Kościoła - Oblubienicy ze swoim Panem, Jezusem Chrystusem, umiłowanym ponad wszystko. Te wspólnoty to także dar i łaska dla duchowego przeżywania świętości całej wspólnoty Kościoła. Człowiek pędzący na oślep wiele traci, mnóstwa rzeczy i pięknych spraw nie zauważa. Natomiast osoby w zakonach klauzurowych widzą tych pędzących, postrzegają wątpiących, szukających, towarzyszą swoją modlitwą, pokutą i ofiarą życia wszystkim, na których Bóg patrzy z miłością. Obecność Miłości sprawia, że mają czas dla Pana i wszystkich, których On umiłował i dlatego realnie wpływają na kształt współczesnej rzeczywistości, budują ją od wewnątrz i kształtują mocą nieustannej modlitewnej obecności przed Panem. Również we współczesnym świecie, w wielu krajach odczuwających brak kapłanów i nowych członków w czynnych wspólnotach zakonnych, nie brakuje osób, które wstępują do zakonów klauzurowych i w tej materialnie zamkniętej przestrzeni realizują radośnie swoje powołanie i dynamicznie towarzyszą naszemu życiu. Życie klauzurowe ukazuje oczywistą przewagę autentycznej kontemplacji nad czystym fizycznym działaniem, jak również przewagę tego, co wieczne nad tym, co tylko czasowe i skończone.

- W jaki sposób osoby konsekrowane przeżywają to święto? Czy są jakieś szczególne uroczystości? Czy ten dzień ma swoją specjalną liturgię?

- Światowy Dzień Życia Konsekrowanego ma swoją specyfikę. W każdym kościele partykularnym, a więc w diecezji są organizowane uroczyste Msze św. w kościołach katedralnych. W archikatedrze wrocławskiej pontyfikalnej Mszy św. będzie przewodniczył metropolita wrocławski abp Marian Gołębiewski. W czasie liturgii osoby konsekrowane publicznie odnowią profesję zakonną oraz zatroszczą się o oprawę liturgiczną. W tym roku Dzień Życia Konsekrowanego poświęcony został medytacji nad ślubem i radą ewangelicznego posłuszeństwa. W niedzielę poprzedzającą 2 lutego, w parafiach, gdzie pracują osoby konsekrowane, powinny odbyć się uroczystości dziękczynne za dar życia konsekrowanego oraz modlitwy o nowe powołania do istniejących wspólnot. Mam nadzieję, że tegoroczne uroczystości zgromadzą w katedrze wrocławskiej przedstawicieli z bardzo licznych wspólnot życia konsekrowanego, tak męskich jak i żeńskich, które podejmują charyzmatyczny trud apostolski i kontemplacyjny w dolnośląskiej Winnicy Pańskiej.

- Bardzo dziękuję za rozmowę.

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Leon XIV o potrzebie wychowania dzieci do wyzwań AI

2025-11-13 11:45

[ TEMATY ]

dzieci

Watykan

młodzież

sztuczna inteligencja

Leon XIV

Vatican Media

Leon XIV podczas audiencji na Placu św. Piotra

Leon XIV podczas audiencji na Placu św. Piotra

Ojciec Święty przyjął na audiencji uczestników międzynarodowego spotkania nt. „Godności dzieci i młodzieży w epoce sztucznej inteligencji”, zorganizowanego w Watykanie. Mówiąc o możliwych zagrożeniach, wynikających z wpływu AI na życie młodych ludzi, Papież podkreślił, że nie wystarcza wdrażanie norm etycznych, ale potrzebna jest również ciągła edukacja i wychowanie młodych pokoleń.

Papież przypomniał, że młodzi ludzie są szczególnie narażeni na wpływ i manipulację ze strony sztucznej inteligencji, która obejmuje wiele aspektów ich życia, m.in. edukację, rozrywkę i bezpieczeństwo. Rodzi to szereg pytań natury etycznej o sposób korzystania z cyfrowych narzędzi i zasobów. „Konieczne jest, aby rodzice i wychowawcy byli świadomi tych mechanizmów oraz by zostały opracowane narzędzia pozwalające monitorować i ukierunkowywać sposób, w jaki młodzi ludzie korzystają z technologii” – zaapelował.
CZYTAJ DALEJ

Bracia Międzyrzeccy

[ TEMATY ]

święci

Albertus teolog/pl.wikipedia.org

Śmierć Benedykta, Jana, Mateusza, Izaaka i Krystyna, pierwszych męczenników Polski obraz umieszczony w kościele opactwa Kamedułów w Bieniszewie

Śmierć Benedykta, Jana, Mateusza, Izaaka i Krystyna, pierwszych męczenników Polski obraz umieszczony w kościele opactwa Kamedułów w Bieniszewie

Bracia Międzyrzeccy żyli, pracowali i głosili słowo Boże na ziemiach, które geograficznie usytuowane są w Europie, lecz o określeniu Świętych mianem Europejczyków decyduje w równej mierze ich szczególna postawa.

Synowie możnych rodów - Benedykt urodzony w Benewencie, Jan z Wenecji i towarzyszący im Barnaba- na zaproszenie księcia Bolesława Chrobrego wyruszyli z pustelni św. Romualda w Pereum do odległego i nieznanego im kraju. "Odbywszy więc długą drogę przez Alpy [...] weszli do kraju Polan, gdzie mówiono nieznanym językiem [...] i zastali księcia, imieniem Bolesław [...]. I we wszystkim tenże Bolesław okazując im łaskawość, w zacisznej pustelni z wielką gotowością zbudował im miejsce, które sami sobie obrali [...] i dostarczał im środków niezbędnych do życia". Podróż mnichów, po której osiedli w pustelni niedaleko ujścia Obry do Warty, według dziejopisarza św. Brunona z Kwerfurtu, przygotował sam cesarz Otton III. Do przybyszów z Włoch dołączyli wkrótce nowicjusze Izaak i Mateusz z możnego chrześcijańskiego już rodu Polan oraz Krystyn - chłopiec z pobliskiej wsi usługujący pustelnikom. W swym eremie Bracia przygotowywali się do pracy misyjnej na ziemiach polskich. W nocy z 10 na 11 listopada 1003 roku zostali napadnięci i wymordowani. Mordercy spodziewali się obfitych łupów, których w pustelni nie było. Po złapaniu, osądzeni i skazani zbójcy, opowiedzieli przed egzekucją, że ich ofiary umarły śmiercią męczeńską, z modlitwą na ustach, także Krystyn, który bronił pustelni i poległ w walce. Swoje życie ocalił Barnaba, który był wtedy w drodze do Rzymu. Wkrótce papież Jan XVIII zaliczył Braci w poczet świętych. Europejskość męczenników, którzy zginęli według wszelkich przypuszczeń w eremie niedaleko wsi Święty Wojciech pod Międzyrzeczem, ma kilka wymiarów. Najbardziej oczywisty jest fakt geograficznego usytuowania w konkretnej przestrzeni, którą z jednej strony otwiera pustelnia kamedułów we włoskim Pereum, z drugiej natomiast zamykają ziemie "między rzekami", czyli okolice Międzyrzecza, w kraju Bolesława Chrobrego. Stąd mieli wyruszyć z misją głoszenia chrześcijaństwa w najbardziej odległych zakątkach państwa Polan, kontynuując dzieło ewangelizacyjne rozpoczęte przez św. Wojciecha.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: nowa książka Leona XIV

2025-11-13 17:09

[ TEMATY ]

książka

Papież Leon XIV

@Vatican Media

Nie możemy już dłużej tolerować strukturalnych niesprawiedliwości, w których ci, którzy mają więcej, zawsze mają jeszcze więcej, a ci, którzy mają mniej, stają się coraz biedniejsi - napisał Papież Leon XIV we wcześniej niepublikowanym wstępie do swojej nowej książki w języku włoskim pt. „La forza del Vangelo. La fede cristiana in 10 parole” (Siła Ewangelii. Wiara chrześcijańska w 10 słowach), która zostanie wydana 20 listopada przez Wydawnictwo Watykańskie.

Książka, zredagowana przez Lorenzo Fazziniego, dyrektora redakcyjnego Wydawnictwa Watykańskiego, stanowi antologię pism i przemówień Papieża Leona XIV, uporządkowanych tematycznie. Obejmuje ona 10 kluczowych słów związanych z chrześcijaństwem, przedstawionych w następującej kolejności: Chrystus, serce, Kościół, misja, komunia, pokój, ubodzy, kruchość, sprawiedliwość, nadzieja.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję