Reklama

Niedziela Małopolska

Kraków: Dzień Świętego Franciszka 2019

Zapraszamy na ósmy z kolei Dzień Świętego Franciszka, który odbędzie się 6 października 2019 r. w Krakowie na Placu Franciszkańskim przy ul. Franciszkańskiej 4. Hasłem tegorocznego Dnia św. Franciszka jest „Kościół w Uzbekistanie”.

[ TEMATY ]

św. Franciszek

Dzień św. Franciszka z Asyżu co roku przyciąga mieszkańców Krakowa i okolic. Jest to okazja do świętowania imienin założyciela i patrona zakonu franciszkańskiego - św. Franciszka z Asyżu, znanego z miłości do ludzi i całego stworzonego świata. Dlatego też spotkanie odbywa się w atmosferze radości i braterstwa.

W poprzednich latach wydarzenie było poświęcone m.in. działalności misjonarzy franciszkańskich w Peru, gdzie pracowali bł. Michał Tomaszek i bł. Zbigniew Strzałkowski, misjom w Afryce, kulturze kresowej, akcji „Klisze pamięci”, w ramach której prowadzono kwestę na rozbudowę Centrum św. Maksymiliana w Harmężach.

Tegoroczny Dzień św. Franciszka odbędzie się w niedzielę 6 października pod hasłem „Kościół w Uzbekistanie”. Franciszkanie z Prowincji św. Antoniego i bł. Jakuba Strzemię prowadzą misje w Uzbekistanie od początku lat 90-tych. Obecnie działają tam trzy parafie franciszkańskie, w których prowadzona jest nie tylko działalność duszpasterska, ale także charytatywna.

Reklama

Wydarzenie rozpocznie się o godz. 11. 30 od występu legendarnego już franciszkańskiego zespołu „Fioretti”. Organizatorzy zapraszają również na Mszę Świętą o godzinie 12.00 w Bazylice św. Franciszka z Asyżu, która zostanie odprawiona w intencji darczyńców Fundacji Brat Słońce i krakowskiej Prowincji Franciszkanów.

W ramach Dnia Świętego Franciszka będzie prezentowana kultura uzbecka: oryginalne stroje z Uzbekistanu, przedmioty i pamiątki przywiezione z misji. Uczestnicy spotkania będą mogli skosztować potraw kuchni uzbeckiej. Na wystawie w Auli bł. Jakuba, poza przedmiotami z Uzbekistanu, będzie także można zobaczyć starodruki ze zbiorów Biblioteki Franciszkańskiej. Jednocześnie będą tam wyświetlane filmy ukazujące pracę misyjną w Uzbekistanie.

Organizatorzy Dnia Świętego Franciszka zadbali o muzyczną oprawę święta: na scenie, poza zespołem „Fioretti” (godz. 11.30 i godz. 15.00), którego koncerty od lat cieszą się popularnością, wystąpią także Inna Kamaryan (godz. 12.45) i Anastazja Allanazarowej (godz. 16.00) , które zaprezentują piosenki uzbeckie, rosyjskie i z repertuaru Anny German. Na zakończenie wydarzenia o godz. 17.30 odbędzie się koncert gwiazdy wieczoru ‑ zespołu „Play&Pray”.

Reklama

W trakcie wydarzenia na stoiskach zaprezentują się różne dzieła franciszkańskie, m.in. Ośrodek Leczenia Uzależnień San Damiano z Chęcin, Wydawnictwo Bratni Zew, Instytut Studiów Franciszkańskich, Misje Franciszkańskie i Centrum św. Maksymiliana z Harmęż.

Pacjenci Ośrodka Leczenia Uzależnień „San Damiano” zaprezentują na scenie pantomimę o życiu św. Franciszka. Nie zabraknie też atrakcji dla dzieci, takich jak: malowanie twarzy, konkursy, robienie budek dla zwierząt (stoisko Eko-Małopolska). Na stoisku Eko-Małopolska zaprezentują się ponadto Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Małopolskiego i „Lawendziarnia Stoki 6”. Będzie także można skosztować rogalików i ciasteczek upieczonych specjalnie na tę okazję przez krakowskie Siostry Klaryski.

Dzień św. Franciszka to czas radosnego i rodzinnego świętowania, gdzie każdy może doświadczyć serdecznej atmosfery pokoju i dobra. To także okazja do rozmowy, spotkania z zakonnikami i misjonarzami poza klasztornymi murami oraz możliwość zwiedzenia budynku seminarium franciszkańskiego, czyli miejsc na co dzień znajdujących się za klauzurą (zapisy na zwiedzanie na stoisku Fundacji Brat Słońce).

Organizatorem akcji jest franciszkańska Fundacja Brat Słońce, a partnerami Krakowska Prowincja Zakonu Franciszkanów (Konwentualnych) św. Antoniego i bł. Jakuba Strzemię, Klasztor św. Franciszka z Asyżu w Krakowie oraz Wyższe Seminarium Duchowne Franciszkanów w Krakowie.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Tomasz Urynowicz, Wicemarszałek Województwa Małopolskiego; patronem medialnym jest Radio Kraków.

Serdecznie zapraszamy ‑ bądźcie w tym dniu z nami!

Pobierz oficjalny plakat i zaproś swoich znajomych na Dzień Świętego Franciszka.

2019-09-26 10:44

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Asyż: kardynałowie Stanisław Dziwisz i Kazimierz Nycz pielgrzymowali do grobu św. Franciszka

[ TEMATY ]

kard. Stanisław Dziwisz

św. Franciszek

Asyż

grób

kard. Kazimierz Nycz

pielgrzmi

Św. Franciszek Borgiasz przedstawiany jest w ikonografii z trupią czaszką w diademie (obraz z klasztoru Jezuitów w Starej Wsi)

Kardynałowie Stanisław Dziwisz i Kazimierz Nycz uczestniczyli w narodowej pielgrzymce Włochów do Asyżu. Polscy hierarchowie modlili się w intencji papieża Franciszka oraz za kard. Franciszka Macharskiego, który był wielkim czcicielem Biedaczyny z Asyżu.

- Św. Franciszek z Asyżu jest patronem Italii i w dniu jego święta odbywa się narodowa pielgrzymka, podczas której Włosi powierzają jego opiece swój kraj. Modlą się także w intencji papieża Franciszka – powiedział kard. Stanisław Dziwisz.

- Dołączyliśmy do tej pielgrzymki, by u św. Franciszka modlić się za papieża, ale także w intencji drogiego nam kard. Franciszka Macharskiego, który żył duchowością Biedaczyny z Asyżu i gorliwie go naśladował – dodał.

Pielgrzymka do Asyżu jest wędrówką do źródeł Ewangelii, ponieważ – jak napisali włoscy biskupi w orędziu skierowanym do Kościoła w Italii – „Franciszek jest ikoną Chrystusa i sługą Kościoła”. „Pielgrzymka jest piękną okazją i prostym zobowiązaniem. Franciszek był błogosławieństwem dla swego czasu i na zawsze, już od 800 lat, jest błogosławieństwem dla Kościoła i dla ludzi pragnących pokoju i dobra” – podkreślili.

Do Asyżu w dniu swojego patrona przybyły tysiące pielgrzymów z Włoch. Mszę św. celebrowało kilkuset kapłanów i kilkudziesięciu biskupów. Przewodniczył jej arcybiskup Florencji, kard. Giuseppe Betori. Jutro polscy hierarchowie wezmą udział w szóstym konsystorzu zwołanym przez papieża Franciszka, podczas którego Ojciec Święty włączy do Kolegium kardynalskiego 13 nowych kardynałów.

CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa w tradycji Kościoła

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.

Początki obchodów

Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.

Polskie zwyczaje

Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem, gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją, czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). Obecnie kapłan w Niedzielę Palmową nie przywdziewa szat pokutnych, fioletowych, jak to było w zwyczaju dawniej, ale czerwone. Procesja zaś ma charakter triumfalny. Chrystus wkracza do świętego miasta jako Król i Pan. W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, iż kapłan idący na czele procesji wychodził przed kościół i trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, wtedy drzwi się otwierały i kapłan z wiernymi wchodził do wnętrza kościoła, aby odprawić uroczystą liturgię. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: „Witaj, krzyżu, nadziejo nasza!”.

W polskiej tradycji ludowej Niedzielę Palmową nazywano również Kwietną bądź Wierzbną. W tym dniu święcono palmy, które w tradycji chrześcijańskiej symbolizują odradzające się życie. Wykonywanie palm wielkanocnych ma bogatą tradycję. Tradycyjne palmy wielkanocne przygotowuje się z gałązek wierzby, która w symbolice Kościoła jest znakiem zmartwychwstania i nieśmiertelności duszy. Obok wierzby używano także gałązek malin i porzeczek. Ścinano je w Środę Popielcową i przechowywano w naczyniu z wodą, aby puściły pąki na Niedzielę Palmową. W trzpień palmy wplatano również bukszpan, barwinek, borówkę i cis. Tradycja wykonywania palm szczególnie zachowała się na Kurpiach oraz na Podkarpaciu, gdzie corocznie odbywają się konkursy na najdłuższą i najpiękniejszą palmę.

W zależności od regionu, palmy różnią się wyglądem i techniką wykonania. Palma góralska wykonana jest z pęku witek wierzbowych, wiklinowych lub leszczynowych. Zakończona jest czubem z bazi, jedliny, bibułkowych kolorowych kwiatów i wstążek. Palma kurpiowska powstaje z pnia ściętego drzewka (jodły lub świerka) oplecionego widłakiem, wrzosem, borówką, zdobionego kwiatami z bibuły i wstążkami. Czub drzewa pozostawia się zielony. Palemka wileńska jest obecnie najczęściej świeconą palmą wielkanocną. Jest niewielkich rozmiarów, upleciona z suszonych kwiatów, mchów i traw.

Z palmami wielkanocnymi wiąże się wiele ludowych zwyczajów i wierzeń: poświęcona palma chroni ludzi, zwierzęta, domy. Od dawna istniał także zwyczaj połykania bazi, które to zapobiegają bólom gardła i głowy. Wierzono, że sproszkowane kotki dodawane do naparów z ziół mają moc uzdrawiającą, bazie z poświęconej palmy zmieszane z ziarnem siewnym podłożone pod pierwszą zaoraną skibę zapewnią urodzaj, krzyżyki z palmowych gałązek zatknięte w ziemię bronią pola przed gradobiciem i burzami, poświęcone palmy wystawiane podczas burzy w oknie chronią dom przed piorunem. Poświęconą palmą należy pokropić rodzinę, co zabezpieczy ją przed chorobami i głodem, uderzenie dzieci witką z palmy zapewnia zdrowie, wysoka palma przyniesie jej twórcy długie i szczęśliwe życie, piękna palma sprawi, że dzieci będą dorodne. Poświęconą palmę zatykano za świętymi obrazami, gdzie pozostawała do następnego roku. Palmy wielkanocnej nie można było wyrzucić. Najczęściej była ona palona, popiół zaś z tych palm wykorzystywano w następnym roku w obrzędzie Środy Popielcowej. Znany też był zwyczaj „palmowania”, który polegał na uderzaniu się palmami. Tu jednak tradycja była różna w różnych częściach Polski. W niektórych regionach zwyczaj ten jest związany dopiero z poniedziałkiem wielkanocnym. W większości regionów jest to jednak zwyczaj Niedzieli Palmowej, gdzie „palmowaniu” towarzyszyły słowa: Palma bije nie zabije - wielki dzień za tydzień, malowane jajko zjem, za sześć noc - Wielkanoc.

Dzisiaj, choć wiele dawnych obyczajów odeszło już w zapomnienie - tworzą się nowe. W wielu kościołach można nadal podziwiać kilkumetrowe plamy. Dzieci w szkołach, schole i grupy parafialne prześcigają się w przygotowaniu najładniejszych palm. Często pracom tym towarzyszą konkursy lub konkretne intencje.

CZYTAJ DALEJ

Prośba Diecezjalnej Grupy Modlitewnej św. Ojca Pio

2020-04-07 22:10

[ TEMATY ]

Diecezjalna Grupa Modlitewna św. Ojca Pio

Diecezjalna Grupa Modlitewna św. Ojca Pio w Zielonej Górze

Diecezjalna Grupa Modlitewna św. Ojca Pio w Zielonej Górze prosi o pomoc. Aby transmitować "na żywo" poprzez kanał YouTube wszystkie modlitewne wydarzenia potrzebuje 1000 subskrypcji.

Grupę można wspomóc klikając w link m.youtube.com/watch?v=RUSFVgl8xvc

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

Wspierają nas

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję