Reklama

Front walki o człowieka

„Bogu dzięki, że są oazy! Przecież to jest front walki o człowieka w Polsce! Front walki o człowieka. Wiemy, co jest po stronie przeciwnej: jakie spłycenie, jaki minimalizm, jaka postawa wobec życia. To jest front walki o człowieka w Polsce, więc będziemy sobie radzić” - tymi słowami zwrócił się kard. Karol Wojtyła 15 sierpnia 1977 r. w Chochołowie do uczestników rekolekcji oazowych.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gdy rok później kard. Wojtyła został wybrany następcą św. Piotra, rozpoczął wieloletni pontyfikat, naznaczony właśnie walką o człowieka: walką o Boga w człowieku i o człowieczeństwo w człowieku. Ta zbieżność myśli i założeń duszpasterskich kard. Karola Wojtyły, a potem Papieża Jana Pawła II, z programem formacyjnym i duchowością Ruchu Światło-Życie, popularnie nazywanego oazą, rozciąga się na długie lata wzajemnych kontaktów. Widoczna i oczywista za życia Jana Pawła II, staje się jeszcze wyraźniejsza po jego śmierci, w kontekście trwających dwóch procesów beatyfikacyjnych: naszego Ojca Świętego oraz ks. Franciszka Blachnickiego - założyciela ruchu oazowego.
Spotkanie tych dwóch wielkich postaci, zakochanych w Chrystusie i Jego Kościele, nie mogło nie zaowocować. Zaowocowało więc, nie tylko ich osobistą przyjaźnią, ale również jednością w myśli i w działaniu, nieustannym dialogiem w poszukiwaniu najlepszych form zbliżania człowieka do Boga. Można by zaryzykować twierdzenie, że Ruch Światło-Życie jest w pewien sposób wspólnym dziełem Ojca Świętego i ks. Franciszka. Faktem jest, że troskliwa opieka, jaką kard. Wojtyła otaczał dzieło ks. Blachnickiego, miała duży wpływ na rozwój ruchu. Oaza z kolei oddziaływała swoim charyzmatem na osobę i życie Ojca Świętego.
Jako metropolita krakowski kard. Karol Wojtyła wspierał inicjatywę ks. Blachickiego w dwojaki sposób. Był orędownikiem ruchu „na zewnątrz”, na forum Konferencji Episkopatu Polski, widząc w tym dziele praktyczna realizację wizji odnowionego, żywego Kościoła w duchu postanowień Soboru Watykańskiego II, w którego pracach przecież sam uczestniczył. Stawał także w obronie oaz rekolekcyjnych, szykanowanych wówczas przez komunistyczne władze. Po drugie działał na rzecz oazy niejako „od wewnątrz”. Wiele razy spotykał się z oazowiczami w czasie trwania rekolekcji, sprawował Eucharystię, głosił Słowo Boże, nie stronił od wspólnych śpiewów i zabaw przy okazji tzw. pogodnych wieczorów. 11 czerwca 1973 r. w Krościenku, gdzie znajduje się centrum ruchu, dokonał aktu oddania dzieła oazy Niepokalanej Matce Kościoła.
Również jako papież nie zapomniał o ruchu, wielokrotnie wyrażając troskę o jego rozwój. Tuż po swoim wyborze, 28 października 1978 r., napisał w liście do uczestników Dnia Jedności z Papieżem: „Oby Jezus Chrystus, który jest Światłością świata, pozwolił wam trwać w tej światłości i przybliżać ją innym. Oby Jezus Chrystus, który przyszedł na świat po to, abyście życie mieli w obfitości, pozwolił wam zachować prostotę i głębię tego życia w sobie i drugich. Obyście mogli przyczynić się do odnowy duchowej tych pokoleń, które stoją w obliczu końca drugiego tysiąclecia od przyjścia na świat Chrystusa. Z serca wam błogosławię”. To błogosławieństwo i liczne słowa zachęty do trwania w Chrystusie i w charyzmacie Ruchu Światło-Życie towarzyszyły oazowiczom przez wszystkie lata pontyfikatu Papieża Polaka. Ruch natomiast słuchał uważnie słów Pasterza Kościoła powszechnego i starał się to nauczanie zgłębiać i wprowadzać w życie, także włączać w swój program formacyjny. Najlepszym przykładem żywego reagowania oazy na wezwania Papieża jest powstanie Krucjaty Wyzwolenia Człowieka - dzieła polegającego na darze abstynencji od alkoholu, którego ideą jest wyzwolenie człowieka ze wszystkiego, co go w jakikolwiek sposób zniewala. Była to odpowiedź na apel Ojca Świętego, zawarty w Liście pożegnalnym do Polaków z dnia 23 października 1978 r.: „Proszę, abyście przeciwstawiali się wszystkiemu, co uwłacza ludzkiej godności i poniża obyczaje zdrowego społeczeństwa, co czasem może aż zagrażać jego egzystencji i dobru wspólnemu, co może umniejszać jego wkład do wspólnego skarbca ludzkości, narodów chrześcijańskich, Chrystusowego Kościoła”. Tak więc, jak zauważył sam ks. Blachnicki, „trudno nie dostrzec kierującego palca Bożej Opatrzności, gdy przełomowe momenty w dziejach Ruchu, kolejne etapy krystalizowania się jego świadomości, splatają się w przedziwny sposób ze spotkaniami z kard. K. Wojtyłą, a następnie papieżem Janem Pawłem II”.
Śmierć Ojca Świętego sprawiła, że niezwykle cennym testamentem dla członków Ruchu Światło-Życie stały się nie tylko wspomnienia spotkań z Nim, ale przede wszystkim Jego słowa, wypowiadane przy tych okazjach. Papieskie przesłanie dla oazowiczów, streszczone do kilku słów, zawiera się w wezwaniu: „Bądźcie Kościołem w świecie współczesnym”. To oznacza zawierzenie Chrystusowi, który ma być światłem, konsekwencję w wierze, odnowę człowieka, jedność we wspólnocie, służbę Kościołowi, gotowość do dawania świadectwa, bycie właśnie „oazą” na „pustyni świata”. Sił zaś do wypełniania tych zadań trzeba szukać w Eucharystii i Biblii.
Wciąż też pozostaje aktualna „misja specjalna” oazy. Nadal ma ona być frontem walki o człowieka. Zmienił się jedynie kontekst tej walki: są inni przeciwnicy, posługujący się inną bronią niż ci z roku 1977. Ale niebezpieczeństwo grożące człowiekowi jest równie wielkie. Więc walka trwa...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rzecz o aniołach

Niedziela łowicka 40/2002

[ TEMATY ]

anioły

UMB-O/pl.fotolia.com

Któż z nas nie zna prostych i pełnych ufności słów modlitwy: "Aniele Boży, stróżu mój, ty zawsze przy mnie stój..." Dla niektórych była to może pierwsza w życiu modlitwa, szeptana jeszcze na kolanach matki. Ale czy anioły są żywo obecne tylko w świecie dziecięcej wyobraźni? Czy my, dorośli, też możemy wierzyć w anioły?

Jak ktoś kiedyś policzył, anioły są wspomniane w Piśmie Św. Starego i Nowego Testamentu 222 razy! Pismo Święte jest zatem od początku do końca przeplatane wzmiankami o aniołach. Bóg stawia anioły u wrót raju; aniołowie nawiedzają Abrahama; aniołowie wyprowadzają Lota i jego córki z pożaru Sodomy; anioł nie pozwala Abrahamowi zabić jego syna Izaaka. Czasem aniołowie są groźni: Bóg posyła anioła, który zabija pierworodne Egipcjan. Ale to anioł również wyprowadza Izraelitów z niewoli. Anioł zamyka paszcze lwów, żeby nie pożarły Daniela. Także w Nowym Testamencie jest wiele zdarzeń, w których występują aniołowie. Przecież to Archanioł Gabriel zwiastuje Maryi Pannie poczęcie Syna Bożego; aniołowie śpiewają przy Jego narodzinach i sprowadzają pasterzy do stajenki; aniołowie ostrzegają Mędrców ze Wschodu przed Herodem. Anioł objawia św. Józefowi tajemnicę wcielenia i każe uciekać Świętej Rodzinie do Egiptu. Aniołowie służą Jezusowi, przy grobie Jezusowym zapewniają o Jego zmartwychwstaniu, a przy wniebowstąpieniu zapowiadają powtórne przyjście Zbawiciela. Sam Pan Jezus wspomina o aniołach. Mówiąc na przykład o nawróceniu grzeszników, stwierdza: "Tak samo powiadam wam, radość powstaje u aniołów Bożych z jednego grzesznika, który się nawraca" (Łk 15, 10). Opisując sąd ostateczny zaznacza, że to aniołowie zwołaja ludzi na ten sąd, a On, jako Sędzia, zjawi się tam otoczony aniołami.
CZYTAJ DALEJ

Spekulacje na temat tytułu i treści pierwszej encykliki papieża Leona XIV

2025-10-01 15:46

[ TEMATY ]

Encyklika

Leon XIV

Vatican Media

Leon XIV

Leon XIV

Watykaniści spekulują obecnie na temat nazwy i treści dwóch pierwszych papieskich dokumentów nauczania Leona XIV. Powszechnie oczekuje się, że jego pierwsza encyklika będzie dotyczyła wyzwań stojących przed ludzkością w związku ze sztuczną inteligencją. Rzymski portal „Silere non possum” poinformował w środę, że łaciński tytuł dokumentu będzie brzmiał „Magnifica humanitas” - „Wspaniała ludzkość”.

Od momentu wyboru Leon XIV wielokrotnie wypowiadał się na temat szybkiego rozwoju sztucznej inteligencji i ostrzegał przed zagrożeniami związanymi z tym postępem technologicznym. Według „Silere non possum” pierwsza encyklika nowego papieża poświęcona globalnemu megatematowi sztucznej inteligencji może mieć podobne znaczenie jak historyczna encyklika „Rerum novarum” papieża Leona XIII z 1891 roku. W encyklice tej po raz pierwszy papież zajął się konsekwencjami industrializacji, inicjując tym samym katolicką naukę społeczną.
CZYTAJ DALEJ

MŚ w kajakarstwie górskim - złoty medal Zwolińskiej w C1

2025-10-02 08:07

PAP/EPA/DAN HIMBRECHTS

Klaudia Zwolińska zdobyła złoty medal w konkurencji kanadyjek jedynek (C1) w mistrzostwach świata w kajakarstwie górskim w australijskim Penrith.

26-latka slalomistka z Nowego Sącza przed rokiem została wicemistrzynią olimpijską w K1, a w 2023 roku w tej specjalności miała brąz mistrzostw świata. W kanadyjkach nie odnosiła dotychczas większych sukcesów, np. była 17 w paryskich igrzyskach.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję