Reklama

Kościół

Kard. Dziwisz: życie Jana Pawła II dowodzi, że bycie Europejczykiem i chrześcijaninem nie wyklucza się

Papież dowodzi swoim życiem, że bycie Europejczykiem i uczniem Chrystusa nie wyklucza się, ale uzupełnia. Chrześcijaństwo jest wpisane w europejskie fundamenty, jest nieusuwalnym kodem genetycznym europejskości. W tym względzie papież Wojtyła i jego dziedzictwo mogą być uznane za wielką apologię chrześcijaństwa i europejskości oraz ich wzajemnego związku – mówił kard. Stanisław Dziwisz podczas warszawskiej części III Międzynarodowego Kongresu "Europa Christi", która odbyła się we wtorek na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

[ TEMATY ]

kard. Stanisław Dziwisz

Krzysztof Tadej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Hasło tegorocznego kongresu, który odbywał się już m.in. w słowackiej Nitrze i w Lublinie, to "Europa Christi” – Europa dwóch płuc – Europa Ewangelii, Prawdy i Pokoju". Tematem sesji na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie były słowa Jana Pawła II "Przyszłość ludzkości idzie przez Rodzinę".

Emerytowany metropolita krakowski i wieloletni sekretarz św. Jana Pawła II mówił o postulacie ogłoszenia papieża Polaka patronem Europy i doktorem Kościoła.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Przypomniał, że obchodzone 22 października liturgiczne wspomnienie św. Jana Pawła II to data początku jego pontyfikatu, który w okresie kryzysu społeczno-kulturowego na Starym Kontynencie – trwającym do dziś - okazał się okresem o ogromnej wartości kulturotwórczej.

Wskazał, że Karol Wojtyła zostawił nam ogromny materiał do przemyślenia, a centralną rolę wypełnia w nim umiejętne pogodzenie tradycji i nowości. – Dziedzictwo Jana Pawła II to bogata, twórcza i wielostronna synteza wielu ludzkich ścieżek myślenia. Nie ulega wątpliwości, że na długo pozostanie ona istotnym projektem odnowy kulturowej na skalę globalną – mówił były, wieloletni sekretarz papieża Polaka.

Reklama

Kard. Dziwisz argumentował, że myśl Jana Pawła II jest na wskroś nowoczesna. W jego nauczaniu reprezentowane były szeroko pojęte przestrzenie kultury, nauki i polityki. Hierarcha wskazał na trzy wymiary papieskiego dziedzictwa, dla których powinien on zostać uznany Doktorem Kościoła i współpatrona Europy.

Jako pierwszy wskazał na ogromny dorobek jego pracy naukowej, na którą składały się liczne wystąpienia publiczne, intensywność podróży zagranicznych i bogactwo treściowe wydanych dokumentów. Wielkość jego dziedzictwa nie powinna być jednak mierzona jedynie ilościowo. – Nie wolno nam zapominać, że życie Karola Wojtyły jest wielkim świadectwem prymatu Boga w życiu osobistym i społecznym – mówił kard. Dziwisz.

„Dziedzictwo Wojtyły to świadectwo” – mówił hierarcha i wskazywał, że największa siła papieża nie polegała na posiadaniu władzy, ale na byciu pokornym i przejrzystym świadkiem piękna, dobroci i miłości Boga pośrodku cierpiącego świata”.

Najbardziej istotna lekcja Wojtyły to ta o przyjęciu Kościoła do swojego wnętrza, o utożsamieniu się z ludźmi, którzy wierzą, kochają i mają nadzieję w Bogu” – mówił kardynał.

W świecie pokawałkowanym, w którym coraz więcej ludzi doświadcza coraz więcej bezdomności, Jan Paweł II konsekwentnie głosił tajemnicę Kościoła jako domu dla każdego. Był papieżem „z ludzi wziętym i dla ludzi ustanowionym”. Świadczy o tym jego wola bycia blisko ludzi, spotkań z nimi, pokonywania barier podczas audiencji. - Za pontyfikatu Jana Pawła II Kościół na nowo pokazał swoje ludzkie oblicze, stał się jeszcze raz domem – podkreślił kard. Dziwisz.

Reklama

Świadczyć o tym mogą także liczne dokumenty papieża – mówił hierarcha i wskazał na przełomowy charakter adhortacji „Familiaris consortio”, w której „de facto zdejmuje on małą ekskomunikę z osób rozwiedzionych, zapraszając je do głębszej integracji z Kościołem”. Dał temu wyraz serdecznej troski o człowieka – był to wyraz towarzyszenia i jednocześnie dowód ogromnej pasterskiej odwagi na epokową miarę – dodał kardynał.

„W tym względzie Jan Paweł II zostanie na zawsze prawdziwym Doktorem Kościoła – nauczającym, że jedynie ten go rozumie, kto wpuszcza go do własnego wnętrza” – powiedział krakowski hierarcha. Wskazał, że papież Polak realizował nowatorską eklezjologię, wyrażającą się „bardziej w praktyce życia niż na papierze” i zasługuje ona na miano „eklezjologii serdecznej”.

Dalej wspomniał też o misyjnym otwarciu się Kościoła za pontyfikatu Jana Pawła II, o „duszpasterskim tenorze Piotrowej posługi” i ukazywaniu przyjaznej twarzy Kościoła – to wszystko są owoce serdecznej wizji Kościoła zakorzenionego głęboko w sercu Jana Pawła II – argumentował.

Podkreślił też, że w dziedzinie eklezjologii, a szczególnie rozumienia urzędu papieskiego, Jan Paweł II lokuje się obok takich papieży jak Wielcy Leon i Grzegorz, którym w dużej mierze zawdzięczamy koncepcję papieskiego autorytetu. Papież Polak jednak uzupełnił ich teologię i praktykę o mocny wymiar duszpasterski.

Reklama

Emerytowany metropolita krakowski wspomniał też niemal cała działalność naukowa papieża obracała się wokół tajemnicy człowieka, a w centrum tego zawsze stała prawda o odpowiedzialnej miłości. W tym kontekście przypomniał nauczanie Jana Pawła II na temat teologii ciała i choć nie był pierwszym, który to zagadnienie podejmował, to na pewno można uznać papieża za tego, który dokonał syntezy teologicznego ujęcia na temat ciała, rodziny i małżeństwa.

Ciało, seksualność oraz miłość mężczyzny i kobiety, ich komplementarność, zostały w nauczaniu papieskim ujęte w perspektywie przesłania Ewangelii. Bez tej komplementarności człowiek nie może stać się w pełni sobą i tego nauczał Jan Paweł II.

Wskazując na postulat ogłoszenia Jana Pawła II patronem Europy, kardynał stwierdził, że papież reprezentuje najszlachetniejszy ideał Europejczyka. Jego nauczanie jest wciąż aktualne w myśleniu i kierunkach, w jakich ma podążać Europa, ale i przypomnieniem o chrześcijańskich korzeniach Europy i całej zachodniej cywilizacji.

„Papież dowodzi swoim życiem, że bycie Europejczykiem i uczniem Chrystusa nie wyklucza się, ale uzupełnia. Chrześcijaństwo jest wpisane w europejskie fundamenty, jest nieusuwalnym kodem genetycznym europejskości. W tym względzie papież Wojtyła i jego dziedzictwo mogą być uznane za wielką apologię chrześcijaństwa i europejskości oraz ich wzajemnego związku” – podkreślił kard. Dziwisz.

Jak dodał, papież Jan Paweł II może zatem stać się wybitnym patronem dla całej Europy, który ma wiele do powiedzenia wszystkim, zarówno wierzącym, jak i niewierzącym, a dziedzictwo, jakie zostawił w swoim nauczaniu, może być dobrą mapą dla naszych duchowych i intelektualnych wędrówek.

Reklama

Ks. prof. Tadeusz Guz (KUL) nawiązał w swoim wystąpieniu do historycznego dokumentu, powstałego za pontyfikatu Jana Pawła II - „Karty Praw Rodziny”. Jej celem było przedstawienie wszystkim współczesnym chrześcijanom i niechrześcijanom podstawowych praw właściwych naturalnej i powszechnej społeczności, jaką jest rodzina.

Zaznaczył, że w dokumencie tym reprezentowana jest idea ładu nierozerwalności małżeństwa jednego mężczyzny i jednej kobiety, o której mówi chrześcijaństwo, ale i wcześniej mówiła o tym starożytna filozofia grecka. Małżonkowie mają prawo do nierozerwalności ich małżeństwa. Dlaczego? Dlatego, że Wiecznemu Stwórcy spodobało się stworzenie tego ładu dla wieczności. Kim jest człowiek w tej perspektywie? Jest istotą rozumną i wolną, osobową, podmiotem prawa, który jest zaproszony do wiecznego koegzystowania ze swoim Boskim Kreatorem – tłumaczył prelegent.

Mec. Domenico Airoma ze stowarzyszenia Alleanza Cattolica w Neapolu mówił o Karcie Praw Rodziny w perspektywie przypadającej w tym roku 30. rocznicy zburzenia Muru Berlińskiego („nastąpiła wtedy implozja wizji świata, wedle której człowiek może być bogiem i zrealizować raj na ziemi”)

Zdaniem prelegenta, istnieje jednak ów mur, tym razem symbolicznie, nie fizycznie, w Europie Zachodniej, reprezentowany właśnie przez ową upadłą antropologię, która miałaby pozwalać człowiekowi zastępować Boga np. w uchwalaniu prawa. - Jest w Europie ciągle taki mur, który nie runął. To jest mur relatywizmu, który dziś staje się dyktaturą – wskazywał dr Airoma.

Reklama

Ks. dr Mariusz Kuciński z Centrum Studiów Ratzingera mówił m.in. o podmiotowości w odniesieniu do koncepcji rodziny w nauczaniu Jana Pawła II. Przypomniał za adhortacją „Familiaris consortio”, że rodzina ma charakter podmiotowy bardziej niż jakakolwiek inna społeczność, nawet bardziej niż naród czy państwo lub społeczeństwo, nie mówiąc już o jakichkolwiek organizacjach międzynarodowych. Wszystkie one o tyle mają podmiotowość, o ile otrzymują ją od ludzkich osób, ale także od rodzin.

– Gdyby nie było rodziny, nikt inny nie miałby żadnej podmiotowości. To rodzina – mówił o tym Jan Paweł II – ma prawo zadbać o to, aby te inne instytucje przestrzegały zasady pomocniczości – wyjaśnił prelegent.

Kongres „Europa Christi” patronatem honorowym objęli: kard. Stanisław Dziwisz oraz abp Stanisław Gądecki, przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski. Organizatorami wydarzenia są Fundacja „Myśląc Ojczyzna” oraz UKSW.

2019-10-22 14:58

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Dziwisz: Brat Albert patrzył sercem przepełnionym miłością do Zbawiciela

[ TEMATY ]

kard. Stanisław Dziwisz

św. Albert Chmielowski

Ks. Daniel Marcinkiewicz

W liturgiczne wspomnienie św. Brata Alberta w Sanktuarium Ecce Homo w Krakowie odpustowej Eucharystii przewodniczył kard. Stanisław Dziwisz. "Brat Albert patrzył sercem przepełnionym miłością do Zbawiciela, za którym poszedł, zostawił wszystko, by oddać się Mu całkowicie do dyspozycji, by posługiwać ubogim, przywracać im nadzieję. By być dobrym jak chleb" - mówił w homilii do przybyłych.

Na wstępie metropolita senior archidiecezji krakowskiej odwołał się do odczytanej Ewangelii, w której Jezus rozmawia z młodym człowiekiem, pytającym Go co ma czynić, by osiągnąć życie wieczne. "Niestety, zapowiadający się pięknie ciąg dalszy historii szlachetnego młodzieńca nie powiódł się. Na przeszkodzie stanęło bogactwo, z którego miał szansę uczynić właściwy użytek, czyli podzielić się nim z ubogimi" - opisał.
CZYTAJ DALEJ

Z nadzieją wyszli ku górze!

2025-09-27 13:17

Magdalena Lewandowska

Młodzi ze swoimi duszpasterzami i siostrami pozdrawiają z Góry Ślęży.

Młodzi ze swoimi duszpasterzami i siostrami pozdrawiają z Góry Ślęży.

Ponad 500 młodych osób z Archidiecezji Wrocławskiej przybyło na Górę Ślężę, by wziąć udział w spotkaniu młodzieży.

Po drodze brali udział w grze terenowej przygotowanej przez harcerzy, a na górze czeka na nich integracja, mini koncert ks. Kuby Bartczaka – gospodarza miejsca i współorganizatora spotkania razem z Diecezjalnym Duszpasterstwem Młodzieży – wspólna modlitwa, strefa miłosierdzia, konferencja, a punktem kulminacyjnym będzie Msza św. pod przewodnictwem bpa Jacka Kicińskiego.
CZYTAJ DALEJ

Każdy, kto sobie tego życzy, może przyjąć Komunię św. podczas Eucharystii?

2025-09-27 20:03

[ TEMATY ]

Eucharystia

Komunia św.

Karol Porwich/Niedziela

W 1986 r. Krajowa Konferencja Biskupów Katolickich opracowała wytyczne dotyczące otrzymywania Komunii św., które zostały wydrukowane na tylnej okładce wielu mszalików.

Nieprawda. W 1986 r. Krajowa Konferencja Biskupów Katolickich opracowała wytyczne dotyczące otrzymywania Komunii św., które zostały wydrukowane na tylnej okładce wielu mszalików: „Katolicy w pełni uczestniczą w Eucharystii, kiedy otrzymują Komunię św., wypełniając nakaz Chrystusa o spożywaniu Jego Ciała i piciu Jego Krwi. Osoba przystępująca do Komunii św. nie może być w stanie grzechu ciężkiego, musi powstrzymać się od jedzenia na godzinę przed przystąpieniem do Komunii i dążyć do życia w miłości i zgodzie z bliźnimi. Osoby pozostające w stanie grzechu ciężkiego muszą najpierw pojednać się z Bogiem i z Kościołem w sakramencie pokuty. Częste przystępowanie do sakramentu pokuty jest zalecane dla wszystkich wiernych”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję