Reklama

Sprawiedliwość dla imigrantów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wiele mówi się obecnie o emigracji, imigrantach i uchodźcach. USA ma własną wizję traktowania tych ludzi. Kościół katolicki, którego jak mawiał Jan Paweł II - drogą jest człowiek, staje w obronie tych, którym dzieje się krzywda. A oto kilka podstawowych informacji, o tym co Kościół mówi na temat imigracji, praw człowieka i miłosierdzia.
Podstawowe zasady Katolickiej Nauki Społecznej na temat imigracji:
Katolicka teologia zawsze promowała prawa człowieka zakorzenione w prawie naturalnym i w objawieniu Bożym, to jednak encyklika Rerum Novarum (O Warunkach Pracy) z 1891, rozwinęła systematyczną prezentację zasad praw i odpowiedzialności ludzi. Rerum Novarum wspomina również o sytuacji migrujących ludzi. W późniejszych dokumentach, papieże i konferencje biskupów syntetyzowały katolicką teologiczną tradycję, by artykułować pięć podstawowych zasad o migracji.

Podstawowe zasady

Wszyscy ludzie mają prawo znaleźć w ich własnych krajach ekonomiczne, polityczne i społeczne warunki do życia w godności i osiągnięcie pełne życia przy użyciu darów danych przez Boga. W tym kontekście praca, która dostarcza sprawiedliwej płacy dla godnego życia jest podstawowym ludzkim prawem.
Jezus powtarza za Starym Testamentem nakaz, by kochać i troszczyć się o obcego człowieka jako kryterium, przez które będziemy sądzeni: „Ponieważ byłem głodny i dałeś mi jeść, byłem spragniony i dałeś mi pić, byłem obcym a ty przyjąłeś mnie” (por. Mt 25, 35).
Kościół uznaje, że bogactwa ziemi należą do wszystkich ludzi. Jeśli ludzie nie mogą znaleźć zatrudnienia we własnym kraju, by utrzymać siebie i rodzinę, mają prawo szukania jej gdzie indziej.
Św. Paweł głosi absolutną równość wszystkich ludzi przed Bogiem: „Nie ma ani Żyda ani Greka... dla Ciebie wszyscy są jedni w Chrystusie Jezusie” (por. Gal 3, 28).
Kościół uznaje suwerenne prawo krajów do kontroli swojego terytorium, ale odrzuca taką kontrolę, którą stosuje się tylko w celu nabywania dodatkowego bogactwa. Potężniejsze ekonomicznie kraje, które mają zdolność ochronić i nakarmić swoich mieszkańców, mają także obowiązek przyjęcia napływającej imigracji.
Ci, którzy uciekają od wojen i prześladowań powinni znaleźć schronienie w globalnej wspólnocie. Tego wymaga się, jako minimum, by uchodźcy mieli prawo żądać statusu bez uwięzienia i ich żądania powinny być w pełni rozpatrywane przez kompetentną władzę.
Niezależnie od ich statusu prawnego, uchodźcy, jak wszyscy ludzie, posiadają wrodzoną ludzką godność, którą należy respektować. Często jednak poddani są szorstkiemu traktowaniu przez przedstawicieli prawa zarówno w krajach docelowych, jak i w krajach tranzytu. Polityka rządów powinna zagwarantować podstawowe prawa także dla nielegalnych emigrantów.
Kościół katolicki uczy, że każdej osobie należą się podstawowe prawa w tym prawo do zaspokajania podstawowych potrzeb: wyżywienie, schronienie, wykształcenie i opieki medycznej. Osoby o nieuregulowanym statusie są szczególnie bezbronne wobec pozbawionych skrupułów urzędników imigracyjnych.
Obecna polityka imigracyjna, która nakłada kary nawet za próbę imigracji, jest niemoralna. W Biblii Bóg obiecuje, że będziemy sądzeni zgodnie z tym, jak traktowaliśmy najbardziej bezbronnych. Przed Bogiem nie możemy usprawiedliwiać nieludzkiego traktowania pewnych osób, twierdząc, że brak statusu prawnego pozbawia ich praw danych przez samego Stwórcę.
Polityka imigracyjna, która pozwala, by ludzie żyli w tym kraju przez wiele lat i wnosili duży wkład do społeczeństwa, ale odmawia się im możliwości otrzymania legalnego statusu, nie służy dobru powszechnemu. Istnienie milionów ludzi żyjących bez dostępu do podstawowych praw i potrzeb człowieka jest wielką niesprawiedliwością.

Tematy do dyskusji, pytania, działalność parafii

Dyskutujcie na temat historii imigracji własnego narodu. Niech ludzie dzielą się historią imigracji własnych rodzin do Stanów Zjednoczonych. Jeżeli wierzysz, że potrzebna jest modyfikacja polityki imigracji, jakie zmiany zasugerowałbyś? Jaka powinna być nasza postawa wobec imigrantom o nieuregulowanym statusie?
Porównaj historię tych, którzy ostatnio imigrowali z tymi, którzy imigrowali wiele lat temu, by zademonstrować, że powody dla imigracji się nie zmieniły, ani nie zmieniła się godność człowieka. Zastanówmy się nad zmieniającą się etniczną strukturę parafii i sąsiedztwa.
Jak powinny Stany Zjednoczone traktować nielegalnych imigrantów? Jak powinniśmy bronić praw takich ludzi, jeśli są oni potraktowani niesprawiedliwie przez pracodawców? Jakie formy wsparcia powinien okazać administracja USA? Jakie powinno być przesłanie Kościoła do imigrantów? Jak powinni oni być traktowani w miejscowej parafii?
Czy zgadzasz się, że każda osoba ma prawo imigrować w celu znalezienia podstawowych środków do podtrzymania życia? Czy są jakieś ograniczenia w tej kwestii? Czy sądzisz, że ludzie mają obowiązek pozostania we własnym kraju, by tam próbować warunki swego życia?
Jaka powinna być nasza polityka wobec uchodźców? Czy naród ma prawo regulować imigrację i kontrolować swoje granice? Czy sądzisz, że amerykańska polityka imigracyjna jest łagodna i sprawiedliwa?

Opracowanie K. W.

Więcej informacji na www.archchicago.org/polish

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kalendarz Adwentowy: Pokorni, którzy wchodzą pierwsi

2025-12-15 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Adobe.Stock.pl

• So 3, 1-2. 9-13 • Mt 21, 28-32
CZYTAJ DALEJ

Święty Łazarz

Niedziela przemyska 10/2013, str. 8

[ TEMATY ]

św. Łazarz

Wskrzeszenie Łazarza, fot. Flickr CC BY-SA 2.0

Raz w życiu się uśmiechnął, kiedy zobaczył kradzież glinianego garnka. Powiedzieć miał wówczas: „Garstka prochu kradnie inną garstkę prochu”… Ks. Stanisław Pasierb w tomiku wierszy „Rzeczy ostatnie i inne wiersze” pisał pięknie o odczuciach Łazarza: „(...) warto było, ale po to tylko, żeby się dowiedzieć, że On (Chrystus) zanim mnie wskrzesił, płakał ponieważ umarłem...”.

Kiedy Caravaggio, niezrównany mistrz światłocienia, namalował dla bogatego włoskiego kupca, w kościele w Messynie, „Wskrzeszenie Łazarza” obraz nie spotkał się z aprobatą widzów. Porywczy z natury, pełen kontrastów artysta, na oczach zdumionych wiernych pociął malowidło brzytwą, czym wprawił w konsternację nie tylko swego mecenasa, ale i mieszkańców Messyny. Podziel się cytatem Wkrótce w 1609 r., w kościele Służebników Chorych artysta ponownie podjął temat. Martwy, wyciągnięty z grobu Łazarz leży w strumieniu charakterystycznego dla twórczości malarza światła. Pełna patosu scena zyskuje dzięki umiejętnemu zastosowaniu kontrastu światła i cienia. Wśród widzów tej niezwykłej sceny znajduje się także… sam artysta. Wedle Ewangelii św. Jana, z której znamy opis tego wydarzenia, śmierć Łazarza z Betanii wstrząsnęła jego siostrami Martą i Marią. Czasem zdarza się tak (a wszyscy jakoś podświadomie boimy się takiej sytuacji), że kiedy akurat jesteśmy daleko od rodzinnego domu, umiera człowiek nam bliski.
CZYTAJ DALEJ

Ingres kard. Grzegorza Rysia będzie transmitowany w telewizji

2025-12-17 21:19

[ TEMATY ]

kard. Ryś

Piotr Drzewiecki

Ingres kard. Grzegorza Rysia odbędzie się w bazylice archikatedralnej na Wawelu. Weźmie w nim udział abp Antonio Guido Filipazzi, nuncjusz apostolski w Polsce.

Podziel się cytatem Nuncjatura Apostolska poinformowała o decyzji Ojca Świętego Leona XIV w sprawie nominacji dla kard. Rysia w dniu 26 listopada br. W lipcu 2011 r. papież Benedykt XVI mianował go biskupem pomocniczym archidiecezji krakowskiej, a sakrę biskupią otrzymał z rąk kard. Stanisława Dziwisza 28 września tego samego roku. Na zawołanie biskupie wybrał słowa "Virtus in infirmitate" (Moc w słabości). 14 września 2017r., w święto Podwyższenia Krzyża Świętego, został mianowany przez Ojca Świętego Franciszka arcybiskupem metropolitą łódzkim, natomiast 9 lipca 2023 roku - kardynałem. Oficjalna kreacja kardynalska odbyła się na placu św. Piotra 30 września 2023 r. Kościołem tytularnym kard. Grzegorza Rysia stał się kościół św. Cyryla i Metodego w Rzymie. Nowy arcybiskup metropolita krakowski jest członkiem Dykasterii ds. Biskupów oraz Dykasterii ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, a w ramach Konferencji Episkopatu Polski członkiem Rady Stałej KEP, przewodniczącym Rady ds. Dialogu Religijnego, przewodniczącym Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem, członkiem Rady ds. Ekumenizmu, członkiem Rady ds. Kultury i Ochrony Dziedzictwa Kulturowego, a także Rady ds. Rodziny.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję