Reklama

Nabożeństwo czterdziestogodzinne

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nabożeństwo czterdziestogodzinne ma bardzo bogatą historię, symbolikę i tradycję. Nawiązuje do przebywania w grobie Jezusa przez 40 godzin. Liczba 40 jest często wymieniana w Biblii i zawsze oznacza święty czas. Przed rozpoczęciem nauczania Jezus przebywał na pustyni przez 40 dni, tyle samo czasu padał deszcz w trakcie potopu, Żydzi wędrowali przez pustynię przez 40 lat.
Dawniej nabożeństwo czterdziestogodzinne najczęściej służyło jako wprowadzenie do Wielkiego Postu. W dzisiejszych czasach jednak mówi się nie tyle o czterdziestogodzinnym nabożeństwie, co o dłuższej adoracji, bez określania czasu jej trwania. Termin ten zachował się w praktyce duszpasterskiej i zwłaszcza w Polsce określa się nim trzydniową adorację, odbywającą się albo w trzy kolejne niedziele przed Wielkim Postem, albo przez kolejne trzy dni do Środy Popielcowej. Zachęca się również, by urządzać je w Adwencie czy też przed ważnymi momentami dla danego Kościoła lokalnego.
Dawniej w niektórych diecezjach było sprawowane bez ustanku w kolejnych parafiach: gdy tylko kończyło się w jednym miejscu, rozpoczynane było w następnym. Taka też tradycja obowiązywała w diecezji siedleckiej. W ten sposób w diecezji nieustannie, przez okrągły rok, trwała adoracja Najświętszego Sakramentu. Celem tej adoracji jest pogłębienie zjednoczenia z Chrystusem całej wspólnoty wierzących, która gromadzi się w kościele, gdzie sprawuje się i przechowuje Najświętszy Sakrament. Wywodzi się ze Mszy św. i ma prowadzić do pełniejszego w niej uczestnictwa. Dlatego głównym akcentem wystawienia Najświętszego Sakramentu powinna być uroczysta Msza św. na rozpoczęcie i zakończenie adoracji.
Współcześnie nabożeństwo czterdziestogodzinne jest stopniowo zapominane. Są jednak parafie, w których tradycja czterdziestogodzinnych nabożeństw jest kultywowana i żywa. Jedną z nich jest parafia pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Kosowie Lackim. Wśród tutejszych parafian nabożeństwo to praktykowane jest jako „trzeci odpust” lub „odpust trzydniowy”, obok Narodzenia Najświętszej Maryi Panny i Świętych Apostołów Piotra i Pawła. Zawsze rozpoczyna się w drugą niedzielę października i trwa do wtorku. W tym roku jest ono przygotowaniem do konsekracji nowego, marmurowego ołtarza, który w ostatnim czasie staraniem proboszcza parafii ks. prał. Stanisława Kurka i parafian został postawiony.
Nabożeństwo rozpoczęło się 8 października o godz. 7 wystawieniem Najświętszego Sakramentu i wspólną adoracją prowadzoną przez Księdza Proboszcza. Tegoroczne nabożeństwo poprowadził ks. kan. Paweł Anusiewicz, dyrektor Domu św. Antoniego w Drohiczynie.
Mottem pierwszego kazania były słowa Chrystusa wypowiedziane do Nikodema: „Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne”. Kaznodzieja wskazywał na analogię ostatnich dni Jezusa do ostatnich miesięcy życia Ojca Świętego Jana Pawła II.
„Eucharystia jest źródłem i szczytem życia chrześcijańskiego”. Cytując konstytucję dogmatyczną o Kościele w świecie współczesnym „Lumen gentium” Soboru Watykańskiego II, kaznodzieja wyjaśniał, że źródło jest czymś, co wypływa, daje początek.
Tematem drugiego dnia nabożeństwa była nasza postawa wobec Najświętszego Sakramentu. Tego dnia kazanie było rachunkiem sumienia z naszego podejścia do sakramentu Eucharystii. Padło wiele pytań, na które należało odpowiedzieć w swoim sercu. Moja postawa wobec Eucharystii to moja postawa wobec ofiary Chrystusa, to dziękczynienie za dzieło stworzenia, odkupienie, także za moje życie i moje osobiste sprawy. Bardzo łatwo potrafimy znaleźć wymówkę, by nie uczestniczyć w Eucharystii, a Niedziela jest dniem odpoczynku, ale nade wszystko to Dzień Pański.
Właściwej postawy wobec Eucharystii uczy nas Maryja. Jan Paweł II nazwał Ją pierwszym tabernakulum. Rozważanie ks. Anusiewicz zakończył pytaniem: „Czy jesteś tabernakulum, czy grobem dla Chrystusa?”.
Trzeci dzień rozważań, noszący tytuł: „Owoce jakie przynosi Eucharystia”, kaznodzieja rozpoczął apelem do otwarcia się na działanie Chrystusa Eucharystycznego. Jeżeli nic nie jesteśmy w stanie zrobić w tym kierunku, to Mu nie przeszkadzajmy. Pismo Święte ukazuje nam postaci, które odmieniają się, nawracają się po spotkaniu z Jezusem. Jedną z nich jest Zacheusz. Bardzo zależy mu na zobaczeniu Pana, wewnętrznie potrzebuje tego. Przezwycięża wszelkie przeciwności, by zbliżyć się do Chrystusa. Wizyta Jezusa przynosi niesamowite owoce - radykalną odmianę życia i kroczenie drogą Ewangelii. „Czy potrafisz zejść z drzewa grzechu, egoizmu i lenistwa i przyjąć Go?” - pytał rekolekcjonista.
Kończąc nabożeństwo czterdziestogodzinne, Ksiądz Paweł wskazywał, że wracamy po tych duchowych przeżyciach związanych z Chrystusem Eucharystycznym do codzienności. Nie jesteśmy jednak sami. On jest z nami w naszych sercach i nieustannie kieruje do nas zaproszenie: „Przyjdźcie do Mnie wszyscy, którzy utrudzeni i obciążeni jesteście, a Ja was pokrzepię”. Nasze życie ma wypływać z Eucharystii i do niej prowadzić.
Wierni licznie gromadzili się na wszystkich Mszach św., korzystając także z posługi kapłanów w sakramencie pokuty i pojednania. Swoje przywiązanie i kult Chrystusa Eucharystycznego okazywali także czasem poświęconym na adorację Najświętszego Sakramentu. Każda ulica i wioska miała swoją godzinę adoracji. Kościół rozbrzmiewał bez przerwy modlitwami i śpiewem. Kolejno rozważane tajemnice Różańca i słowa Koronki do Miłosierdzia Bożego przeplatały się z pieśniami eucharystycznymi i wezwaniami odmawianych litanii i modlitw. Był to wielki i święty czas. Czas rozmodlenia, wyciszenia i kontemplacji Chrystusa ukrytego w Najświętszym Sakramencie, czas spotkania z Panem i Zbawicielem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: kard. Parolin ujawnia motywy wyboru Leona XIV

„Wysłuchaliśmy głosu Ducha Świętego, aby wybrać człowieka przeznaczonego do przewodzenia Kościołowi powszechnemu, następcę Piotra, biskupa Rzymu” Tymi słowami rozpoczyna się przedmowa kardynała Pietro Parolina, do książki „Leone XIV. La via disarmata e disarmante” („Leon XIV. Droga nieuzbrojona i rozbrajająca”), opublikowanej dzisiaj przez wydawnictwo San Paolo i napisanej przez włoskiego dziennikarza Antonio Preziosi.

Sekretarz Stanu Stolicy Apostolskiej przywołuje atmosferę konklawe i pierwsze chwile nowego pontyfikatu: „Długie i gorące oklaski towarzyszyły słowom, którymi kardynał Robert Francis Prevost przyjął kanoniczny wybór na Stolicę Piotrową. Była to chwila intensywna, wręcz dramatyczna, jeśli pomyśleć o ciężarze, jaki spoczął na barkach jednego człowieka” - wspomina. Kard. Parolin opisuje Leona XIV jako człowieka o spokojnej twarzy, o jasnym i silnym stylu, uważnego na wszystkich i zdolnego do zaoferowania rozwiązań wyważonych, pełnych szacunku”. Kardynał kończy, wyrażając nadzieję, że „Kościół będzie każdego dnia coraz bardziej jaśniał jako świadek miłości Boga”.
CZYTAJ DALEJ

Papieżowi przypisano fałszywe przesłanie do prezydenta Burkina Faso

2025-05-21 14:34

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

Na YouTube opublikowano przemówienie w języku angielskim, stworzone przy użyciu sztucznej inteligencji, które fałszywie przypisuje Leonowi XIV słowa skierowane do Ibrahima Traoré.

„Jego Ekscelencji prezydentowi Ibrahimowi Traoré, Prezydentowi suwerennego państwa Burkina Faso, synowi afrykańskiej ziemi, obrońcy swojego ludu, niech się pomnożą dla Pana łaska i pokój przez mądrość, odwagę i prawdę…” - tak zaczyna się fałszywe przesłanie w języku angielskim przypisane Papieżowi, stworzone przy użyciu sztucznej inteligencji.
CZYTAJ DALEJ

Episkopat Francji przed głosowaniem ws. eutanazji: nie milczcie, chorzy pod presją

Nie milczcie! Zwrócicie się swoich parlamentarzystów – apelują francuscy biskupi, mobilizując wiernych do sprzeciwu wobec legalizacji eutanazji i wspomaganego samobójstwa. Parlament ma podjąć decyzję w tej sprawie 27 maja.

Biskupi przypominają, że forsowana przez prezydenta Macrona ustawa to jedno z najbardziej liberalnych rozwiązań na świecie. Kompletnie zmienia podejście społeczeństwa w kwestii solidarności względem osób chorych i starszych. Francja staje wobec zagrożenia eugeniką społeczną. Nowe rozporządzenia „mogą wywrzeć cichą, lecz realną presję na osoby starsze, chore lub niepełnosprawne. Samo istnienie takiej możliwości może wywołać u pacjentów toksyczne poczucie winy, poczucie, że są ciężarem” – czytamy w dokumencie episkopatu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję