Kociszew - wieś ta zwana jest także w dokumentach Chocieszowicami
lub Chocieszowem. Od samego początku swego istnienia była własnością
rycerską. W roku 1660 należała do znanej rodziny Walewskich, a potem
Wolskich. W 1760 r. stanowiła już własność szlacheckiej rodziny Dobków.
Następnie na skutek zmian politycznych stała się wsią rządową. Parafię
w tej miejscowości erygował arcybiskup gnieźnieński Michał Jerzy
Poniatowski 16 grudnia 1789 r. przy istniejącym do dzisiaj (a drugim
w historii Kociszewa) kościele św. Teodora Męczennika i Najświętszego
Serca Pana Jezusa.
Pierwszy kościół - Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny
- został ufundowany przez Zofię i Rościsława Walewskich w roku 1660.
Rok później został konsekrowany przez sufragana włocławskiego, bp.
Stanisława Domaniewskiego.
W dniu, kiedy sprowadzono uroczyście relikwie św. Teodora,
zmieniono jego tytuł na obecny. Był to kościół modrzewiowy, który
pełnił funkcję filii parafii w Łobudzicach. Spłonął w 1765 r. Obecny
kościół św. Teodora Męczennika wzniesiono na miejscu poprzedniego
w 1765 lub 1775 r. z fundacji miecznika sieradzkiego Zygmunta Dobka
i obecnie jest wpisany do katalogu zabytków. Jest to kościół drewniany,
orientowany (tzn. ołtarz główny ma skierowany na wschód), częściowo
konstrukcji zrębowej. Został poświęcony przez prymasa Antoniego Ostrowskiego
w 1781 r. W kościele znajduje się nawa główna i węższe od niej prezbiterium
zamknięte wielobocznie. Z lewej strony prezbiterium znajduje się
zakrystia. Do zabytków sztuki stanowiących własność parafii należą:
fotel barokowy, komoda rzeźbiona z 1694 r., portret szlachcica, krucyfiks
ołtarzowy, figura anioła, puszka srebrna, trumienka cynowa ze złoconymi
kartuszami, tablica pamiątkowa konsekracji pierwszego kościoła oraz
olejny obraz Opłakująca Syna. Na miejscowym cmentarzu znajduje się
zabytkowy, wybudowany w stylu neogotyckim grobowiec Jana, Teresy
i Aleksandra Wolskich z 1847 r.
Obecnie parafia św. Teodora Męczennika i Najświętszego
Serca Pana Jezusa w Kociszewie należy do dekanatu dłutowskiego. Jej
proboszczem jest ks. Zdzisław Jakubik.
Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.
Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
Auksencjusz pochodził z Mopsuestii, miasta, które obok Tarsu, rodzinnego miasta św. Pawła Apostoła, należało do głównych miast Cylicji.
Ta rzymska prowincja stanowiła łącznik między Małą Azją a Syrią i Libanem (Fenicją). Z tego względu stanowiła ważny punkt strategiczny i handlowy. Chrześcijaństwo przyjęło się tu już w kilkanaście lat po śmierci i zmartwychwstaniu Pana Jezusa. Auksencjusz był na dworze cesarza Licyniusza (306-323) dowódcą jego przybocznej straży. Był więc zaufanym cesarza.
Podczas spotkania opłatkowego społeczności Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie abp Marek Jędraszewski mówił o tajemnicy wcielenia i odpowiedzialności środowiska akademickiego za dawanie świadectwa prawdy.
Rektor Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, ks. prof. dr hab. Robert Tyrała powitał kapłanów, siostry zakonne, pracowników i studentów, zapraszając do wspólnej modlitwy. Zauważył, że wcielenie Syna Bożego staje się punktem odniesienia, a święta przypominają o miłości Boga. Życzył arcybiskupowi „pewności wiary, fundamentu pogłębienia dotknięcia łaski Bożej poprzez przeżywane wcielenia Syna Bożego”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.