Reklama

Błogosławiony Bronisław Markiewicz - ojciec i wychowawca

Błogosławiony Bronisław zapisał przebogatą kartę swoich dzieł, z których niewątpliwie najważniejszym była ojcowska opieka i wychowanie sierot i opuszczonej młodzieży. Inne były z nim ściśle złączone. To przecież spośród wychowawców i wychowanków zakładu wyszli pierwsi kapłani, a następnie powstało Zgromadzenie Księży Michalitów. Podobnie jak i siostry. Pierwsze pionierki z czcigodną sługą Bożą Anną Kaworek na czele, pełne miłości i poświęcenia pracowały dla dziatwy.

Niedziela przemyska 4/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wychowanie młodzieży ks. Markiewicz oparł na salezjańskim programie zamykającym się w haśle: „Powściągliwość i Praca”. Strzegł tego hasła i wciąż o nim przypominał wychowawcom.
Probostwo w Miejscu ks. Markiewicz objął 28 marca 1892 r. i zaraz otworzył w starej plebanii zakład. Pierwszym sierotą, który zapukał do jego drzwi był Andrzej Hałatek, za nim przyszli następni. W miarę jak dziatwy przybywało, znaleźli się przeciwnicy dzieła. Ojciec sierot został oskarżony i stanął przed urzędnikiem we Lwowie. Wszystkie zarzuty ze spokojem odpierał przekonywująco: „Zakład dla sierot dopiero mam zamiar budować. Tymczasem uważałem za zbyteczne powiadamiać władze państwowe o tym, że chcę nakarmić, odziać i ogrzać ubogie dzieci, a równocześnie pouczyć je i wychować na pożytecznych ludzi i obywateli kraju. (...) Z tych chłopców, którym ja w tej chwili daję utrzymanie, ze szczupłych dochodów probostwa, rząd kiedyś będzie miał dzielnych żołnierzy, a może nawet dobrych i sumiennych urzędników. Gdy zostawimy ich bez opieki, będą tylko narybkiem radykalizmu i anarchii, która, zagraża dzisiaj każdemu państwu i rządowi. (...) Budowa więzień więcej kosztuje aniżeli jakiegokolwiek zakładu. Bo z sieroty można zrobić człowieka, ale z kryminalisty rzadko kiedy będzie człowiek uczciwy i szlachetny...”.
Nie zważając na trudności, ufny bezgranicznie w Bożą Opatrzność, ks. Markiewicz realizował swoje dzieło. Pod koniec 1893 r. „trzódka” liczyła już 30 chłopców. Ze wszystkich stron kraju przybywali nowi. Nie zrażali się trudnymi warunkami, o jakich zaraz na wstępie byli informowani: „Chleb czarny, potrawy ubogie bezmięsne, zwyczajny siennik, poduszka wypchana sianem (...) wstawanie o 4-tej, praca poza godzinami nauki, często nawet upokarzająca”. Oto z czym - pisze pierwszy biograf, wychowanek ks. Michułka - musiał zapoznać się każdy nowoprzybyły.
W 1894 r. liczba młodzieży wzrosła już do 50 osób. Wówczas ks. Markiewicz otworzył gimnazjum, w którym kilku zdolnych podjęło naukę. Głównym pomocnikiem był Walenty Hłyń, który pełnił funkcje: prefekta, katechety, nauczyciela i asystenta. Wśród starszej młodzieży znaleźli się nauczyciele zawodów: szewc, krawiec, betoniarz, koszykarze. Z czasem ilość warsztatów rzemieślniczych wzrosła do kilkunastu. Ojciec dbał o dobrą kadrę i wysyłał nauczycieli na praktykę za granicę. Pod ich okiem młodzież wykonywała wspaniałe wyroby poszukiwane na rynku krajowym. Wyroby ze skóry zamawiali także klienci z zagranicy. Na krajowych konkursach rzemieślniczych zakład z Miejsca Piastowego zajmował pierwsze miejsca. Rzemieślnicy wykształceni w tym zakładzie byli w kraju poszukiwani i wysoko cenieni. Nie tylko za fachowość, ale sumienność, uczciwość i odpowiedzialność.
Wszyscy razem tworzyli rodzinę, która dzieliła się na trzy grupy. Pierwszą stanowili przełożeni, klerycy, kierownicy warsztatów i gospodarstwa. Do drugiej należała młodzież starsza i młodsza pragnąca zostać członkami Zgromadzenia - kapłanami, braćmi. Trzecią tworzyli chłopcy sieroty, których otaczano troskliwą opieką, wychowywano, przyuczano do obowiązków i uczono rzemiosła.
To, co cementowało rodzinę, była równość. Ks. Michułka pisze: „Wszyscy jednakowo żyli razem jak jedna rodzina niczym się między sobą nie różniąca: razem jedli, razem się modlili, razem pracowali i razem się bawili...”. Rano wszyscy szli na Mszę św. i razem w pełni w niej uczestniczyli. Henryk Borkowski, wychowanek, wspomina: „Wielkie znaczenie miała spowiedź i Komunia św. - wyplewiały z nas zawiść, zło, budziły darowanie win, ustrzegały od zboczeń, krzesiły pojednanie - miłość. Budowały społeczność nową, społeczność bez nienawiści...”. O. Bronisław nieustannie wychowywał do miłości Jezusa i Maryi. Wspomina Borkowski, iż „cześć i miłość do Pana Jezusa utajonego w Najświętszym Sakramencie ołtarza była najczęstszym tematem jego przemówień wieczornych i kazań do młodzieży”. Ks. Michułka dodaje, że chcąc utrwalić miłość do Maryi „Ojciec Założyciel zaprowadził codzienny obowiązek odmawiania różańca i Litanii (...). W niedzielę i święta polecał chłopcom śpiewać godzinki...”. Pieśniami maryjnymi rozpoczynano i kończono każdy dzień. S. Wiktoria wspomina, że „szczytem kulminacyjnym synowskich uniesień ks. Markiewicza były doroczne nowenny przygotowujące do Bożego Narodzenia, nowenna przed Niepokalanym Poczęciem i nowenna do Dzieciątka Jezus...”. Br. Władysław Białoczyński, długoletni pomocnik Ojca wspomina: „Wiedział (Ojciec), że każdy człowiek zwłaszcza dziecko potrzebuje matki. Dlatego wielką rolę w wychowaniu przypisywał Maryi - Matce. W rozmowach, konferencjach starał się rozpalać w ich sercach miłość do Najświętszej Dziewicy i przekonywać o niezmierzonej miłości Najświętszej Maryi do wszystkich, a szczególnie do nich...”. Mając to na uwadze zamówił piękną figurę Maryi Matki i Królowej (obecnie stoi w głównym ołtarzu „Na górce”).
Ks. Markiewicz był wielkim patriotą i wychowywał dziatwę do miłości Ojczyzny. Szczególną rolę wychowawczą przypisywał literaturze i historii narodowej. Ks. Michułka pisze, że „zalecał jej, aby uczyła się pilnie dziejów ojczystych (...) Mówił swoim małym słuchaczom o szlachetnych i bohaterskich czynach tak pojedynczych osób, jak i całego narodu”.
Bardzo ważną rolę wychowawczą spełniał zakładowy teatr. Borkowski pisał o nim: „Ileż to wrażeń i wiedzy i kształcenia charakteru dawały nam przedstawienia. Owe westerny z dziejów prześladowań pierwszych chrześcijan w państwie cezarów Rzymu: «Młyn podziemny», «Winicjusz», «Ostatnie dni Flawiusza» i tyle innych. Budziły w nas wiarę i wskazywały moc ducha, ofiary, zaparcia się siebie. Kształtowały w nas osobowość człowieka w woli nieugiętej, odrzucającego nienawiść i wszelką zbrodnię (...) Uroczystości narodowe - te zbliżały nam Polskę, niedolę narodu, wskazywały i budziły wolę walki i pracy dla niej, dla nas. Rok rocznie pamiątka Konstytucji majowej, rocznice powstań (...) - były uroczyście obchodzone (...) W repertuarze były również: komedie, farsy, pantomimy. Dostarczało to radości, śmiechu w naszym ubogim życiu. Ale bogatym duchowo. (...) Wychowankowie potrafili być reżyserami, aktorami, dobrymi aktorami, naprawdę. Teatr zakładowy żył w nas. Treść umknęła z pamięci, ale duch i wartości pozostały w duszy i sercu...”.
Od początku zakład posiadał orkiestrę, która uświetniała wszystkie uroczystości. Także na wycieczki młodzież chodziła z orkiestrą, śpiewając radośnie pieśni religijne i narodowe. Sprawiali tym wielką radość w odwiedzanych miejscach.
Błogosławiony Bronisław był wspaniałym wychowawcą i prawdziwym ojcem, świadczą o tym liczne wspomnienia wychowanków. Po latach chętnie przyjeżdżali do Miejsca Piastowego, aby wspominać tamte chwile spędzone w zakładzie i swojego ukochanego Ojca. Wszyscy byli przekonani o jego świętości. Wielu spisało swoje wspomnienia. Na koniec jeszcze raz zacytujmy Henryka Borkowskiego: „Pobyt w zakładzie założonym przez ks. Markiewicza wspominam jako obraz tamtego pobytu, obraz nie smutku, a radosnych przeżyć (...) Obrazy te są moje, nasze - trudne do przekazania, trudne do zrozumienia tym, co obecnie mają tyle białego chleba i masło do niego (...) Tamto sprzed lat, z młodości życie było ubogie, karmione czarnym chlebem (...) I mimo to wspominam nie żal, nie smutek, a radość beztroską, wesołość koleżeńską, szczerą przyjaźń przypominającą. I nie tylko to, ale i wiarę, nadzieję lepszego jutra. Tamto pozwoliło przypominać w trudnych chwilach życia: Nie łam się, pamiętaj Bóg jest, On czuwa, acz doświadcza - trwaj! (...)
Co budowało tę atmosferę? Przede wszystkim miłości tchnienie ks. Markiewicza... Dom który założył nakazał, aby był domem rodzinnym dla wszystkich zgromadzonych w nich. Nie było w nim cech urzędowości - przełożeni i wychowankowie to jedność (...) Czynniki, środki, które ks. Markiewicz nakazywał miały przygotować do życia w społeczeństwie. Praca codzienna, obowiązkowa. Nie zwalniano nikogo, prócz chorych. Była w polu, ogrodzie, sadzie, warsztacie, kuchni (...) Szliśmy w pole ze śpiewem Jak to na wojence ładnie. Szli: asystenci, wychowawcy, szli nauczyciele z kosami, grabiami, widłami czy motyką na ramieniu - jak w rodzinie gospodarczej (...) To wszystko kształtowało osobowość, praca to robiła (...) Powściągliwość - dewiza Markiewiczowa, to umiar nie przesada. Życie niegłodne, życie wesołe, życie na odpowiedniej stopie kulturalnej. Umiar bez imponowania drugiemu - to budzi zazdrość i czyni różnice. Umiar w każdym przejawie życia...”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież na koncercie kolęd w szkole: Kto kocha, śpiewa

2025-12-16 20:20

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vaican Media

Ten, kto kocha, śpiewa, ponieważ jego serce naprawdę wie, co jest ważne – mówił Papież Leon XIV do uczniów Papieskiej Szkoły Pawła VI w Castel Gandolfo. Mówiąc to cytował św. Augustyna i dziękował uczniom za zaproszenie na koncert kolęd. „Przynieśliście dziś wieczorem miłość nam wszystkim” – powiedział szkolnym chórom Ojciec Święty.

Wizyta Leona XIV w szkole podczas koncertu kolęd w wykonaniu kilkuset uczniów w różnym wieku odbyła się na specjalne zaproszenie
CZYTAJ DALEJ

Święty Łazarz

Niedziela przemyska 10/2013, str. 8

[ TEMATY ]

św. Łazarz

Wskrzeszenie Łazarza, fot. Flickr CC BY-SA 2.0

Raz w życiu się uśmiechnął, kiedy zobaczył kradzież glinianego garnka. Powiedzieć miał wówczas: „Garstka prochu kradnie inną garstkę prochu”… Ks. Stanisław Pasierb w tomiku wierszy „Rzeczy ostatnie i inne wiersze” pisał pięknie o odczuciach Łazarza: „(...) warto było, ale po to tylko, żeby się dowiedzieć, że On (Chrystus) zanim mnie wskrzesił, płakał ponieważ umarłem...”.

Kiedy Caravaggio, niezrównany mistrz światłocienia, namalował dla bogatego włoskiego kupca, w kościele w Messynie, „Wskrzeszenie Łazarza” obraz nie spotkał się z aprobatą widzów. Porywczy z natury, pełen kontrastów artysta, na oczach zdumionych wiernych pociął malowidło brzytwą, czym wprawił w konsternację nie tylko swego mecenasa, ale i mieszkańców Messyny. Podziel się cytatem Wkrótce w 1609 r., w kościele Służebników Chorych artysta ponownie podjął temat. Martwy, wyciągnięty z grobu Łazarz leży w strumieniu charakterystycznego dla twórczości malarza światła. Pełna patosu scena zyskuje dzięki umiejętnemu zastosowaniu kontrastu światła i cienia. Wśród widzów tej niezwykłej sceny znajduje się także… sam artysta. Wedle Ewangelii św. Jana, z której znamy opis tego wydarzenia, śmierć Łazarza z Betanii wstrząsnęła jego siostrami Martą i Marią. Czasem zdarza się tak (a wszyscy jakoś podświadomie boimy się takiej sytuacji), że kiedy akurat jesteśmy daleko od rodzinnego domu, umiera człowiek nam bliski.
CZYTAJ DALEJ

Msza św. w 44. rocznicę pacyfikacji KWK Wujek/abp Przybylski: Kolej na nas, abyśmy tak żyli

2025-12-17 07:19

[ TEMATY ]

KWK "Wujek"

kopalnia Wujek

pacyfikacja kopalni Wujek

abp Andrzej Przybylski

PAP/Jarek Praszkiewicz

Metropolita katowicki abp Andrzej Przybylski przemawia podczas uroczystości przed pomnikiem poległych górników KWK „Wujek” w Katowicach

Metropolita katowicki abp Andrzej Przybylski przemawia podczas uroczystości przed pomnikiem poległych górników KWK „Wujek” w Katowicach

Kolej na nas, abyśmy tak żyli i odważnie stawali w obronie prawdy, miłości i sprawiedliwości, abyśmy mogli kiedyś dołączyć do nich w niebie – mówił o Dziewięciu z Wujka abp Andrzej Przybylski, metropolita katowicki.

Eucharystia sprawowana była w parafii Podwyższenia Krzyża Świętego w Katowicach-Brynowie. Mszy św. przewodniczył abp Andrzej Przybylski, metropolita katowicki. Koncelebrowali ją biskupi pomocniczy: bp Marek Szkudło, bp Adam Wodarczyk, bp Grzegorz Olszowski oraz biskupi metropolii katowickiej: bp Andrzej Czaja z Opola oraz bp Andrzej Iwaniecki z Gliwic. Z obecnymi w kościele bliskimi i krewnymi zamordowanych górników modlił się także ks. Henryk Bolczyk, który w 1981 roku był kapelanem strajkujących. Obecny był także prezydent RP Karol Nawrocki.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję