Reklama

Wielkopostny cykl „Niedzieli w Warszawie”

Antynieumiarkowanie w jedzeniu i piciu

Nieumiarkowanie to obżeranie się, ale również niedojadanie. Brak umiaru to jedzenie i picie nie wtedy i nie tego, co trzeba, albo zaniedbanie, które powoduje dalsze kłopoty.

Niedziela warszawska 11/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Zacznę od statystyki, która nas samych (mnie i studentów, którzy przeprowadzili ankietę) zaskoczyła. Nie były to badania na reprezentatywnej próbce społeczeństwa, ale zapytano ok. 250 osób, skąd bierze się nieumiarkowanie w jedzeniu i piciu. Oto odpowiedzi: z braku silnej woli; z przymuszania przez innych; z nieodpowiedniej wiedzy, również z upośledzenia; z powodu złych przyzwyczajeń w zakresie odżywiania; z powodu „złej gospodarki lodówkowej”; z mody i równie głupich nawyków społecznych; z nerwów; ze smutku; z nudów; z powodu doświadczonego głodu; z desperacji lub głupoty. Już z tych obserwacji wynika, że bardzo trudno walczyć z tym grzechem głównym. Ale spróbujmy. Chyba każdy z nas ma odpowiedzialne zadanie spojrzeć do lodówki nim pójdzie na zakupy, opanować odruchy sięgania po przekąski podczas oglądania telewizji itd.
Autor Księgi Rodzaju kilkakrotnie powtarza, że to, co Pan Bóg stworzył, „było dobre”. Dobre, czyli piękne, pełne harmonii. Grzech to zaburzył i odtąd mamy kłopoty z wszelkim brakiem umiaru. Zarówno przez nadmiar, jak i niedomiar.
Nieumiarkowanie zatem to obżeranie się, ale również niedojadanie. Brak umiaru to jedzenie i picie nie wtedy i nie tego, co trzeba, albo zaniedbanie, które powoduje dalsze kłopoty.
Asceza zatem to wysiłek zmierzający do przywrócenia pierwotnej harmonii stworzenia. Zauważmy, że często trudniejsze jest pilnowanie rozsądnego odżywiania niż taki post, na który człowiek się „rzuca” gwałtowną decyzją, a jeśli już w nim wytrwa, to może być znakomitym źródłem pychy. Na marginesie dodam, że na poważniejsze decyzje związane z postem należy mieć zgodę spowiednika.

Na ładnych półmiskach

Jednym ze sposobów przywracania umiaru jest… nadawanie posiłkom właściwego wymiaru w życiu. Bo nieumiarkowanie to między innymi skutek lekceważenia jedzenia i picia, odebranie w pełni ludzkiego wymiaru tym czynnościom. Nie tylko chodzi o to, by jedzenie przygotowywać na ładnych półmiskach i korzystać z estetycznych talerzy: jest chyba oczywiste, że opakowanie poszczególnych produktów w folie i papiery mają na celu jedynie możliwie komfortowe przeniesienie zakupów do domu.
Sposobem na nieumiarkowanie jest posiłek w atmosferze rodziny, zasiadanie do stołu, zamiast barowego częstowania się z porozkładanych produktów. Sposobem na brak wyczucia jest wspólnota stołu, nadanie posiłkom wymiaru duchowego, tworzenie „domowej liturgii”. Można by nawet powiedzieć, że klimat miłości, uprzejmość przy stole, kultura wzajemnego częstowania się są tworzeniem prawdziwie ludzkiego „obudowania” wokół czynności zaspakajania głodu.
Jest jedno „ale” w zakresie częstowania. Wielu rozmówców (chyba aż za wielu) wskazywało niezdrowy zwyczaj nakładania przez gospodynię na talerze „przydzielonych porcji”. Jest to nieludzki niemal nakaz jedzenia w ilości przez kogoś narzuconej, a wiemy przecież, że osoba przygotowująca posiłek niekiedy dla własnej wygody, a niekiedy dla dowartościowania się nakłada ilości zupełnie niepotrzebne, a niekiedy wręcz niemożliwe do pochłonięcia. Przywróćmy zatem zwyczaj, aby każdy sobie nakładał na talerz. Wiąże się z tym odpowiedzialność niepozostawiania na talerzu niczego, marnowanie żywności też przecież jest grzechem.

Dieta i dobre nawyki

Również w zakresie jedzenia i picia Pan Bóg pragnie, abyśmy korzystali z wiedzy i myślenia, co razem daje rodzaj mądrości. Znamy wiele przypadków licznych chorób wynikających ze złej diety: mam tu na myśli nie tylko jakieś niezdrowe i zbyt tłuste przyrządzanie posiłków, chodzi niekiedy o elementarną wiedzę dietetyczną i tworzenie dobrych nawyków. Są środowiska, w których nie rozpoznano jeszcze zdrowotnego znaczenia witamin, a zatem surówek, są osoby, mężczyźni zwłaszcza, które trawą nazywają wszelkie rodzaje zieleniny, jak mówią lekarze, trudno się potem dziwić, że organizmowi czegoś brakuje. Warto dodać, że każdy organizm ma indywidualne zapotrzebowanie na poszczególne produkty.

7 antygrzechów głównych (1)

antypycha (18 lutego)
antychciwość (25 lutego)
antyzazdrość (4 marca)
antynieczystość (11 marca)
antynieumiarkowanie w... (18 marca)
antygniew (25 marca)
antylenistwo (1 kwietnia)

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kapłaństwo jak jutrzejsza gazeta [Felieton]

2025-10-02 23:00

Obraz wygenerowany przez AI

Czytałem wczoraj, że ma powstać nowy religijny kanał TV. Zainteresowany temat zacząłem sprawdzać, jaką linię ma koncern go prowadzący. Przeglądając programy TV emitowane przez tego wydawcę natknąłem się na serial, który uwielbiałem w późnym dzieciństwie - “Zdarzyło się jutro”. Było w nim coś niezwykłego. Gary Hobson, zwyczajny facet z Chicago, codziennie rano dostawał gazetę z przyszłości. Nie był superbohaterem w pelerynie, nie miał broni ani pieniędzy, ale miał tylko poczucie misji i odpowiedzialności. Wiedział co się może wydarzyć i miał świadomość, że brak reakcji może doprowadzić do tragedii.

Przypominając sobie niektóre wątki przyszła mi myśl, że główny bohater dzień po dniu walczy o nadzieję. Wielu bohaterów, którym pomaga Gary to ludzie będący na skraju życia, przejawiający brak nadziei. A on swoją postawą i słowem namawiał, że jeszcze nie wszystko stracone, że można się podnieść, że jeszcze jest czas, że można inaczej.
CZYTAJ DALEJ

Lublin: Wojewoda przed sądem za zdjęcie krzyża

2025-10-03 09:37

[ TEMATY ]

krzyż

Lublin

Karol Porwich/Niedziela

Przekroczenie uprawnień i obrazę uczuć religijnych zarzucają wojewodzie lubelskiemu Krzysztofowi Komorskiemu prywatni oskarżyciele w związku ze zdjęciem krzyża w Sali Kolumnowej urzędu wojewódzkiego. Wojewoda utrzymuje, że chodzi o neutralność światopoglądową, a krzyż wisi w innej sali.

Prywatny akt oskarżenia przeciwko wojewodzie lubelskiemu złożyli do sądu radny sejmiku województwa dolnośląskiego z PiS Tytus Czartoryski i była dyrektor Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Lublinie Elżbieta Puacz. Skierowali oni prywatny akt oskarżenia, bo wcześniej prokuratura dwukrotnie odmówiła wszczęcia śledztwa w tej sprawie.
CZYTAJ DALEJ

Masz etyczne wątpliwości? - zadaj pytanie w Poradni Bioetycznej

2025-10-03 12:22

[ TEMATY ]

moralność

etyczne wątpliwości

Poradnia Bioetyczna

Adobe Stock

- Czy dane działanie jest godziwe? Czy moralne jest skorzystanie z danego rodzaju terapii? Co, gdy otrzymam niepomyślną diagnozę dla nienarodzonego dziecka? Czy i kiedy można odłączyć respirator? Jak układać współżycie małżeńskie po trzech cesarkach, gdy nie możemy mieć dzieci, a ja nie jestem w stanie rozeznać dni płodnych? - z takimi i wieloma innymi pytaniami boryka się niejeden z nas. Pomóc może Uniwersytecka Poradnia Bioetyczna, która działa od 2017 r. w Krakowie. Porady udzielane są bezpłatnie.

„Wyobrażam sobie Kościół jako szpital polowy po bitwie. Nie ma sensu pytać ciężko rannego, czy ma wysoki poziom cukru i cholesterolu! Trzeba leczyć jego rany. Potem możemy mówić o całej reszcie. Leczyć rany, leczyć rany… i trzeba to rozpocząć od podstaw” - mówił w swoim wywiadzie kilka miesięcy po wyborze na Stolicę Piotrową papież Franciszek. W roku 2015 w bulli Misericordiae vultus ogłaszającej nadzwyczajny Jubileusz Miłosierdzia przypomniał uczynki miłosierdzia względem ducha, między innymi: wątpiącym dobrze radzić, nieumiejętnych pouczać, strapionych pocieszać.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję