Reklama

Wielkanocne tradycje

Zmartwychwstanie Pańskie jako centralne wydarzenie roku liturgicznego w wielu miejscach obrosło w zwyczaje i tradycje, które - nieznane innym - stają się swoistą wizytówką danej miejscowości czy regionu. Czasami zdarza się i tak, że w te dni przyjeżdżają turyści, dziennikarze i reporterzy z całej Polski, żeby zobaczyć to, co tylko w danym miejscu zobaczyć i przeżyć można. W diecezji takimi „egzotycznymi” miejscami są Radomyśl z tradycją „Turków”, Koprzywnica z legendarnymi prawie „bziukami”, Iwaniska ze swoim „bębnem” czy Ulanów i jego flisacka armata.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Radomyśl - Turki

Tradycja zaciągania w kościele w Radomyślu straży grobowych w okresie Świąt Wielkanocnych trwa od czasów zwycięstwa króla Jana III Sobieskiego pod Wiedniem do dzisiaj. Radomyślanie walczyli tam pod wodzą pułkownika husarii Nikodema Żaboklickiego. Jako że powrócili do domów szczęśliwie w Wielki Piątek 1684 r., weszli do kościoła parafialnego w czasie trwającego już nabożeństwa przebrani w barwne tureckie stroje. Dziękując Bogu za zwycięstwo i szczęśliwy powrót, zaciągnęli honorowe warty u Grobu Pańskiego.
Dzisiaj „armię turecką” tworzą młodzi ludzie należący do stowarzyszenia „Grono Młodzieży”, założonego w okresie zaborów dla kultywowania tradycji religijnych i patriotycznych, które działa nieprzerwanie od 1778 r. Na czele „armii” stoi „basza”, potem najwyżsi szarżą - oficerowie, dalej chorążowie, szeregowi, na końcu zaś - „doktorzy” i „dorda”. W „armii”, z wyjątkiem baszy, mogą być tylko kawalerowie.
Udział „armii tureckiej” w liturgicznych obrzędach Wielkiego Tygodnia rozpoczyna się w kościele parafialnym w Wielki Piątek wieczorem. Gdy podczas nabożeństwa kończy się liturgia słowa, do kościoła wkracza w paradnym szyku „armia turecka”. Po dwóch „wojaków” na zmianę zaciąga wartę honorową przy Grobie Pańskim na czas adoracji Najświętszego Sakramentu aż do Wielkanocy.
W Wielką Sobotę wieczorem oficerowie „armii tureckiej” otaczają rozpalone na dziedzińcu przykościelnym ognisko. W kościele, po Ewangelii, gdy kapłan, obwieszczając Zmartwychwstanie Pańskie, intonuje radosne „Alleluja”, odzywają się dzwony, orkiestra gra „Glorię”, a na końcu rozlegają się na wiwat wystrzały z moździerza. Żołnierze „armii tureckiej” ściągają ze swego sztandaru żałobny kir. Uroczystości Wielkiej Soboty kończy parada „armii tureckiej” na Małym Rynku.
Nocą „turki”, chodząc od domu do domu, budzą mieszkańców Radomyśla na rezurekcję. Kolejna parada „armii tureckiej” po Mszy św. rezurekcyjnej przyciąga wielu gości, którzy zjeżdżają do Radomyśla na święta. Żartom i uciechom nie ma wtedy końca: „doktorzy” porywają z tłumu młode dziewczęta i tańczą z nimi na ulicy, „dorda” z halabardą zatrzymuje samochody i przechodniów, aby pobrać „myto”. On też uprzedza gospodarzy okrzykiem: „Turki idą!” o zbliżających się do domów żołnierzach „armii tureckiej”, którzy spieszą złożyć wszystkim życzenia z okazji świąt wielkanocnych.

Reklama

Alicja Trześniowska

Ulanów - wielkanocna armata

Armata Bractwa św. Barbary w Ulanowie jest wyjątkowo oryginalna - zrobiona głównie z drewna i pewnie dlatego strzelanie z niej na wiwat rozsławiło Ulanów nad Tanwią w całej Polsce. Pierwszy wystrzał z armaty, nazywanej też „beczką”, mieszkańcy miasteczka słyszą zawsze wczesnym rankiem przed uroczystą Rezurekcją. Stary zapis o strzelaniu na wiwat pochodzi z księgi cechu retmańskiego i sternickiego z lat 1765-1928 i warto nadmienić, że w Ulanowie strzelano z armaty jedynie w wielkie święta: Wielkanoc, Boże Ciało i oczywiście 4 grudnia - w święto Barbary Męczennicy, patronki flisaków. Ulanowska armata ma 4,5 m długości i 1 m średnicy u wylotu, wystrzał z niej ma być tak donośny, że obudzi mieszkańców całej okolicy, którzy w taki nietypowy sposób usłyszą prawdę o Zmartwychwstaniu Chrystusa. Nikt nie powinien spać w tak ważnym momencie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Andrzej Zych

Koprzywnica - bziuki

Stara i obrosła legendami i tradycją Koprzywnica słynie z jednego z najbardziej widowiskowych polskich obyczajów wielkanocnych, zwanych „bziukami” (czyli nocne zabawy z żywym ogniem). Niezwykle widowiskowa procesja rezurekcyjna, która w ciemności Wielkiej Soboty rozświetla strzelanym w górę ogniem, przyciąga tutaj tłumy z okolic i całej Polski. Podpalanie strug powietrza i nafty, „bziukanych” na pochodnie, odbywa się przy tłumnej asyście wszystkich wiernych i akompaniamencie miejscowej orkiestry dętej.
To element oryginalnego miejscowego zwyczaju, niespotykanego nigdzie poza Koprzywnicą, gdzie w kościele Matki Bożej Różańcowej można zobaczyć „bziuki”. Każdy strażak (a jest ich kilku, prowadzonych w procesji przez proboszcza) wydmuchuje energicznie, czyli „bziuka” z ust w kierunku płonącej pochodni słup powietrza z rozpyloną naftą, która zapalając się z charakterystycznym odgłosem, tworzy długi nawet na kilka metrów słup ognia. Dzieje się to w nocy w Wielką Sobotę, zaraz po Rezurekcji. W kompletnej ciemności raz za razem wybuchają słupy ognia, którym przypatrują się licznie zgromadzeni mieszkańcy. Nocne zabawy z ogniem, które niegdyś były elementem pradawnych rytuałów, są teraz częścią miejscowego kultu św. Floriana, którego relikwie uroczyście sprowadzono do Koprzywnicy z Krakowa w 1911 r.

Andrzej Zych

Iwaniska - prastara tradycja

Iwaniska są bodaj jedynym miejscem w Polsce, gdzie praktykowany jest niezwykle ciekawy wielkanocny zwyczaj, popularnie zwany bębnem. Jego początki sięgają niepamiętnych czasów. Nawet w czasie II wojny światowej, choć okupanci niechętnym okiem patrzyli na wszelkie przejawy tego typu obrzędowości, tradycja bębna była pielęgnowana, z tą tylko różnicą, że cały ceremoniał ograniczał się wówczas do obrębu miejscowej świątyni.
O tym, jak wygląda tradycja wielkanocnego bębnienia, opowiadał mi niegdyś znany miejscowy regionalista Bronisław Wolański. Już na kilka dni przed świętami należy odpowiednio przygotować instrument. Jest to ogromnych rozmiarów, powleczony grubą, dobrze wyprawioną skórą taraban, który z trudem dźwigają dwie osoby. Werbliści starannie naciągają i smarują jego błonę, aby później nie pękała pod wpływem mocnych uderzeń.
Właściwa część obrzędu rozpoczyna się w Wielką Sobotę. Na kilka minut przed północą bęben wnoszony jest do kościoła, gdzie trwa jeszcze czuwanie przy grobie. Dokładnie z wybiciem godz. 12 rozpoczyna się kilkunastominutowy koncert najbardziej doświadczonego wirtuoza, po czym już cały korowód doboszy wędruje z bębnem najpierw pod plebanię, a stąd dalej wszystkimi ulicami miasteczka.
Zwyczaj nakazuje zagrać przed domem każdej panny, a w sporadycznych przypadkach również u kawalerów, którzy w danym roku zamierzają zawrzeć związek małżeński.
Bębniarze są wyczekiwanymi gośćmi. Dla dziewcząt satysfakcją jest, że o nich się pamięta. Na ogół jeśli chłopak ma już swoją sympatię, osobiście wygrywa pod jej oknem. Zgodnie z obyczajem, gospodarz domu, przed który zawitają muzycy, wychodzi ich przywitać i zaprosić na krótki poczęstunek, w trakcie którego składa się sobie wzajemnie życzenia świąteczne. Bęben wraca do kościoła na procesję rezurekcyjną. W jej trakcie zazwyczaj jeden werblista wybija miarowy, poważny rytm marsza. Podczas Mszy św. również w odpowiednich momentach odzywa się bęben. Po zakończeniu uroczystości trafia on do przechowującej go osoby, gdzie pozostaje aż do następnych Świąt Wielkanocnych.
Wbrew pozorom niełatwo jest zagrać na takim instrumencie. Opanowanie techniki to dopiero połowa sukcesu. Prócz tego trzeba jeszcze wcale niemałej siły. Rytm wybijany jest masywnymi, drewnianymi szczypułami. Po całonocnym muzykowaniu wielu werblistom pozostają na rękach długo gojące się rany i odparzenia.
Trzeba dodać, że bębniarze z Iwanisk uczestniczą w ważnych uroczystościach religijnych o charakterze ogólnodiecezjalnym. Grali np. podczas pożegnania figury Matki Bożej Fatimskiej, która zakończywszy peregrynację podsandomierskich parafii, przewieziona została do Odessy na Ukrainie.

Rafał Staszewski

2007-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Łódź: Ruszyły zapisy na kolejną edycję Dominikańskich Warsztatów Muzyki Liturgicznej

2024-04-23 09:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Archiwum WML Dominikanie Łódź

W trakcie Dominikańskich Warsztatów Muzyki Liturgicznej “Sacrum Convivum”, w łódzkim klasztorze oo. Dominikanów przy ul. Zielonej 13, spotkają się miłośnicy śpiewu kościelnego, członkowie schol i innych amatorskich zespołów muzycznych.

Mimo że na co dzień posługują w różnych wspólnotach, to w dniach 24-26 maja 2024 roku, razem stworzą wielogłosowy chór.  Doświadczą w nim piękna wspólnej modlitwy, a przy okazji rozszerzą swój repertuar i poznają możliwości własnego głosu.

CZYTAJ DALEJ

Licheń: 148. Zebranie Plenarne Konferencji Wyższych Przełożonych Zakonów Żeńskich

2024-04-23 19:45

[ TEMATY ]

Licheń

zakonnice

Karol Porwich/Niedziela

Mszą Świętą w bazylice licheńskiej pod przewodnictwem abp. Antonio Guido Filipazzi, nuncujsza apostolskiego w Polsce, 23 kwietnia rozpoczęło się 148. Zebranie Plenarne Konferencji Wyższych Przełożonych Zakonów Żeńskich. W obradach bierze udział ponad 160 sióstr: przełożonych prowincjalnych i generalnych z około stu żeńskich zgromadzeń zakonnych posługujących w Polsce.

Podczas Eucharystii modlono się w intencjach Ojca Świętego i Kościoła w Polsce. 23 kwietnia to uroczystość św. Wojciecha, patrona Polski.

CZYTAJ DALEJ

Bp Bronakowski o zakazie sprzedaży alkoholu na stacjach paliw: to ochrona młodego pokolenia Polaków

2024-04-23 13:30

[ TEMATY ]

bp Tadeusz Bronakowski

Karol Porwich/Niedziela

Alkoholik włącza mechanizmy obronne, nie dostrzegając problemu

Alkoholik włącza mechanizmy obronne, nie dostrzegając problemu

- Niwelowanie zagrożeń związanych z promocją i dostępnością alkoholu to przede wszystkim ochrona młodego pokolenia Polaków - zaznaczył bp Tadeusz Bronakowski w komentarzu dla Katolickiej Agencji Informacyjnej. Przewodniczący Zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych wyraził tę opinię w odpowiedzi na propozycję wprowadzenia w Polsce zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Obecnie Ministerstwo Zdrowia pracuje nad rozwiązaniami, które mają doprowadzić do zmniejszenia dostępności alkoholu.

Publikujemy pełną treść komentarza bp. Tadeusza Bronakowskiego - przewodniczącego Zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych:

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję