Reklama

Kościół

Droga Światła - niezbyt popularne w Polsce nabożeństwo. Czy słusznie?

Krzyż - drzewo, „na którym zawisło Zbawienie świata”, zawsze prowadzi nas do światła. Tym światłem jest zmartwychwstanie Chrystusa - centralna tajemnica naszej wiary. Via Lucis (Droga Światła) to nabożeństwo, które pomaga głębiej przeżyć to misterium.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzwonią, ale gdzie?

Okres Wielkiego Postu obfituje w nabożeństwa i praktyki religijne. Wtedy chętnie bierzemy udział w Drodze Krzyżowej, „Gorzkich Żalach”, rekolekcjach wielkopostnych. Jednak wszystkie te nabożeństwa mają jeden cel: prowadzą nas ku owocniejszemu przeżyciu uroczystości Zmartwychwstania Pańskiego. Św. Paweł podkreśla: „Jeśli Chrystus nie zmartwychwstał, daremne jest nasze nauczanie, próżna jest także nasza wiara” (1 Kor 15, 24). Misterium paschalne, czyli tajemnica męki, śmierci i zmartwychwstania Chrystusa to centrum całego roku liturgicznego. Dlatego właśnie nasza radość paschalna to jedno wielkie święto, które trwa 50 dni - od Niedzieli Wielkanocnej aż do uroczystości Zesłania Ducha Świętego.
Ale czy rzeczywiście wtedy cieszymy się, że Pan zmartwychwstał? Wydaje się, że z każdym dniem okresu wielkanocnego rezurekcyjne dzwony biją coraz ciszej… W maju skupiamy się już raczej nie na tajemnicy zmartwychwstania, ale na Pierwszej Komunii św. i nabożeństwie majowym. To także ważne wydarzenia, ale w mszalnej liturgii tych dni ciągle rozbrzmiewa wielkanocne „alleluja!”.

Wpatrywać się w Jezusa

Reklama

Radosne przesłanie liturgii wielkanocnej może przedłużyć nabożeństwo Drogi Paschalnej, zwanej także Drogą Światła (Via Lucis). Polega ono na przeżywaniu czternastu stacji - spotkań Chrystusa Zmartwychwstałego z uczniami (wzorowane jest na znanej nam dobrze Drodze Krzyżowej - Via Crucis).
To niezbyt popularne w Polsce nabożeństwo nie jest jednak zupełnie nowe. W Katakumbach św. Kaliksta w Rzymie znaleziono inskrypcję, która pochodzi z Pierwszego Listu Apostoła Pawła do Koryntian - najstarsze pisane świadectwo o zmartwychwstaniu Chrystusa (por. 1 Kor 15, 3-8). W latach 90. XX wieku o. Sabino Palumbieri, salezjanin rzymski, rozwinął myśl św. Pawła o spotkaniach Chrystusa Zmartwychwstałego z różnymi ludźmi i ułożył zestaw czternastu „stacji zmartwychwstania”. Te spotkania to pełna chrześcijańskiej nadziei kontynuacja Drogi Krzyżowej.
W historii znane są próby rozważania tajemnic chwalebnych przy stacjach bądź kaplicach, przedstawiających te wydarzenia. W siedemnastowiecznym modlitewniku z Góry Kalwarii pod Warszawą, zawierającym rozważania Męki Pańskiej, znajdujemy także modlitwy kontynuujące dróżki pasyjne, np. u grobu Zmartwychwstałego, spotkanie z Magdaleną, w drodze do Emaus. Budowano tam także specjalne kaplice: Wniebowstąpienia czy ukamienowania św. Szczepana (por. A. J. Frankiewic [Frankowicz], Jeruzalem Nowe we wsi z dawna nazwaney Gora, Warszawa 1680, s. 136-167).
Nabożeństwo Via Lucis zostało także umieszczone w oficjalnym modlitewniku Roku Jubileuszowego 2000 pt. „Pielgrzymi na modlitwie”. Potem Jan Paweł II w liście apostolskim „Novo millennio ineunte” zachęcał nas do trwania w klimacie Paschy: „Kontemplacja oblicza Chrystusa nie może zatrzymać się na wizerunku Ukrzyżowanego. Chrystus jest Zmartwychwstały! [...] Właśnie w Chrystusa Zmartwychwstałego wpatruje się dzisiaj Kościół. Czyni to, idąc śladami Piotra... Czyni to, stając u boku Pawła...” (n. 28).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zacznij od końca…

Ks. Jan Twardowski pisał w wierszu pt. „Od końca”: „Zacznij od Zmartwychwstania/ od pustego grobu/ od Matki Boskiej Radosnej/ wtedy nawet krzyż ucieszy/ jak perkoz dwuczuby na wiosnę/ (…) nie róbcie beksy ze mnie/ mówi Matka Boska/ to kiedyś teraz inaczej/ zacznij od pustego grobu/ od słońca/ ewangelie czyta się jak hebrajskie litery/ od końca”. Droga Światła także rozpoczyna się „od końca” - od pustego grobu, czyli tak naprawdę od początku.
Schemat Via Lucis, zamieszczony w modlitewniku na Rok Święty 2000, zawiera następujące stacje-spotkania: 1. Jezus tryumfuje nad śmiercią; 2. Niewiasty i uczniowie przy pustym grobie; 3. Zmartwychwstały Jezus ukazuje się Marii Magdalenie; 4. Zmartwychwstały ukazuje się uczniom idącym do Emaus; 5. Jezus objawia się przy łamaniu chleba; 6. Zmartwychwstały ukazuje się uczniom w wieczerniku; 7. Jezus przekazuje uczniom władzę odpuszczania grzechów; 8. Zmartwychwstały umacnia wiarę Tomasza; 9. Jezus ukazuje się uczniom nad Jeziorem Tyberiadzkim; 10. Zmartwychwstały powierza Piotrowi swój Kościół; 11. Rozesłanie uczniów; 12. Wniebowstąpienie; 13. Oczekiwanie z Maryją na Ducha Świętego; 14. Zesłanie Ducha Świętego.
Nabożeństwo można przeprowadzić na wiele sposobów. Najlepiej w godzinach wieczornych, przy blasku świec - wtedy uczestnicy mogą lepiej zrozumieć, co oznacza niesione przez nich światło.
Tak było także podczas modlitwy Via Lucis w Wyższym Seminarium Duchownym w Płocku 24 kwietnia br., przygotowanej przez Koło Naukowe (nabożeństwo to po raz pierwszy zostało odprawione tutaj 9 maja 2006 r.). Klerycy zgromadzili się w seminaryjnym ogrodzie. Jeden z nich niósł na czele krzyż przyozdobiony czerwoną stułą. Niemal wszyscy mieli ze sobą świece lub pochodnie. Podczas przejść między poszczególnymi stacjami śpiewane były pieśni wielkanocne. Rozważania przy każdej z czternastu stacji pozwalały przypatrzeć się wierze, powołaniu i relacji z Bogiem. Noc, która przybliżała się, była rozjaśniona światłem Chrystusa, który jest Drogą, Prawdą i Życiem. Taka sceneria przemawiała do wszystkich. Droga, na której znajduje się krzyż i grób, droga śmierci i ciemności - woła o drogę życia i światła Pana Zmartwychwstałego.

Per crucem ad lucem

O Drodze Światła mówią także dokumenty Kościoła, np. opublikowane przez Kongregację ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów „Dyrektorium o pobożności ludowej i liturgii” (2002). Czytamy w nim m.in.: „Przez metaforę drogi Via Lucis prowadzi nas od ukazania rzeczywistości cierpienia, które w planach Bożych nie jest czymś ostatecznym, do nadziei osiągnięcia prawdziwego przeznaczenia człowieka, którymi są wolność, radość i pokój”.
Nabożeństwo Drogi Światła (popularne np. we Włoszech) staje się znane także w wielu miejscach w Polsce. Ks. Kazimierz Wójtowicz, zmartwychwstaniec, opracował książeczkę na ten temat. Co tydzień, w sobotę, Droga Światła odprawiana jest w gdańskim sanktuarium Bożego Miłosierdzia. Od trzech lat z Wawelu na Skałkę prowadzą ją krakowscy studenci.
Droga Światła - nabożeństwo paschalne Kościoła - pokazuje, czym rzeczywiście jest Kościół. W pierwszych wiekach chrześcijaństwo było nazywane „nową drogą”. Kościół wciąż pokazuję tę drogę spotkań Jezusa z Jego uczniami. On ciągle żyje i woła: „Niech idą do Galilei, tam mnie zobaczą”. I wielu poszło do Galilei, do źródła swojego powołania. Za Zmartwychwstałym poszli męczennicy II wojny światowej - płoccy biskupi bł. Antoni Julian Nowowiejski i bł. Leon Wetmański, podążyli święci: Stanisław Kostka, Siostra Faustyna. Dzisiaj ich naśladowcy także na serio traktują wezwanie Ducha Świętego. A pociąga ich stale blask Zmartwychwstałego. Przez krzyż do światła.

2007-12-31 00:00

Oceń: +13 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Droga Światła rozświetliła ulice Świdnicy

[ TEMATY ]

Świdnica

Droga Światła

Ks. Krzysztof Ora

Uczestnicy Drogi Światła w Świdnicy z figurą Zmartwychwstałego Chrystusa, paschałem i Ewangeliarzem podczas modlitewnego przejścia ulicami miasta

Uczestnicy Drogi Światła w Świdnicy z figurą Zmartwychwstałego Chrystusa, paschałem i Ewangeliarzem podczas modlitewnego przejścia ulicami miasta

W piątkowy wieczór 23 maja biskupie miasto po raz drugi stało się miejscem wyjątkowego nabożeństwa.

Procesja zorganizowana przez wspólnotę Comunione e Liberazione, wyruszyła spod Sanktuarium św. Józefa Oblubieńca NMP i przeszła ulicami miasta aż do katedry. W centrum modlitwy znalazły się spotkania Zmartwychwstałego Jezusa z uczniami – stacje, które są radosną odpowiedzią na Drogę Krzyżową Wielkiego Postu.
CZYTAJ DALEJ

Stygmaty św. Franciszka z Asyżu

[ TEMATY ]

Św. Franciszek z Asyżu

flickr.com

17 września w kalendarzu liturgicznym przypada święto Stygmatów św. Franciszka z Asyżu. Odwołuje się ono do wydarzenia z 1224 r. na górze La Verna, podczas którego św. Franciszek z Asyżu otrzymał dar stygmatów, ślady męki Chrystusa. Był to pierwszy historycznie udokumentowany przypadek tego typu mistycznego doświadczenia w historii chrześcijaństwa.

W życiu św. Franciszka z Asyżu (1182-1226) szczególne miejsce zajmowała kontemplacja wcielenia Chrystusa. Niespełna rok po urządzeniu w Greccio inscenizacji biblijnej narodzenia Pana Jezusa, Franciszek trwał na modlitwie i czterdziestodniowym poście ku czci Michała Archanioła. W 1224 roku, najprawdopodobniej 14 września rano, w święto Podwyższenia Krzyża Świętego, kiedy na górze La Verna (popularnie zwanej w Polsce Alwernią), modlił się i kontemplował mękę Chrystusa, otrzymał na swoim ciele niezwykły dar - stygmaty.
CZYTAJ DALEJ

III Wałbrzyski Marsz Pamięci Sybiru

2025-09-17 11:43

[ TEMATY ]

Wałbrzych

Sybiracy

marsz pamięci sybiru

Wacław Kwieciński

Poczty sztandarowe wałbrzyskich szkół podczas III Wałbrzyskiego Marszu Pamięci Sybiru

Poczty sztandarowe wałbrzyskich szkół podczas III Wałbrzyskiego Marszu Pamięci Sybiru

Są takie marsze, które nie są spacerem ani manifestacją polityczną. To kroki pamięci – ciężkie, bo niesione bólem historii, a jednocześnie dumne, bo stawiane w imię wolności. 16 września ulicami Wałbrzycha przeszedł po raz trzeci Marsz Pamięci Sybiru, w przeddzień Dnia Sybiraka i w 86. rocznicę sowieckiej napaści na Polskę.

To wydarzenie organizowane wspólnie przez Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 7 i parafię Niepokalanego Poczęcia NMP, stało się już stałym punktem kalendarza miasta. Rozpoczęło się w Parku Sybiraków, pod pomnikiem upamiętniającym bezimienne ofiary stalinowskich represji. Tam padły słowa modlitwy, tam rozbrzmiał wiersz Mariana Jonkajtysa „Poległym i pomordowanym na Wschodzie”, tam też zapłonęły znicze, zanim uczestnicy ruszyli w stronę kolejnego monumentu przy kościele na ul. Wyszyńskiego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję