Reklama

Temu miastu potrzebna jest ich służba (1)

W 2007 r. Urszulanki Unii Rzymskiej obchodzą 150-lecie działalności na ziemiach polskich i 90-lecie pracy w Lublinie. Klasztor lubelski należy do polskiej prowincji Unii Rzymskiej Zakonu Świętej Urszuli, jednej z licznych gałęzi dzieła św. Anieli Merici (1470-1540). Założone przez nią 25 listopada 1535 r. w Bresci (płn. Włochy) Towarzystwo Świętej Urszuli (Compagna di Santa Orsula), oddane modlitwie i pracy apostolskiej, przeszło w ciągu wieków wiele przeobrażeń, pozostając zawsze wierne Tej, która była u jego początku. Na ziemie polskie urszulanki przybyły z klasztoru wrocławskiego, osiedlając się w 1857 r. w Poznaniu, a dwa lata później w Gnieźnie. Wysiedlone w okresie Kulturkampfu z Wielkopolski, założyły autonomiczne klasztory w Krakowie i Tarnowie, następnie we Lwowie, Kołomyi, Stanisławowie i Lublinie. Konwenty te w 1919 r. zjednoczyły się i utworzyły Unię Urszulanek Polskich, która w 1936 r. przyłączyła się do międzynarodowej Unii Rzymskiej. Klasztor w Lublinie był pierwszą placówką urszulanek na terytorium Królestwa Polskiego.

Niedziela lubelska 35/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W klasztorze przy Namiestnikowskiej

Wybuch I wojny światowej, zmiana okupanta na terenie Królestwa Polskiego, nadzieja zdobycia niepodległości, mobilizowały społeczeństwo do dynamicznej pracy od podstaw, w tym także do walki o polski charakter szkoły, o jak najszybsze zorganizowanie szkolnictwa na poziomie podstawowym i średnim. W przededniu odzyskania niepodległości, działająca od 1915 r. Rada Szkolna Ziemi Lubelskiej, zainteresowana sprawą założenia szkoły katolickiej, zwróciła się do urszulanek we Lwowie z propozycją podjęcia pracy dydaktycznej i wychowawczej na terenie Lublina. Szkoły urszulańskie na terenie zaboru austriackiego cieszyły się dużym społecznym uznaniem.
Pertraktacje zakończone zostały wiosną 1917 r. z pełną aprobatą arcybiskupa lwowskiego Józefa Bilczewskiego. Ówczesna przełożona lwowska m. Cecylia Łubieńska uzyskała zgodę administratora diecezji ks. Zenona Kwieka (stolica biskupia była nieobsadzona od 1914 r. po śmierci bp. Franciszka Jaczewskiego) na utworzenie klasztoru i założenie szkoły w przekazanych przez władze kościelne budynkach dawnego klasztoru Brygidek przy ul. Namiestnikowskiej 8 (obecnie ul. Narutowicza). Był to zabytkowy kompleks klasztorny wraz z kościołem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny Zwycięskiej, ufundowany w latach 1410-12 przez króla Władysława Jagiełłę w podzięce za zwycięstwo grunwaldzkie i oddany brygidkom, sprowadzonym tu w 1426 r. z Gdańska. W okresie zaborów, po kasacie zakonu w 1830 r. przez władze carskie, budynki klasztorne przejęły lubelskie wizytki, wysiedlone z własnego domu przy ul. Szpitalnej. Represje rządowe zmusiły je w 1882 r. do opuszczenia Lublina. Zabudowania pobrygidkowskie przeszły pod zarząd państwowy, częściowo zajęte zostały przez archimandrytę prawosławnego na rządowy internat dla chłopców oraz przez wojsko.

Szkoły dla dziewcząt

Po przybyciu urszulanek do Lublina i przejęciu budynku, już 1 września 1917 r. siostry otworzyły szkołę. Tego dnia 190 dziewczynek zapełniło trzy klasy przygotowawcze oraz pięć pierwszych oddziałów ośmioklasowego gimnazjum. Wzrost liczby uczennic wymagał w latach adaptacji i rozbudowy pomieszczeń. W 1924 r. dobudowano drugie piętro do zabytkowego jednopiętrowego budynku, w latach 1925-26 wzniesiono nowe boczne skrzydło i budynki gospodarcze. Do 1923 r. zakład naukowo-wychowawczy nosił nazwę Ośmioklasowe Gimnazjum Żeńskie Zgromadzenia Sióstr Urszulanek w Lublinie. W 1924 r. nazwę przekształcono na Gimnazjum Żeńskie Zgromadzenia Sióstr Urszulanek w Lublinie. Po reorganizacji szkolnictwa polskiego w 1932 r. szkoła ośmioklasowa przekształcona została w gimnazjum, z klasami typu humanistycznego i z programem ogólnokształcącym. Rok później utworzono siedmioklasową Szkołę Powszechną. W 1934 r. nastąpiła kolejna zmiana nazwy szkoły średniej - Prywatne Żeńskie Gimnazjum Sióstr Urszulanek w Lublinie.
Od roku szkolnego 1937/1938, obok czteroletniego gimnazjum, funkcjonowało tu dwuletnie liceum typu humanistycznego i przyrodniczego. Nazwa brzmiała odtąd - Prywatne Żeńskie Gimnazjum i Liceum Sióstr Urszulanek w Lublinie. Szkoła była znana z wysokiego poziomu naukowego i wychowawczego. Obie szkoły i internat rozwijały się pomimo poważnych trudności finansowych.
Okres dwudziestolecia międzywojennego był trudny dla prywatnego szkolnictwa średniego, opartego na zasadzie samowystarczalności. Pauperyzacja społeczeństwa w następstwie ogólnego kryzysu gospodarczego odbijała się ujemnie na wypłacalności rodziców. Ale urszulanki dawały sobie i z tym radę. Przyjmowano tyle dziewczynek, na ile pozwalały warunki lokalowe. W roku szkolnym 1938/1939 uczyło się aż 594 dziewcząt, choć od 1937 r. istniało na Podwalu ogólnokształcące liceum sióstr kanoniczek.
Wśród jedenastu zakładów urszulańskich Lublin zajmował w tym czasie, pod względem liczby uczennic, trzecie miejsce po Krakowie i Poznaniu. Życie szkolne, malowane wszystkimi kolorami tęczy, obok nurtu codziennej pracy i obowiązków, niosło ze sobą cudowne przeżycia, dziesiątki przygód, niezapomniane chwile i wiele, wiele serdecznych przyjaźni. Więź z ukochaną szkołą podtrzymywało założone w 1927 r. Koło Byłych Wychowanek i coroczne zjazdy absolwentek.

(cdn.)

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Tak, proszę, Jezu Chryste, obmyj mnie

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Pio Si/pl.fotolia.com

Rozważania do Ewangelii J 13, 1-15.

Wielki Czwartek, 28 marca

CZYTAJ DALEJ

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

[ TEMATY ]

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”

CZYTAJ DALEJ

Msza Wieczerzy Pańskiej. Wolność wypełniona miłością

2024-03-29 07:01

Paweł Wysoki

Ten, kto kocha na wzór Jezusa, nie jest zniewolony sobą, jest wyzwolony do służby, do dawania siebie - powiedział bp Adam Bab.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję