Reklama

Nowe kościoły diecezji świdnickiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nowo wznoszone kościoły diecezji świdnickiej zadziwiają często różnorodnością form, bogactwem odmian, które zastosowano, budując przecież ten jeden dom, będący w istocie Domem Bożym. Zrozumienie głębszego metaforycznego sensu owych budowli wznoszonych w wieku dwudziestym i obecnie wymaga prześledzenia pewnego fenomenu, jakim niewątpliwie jest już sakralna architektura chrześcijańska. By to zrozumieć, należy przypomnieć sobie praprzyczynę tych konceptów i pamiętać o podstawie, iż każdy kościół jest domem Boga w sensie przenośnym, ponieważ stojąc tu na ziemi, w zastępstwie sanktuarium niebiańskiego, owa budowla symbolizuje żywe ciało Chrystusa i wspólnotę chrześcijan.
Najwcześniejsze sanktuaria pierwszych chrześcijan pochodzą jeszcze z czasów cesarstwa rzymskiego i niejako a priori zaliczane są do owej kultury, ponieważ w czasach pierwszych Apostołów i Kościoła pierwotnego nie szukano wyróżnika stanowiącego o architektonicznej odrębności. Były to domy prywatne, służące jako miejsce wspólnej modlitwy, w których nawet to wyjątkowe pomieszczenie, w którym celebrowano Eucharystię, nie różniło się od innych izb. Wynikało to zapewne z ówczesnego przekonania, iż dzieło człowieka nie może być święte, więc nie mogło powstać ku czci Boga. Najpełniej wyraził to Klemens z Aleksandrii, który mówił: „czyż nie jest dobrze i słusznie, że nie chcemy Nieogarnionego przykuć do jednego miejsca i Istotę Wszechobejmującą zamknąć w sanktuarium wzniesionym przez człowieka?”. Ewolucyjne zmiany różnych stanowisk zakończyły się w początkach IV wieku, kiedy to bp Euzebiusz z Cezarei nazwał nowo konsekrowaną świątynię wizerunkiem Jerozolimy niebiańskiej. W ten sposób katedra w Tyrze zbudowana przez człowieka, stała się prawdziwym łącznikiem ze świątynią niebiańską, otwierając nową epokę w budownictwie sakralnym. Od czasów Konstantyna kształt budynku kościelnego przybiera pewną uniwersalną formę, która opierała się na dwóch podstawowych rozrysach podstaw, którymi są modyfikowane podłużne prostokąty oraz rozwiązania centralne. Jednak pomimo tej unifikacji pojawiają się także świątynie na rzutach krzyża, powstające niewątpliwie pod wpływem symboliki krzyża i pierwsze bazyliki, czyli kościoły o trzech lub wielu nawach. Cały proces tej wielowiekowej adaptacji - będący w istocie poszukiwaniem przez Ojców Kościoła pewnego uniwersum dla świątyni chrześcijańskiej - ewoluował w całym tym bogactwie odmian nie bez udziału artysty architekta. Owi twórcy, mający swoje wizje obrazowania wydarzeń i predyspozycje do zapisywania w kamieniu kontekstu historii zbawienia, stworzyli nową wartość, która z czasem stała się kanonem.
Czasy wieków średnich, renesansu, baroku i kolejnych - następujących po sobie - styli architektonicznych opierały się już trwale na podstawie wypracowanej w pierwszych pięciu stuleciach chrześcijaństwa. Różnorodność stylistyczna, będąca konsekwencją nowych rozwiązań konstrukcyjnych, jak w przypadku gotyku, czy nowatorskie sposoby kształtowania fasady, wnętrza i ich niekiedy tylko dekoracyjna artykulacja wspierały się już na jednym trwałym fundamencie. Było nim niepodważalne i bezdyskusyjne stwierdzenie: „Ecclesia materialis significat Ecclesiam spiritualem” („Kościół materialny oznacza Kościół duchowy”), którego sens obowiązuje w architekturze chrześcijańskiej także obecnie.
Spekulatywne dylematy, które nurtowały teologów i muratorów odeszły w przeszłość i problemy, które mogą być obecnie roztrząsane, są jedynie wypadkową uwarunkowań konstrukcyjnych i czysto technicznych. Wznoszone obecnie kościoły odwołują się swym kształtem do wszystkich dwudziestu wieków chrześcijaństwa, dziś już bez obaw, że skomplikowana symbolika architektoniczna pozostanie niezrozumiana. Ta wciąż „zapisująca się księga kunsztu murowania” jest przeogromną skarbnicą odniesień, z której czerpią współcześni architekci. Inspiracją - przy niewielkiej zależności od ram kulturowych i geograficznych - są wczesnochrześcijańskie bazyliki, domy modlitw epoki Karolingów, gotyckie strzeliste katedry, barokowe kościoły, a niekiedy nawet pewna suma tychże doświadczeń zawarta w jednej świątyni.
W diecezji świdnickiej nowo wznoszone kościoły tworzą swoisty kalejdoskop stylistyczny, którego różnorodność ubogaca urbanistykę miast i krajobraz małych osad i wsi. Niekiedy w dużych skupiskach ludności - jak w przypadku osiedla Zarzecze w Świdnicy - nowy kościół pomimo swej skromnej kubicznej formy i salowego wnętrza „wrósł” bardzo szybko, stając się elementem naturalnym. Podobna asymilacja świątyni nastąpiła na świdnickim osiedlu Zawiszów. Owa prosta forma budowli - zdawać by się mogła nieprzystająca dla Domu Bożego - koresponduje ściśle z zasadami Konstantyna Wielkiego, który w liście do biskupa Makariosa wyłożył owe święte principia. Gdy mamy to szczęście, że możemy od początku obserwować kolejne fazy wznoszenia świątyni (kościół w dzielnicy Biały Kamień w Wałbrzychu) widoczna jest pewna logika znana już muratorom średniowiecza. Powstający „szkielet” budowli przywodzi oczywiste skojarzenia z podziałami organizującymi strukturę gotyckich katedr. Owa lekkość konstrukcyjna betonowych żeber stanowiąca siatkę korpusu nasuwa analogie z czasem wielkich realizacji opata Sugera. Także świebodzicki kościół św. br. Alberta Chmielowskiego (pozostający w budowie) nie jest li tylko kolejnym nowo wznoszonym budynkiem. Zawarta symbolika podziałów architektonicznych i liczbowych zawiera te same informacje, o których dyskutowali już przed wiekami Doktorzy Kościoła.
Niezwykle ciekawym odniesieniem do klasycznej architektury Rzymu okresu renesansu jest konsekrowana w 2000 r. wałbrzyska bazylika Podwyższenia Krzyża Świętego. Owa centralna forma mająca swe analogie w pierwszych wiekach naszej ery, redagowana w XVI wieku przez Bramantego (S. Pietro in Montorio) i Todiego (S. Maria della Consolazione) jest naturalnym odniesieniem do uniwersum zawartego w symbolice krzyża.
Istnieją także architektoniczne realizacje, w których współgra ze sobą dwudziestowieczna kubiczność i stereometria z naturalną płynną linią klasycznego baroku. Niekiedy jest to dodatkowo wzmocnione zachodnim masywem wieżowym umieszczonym na osi, co jednoznacznie wskazuje, iż wzorcem były klasyczne postguariniowskie nurty w sztuce.
Podsumowywując powyższy szkic - prezentujący w wielkim skrócie logikę architektury chrześcijańskiej w odniesieniu do nowo powstających świątyń - musimy zawsze pamiętać o podstawowej idei, która jest „kamieniem węgielnym” dzisiejszej różnorodności nowo wznoszonych kościołów. Są one w swej wielości i bogactwie form - pomimo że niekiedy konstruowane w oparciu o najnowsze trendy w sztuce i z zastosowaniem nowoczesnych materiałów - zawsze jednym i tym samym domem, Domem Bożym. Ta świadomość daje nam odpowiedź na wątpliwości rodzące się, gdy przekraczamy próg nowoczesnych odrzwi tak różnych od portali gotyckich. Słowa z Ewangelii św. Jana pozostają niezmienne: „Ja jestem bramą. Jeżeli ktoś wejdzie przez Mnie, będzie zbawiony” (10, 9). Tak tu jak i tam, zawsze jesteśmy zaproszeni do tego samego miejsca, miejsca symbolizującego żywe ciało Chrystusa i całą wspólnotę chrześcijańską.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Obrońca wiary

Niedziela Ogólnopolska 18/2022, str. VIII

[ TEMATY ]

święty

commons.wikimedia.org

Św. Atanazy Wielki

Św. Atanazy Wielki

Za życia nazywany był „Ojcem prawowierności”, po śmierci mówiono o nim, że jest „filarem Kościoła”.

Święty Atanazy urodził się w pobożnej rodzinie najprawdopodobniej w Aleksandrii, będącej jednym z największych miast Cesarstwa Rzymskiego. Jako młodzieniec udał się do pustelni, gdzie rozwijał swoją duchowość pod opieką św. Antoniego. Dorastał w cieniu prześladowań chrześcijan. Poprzez obserwowanie męstwa i odwagi męczenników, sam nabrał chartu w obronie tego, co najcenniejsze – wiary. Jak się wkrótce okazało, ta cecha pozwoliła mu stać się obrońcą wiary, gdy herezja Ariusza zaczęła zdobywać popularność na dworze cesarskim.

CZYTAJ DALEJ

Bytom: Profanacja Najświętszego Sakramentu. Rozrzucone konsekrowane hostie

2024-05-02 12:47

[ TEMATY ]

profanacja

Karol Porwich

W kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa w Bytomiu-Szombierkach doszło do profanacji Najświętszego Sakramentu. Policja przekazała w czwartek, że poszukuje sprawców kradzieży z włamaniem.

Rzecznik diecezji gliwickiej ks. Krystian Piechaczek powiedział, że w nocy z poniedziałku na wtorek nieznani sprawcy rozbili taberankulum, z którego zabrali cyboria (pojemniki na Najświętszy Sakrament), małą monstrancję oraz relikwiarz św. Faustyny. W kościele i poza nim znaleziono rozrzucone i sprofanowne konsekrowane hostie. Skradziono także ekran, na którym wyświetlane były pieśni religijne podczas nabożeństw. Parafia nie oszacowała jeszcze strat.

CZYTAJ DALEJ

By uczcić Maryję jako naszą Królową

2024-05-02 21:01

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Królowa Polski

BPJG

Kiedy myślimy o Królowej, to raczej przychodzi nam na myśl zmarła niedawno królowa Elżbieta, ewentualnie królowa Belgii, Hiszpanii, Szwecji, może jeszcze Norwegii. Tylko wprawnie śledzący politykę światową potrafią wymienić więcej państw, które są monarchiami. Aż trudno uwierzyć, że Kościół zaprasza nas, byśmy 3 maja świętowali Uroczystość Królowej Polski.

Od czasów rozbiorów Polska nie ma już króla, a tymczasem my gromadzimy się, by czcić Maryję jako naszą Królową. I chociaż od 1656 roku Maryja stała się Królową Polski, to dziś pewnie już nie wielu identyfikuje się z tym tytułem. I mimo, iż króluje z wysokości jasnogórskiego tronu, to jednak jest z nami jak Matka ze swoimi dziećmi. Pragnie być blisko naszych radości i smutków. Jak Matka chce z nami dzielić przeciwności losu, samotność, niezrozumienie. Pragnie również uczyć nas wrażliwości i dobroci, byśmy zatroskani o własne potrzeby nie zapominali, że obok nas są inni, którym należy pomóc.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję