Organizatorami sympozjum byli Zgromadzenie Sióstr św. Elżbiety Prowincji Toruńskiej reprezentowane przez s. M. Katarzynę Sztylc oraz Wydział Teologiczny UMK z ks. prof. dr. hab. Mirosławem Mrozem. Współorganizatorami byli: Kościół ewangelicki Kassel w Niemczech, Wydział Kultury Urzędu Miasta w Toruniu i toruński Dwór Artusa, w którym sympozjum miało miejsce.
Na rozpoczęcie sympozjum uczestnicy wysłuchali koncertu organowego w wykonaniu Niasa Kuppe, kantora i organisty z Niemiec. Koncert nosił tytuł „Św. Elżbieta - impresje muzyczne” i odbył się w katedrze Świętych Janów w Toruniu. Tego samego dnia dokonano także otwarcia wystawy zatytułowanej „Korona, chleb i róże”. Stanowi ona polską wersję wystawy przygotowanej przez Kościół ewangelicki w Hessen Landeskirchenamt Kassel w Niemczech. Na kilkunastu tablicach umieszczono fotografie oraz teksty ukazujące życie i dzieło św. Elżbiety.
Kolejne dwa dni zostały poświęcone na szczegółowe przedstawienie postaci św. Elżbiety na tle historycznym oraz w aspekcie jej działalności charytatywnej. Prelekcje pod wspólnym hasłem: „Świadectwo przeżyte: genealogia świadectwa życia św. Elżbiety” ukazały okoliczności, w jakich przyszło żyć Świętej. Okoliczności niełatwe, bowiem z jednej strony istniał średniowieczny nurt niesienia pomocy potrzebującym przez kobiety, zaś z drugiej - św. Elżbieta była córką królewską, co zdecydowanie nie przystawało do pracy charytatywnej. Konflikt ten jednak nie przeszkodził św. Elżbiecie postępować zgodnie z sumieniem. Dzięki temu do dzisiaj żywy jest jej fenomen polegający na umiejętności identyfikacji z ubogimi oraz na przyjęciu ich sposobu życia, co w ówczesnych zwyczajach, przy rozwiniętej tradycji dobroczynności, było zdecydowanie czymś nowym. Tego samego dnia wygłoszono drugą grupę prelekcji. Przyświecało im wspólne hasło: „Świadectwo realizowane: genealogia Zgromadzenia św. Elżbiety”. W tej części ukazano zarówno historię Zgromadzenia Sióstr św. Elżbiety przez pryzmat postaci bł. Marii Merkert, jak i okoliczności pojawienia się elżbietanek w Toruniu. Zaakcentowano także historię dzieł miłosierdzia chrześcijańskiego w dziejach Kościoła. W ten sposób wprowadzono słuchaczy w prelekcje dnia ostatniego, który odbywał się nad hasłem: „Pedagogika świadectwa. Caritas: praxis dzieła św. Elżbiety”. Przywołano wówczas encykliki „Deus Caritas est” Benedykta XVI i „Dives in misericordia” Jana Pawła II, które stanowiły swoiste przygotowanie do wizyty w Domu Pomocy Społecznej w Grabiu prowadzonym przez siostry elżbietanki. Każdy dzień sympozjum był ubogacony Mszą św.
Wśród prelegentów znaleźli się pracownicy naukowi UMK w Toruniu, KUL w Lublinie, uniwersytetu w Białymstoku, pracownicy naukowi z uniwersytetów w Niemczech i Hiszpanii, kapłani z Torunia i Poznania oraz siostry elżbietanki z Torunia, Berlina i Rzymu.
Zaledwie pięć lat po zakończeniu II wojny światowej, 1 listopada 1950 roku, kiedy świat doświadczył totalnego zła, kiedy szał śmierci i okrucieństwa siał zwątpienie w człowieka i krzyczał o nieobecności Boga, papież Pius XII ogłasza ex cathedra dogmat Maryjny. W nieomylną definicję dogmatyczną ubiera prawdę wyznawaną i czczoną w liturgii od starożytności. Co to znaczy, że Maryja jest wniebowzięta? Jakie są podstawy tej doktryny?
W Kościele nikt jej nie podważał, była obecna w różańcowych tajemnicach, w rozwijającym się prężnie kulcie Niepokalanego Serca Maryi. Ta doktryna nie stanowiła nawet problemu w dialogu z prawosławnymi. Co dogmat o Wniebowzięciu Najświętszej Maryi Panny miał dać człowiekowi dotkniętemu traumami XX wieku? Co znaczy dla nas dziś?
Tysiące pielgrzymów przybyłych do sanktuarium Matki Bożej Różańcowej w Fatimie wzięło udział w upamiętnieniu 70. rocznicy utworzenia muzeum w tym miejscu kultu maryjnego. Wśród licznych pielgrzymów przebywających od wtorku w Fatimie w związku ze 108. rocznicą objawienia maryjnego są też Polacy. Wielu z nich odwiedziło przestrzeń muzealną działającą w budynku rektoratu fatimskiego. Przylega ona do głównego placu sanktuarium, centralnego miejsca tego miejsca kultu maryjnego. W gronie pątników odwiedzających muzeum przeważają obywatele Portugalii, którzy na co dzień mieszkają w krajach Europy Zachodniej, m.in. we Francji, w Szwajcarii i Luksemburgu.
Wśród eksponatów znajdujących się w muzeum znajdują się liczne pamiątki związane z objawieniami z 1917 roku, a także dary z całego świata przekazywanych portugalskiemu sanktuarium maryjnego. Zdeponowano tam m.in. wota dziękczynne z okresu II wojny światowej, a także późniejszych lat, a także koronę podarowaną przez portugalskie kobiety w 1942 roku. Stanowiła ona podziękowanie za neutralne stanowisko Portugalii wobec wojny i uniknięcie w ten sposób ofiar w tym konflikcie zbrojnym.
Obserwując nasze społeczne konflikty widzimy, że coraz trudniej nam o współistnienie, że łatwiej nam się żyje, gdy mamy wrogów - mówił bp Damian Muskus OFM podczas Pasterki maryjnej, którą odprawił o północy w Sanktuarium Gaździny Podhala w Ludźmierzu. Jak podkreślał, chrześcijanie mają być „prorokami spotkania”, które odrzuca „oręż pogardy” i buduje mosty.
W homilii wygłoszonej podczas Mszy odprawionej przy ołtarzu polowym ludźmierskiego sanktuarium bp Muskus mówił, że Maryja jest przykładem i patronką „wyjścia, spotkania i pokoju”. Jak wyjaśniał, wyszła ona z Nazaretu i pokonała górską drogę, by pomóc swojej starszej krewnej Elżbiecie. Podkreślał, że była „otwarta na Boże natchnienia i kontemplująca Bożą obecność, a jednocześnie w miłości bardzo praktyczna, konkretna i bliska”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.