Reklama

Ut unum sint

Chociaż wielkim pragnieniem Jezusa było, aby Jego uczniowie stanowili jedno, od najwcześniejszych dni doświadczeniem Kościoła były podziały, schizmy i herezje.

Niedziela świdnicka 4/2008

Archiwum diecezji rzeszowskiej

Jan Paweł II w Rzeszowie, 2 czerwca 1991 r.

Jan Paweł II w Rzeszowie, 2 czerwca 1991 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Nowy Testament opowiada o sporach w Kościele pierwotnym pomiędzy hellenistami i judaistami (Dz 15,1-5), a późniejsze pisma przedstawiają ze szczegółami podziały spowodowane przez heretyków, takich jak gnostycy, nestorianie czy arianie. Dwa największe i najbardziej bolesne podziały miały jednak miejsce w drugim tysiącleciu chrześcijaństwa: w XI wieku dokonał się brzemienny w skutkach rozłam, w wyniku którego powstał Kościół prawosławny, a w XVI wieku w wyniku Reformacji powstało na Zachodzie wiele Wspólnot protestanckich. W obu wypadkach miliony chrześcijan zerwały łączność z Kościołem rzymskim i nadal pozostają od niego oddzielone.
Przez wiele wieków chrześcijaństwo pozostawało podzielone i niewiele czyniono dla ponownego zjednoczenia, nie bez winy ludzi z jednej i drugiej strony. Dopiero w XX wieku zaczął się rozwijać ruch ekumeniczny, w którym zaznaczył się wkład zarówno protestantów, jak i katolików.
W pierwszej połowie naszego wieku coraz większa świadomość wewnętrznych podziałów wzbudziła u wielu protestantów troskę o sprawę jedności chrześcijan. W rezultacie miały miejsce cztery ważne wydarzenia, wszystkie bez udziału katolików. W 1910 r. grupa misjonarzy protestanckich zwołała Światową Konferencję Misyjną, która odbyła się w Edynburgu, gdzie dzielono się doświadczeniami na temat ewangelizacji. Niektórzy protestanci uważali, że nadszedł czas zmierzenia się także z trudnymi zagadnieniami kościelnej doktryny i struktury. Utworzyli oni Ruch „Wiara i Ustrój”, którego pierwsze spotkanie odbyło się w 1927 r. w Lozannie w Szwajcarii. Te organizacje spotykały się regularnie aż do 1948 r., kiedy to postanowiono połączyć je w jedną całość. W ten sposób narodziła się Światowa Rada Kościołów.
Nastawienie Kościoła katolickiego do sprawy jedności chrześcijan, podobnie jak Kościołów protestanckich, zmieniło się znacznie w ubiegłym wieku. W encyklice z 1928 r. papież Pius XI zabronił katolikom uczestniczenia w jakichkolwiek spotkaniach ekumenicznych z obawy, że mogłoby to sprawiać wrażenie, jakoby wszystkie religie były tożsame, a prawdy wiary względne. W 1949 r. jednak bardziej pozytywna instrukcja Świętego Oficjum zachęcała katolików do studiów nad jednością chrześcijan i pozwalała im - jeśli uzyskają zgodę swoich biskupów - na uczestnictwo w spotkaniach ekumenicznych. Dzięki temu katoliccy obserwatorzy zaczęli uczestniczyć w konferencjach Komisji „Wiara i Ustrój”, organizowanych przez Światową Radę Kościołów.
W pierwszej połowie XX wieku utworzono kilka instytutów ekumenicznych - w Belgii, Francji i Holandii. Katoliccy uczeni mogli w nich zgłębiać w bardziej pozytywny sposób schizmę wschodnią i Reformację, podczas gdy protestanccy uczeni podejmowali poważny wysiłek zrozumienia doktrynalnych podstaw katolicyzmu. W wyniku tego chrześcijanie zainteresowani ekumenizmem wyrobili w sobie postawę wzajemnego szacunku i otwartości.
Bez wątpienia najważniejszym wydarzeniem ekumenicznym ubiegłego wieku był Sobór Watykański II (1962-65), zwołany przez papieża Jana XXIII. Od samego początku Sobór ten miał dwa główne cele: odnowę i pojednanie. Z tego względu papież zaprosił Kościół prawosławny, anglikański i Kościoły protestanckie z całego świata do przysłania swych obserwatorów na obrady Soboru. Na zaproszenie odpowiedziało około stu obserwatorów, którzy przybyli do Rzymu, aby uczestniczyć w sesjach soborowych.
Od śmierci Jana XXIII w 1963 r. kolejni papieże kontynuowali jego dążenie do jedności chrześcijan. Paweł VI w swoim testamencie wzywał, aby praca nad zbliżeniem do braci odłączonych była kontynuowana z wielkim zrozumieniem, wielką cierpliwością i wielką miłością. Mówił także, iż dialog ekumeniczny powinien być prowadzony bez odchodzenia od prawdziwie katolickiej nauki.
Podobnie papież Jan Paweł II okazywał zawsze zdecydowane poparcie dla ekumenizmu. Jego działalność ekumeniczna jest rzeczywiście charakterystyczną cechą pontyfikatu. Idąc śladami swoich poprzedników, Ojciec Święty spotykał się regularnie z przedstawicielami różnych Kościołów chrześcijańskich w Rzymie i podczas podróży apostolskich, uczestniczył we wspólnej modlitwie, podejmował ważne inicjatywy mające na celu wzajemne poznanie, współpracę, dialog teologiczny.
Wielka troska Jana Pawła II o sprawę jedności Kościoła zaowocowała encykliką „Ut unum sint”, ogłoszoną 30 maja 1995 r. Jest to pierwszy dokument papieski wydany po Soborze Watykańskim II, który podejmuje w sposób systematyczny problematykę jedności wśród wyznawców Chrystusa, ukazuje przebytą drogę, a także dzisiejszą sytuację ekumenizmu oraz potrzebę jego dalszego rozwoju w perspektywie głoszenia Ewangelii wszystkim narodom.
Papież w encyklice „Ut unum sint” zauważył, że praca na rzecz jedności jest szczególnym obowiązkiem Biskupa Rzymu: „Chrystus wzywa wszystkich swoich uczniów do jedności... Wierzący w Chrystusa (...), nie mogą pozostawać podzieleni” (nr 1). Podczas podróży Jan Paweł II zawsze chętnie spotykał się z przedstawicielami różnych Kościołów. Przy licznych okazjach występował on także z odważną inicjatywą wyrażania wobec braci odłączonych żalu za grzechy przeszłości, które pogłębiały już istniejące podziały.
Pracę nad odzyskaniem utraconej jedności podejmujemy również w naszej diecezji. Na terenie diecezji świdnickiej poza Kościołem katolickim pracę ewangelizacyjną prowadzi: Autokefaliczny Kościół Prawosławny, Kościół ewangelicko-augsburski, Kościół polskokatolicki, Kościół zielonoświątkowy, Kościół Adwentystów Dnia Siódmego, Kościół ewangelicko-metodystyczny, Kościół ewangelicko-reformowany. Z żalem trzeba przyznać, że działalność zmierzająca do odzyskania utraconej jedności prowadzimy przede wszystkim z Kościołem luterańskim. Pozostali chrześcijanie z terenu diecezji świdnickiej bardzo skromnie angażują się w ekumenię.

Ekumenizm duchowy

Ważną dziedziną duszpasterstwa w diecezji świdnickiej jest ekumenizm duchowy. Od początku istnienia diecezji istnieje u nas wspólnota ambony oraz współuczestnictwo wiernych w nabożeństwach ekumenicznych, przede wszystkim w Tygodniu Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan. Wierzymy, że wspólne modlitwy członków różnych Kościołów chrześcijańskich o przyspieszenie zjednoczenia chrześcijaństwa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ekumenizm naukowy

Dialog ten w sposób bardzo wyraźny i owocny prowadzony jest wspólnie z luteranami. Corocznie, we wrześniu, organizujemy wspólnie z parafią ewangelicko-augsburską i parafią prawosławną Dolnośląski Festiwal Nauki i Tydzień Kultury Chrześcijańskiej. W czasie festiwalu organizowane są w Kościele Pokoju, katedrze, na Zamku Książ specjalne wykłady adresowane do młodzieży szkół średnich i gimnazjalnych, w czasie których przybliżamy młodym ludziom doktrynę, duchowość i życie Kościołów przez studiowanie ich nauki i dialog teologiczny.
W ubiegłym roku w ramach Festiwalu Nauki udział w takich spotkaniach wzięło ponad 1700 uczniów. Warto zaznaczyć, że spotkania te odbywają się w godzinach przedpołudniowych. Młodzież za zgodą dyrekcji szkół uczestniczy w takich spotkaniach w ramach zajęć szkolnych.

Ekumenizm praktyczny

Na terenie diecezji świdnickiej widoczne jest współdziałanie chrześcijan różnych wyznań w wyznawaniu wiary, organizowaniu nabożeństw ekumenicznych, współpraca w dziedzinie społecznej i na rzecz pokoju na świecie.
Godna podkreślenia jest wzajemna pomoc charytatywna. W tym roku znaczną część naszej diecezji dotknęła powódź. W kościołach różnych wyznań urządzono zbiórki dla powodzian. Nasz Kościół wspomagany był ofiarami Kościołów protestanckich. Każdego roku w grudniu wspólnie z luteranami organizujemy paczki dla dzieci z Ukrainy.
Rozwijający się systematycznie, choć powoli, ekumenizm duchowy, naukowy i praktyczny w diecezji świdnickiej daje nadzieję na lepsze jutro.

Od redakcji: Autor artykułu jest doktorem teologii dogmatycznej i adiunktem Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu. W diecezji świdnickiej pełni funkcję referenta ds. ekumenizmu i dialogu międzyreligijnego. Poza tym jest redaktorem serii naukowej Biblioteki Diecezji Świdnickiej i kapelanem Służby Więziennej.

2008-12-31 00:00

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Siedmiu braci z zakonu kapucynów zginęło w wypadku

2025-05-06 07:32

[ TEMATY ]

wypadek

Adobe Stock

Siedmiu młodych zakonników z nigeryjskiej wspólnoty Braci Mniejszych Kapucynów zginęło w wypadku drogowym, do którego doszło w sobotę na południu w górzystej części Nigerii.

Z oświadczenia wydanego w poniedziałek przez Johna-Kennedy'ego Anyanwu, kustosza klasztoru kapucynów w Enugu, wynika, że 13 zakonników z katolickiej wspólnoty w Ridgeway w stanie Enugu jechało na południe do Obudy, miasta leżącego w stanie Cross Rover, gdzie odpoczywali w górskim kurorcie Obudu Ranch Resort.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do św. Stanisława Biskupa Męczennika

[ TEMATY ]

nowenna

św. Stanisław Biskup i Męczennik

Mazur/episkopat.pl

Święty Stanisław Biskup Męczennik

Święty Stanisław Biskup Męczennik

Nowennę do św. Stanisława Biskupa Męczennika odmawiamy między 29 kwietnia a 7 maja lub w dowolnym terminie.

Pragnę w tej dzisiejszej nowennie przypominać sobie opatrznościowego męża, świętego Stanisława, który był biskupem Kościoła krakowskiego, który przez swoje świadectwo życia i męczeńskiej śmierci stał się na całe stulecia rzecznikiem ładu moralnego w Ojczyźnie, który był i nadal jest tej Ojczyzny Patronem.
CZYTAJ DALEJ

W 2024 r. było więcej powołań męskich, a mniej żeńskich

2025-05-07 22:20

[ TEMATY ]

zakonnice

zakonnicy

Karol Porwich/Niedziela

W 2024 r. do seminariów diecezjalnych i zakonnych wstąpiło 301 mężczyzn, o 21 więcej niż w 2023 r. Żeński nowicjat zakonny rozpoczęło 66 kobiet, a w klasztorach kontemplacyjnych przybyło 15 mniszek, o 12 mniej niż rok wcześniej – poinformowała Krajowa Rada Duszpasterstwa Powołań.

Z danych przekazanych PAP przez Krajową Radę Duszpasterstwa Powołań (KRDP) wynika, że w 2024 r. formację rozpoczęło 301 mężczyzn, w tym w seminariach diecezjalnych 196, a w zakonnych 105. Rok wcześniej było to 280 mężczyzn, w tym w diecezjalnych 195 i 85 w zakonnych. To o 21 mężczyzn więcej niż rok wcześniej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję