Reklama

Zdecydowany przeciwnik komunizmu

Niedziela przemyska 15/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ostatnich latach mass media dosyć często zajmowały się rzekomą współpracą niektórych kapłanów i biskupów ze Służbą Bezpieczeństwa. Szczególnie napastliwe i przepełnione jadem złośliwości słowa padały pod adresem duchowieństwa ze strony laicko-liberalnych mediów. Współcześni faryzeusze zniekształcając obiektywny obraz polskiego duchowieństwa w okresie PRL-u, wskazywali jedynie na niewielki margines, zapominając zapewne nieprzypadkowo o całej rzeszy kapłanów niszczonych fizycznie i psychicznie przez system totalitarny.
Wielką wartość dla ukazania pełnej prawdy (a nie ćwierć czy pół prawdy) o ludziach niezłomnych ma książka: „«Zdecydowany przeciwnik ustroju...». Władze PRL wobec ks. Edwarda Frankowskiego” napisana przez ks. prof. Bogdana Stanaszka, znanego i cenionego badacza współczesnej historii Polski. Autor z wielką pasją i profesjonalizmem, w sposób przystępny i bardzo interesujący przedstawia działalność duszpasterską ks. Edwarda Frankowskiego (obecnego biskupa sufragana diecezji sandomierskiej).
W okresie komunizmu kapłani polscy zajmowali się nie tylko pracą na płaszczyźnie religijnej, ale ze względu na sytuację społeczno-polityczną pełnili wiele ważnych funkcji zastępczych, będąc krzewicielami idei niepodległościowych i patriotycznych, nauczycielami niezakłamanej historii Polski, obrońcami godności człowieka, animatorami stowarzyszeń niezależnych, inicjatorami opozycyjnych ruchów chłopskich i robotniczych, budowniczymi obiektów kościelnych itp. Swoje opracowanie ks. prof. Stanaszek oparł na materiałach źródłowych znajdujących się w archiwach państwowych, zwłaszcza w Instytucie Pamięci Narodowej. Ponieważ SB skutecznie zacierała ślady swej przestępczej działalności, zachowane archiwalia są mocno przetrzebione. Zniszczono sześć tomów akt, powstałych w czasie inwigilacji „zdecydowanego przeciwnika ustroju” (tak bowiem nazywano ks. E. Frankowskiego).
Autor opracowania szczególnie podkreśla bezkompromisową postawę ks. Edwarda Frankowskiego, „nielegalnego” proboszcza w Stalowej Woli, który mimo nieustannych represji ze strony całej armii funkcjonariuszy bezpieki, urzędników państwowych i tajnych współpracowników (duchownych i świeckich) dokonał wielkiego dzieła w mieście, które - według komunistów - miało być symbolem i owocem socjalistycznej urbanizacji. W dużej mierze dzięki poświęceniu, cierpieniu i ciężkiej pracy ks. Edwarda, Stalowa Wola stała się ważnym ośrodkiem duszpasterskim i intelektualnym, w którym koncentrowało się nie tylko życie religijne regionu, ale rozwijał się ruch solidarnościowy i niepodległościowy angażując szerokie rzesze robotników, chłopów i inteligencji.
Księdzu Frankowskiemu udało się zintegrować katolickie społeczeństwo, ponieważ wiele cennych przedsięwzięć zrealizowali ludzie świeccy wspierani przez duchownych. Oni wraz z kapłanami mężnie znosili represje władz komunistycznych, bronili swoich duszpasterzy, budowali świątynie i obiekty kościelne, brali udział w delegacjach udających się do różnych urzędów, a przede wszystkim byli żywym - modlącym się i cierpiącym Kościołem. W ten sposób wywalczyli wolność dla siebie i Kościoła katolickiego w Polsce. Wspólnymi siłami pokonali komunizm, który podobny do pasożytniczego nowotworu próbował zagnieździć się na zdrowym ciele polskiego narodu, by doprowadzić do jego moralnej i fizycznej choroby.
Ukazując niezłomnego kapłana ze Stalowej Woli, ks. Stanaszek podkreśla znaczenie pomocy, jaką nieustannie otrzymywał ks. Frankowski i jego wspólnota od ówczesnego pasterza diecezji bp. Ignacego Tokarczuka. To właśnie ordynariusz przemyski kierując się dobrem Kościoła, a nie poprawnością polityczną, stanął po stronie krzywdzonego kapłana, a nie po stronie jego prześladowców. Zdecydowanie odrzucał fałszywe oskarżenia władz, które zawzięcie atakowały ks. Edwarda i nie pozwolił, by przeciwnicy Kościoła bezkarnie usuwali wartości religijne z życia publicznego katolickiego narodu. Nie uległ również presji komunistów, którzy chcieli, by przeniósł ks. Frankowskiego poza teren województwa tarnobrzeskiego, pomagając im pozbyć się gorliwego, ale niewygodnego dla ustroju duszpasterza.
Książka autorstwa ks. prof. B. Stanaszka jest ważną i cenną publikacją, ukazującą niezwykły fenomen umacniania się Kościoła przemyskiego w bardzo trudnym dla niego okresie dziejów. Stało się to możliwe właśnie dzięki niezłomnym kapłanom, do których w okresie PRL-u należał ks. Edward Frankowski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowe informacje o życiu siostry Łucji, uczestniczki objawień fatimskich

2025-09-30 19:10

[ TEMATY ]

objawienia fatimskie

nowe informacje

siostra Łucja

Coimbra – Muzeum S. Łucji/ zdjęcia: Grażyna Kołek

Na rynku wydawniczym w Portugalii pojawiły się dwie publikacje zawierające wspomnienia siostry Łucji dos Santos, karmelitanki bosej, która była jedną z trojga uczestników objawień maryjnych w Fatimie trwających pomiędzy 13 maja i 13 października 1917 roku.

Jedną z nowości jest książka autorstwa siostry Ângeli Coelho, wicepostulatorki procesu beatyfikacyjnego portugalskiej wizjonerki, zatytułowana „Viver na Luz de Deus” (Żyjąc w Bożym świetle). Publikacja, której współautorem jest francuski karmelita bosy o. François Marie Léthel, została wydana przez Edições Carmelo. Rzuca ona nowe światło na życie siostry Łucji.
CZYTAJ DALEJ

Św. Teresa od Dzieciątka Jezus - "Moim powołaniem jest miłość"

Niedziela łódzka 22/2003

[ TEMATY ]

św. Teresa z Lisieux

Adobe Stock

Św. Teresa z Lisieux

Św. Teresa z Lisieux

O św. Teresie od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza, karmelitance z Lisieux we Francji, powstały już opasłe tomy rozpraw teologicznych. W tym skromnym artykule pragnę zachęcić czytelników do przyjaźni z tą wielką świętą końca XIX w., która także dziś może stać się dla wielu ludzi przewodniczką na krętych drogach życia. Może także pomóc w zweryfikowaniu własnego stosunku do Pana Boga, relacji z Nim, Jego obrazu, który nosimy w sobie.

Życie św. Teresy daje się streścić w jednym słowie: miłość. Miłość była jej głównym posłannictwem, treścią i celem jej życia. Według św. Teresy, najważniejsze to wiedzieć, że jest się kochanym, i kochać. Prawda to, jak może się wydawać, banalna, ale aby dojść do takiego wniosku, trzeba w pełni zaakceptować siebie. Św. Teresie wcale nie było łatwo tego dokonać. Miała niesforny charakter. Była bardzo uparta, przewrażliwiona na swoim punkcie i spragniona uznania, łatwo ulegała emocjom. Wiedziała jednak, że tylko Bóg może dokonać w niej uzdrowienia, bo tylko On kocha miłością bez warunków. Dlatego zaufała Mu i pozwoliła się prowadzić, a to zaowocowało wyzwoleniem się od wszelkich trosk o samą siebie i uwierzeniem, że jest kochana taką, jaka jest. Miłość to dla św. Teresy "mała droga", jak zwykło się nazywać jej duchowy system przekonań, "droga zaufania małego dziecka, które bez obawy zasypia w ramionach Ojca". Św. Teresa ufała bowiem w miłość Boga i zdała się całkowicie na Niego. Chciała się stawać "mała" i wiedziała, że Bogu to się podoba, że On kocha jej słabości. Ona wskazała, na przekór panującemu długo i obecnemu często i dziś przekonaniu, że świętość nie jest dostępna jedynie dla wybranych, dla tych, którzy dokonują heroicznych czynów, ale jest w zasięgu wszystkich, nawet najmniejszych dusz kochających Boga i pragnących spełniać Jego wolę. Św. Teresa była przekonana, że to miłosierdzie Boga, a nie religijne zasługi, zaprowadzi ją do nieba. Św. Teresa chciała być aktywna nie w ćwiczeniu się w doskonałości, ale w sprawianiu Bogu przyjemności. Pragnęła robić wszystko nie dla zasług, ale po to, by Jemu było miło i dlatego mówiła: "Dzieci nie pracują, by zdobyć stanowisko, a jeżeli są grzeczne, to dla rozradowania rodziców; również nie trzeba pracować po to, by zostać świętym, ale aby sprawiać radość Panu Bogu". Św. Teresa przekonuje w ten sposób, że najważniejsze to wykonywać wszystko z miłości do Pana Boga. Taki stosunek trzeba mieć przede wszystkim do swoich codziennych obowiązków, które często są trudne, niepozorne i przesiąknięte rutyną. Nie jest jednak ważne, co robimy, ale czy wykonujemy to z miłością. Teresa mówiła, że "Jezus nie interesuje się wielkością naszych czynów ani nawet stopniem ich trudności, co miłością, która nas do nich przynagla". Przykład św. Teresy wskazuje na to, że usilne dążenie do doskonałości i przekonywanie innych, a zwłaszcza samego siebie, o swoich zasługach jest bezcelowe. Nigdy bowiem nie uda się nam dokonać takich czynów, które sprawią, że będziemy w pełni z siebie zadowoleni, jeśli nie przekonamy się, że Bóg nas kocha i akceptuje nasze słabości. Trzeba zgodzić się na swoją małość, bo to pozwoli Bogu działać w nas i przemieniać nasze życie. Św. Teresa chciała być słaba, bo wiedziała, że "moc w słabości się doskonali". Ta wielka święta, Doktor Kościoła, udowodniła, że można patrzeć na Boga jak na czułego, kochającego Ojca. Jednak trwanie w takim przekonaniu nie przyszło jej łatwo. Przeżywała wiele trudności w wierze, nieobce były jej niepokoje i wątpliwości, znała poczucie oddalenia od Boga. Dzięki temu może być nam, ludziom słabym, bardzo bliska. Jest także dowodem na to, że niepowodzenia i trudności są wpisane w życie każdego człowieka, nikt bowiem nie rodzi się święty, ale świętość wypracowuje się przez walkę z samym sobą, współpracę z łaską Bożą, wypełnianie woli Stwórcy. Teresa zrozumiała najgłębszą prawdę o Bogu zawartą w Biblii - że jest On miłością - i dlatego spośród licznych powołań, które odczuwała, wybrała jedno, mówiąc: "Moim powołaniem jest miłość", a w innym miejscu: "W sercu Kościoła, mojej Matki, będę miłością".
CZYTAJ DALEJ

Dom misjonarek stał się domem dla uchodźców z Ukrainy

2025-10-02 18:49

[ TEMATY ]

uchodźcy

Ukraina

Holandia

siostry misjonarki

Vatican Media

Siostry Najdroższej Krwi dały nadzieję uchodźcom z Ukrainy

Siostry Najdroższej Krwi dały nadzieję uchodźcom z Ukrainy

W czasie, gdy Europa doświadcza spadku powołań, Siostry Najdroższej Krwi w holenderskim Aarle-Rixtel oferują schronienie uciekającym przed wojną, przemieniając zabytkowy klasztor w dom nadziei.

W Aarle-Rixtel, w Holandii, wiekowy zamek, który niegdyś gościł setki sióstr Misjonarek Najdroższej Krwi, dziś daje dach nad głową rodzinom uciekającym przed okropnościami wojny. Miejsce, które dawniej było Domem Macierzystym rozbrzmiewającym modlitwą i hymnami, stało się sanktuarium dla uchodźców szukających bezpieczeństwa i nadziei.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję