Reklama

Być uczniem CHRYSTUSA

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Drodzy Przyjaciele Wyższego Seminarium Duchownego!

Tegoroczne hasło programu duszpasterskiego Kościoła w Polsce brzmi: „Bądźmy uczniami Chrystusa”. Współczesny świat w sposób szczególny potrzebuje zdecydowanego świadectwa wiary, inaczej mówiąc - przyznania się do Chrystusa, ukazania, co to znaczy być Jego uczniem. Takie zadanie staje przed każdym z nas. Ale z racji na wielkie pomieszanie pojęć, naruszenie podstawowych relacji międzyludzkich, poważne zachwianie właściwą hierarchią wartości warto przypomnieć niektóre podstawowe warunki bycia uczniem Zmartwychwstałego.

Jest tylko jeden Mistrz

Każdy chrześcijanin należy przede wszystkim do szkoły Jezusa. Pierwszym warunkiem przynależności do tego miejsca jest uznanie Jezusa za Mistrza. Jego uczniowie nie traktują Go jako jeszcze jednego mistrza więcej, ale jako Mistrza jedynego: „Jeden jest wasz Nauczyciel i jeden wasz Mistrz - Jezus” (por. Mt 23, 8.10). Jezus nie dzieli swej katedry z Buddą czy Mahometem. Jego nauczanie nie może być traktowane jako jeszcze jedna doktryna polityczna czy idea filozoficzna. Uczeń Jezusa nie akceptuje nauczania propagandy tego świata ani nie przyjmuje kryteriów według ciała. Hierarchia wartości jest ustanowiona przez Jezusa Chrystusa. Nie można kroczyć u Jego boku, a zarazem usiłować się przypodobać kryteriom światowym, kokietować bożki albo przemijającą modę. Dlatego wstrząsają wypowiedzi typu: „Jestem katolikiem, a także za wprowadzeniem eutanazji” albo: „Jestem osobą wierzącą i jednocześnie za sztucznym sposobem przekazywania życia in vitro”. Nie można jednocześnie podążać za Chrystusem - Drogą, Prawdą i Życiem oraz wypowiadać się przeciwko życiu. To, że Jezus jest jedynym Mistrzem, oznacza, że uczeń nie poddaje się kryterium społeczności ani światowym wartościom, a jedynie przykładowi swego Mistrza. Jeżeli dzieje się inaczej - a wystarczy wsłuchać się w codzienne wiadomości - to mamy do czynienia raczej z zakładaniem różnych szkół z pseudomistrzami, obcymi duchowi chrześcijańskiemu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Pójście za Jezusem - Mistrzem

Mistrz domaga się natychmiastowego pójścia za Nim, pozostawienia na stole niedokończonej kolacji, porzucenia sieci pełnej ryb, a używając dzisiejszych obrazów, powiedzielibyśmy - odejścia od telewizorów, komputerów, wygodnictwa, źle rozumianego życia towarzyskiego… Wielkim wrogiem człowieka w tym momencie jest wahanie. Pan nie godzi się pozostawać na drugim miejscu. Jeśli pierwszy krok jest mierny, to nie istnieje żadna gwarancja, że osiągnie się cel w obliczu różnych prób i trudności. Z drugiej zaś strony chodzi o wybór obejmujący całe życie. Gdy wstępuje się na uczelnię, zna się dokładnie liczbę lat studiowania i wie się, ile czasu potrzeba na ukończenie studiów. W szkole Jezusa nie chodzi tylko o to, aby przebyć jakiś etap albo przeżyć ileś tam dni. Uczniem jest się całe życie. Jezus nie przyjmuje „niedzielnych” uczniów ani tych, którzy zgłaszają się na kilka lat. Warto przypomnieć tutaj słowa Jezusa: „Ktokolwiek przykłada rękę do pługa, a wstecz się ogląda, nie nadaje się do królestwa Bożego” (Łk 9, 62).

Odrzucić przeszkody

Pójście za Mistrzem zakłada odrzucenie wszystkiego, co stanowi przeszkodę na tej drodze. Należy zdecydowanie zrezygnować z tego, co stanowi przeszkodę w całkowitym oddaniu się Mistrzowi. W tym kontekście właściwie rozumie się słowa: „Jeśli kto przychodzi do Mnie, a nie ma w nienawiści swego ojca i matki, żony i dzieci, braci i sióstr, nadto i siebie samego, nie może być moim uczniem” (Łk 14, 26). Jeżeli ktoś stawia wyżej jakąkolwiek inną osobę, nie może być Jego uczniem. Nie chodzi o to, by wyrzec się rodziny, bo to jest czymś złym, ale by zrobić to wtedy, gdy stanowi ona przeszkodę w służeniu w sposób wolny królestwu Bożemu. Związek z Mistrzem winien być stawiany wyżej niż jakikolwiek inny związek albo uczucie na tym świecie.
Odrzucić wszelkie przeszkody w podążaniu za Mistrzem to również potrzeba wyrzeczenia się „własnej działalności”. Uczeń Chrystusa nie ma już swoich planów, nie dysponuje swoim czasem ani owocami swojej pracy na swój własny użytek. Staje się częścią zbawczego dzieła i od tej pory służy innym. „Przechodząc obok Jeziora Galilejskiego, ujrzał Szymona i brata Szymonowego, Andrzeja, jak zarzucali sieć w jezioro; byli bowiem rybakami. Jezus rzekł do nich: «Pójdźcie za Mną, a sprawię, że staniecie się rybakami ludzi»” (Mk 1, 16-17). Od tego momentu łódź Piotra jest już na usługach przepowiadania. Również jego dom staje się miejscem odpoczynku oraz pracy Mistrza. A jak jest w moim życiu? Czy moje życie, nauka, praca, zainteresowania są na usługach Dobrej Nowiny?
Do przeszkód, które utrudniają całkowite opowiedzenie się za Jezusem, należy pragnienie posiadania dóbr tego świata. Nie można służyć dwom panom. Nie jest możliwe być posłusznym jednocześnie Bogu i mamonie. Żądza bogactw tego świata tłumi ziarno Słowa i nie pozwala mu owocować. Postawa bogatego młodzieńca z Ewangelii jest bardzo pouczająca. Z jednej strony chciał osiągnąć życie wieczne, a z drugiej był bardzo przywiązany do swoich posiadłości. Nie chciał zapłacić wysokiej ceny, jaką kosztowało pójście za Jezusem. Mistrz oczekuje od swoich uczniów bezinteresowności i dojrzałego dystansu wobec wartości tego świata.

Reklama

Nieść krzyż ku zmartwychwstaniu

Kolejnym nieodzownym warunkiem przyjęcia do szkoły Jezusa jest stosunek do krzyża. „Kto nie dźwiga swego krzyża, a idzie za Mną, ten nie może być moim uczniem” (Łk 14, 27). Trzeba koniecznie umrzeć dla siebie samego, zaprzeć się samego siebie, by móc być uczniem Jezusa. Nie chodzi tu absolutnie o bezcelowe cierpienie, ale o to, by nasze życie zaowocowało dla innych. Wyraźnie to widać w postawie siostry Wandy Boniszewskiej - ukrytej stygmatyczki, której życie zostało przedstawione w spektaklu telewizyjnym w Wielkim Tygodniu br. Mistrz wymaga wyrzeczenia się wszystkiego, aby wstąpić na drogę formacji uczniów. Trzeba być gotowym na przyjęcie takiego samego przeznaczenia, jak Jezus dla innych - zarówno w życiu, jak i w śmierci. Tylko takie życie, czyli bycie uczniem Chrystusa, prowadzi do zamartwychwstania.

Uczeń Chrystusa napełniony radością

Cała wspólnota seminaryjna wyraża wielką wdzięczność Panu Bogu i wszystkim ludziom gorącego serca. Przez te kolejne niedziele kwietnia, ale nie tylko, spotykamy się z wielką miłością i dobrocią. Jest to wspaniała okazja, aby wyrazić wdzięczność - zarówno osobom duchownym, jak i świeckim - za każdy gest życzliwości, wsparcie duchowe oraz konkretną pomoc materialną. Dziękujemy wszystkim, którzy w jakikolwiek sposób wspierają Wyższe Seminarium Duchowne w Drohiczynie. Niech Chrystus Zmartwychwstały będzie ich prawdziwą radością i sensem życia.

Ks. dr Sławomir Mazur, Prefekt Wyższego Seminarium Duchownego Najświętszego Serca Pana Jezusa w Drohiczynie

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Artur Ważny o nowych wyzwaniach, problemach i priorytetach

O nowych wyzwaniach, priorytetach i z czym musi się zmierzyć. "Stąd nie zabieram nic, żadnych mebli, tylko same książki (...). Zabieram tylko całe to dziedzictwo, które noszę - takie duchowe, kulturowe, religijne." - mówi bp Ważny w rozmowie z Radiem RDN.

Cały rozmowa z bp. Arturem Ważnym:

CZYTAJ DALEJ

Marcin Zieliński: Znam Kościół, który żyje

2024-04-24 07:11

[ TEMATY ]

książka

Marcin Zieliński

Materiał promocyjny

Marcin Zieliński to jeden z liderów grup charyzmatycznych w Polsce. Jego spotkania modlitewne gromadzą dziesiątki tysięcy osób. W rozmowie z Renatą Czerwicką Zieliński dzieli się wizją żywego Kościoła, w którym ważną rolę odgrywają świeccy. Opowiada o młodych ludziach, którzy są gotyowi do działania.

Renata Czerwicka: Dlaczego tak mocno skupiłeś się na modlitwie o uzdrowienie? Nie ma ważniejszych tematów w Kościele?

Marcin Zieliński: Jeśli mam głosić Pana Jezusa, który, jak czytam w Piśmie Świętym, jest taki sam wczoraj i dzisiaj, i zawsze, to muszę Go naśladować. Bo pojawia się pytanie, czemu ludzie szli za Jezusem. I jest prosta odpowiedź w Ewangelii, dwuskładnikowa, że szli za Nim, żeby, po pierwsze, słuchać słowa, bo mówił tak, że dotykało to ludzkich serc i przemieniało ich życie. Mówił tak, że rzeczy się działy, i jestem pewien, że ludzie wracali zupełnie odmienieni nauczaniem Jezusa. A po drugie, chodzili za Nim, żeby znaleźć uzdrowienie z chorób. Więc kiedy myślę dzisiaj o głoszeniu Ewangelii, te dwa czynniki muszą iść w parze.

Wielu ewangelizatorów w ogóle się tym nie zajmuje.

To prawda.

A Zieliński się uparł.

Uparł się, bo przeczytał Ewangelię i w nią wierzy. I uważa, że gdyby się na tym nie skupiał, to by nie był posłuszny Ewangelii. Jezus powiedział, że nie tylko On będzie działał cuda, ale że większe znaki będą czynić ci, którzy pójdą za Nim. Powiedział: „Idźcie i głoście Ewangelię”. I nigdy na tym nie skończył. Wielu kaznodziejów na tym kończy, na „głoście, nauczajcie”, ale Jezus zawsze, kiedy posyłał, mówił: „Róbcie to z mocą”. I w każdej z tych obietnic dodawał: „Uzdrawiajcie chorych, wskrzeszajcie umarłych, oczyszczajcie trędowatych” (por. Mt 10, 7–8). Zawsze to mówił.

Przecież inni czytali tę samą Ewangelię, skąd taka różnica w punktach skupienia?

To trzeba innych spytać. Ja jestem bardzo prosty. Mnie nie trzeba było jakiejś wielkiej teologii. Kiedy miałem piętnaście lat i po swoim nawróceniu przeczytałem Ewangelię, od razu stwierdziłem, że skoro Jezus tak powiedział, to trzeba za tym iść. Wiedziałem, że należy to robić, bo przecież przeczytałem o tym w Biblii. No i robiłem. Zacząłem się modlić za chorych, bez efektu na początku, ale po paru latach, po którejś swojej tysięcznej modlitwie nad kimś, kiedy położyłem na kogoś ręce, bo Pan Jezus mówi, żebyśmy kładli ręce na chorych w Jego imię, a oni odzyskają zdrowie, zobaczyłem, jak Pan Bóg uzdrowił w szkole panią woźną z jej problemów z kręgosłupem.

Wiem, że wiele razy o tym mówiłeś, ale opowiedz, jak to było, kiedy pierwszy raz po tylu latach w końcu zobaczyłeś owoce swojego działania.

To było frustrujące chodzić po ulicach i zaczepiać ludzi, zwłaszcza gdy się jest nieśmiałym chłopakiem, bo taki byłem. Wystąpienia publiczne to była najbardziej znienawidzona rzecz w moim życiu. Nie występowałem w szkole, nawet w teatrzykach, mimo że wszyscy występowali. Po tamtym spotkaniu z Panem Jezusem, tym pierwszym prawdziwym, miałem pragnienie, aby wszyscy tego doświadczyli. I otrzymałem odwagę, która nie była moją własną. Przeczytałem w Ewangelii o tym, że mamy głosić i uzdrawiać, więc zacząłem modlić się za chorych wszędzie, gdzie akurat byłem. To nie było tak, że ktoś mnie dokądś zapraszał, bo niby dokąd miał mnie ktoś zaprosić.

Na początku pewnie nikt nie wiedział, że jakiś chłopak chodzi po mieście i modli się za chorych…

Do tego dzieciak. Chodziłem więc po szpitalach i modliłem się, czasami na zakupach, kiedy widziałem, że ktoś kuleje, zaczepiałem go i mówiłem, że wierzę, że Pan Jezus może go uzdrowić, i pytałem, czy mogę się za niego pomodlić. Wiele osób mówiło mi, że to było niesamowite, iż mając te naście lat, robiłem to przez cztery czy nawet pięć lat bez efektu i mimo wszystko nie odpuszczałem. Też mi się dziś wydaje, że to jest dość niezwykłe, ale dla mnie to dowód, że to nie mogło wychodzić tylko ode mnie. Gdyby było ode mnie, dawno bym to zostawił.

FRAGMENT KSIĄŻKI "Znam Kościół, który żyje". CAŁOŚĆ DO KUPIENIA W NASZEJ KSIĘGARNI!

CZYTAJ DALEJ

Wreszcie żyć - 12 kroków ku pełni życia. Zaproszenie na sympozjum

2024-04-25 15:19

materiały prasowe

Fundacja Dwanaście Kroków zaprasza na ogólnopolskie sympozjum poświęcone programowi duchowego i psychologicznego wsparcia „Wreszcie żyć - 12 kroków ku pełni życia”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję