Reklama

Cztery portrety Maryi

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Miesiąc maj jest dla nas czasem kontemplacji wydarzeń z historii zbawienia, w których w szczególny sposób uczestniczyła Maryja. Stanowią one podstawę kilkudziesięciu tytułów Matki Bożej w Litanii Loretańskiej. Gdzie znajduje się źródło czci, jaką chrześcijanie otaczają Niepokalaną Dziewicę? Przypatrzmy się niektórym portretom Maryi przedstawionym przez Ewangelistów.

Błogosławieni ubodzy

Zwiastowanie Maryi oraz wypowiedziane przez Nią „fiat” wobec Bożej woli sprawiły, że weszła Ona w przestrzeń podejrzeń ze strony tych, którzy obserwowali Jej życie i związek ze św. Józefem. Duchowa sylwetka Maryi streszcza się w kontraście jej upokarzającej sytuacji w oczach ludzi z Jej wielkością w porządku łaski. Maryja jest ubogą kobietą, którą Bóg ubogacił (Łk 1, 28). Kontrast ten jest w rzeczywistości harmonią, ukazywaną już w objawieniu Starego Testamentu jako sprzeczną z mądrością ludzką. Wyraźny dowód tej świadomości daje Maryja w „Magnificat”, gdy widzi siebie wśród „ubogich” i „pokornych”, którzy, według Pisma Świętego, stanowią wybraną cząstkę Izraela. Bóg dostrzegł Ją w Jej uniżeniu, a być może - co jest bardzo prawdopodobne - właśnie ze względu na Jej pokorę. Maryja jest typem ubogich, których Bóg wywyższa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pełna łaski

Reklama

Wywyższenie Maryi, którego źródłem nie są Jej zasługi, ale wola Pana Boga, stanowi jeden z najistotniejszych wątków początkowych rozdziałów Ewangelii św. Łukasza. Anioł pozdrawia Maryję słowami: „Bądź pozdrowiona pełna łaski” (po grecku - „kecharitomene”; Łk 1, 28). Wyrażenie, jakie stosuje do Niej posłaniec, można przetłumaczyć jeszcze inaczej: „Bądź pozdrowiona, Ty, która jesteś przedmiotem Bożego upodobania”. Jest to upodobanie trwałe i ostateczne. Ponieważ „nowe określenie” Maryi pochodzi z nieba (zostało przekazane za pośrednictwem anioła), zatem można twierdzić, że jest ono prawdziwym imieniem, jakie Maryja posiada przed Bogiem. Imię to oznacza łaskę, gdyż podstawę „kecharitomene” stanowi greckie „charis”, tzn. „łaska”.

Pod krzyżem

Maryja, rozłączona ze swym Synem podczas Jego publicznej działalności, spotyka Go ponownie na Golgocie. W tym szczególnym momencie Jezus przekazuje Jej posłannictwo: „A obok krzyża Jezusowego stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena. Kiedy więc Jezus ujrzał Matkę i stojącego obok Niej ucznia, którego miłował, rzekł do Matki: «Niewiasto, oto syn Twój». Następnie rzekł do ucznia: «Oto Matka twoja». I od tej godziny uczeń wziął Ją do siebie” (J 19, 25-27).
Wielu interpretatorów biblijnych dostrzega w tym szczególnym geście Jezusa jedynie przejaw troski o los swojej Matki, którą powierza św. Janowi. Takiego sensu nie można negować. Jednak znajomość specyfiki Janowej narracji podpowiada, że poprzez tak zwyczajny gest autor czwartej Ewangelii pragnie przenieść czytelnika na inny, głębszy poziom. W tym uroczystym opisie, w którym wszystko służy podkreśleniu, że na Golgocie wypełniają się zapowiedzi proroków, wersety 25-27 nie mogą posiadać jedynie osobistej rangi. Wydaje się, że scena pod krzyżem łączy się ściśle z Księgą Rodzaju, gdzie w Rdz 3, 30 Adam nadaje swej „żonie” imię i wskazuje na jej nową funkcję - „matki żyjących”. Analogiczną rolę w „nowym stworzeniu”, odkupionym na Golgocie, nadaje Maryi Chrystus. Wskazuje On, że w tej nadzwyczajnej „godzinie” odrodzenia stworzenia, w tym „ogrodzie” (J 19, 41), który jest odnowieniem „ogrodu upadku” (Rdz 3, 24), Maryja otrzymuje funkcję Matki wszystkich uczniów Zbawiciela.

Służebnica

Maryja to osoba święta, to Dziewica i Matka Syna Bożego. Spośród wszystkich świętych tylko Ona jest obecna we wszystkich zasadniczych momentach historii zbawienia: nie tylko na początku (Łk 1-2) i na końcu (J 19, 27) życia Chrystusa, ale także w momencie inauguracji publicznej działalności i narodzin Kościoła (Dz 1, 4). Jest to obecność dyskretna, najczęściej milcząca, ożywiona czystą wiarą i miłością gotową do ochoczej służby Bożym planom i ludzkim tęsknotom. To dlatego tak bardzo jest Ona przez nas czczona.

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Gądecki o Krzyżu Baryczków: jego istnienie w mieście skazanym na nieistnienie jest cudem

2025-09-14 13:37

[ TEMATY ]

krzyż

Łukasz Krzysztofka

Krzyż Baryczków

Krzyż Baryczków

Krzyż Baryczków można nazwać po trzykroć cudownym: jest cudem artystycznym; jego istnienie w mieście skazanym na nieistnienie jest cudem historycznym; a trwający pięć wieków kult jest cudem teologicznym - mówił abp Stanisław Gądecki podczas obchodów 500-lecia obecności Krzyża Baryczków w Warszawie.

Główne obchody rocznicowe 500-lecia obecności Krzyża Baryczków w Warszawie odbyły się w niedzielę w bazylice archikatedralnej św. Jana Chrzciciela.
CZYTAJ DALEJ

Bolesna Matka Najświętsza i Koronka do Jej Siedmiu Boleści

Niedziela łowicka 35/2005

[ TEMATY ]

Matka Boża

Maryja

Karol Porwich/Niedziela

Matka Boża Bolesna

Matka Boża Bolesna

Bliska jest nam Maryja Niepokalana, kochamy Ją jako Królową, jakże zachwycająca jest w dniu swego Wniebowzięcia. Ale najbardziej bliska, najbardziej człowiecza jest Maryja Bolesna. Dlaczego właśnie Ona?

Chyba dlatego, że żadna matka na ziemi nie przeżyła tyle i nie przecierpiała tyle, co Matka Zbawiciela. Jakże bolesnym echem odbiły się w Jej sercu prorocze słowa Symeona, wypowiedziane w świątyni jerozolimskiej w dniu ofiarowania Pana Jezusa: „A Twoją duszę miecz przeniknie, aby na jaw wyszły zamysły serc wielu” (por. Łk 2,35). Stąd jakże bardzo Maryja - jako Matka Boża Bolesna rozumie każdego człowieka, każdego cierpiącego, wszystkich, którzy jesteśmy Jej dziećmi.
CZYTAJ DALEJ

Zmarł bp Antoni Pacyfik Dydycz

2025-09-14 20:13

[ TEMATY ]

bp Antoni Dydycz

Diecezja drohiczyńska

bp Antoni Pacyfik Dydycz

bp Antoni Pacyfik Dydycz
Kuria diecezjalna w Drohiczynie z głębokim żalem informuje, że 14 września br. w wieku 87 lat odszedł do Domu Ojca śp. bp Antoni Pacyfik Dydycz OFMCap. – biskup senior diecezji drohiczyńskiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję