Reklama

24. Świętojański Festiwal Organowy

Od 11 maja do 29 czerwca odbywał się 24. Świętojański Festiwal Organowy (ŚFO). Organizatorem tej dorocznej imprezy, przy wsparciu Kurii Diecezjalnej Toruńskiej, był ks. dr Mariusz Klimek, kantor diecezjalny. Tegoroczna edycja objęła swoim zasięgiem 11 kościołów w 4 miejscowościach diecezji toruńskiej. Z roku na rok wyraźnie poszerza się obszar oddziaływania ŚFO, stając się odpowiedzią na obserwowany wzrost zainteresowania tym rodzajem muzyki. Na tegoroczny festiwal złożyło się 13 koncertów, w których udział wzięli: 8 organistów, sopranistka, skrzypek, Schola Gregoriańska Wyższego Seminarium Duchownego oraz Chór „Tibi Domine” Wydziału Teologicznego UMK w Toruniu. Po raz pierwszy koncerty odbyły się w kościołach pw. Opatrzności Bożej i pw. Matki Boskiej Zwycięskiej w Toruniu

Niedziela toruńska 29/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tegoroczna edycja to - można tak określić - próba generalna przed przyszłorocznym, jubileuszowym festiwalem. W bieżącym roku mija 25 lat od momentu, kiedy w bazylice katedralnej za przyczyną Mariana Dorawy zostały przywrócone do użytku zniszczone działaniami wojennymi wczesnobarokowe organy Mateusza Brandtnera. To od restauracji tego instrumentu rozpoczęła się historia Świętojańskiego Festiwalu Organowego.
Festiwal rozpoczął się 11 maja w bazylice katedralnej pw. Świętych Janów. Piękne kompozycje chorałowe w wykonaniu Scholi Gregoriańskiej Wyższego Seminarium Duchownego w Toruniu pod dyrekcją ks. dr. Mariusza Klimka wprowadziły słuchaczy w klimat muzyki sakralnej. W dalszej części inauguracyjnego koncertu z efektownym recitalem wystąpił młody gdański organista Gedymin Grubba. Publiczność usłyszała w jego wykonaniu utwory przedstawicieli północnoniemieckiej szkoły organowej epoki baroku N. Bruhnsa i G. Böhma, a także znane utwory organowe kompozytorów romantycznych C. Francka i F. Mendelssohna-Bartholdy’ego.
Tydzień po uroczystym rozpoczęciu festiwalu, 17 maja, w kościele pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Grudziądzu odbył się recital Waldemara Krawca z Zabrza. Artysta wykonał utwory niemieckich kompozytorów epoki baroku, w tym J. S. Bacha i jego uczniów oraz bardzo interesujące utwory współczesnych kompozytorów francuskich A. Guilmanta i Ch. Tournemire. Waldemar Krawiec podobny program zaprezentował następnego dnia podczas recitalu w toruńskiej katedrze.
Kolejny koncert odbył się 25 maja w kościele pw. Matki Bożej Królowej Polski w Toruniu, a jego wykonawcą był organista Katedry na Wawelu Witold Zalewski. Dla toruńskiej publiczności wykonał m.in. monumentalną Fantazję i fugę g-moll J. S. Bacha (BWV 542), efektowną I Sonatę organową f-moll op. 65 nr 2 F. Mendelssohna-Bartholdy’ego, rzadko wykonywaną podczas recitali „Elegię” op. 30 M. Surzyńskiego. Koncert zakończył Finał z Sonaty d-moll op. 42 A. Guilmanta.
1 czerwca w kościele pw. Świętego Ducha wystąpili włoski skrzypek Fulvio Leofreddi i Andrzej Chorosiński, znany już toruńskiej publiczności z wcześniejszych koncertów. Zaprezentowali oni utwory literatury skrzypcowej w opracowaniu na skrzypce i organy, m.in. przepiękny Koncert a-moll J. S. Bacha-A. Vivaldiego, utwory kompozytorów polskich F. Chopina i H. Wieniawskiego w opracowaniu A. Chorosińskiego, popularną „Medytację” J. Masseneta i pierwszą część Koncertu skrzypcowego e-moll op. 64 F. Mendelssohna-Bartholdy’ego.
Kolejne dwa koncerty zaplanowano nieprzypadkowo 8 czerwca. W tych dniach przypadała 9. rocznica pobytu Jana Pawła II w Toruniu. Oba koncerty (w kościele pw. Opatrzności Bożej na Rudaku i pw. Matki Boskiej Zwycięskiej) były hołdem złożonym największemu z rodu Polaków i przypomnieniem tamtych podniosłych chwil. Tak się złożyło, że zostały wykonane na odnowionych organach. W tym dniu w kościele pw. Opatrzności Bożej grał Jan Bokszczanin z Warszawy. Organy, choć niewielkie, wymagają jeszcze korekty od strony technicznej, by program, który przedstawił artysta mógł sprawić satysfakcję słuchaczom. Zaprezentował słynną Toccatę i fugę d-moll (BWV 565), następnie mało graną „Arię Sebaldina” f-moll ze zbioru „Hexachordum Apollinis” J. Pachelbela oraz trzy części z czteroczęściowej Sonaty B-dur F. Mendelssohna.
W koncercie wystąpiła również toruńska sopranistka Agnieszka Morisson. Artystka, obdarzona ciepłym, lirycznym głosem przy akompaniamencie Bokszczanina, zaprezentowała arię „Lascia chio pianga” z opery „Rinaldo” J. F. Haendla, „Stabat Mater” (Cuius animam gementem) G. B. Pergolesiego, „Pie Jesu” G. Faure’a, „Ave Maria” C. Saint-Saënsa i ponownie „Pie Jesu”, ale kompozycji Ch. Webbera.
Drugi koncert tego dnia zgromadził liczne grono słuchaczy w kościele pw. Matki Boskiej Zwycięskiej. Po raz pierwszy Jan Bokszczanin mógł publicznie zaprezentować koncertowe możliwości instrumentu, przebudowanego w 2007 r. przez Michała Klepackiego. Toruń zyskał kolejny, bardzo dobry instrument koncertowy. Artysta ponownie zagrał Toccatę i fugę d-moll, wykorzystując w pełni możliwości organów. W części organowej publiczność usłyszała również „Epigramy” Z. Ko-daly’a, cztery z dziewięciu miniatur symfonicznych opracowanych na organy, improwizacje na temat „Święty Boże” M. Surzyńskiego, niemal żelazny punkt programu koncertowego polskiej muzyki organowej.
Głównym akcentem tego dnia było przypomnienie wizyty Jana Pawła II w Toruniu w 1999 r. Na program koncertowy złożyły się także utwory wokalne w wykonaniu A. Morisson (ponownie „Ave Maria” C. Saint-Saënsa i „Pie Jesu” G. Faure’a oraz „Magnificat” M. Sawy oraz „Lacrimosa” W. Lutosławskiego) przy akompaniamencie Jana Bokszczanina. Występ bardzo podobał się publiczności, która nagrodziła parę artystów brawami.
Tego samego wieczoru zaprezentował się również Chór Wydziału Teologicznego UMK „Tibi Domine” pod dyrekcją ks. dr. Mariusza Klimka. W jego wykonaniu można było posłuchać literackiego zamyślenia Jana Pawła II „Myśląc Ojczyzna”, do którego muzykę napisała Magdalena Cynk. Toruńskiej kompozytorce, obecnej na koncercie, publiczność podziękowała aplauzem. Koncert zakończyło wykonanie Psalmu 134 (133) „Ecce nunc benedicite” kompozycji prof. St. Moryto oraz - na specjalne życzenie gospodarza parafii ks. prał. St. Kardasza - słynne „Alleluja” z Oratorium „Mesjasz” J. F. Haendla.
W sobotę i niedzielę (14, 15 czerwca) koncertował Marek Kudlicki z Wiednia. Pierwszy recital odbył się w kościele pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Kaszczorku. W programie znalazły się głównie utwory kompozytorów niemieckiego baroku, przedstawicieli północnej i południowoniemieckiej szkoły organowej, utwory J. S. Bacha i jego syna Wilhelma Friedmana. Drugi recital odbył się 15 czerwca w kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Toruniu. Zabrzmiały m.in.: dostojne Preludium i fuga Es-dur J. S. Bacha (BWV 552), kompozycje niemieckiego impresjonisty S. Karga-Elerta oraz współczesnego kompozytora francuskiego J. Iberta. Występ uwieńczyło niezwykle efektowne wykonanie kompozycji łódzkiego kompozytora B. K. Przybylskiego pt. „Rota” - Passacaglia na temat Feliksa Nowowiejskiego. Marek Kudlicki jest artystą o uznanej renomie, potrafiący grać doskonale na każdych organach. W trakcie obu koncertów po raz kolejny potwierdził swoją klasę.
Kolejnym wykonawcą był Piotr Rachoń, organista warszawskiej archikatedry i wykładowca Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Zaprezentował się w Nowym Mieście Lubawskim 21 czerwca, w dniu Międzynarodowego Święta Muzyki. Z pewnością koncert ten zapisze w pamięci słuchaczy dzięki organowemu wykonaniu słynnego „Alleluja” z Oratorium „Mesjasz” J. F. Haendla. Publiczność z zainteresowaniem wysłuchała m.in. „Dzwonów Westminsteru” L. Vierne’a. Następnego dnia artysta wystąpił w kościele pw. Miłosierdzia Bożego w Toruniu. Sprawniejsze technicznie organy pozwoliły mu powtórnie zaprezentować „Dzwony Westminsteru” oraz Preludium i fugę Es-dur J. S. Bacha (BWV 552), a także mało graną „Suitę kolęd” F. Rączkowskiego. Ten ostatni utwór jest wdzięczny w odbiorze, zwłaszcza wtedy, gdy organista taki jak Rachoń wykorzystuje do maksimum możliwości brzmieniowe organów.
Festiwal zakończył dwukrotny występ Rafała Zimowskiego z Krakowa. 27 czerwca wystąpił on z recitalem w kościele pw. Najświętszej Maryi Panny w Chełmnie i 29 czerwca w toruńskiej katedrze. Zaprezentował m.in. dzieła J. S. Bacha Fantazję G-dur (BWV 572), Preludium i fugę g-moll J. Brahmsa oraz Introdukcję i passacaglię d-moll M. Regera. Koncerty zostały ciepło przyjęte przez słuchaczy.

Słowa wdzięczności należą się wszystkim, którzy podjęli trud przygotowania ŚFO. Kierujemy je przede wszystkim w stronę dyrektora ks. dr. Mariusza Klimka, który najwięcej czasu poświęcił na przygotowanie i zrealizowanie tej trudnej imprezy.
Dziękujemy za wsparcie finansowe, którego udzielili: Prezydent Miasta Torunia, Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Kuria Diecezjalna Toruńska.
Wyrazy wdzięczności kierujemy także do księży proboszczów, którzy zaprosili artystów do swoich kościołów. Oddzielne podziękowania składamy ks. prał. Stanisławowi Kardaszowi i ks. kan. Józefowi Klapiszewskiemu, którzy po raz pierwszy gościli festiwal w świątyniach. Na podziękowanie zasłużyli rejestratorzy oraz prowadzący koncerty.
Już teraz organizatorzy zapraszają wiosną 2009 r. na koncerty jubileuszowego, 25. festiwalu. Zapewniają jednak, że nie ominą żadnej chęci pomocy, dzięki której, choć w części, mogliby zaradzić problemom, które łączą się nierozerwalnie tak dużym przedsięwzięciem. Zatem do usłyszenia i zobaczenia na koncertach 25. Świętojańskiego Festiwalu Organowego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: niebawem dokument na temat rozeznawania objawień

2024-04-24 09:52

[ TEMATY ]

objawienia

Adobe Stock

Dykasteria Nauki Wiary kończy prace nad nowym dokumentem, który określi jasne zasady dotyczące rozeznawania objawień i innych tego typu nadprzyrodzonych wydarzeń - powiedział to portalowi National Catholic Register jej prefekt, Victor Fernández, zaznaczając, iż zawarte w nim będą „jasne wytyczne i normy dotyczące rozeznawania objawień i innych zjawisk”.

W tym kontekście przypomniano, że kardynał spotkał się z papieżem Franciszkiem na prywatnej audiencji w poniedziałek. Nie ujawnił on żadnych dalszych szczegółów dotyczących dokumentu, ani kiedy dokładnie zostanie on opublikowany.

CZYTAJ DALEJ

Sekundy, które zmieniają życie

Dariusz Kowaluk zdobył złoty medal podczas Igrzysk Olimpijskich w Tokio w lekkoatletyce, w sztafecie mieszanej 4 x 400 metrów. Czytelnikom Niedzieli opowiada o swoim życiu, wierze, codziennych treningach, nauce i planach na przyszłość.

Krzysztof Tadej: Jak się żyje po zdobyciu olimpijskiego złota?

Dariusz Kowaluk: Radośnie, interesująco. Jestem rozchwytywany przez dziennikarzy i fotoreporterów – to bardzo miłe. Studiowałem dziennikarstwo na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Przygotowywałem się do wykonywania zawodu dziennikarza, a teraz mogę zobaczyć, jak to wygląda z drugiej strony, gdy odpowiadam na różne pytania.

CZYTAJ DALEJ

Bp Miziński: bądźmy wierni dziedzictwu św. Wojciecha

– Dzisiaj musimy się zapytać, co uczyniliśmy z tym dziedzictwem, które przyniósł nam św. Wojciech – mówił w homilii bp Artur Miziński, Sekretarz Generalny Konferencji Episkopatu Polski, który 23 kwietnia w uroczystość św. Wojciecha, patrona Polski przewodniczył Mszy św. w kościele św. Wojciecha w Częstochowie.

– Zapewnienie Chrystusa zmartwychwstałego w słowach: „Gdy Duch Święty zstąpi na was, otrzymacie Jego moc i będziecie moimi świadkami w Jeruzalem i w całej Judei, i w Samarii, i aż po krańce ziemi” zrealizowało się nie tylko w życiu apostołów, ale także w życiu i posłudze ich następców. Św. Wojciech jest tego jasnym przykładem – podkreślił bp Miziński.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję