Reklama

Hołd i sprawiedliwa pamięć

Historia o ludobójstwie dokonanym na Polakach przez ukraińskich nacjonalistów na Wołyniu i Kresach Południowo-Wschodnich Rzeczypospolitej domaga się sprawiedliwej oceny i zdecydowanego potępienia przez polskie władze. Zaniechanie tego w imię strategicznego partnerstwa z Ukrainą jest fałszowaniem historii i szarganiem pamięci tych, co polegli - uznali uczestnicy konferencji „Po Katyniu był Wołyń”, która 3 października odbyła się w Miejskim Ośrodku Kultury Jarosławiu

Niedziela przemyska 44/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W martyrologii Narodu Polskiego szczególnie dobitnie brzmi pamięć o dwóch zbrodniach sprzed 65 lat: katyńskiej i systematycznych, regularnych mordach ludności polskiej na Wołyniu i Kresach Południowo-Wschodnich Rzeczypospolitej dokonywanych przez nacjonalistów ukraińskich OUN-UPA. O ile prawda o Katyniu skrywana przez dziesiątki lat za zasłoną milczenia, ujrzała światło dzienne, o tyle zbrodnie ukraińskich nacjonalistów na Polakach wciąż oczekują na potępienie. Tylko sprawiedliwy osąd historii, w świetle faktów może przyczynić się do budowania nowych relacji między Polakami i Ukraińcami. Wszelkie próby fałszowania czy unikania tematu, jak to często ma miejsce, prowadzą do wzajemnych antagonizmów i rzutować będą na przyszłe relacje obu sąsiedzkich państw.

Wielkość i małość człowieka

Jarosławska konferencja nie służyła rozdrapywaniu ran z przeszłości, ale była hołdem wobec tysięcy polskiej ludności cywilnej, która padła ofiarą nienawiści, co nie oznacza, że w wystąpieniach poszczególnych prelegentów zabrakło ostrych komentarzy. Jak podkreślali historycy biorący udział w spotkaniu, żadna ideologia nie może być wyższa od wartości ludzkiego życia. O roli Kościoła greckokatolickiego w kształtowaniu postaw nacjonalistycznych społeczeństwa ukraińskiego w latach 1918-44 mówił dr Zdzisław Konieczny, zaś Artur Brożyniak poruszył temat realizacji wariantu wołyńskiego UPA na ziemiach dzisiejszej Polski. Prof. Paweł Wieczorkiewicz wygłosił wykład „Problem ukraiński w II Rzeczpospolitej” zaś o sposobach fałszowania stosunków polsko-ukraińskich mówił prof. Marian Malikowski. Wśród Ukraińców było wielu, którzy z narażeniem własnego życia ratowali swoich polskich sąsiadów o czym mówił w swoim wykładzie dr Romuald Niedzielko. Jak podkreślił prof. Czesław Partacz w swoim wykładzie „Ideologia nacjonalizmu ukraińskiego źródłem zbrodni”, wiek XX był wielkim tryumfem myśli ludzkiej, ale z drugiej strony był to wiek największych zbrodni w dziejach ludzkości. Jedną ze zbrodni wywodzących się z ideologii faszystowskich był nacjonalizm ukraiński, a dążenia Ukraińców do budowy państwa oparte były na nienawiści. - Nienawiść wtłaczano w młodzież, w uczniów a nawet dzieci. OUN była organizacją podziemną, która realizowała cele w oparciu o nienawiść. Tworzyła trójki wśród dorosłych a przysięga była składana na pistolet. Z kolei młodzież była szkolona w oparciu o Dekalog nacjonalisty mówiący o nienawiści do obcych, a przede wszystkim do Polski i Polaków. Na tej bazie nienawiści przyszło później ludobójstwo - akcentował prof. Partacz. Podkreślał, że drogą do realizacji ukraińskiego państwa miała być „rewolucja”, dlatego czekano na wybuch wojny. - Już w programie OUN z 1929 r. założono, że wszyscy obcy z ziem uznanych za ukraińskie zostaną usunięci - co w języku ukraińskim znaczy przeniesieni do niebytu, wymordowani. (...) Mordowano wszystkich Polaków i Ukraińców, którzy chcieli dobrych relacji i współpracy. Chodziło o to, by tryumfowała nienawiść i wrogość, żeby nie było pojednania - zaznaczył. Niepohamowane dążenia ukraińskich nacjonalistów doprowadziły do wymordowania na Wołyniu i w Małopolsce Wschodniej 120 tys. Polaków. Natomiast w ocenie prof. Partacza z rąk Polaków mogło zginąć od 5 do 7 tys. Ukraińców, biorąc pod uwagę nawet tych, którzy zginęli napadając na polskie wsie i polskie oddziały. - W świetle tych liczb propagowanie tego typu akcji jak np. Pawłokoma jest absurdem i działaniem antypaństwowym. Niestety nasze władze godzą się na to, niezgodnie z interesem państwa. (...) O ile wszystkie zbrodnicze ideologie w Europie upadły, o tyle na Ukrainie jako jedynym państwie przetrwała ideologia komunizmu i ideologia faszyzmu nazywanego naukowo Ukraińskim Integralnym Nacjonalizmem - kontynuował prof. Partacz. Jego zdaniem strategiczne partnerstwo między Polską a Ukrainą, o którym tak wiele się mówi, to czysta fikcja i chciejstwo naszych polityków. Nie znajduje to potwierdzenia po stronie ukraińskiej, która lekceważy Polaków. - Ukraińcy żyją w kłamstwie i w nienawiści. Sam byłem świadkiem jak instruktorzy kongresów ukraińskich nacjonalistów szkolą młodzież według przedwojennych instrukcji OUN siejących nienawiść. Niestety ideologia nienawiści wciąż żyje, pogańska wroga chrześcijaństwu i cywilizacji łacińskiej - konstatował prof. Partacz.

Pojednanie domaga się prawdy

Istotny problem, analizę przyczyn milczenia o ludobójstwie ludności polskiej dokonanym przez nacjonalistów ukraińskich w czasie II wojny światowej przedstawiła dr Lucyna Kulińska. Jej zdaniem kolejne polskie ekipy rządzące nie wywiązują się z patriotycznego obowiązku jakim jest zachowanie dla potomnych pamięci o zamordowanych przez UPA. O ile trudno było oczekiwać właściwej oceny tych wydarzeń przez władze komunistyczne, to po 1989 r. oczekiwania te były w pełni uzasadnione. Nie uczyniono wiele, podczas gdy wsparte funduszami zagranicznymi ukraińskie organizacje rozpoczęły na nowo przegrupowywać siły. - Plany pełnej rehabilitacji OUN-UPA ze zbrodniczych antypolskich formacji na bohaterów walki o nową Ukrainę i pogromców komunistów, było swoistym naprawianiem historii. Nie pozostali w tym osamotnieni. W Polsce bardzo szybko wykrystalizował się ośrodek realizujący to samo zadanie, był to krąg i jest to krąg związany z Gazetą Wyborczą. Nie mówiąc już o takich osobach jak chociażby Jacek Kuroń, który powiedział, że Polakiem został z przypadku, a chciałby tak naprawdę być Ukraińcem i pomagać ukrainizować Lwów - zaznaczyła dr Kulińska. Zdaniem prelegentki brak działań a także dyskusji powoduje, że dzisiaj na Ukrainie młodzież zaczyna powracać do nacjonalizmu. Jako przykład podała zwierzenia Polaka mieszkającego pod Mościskami, który opowiadał o bojówkach ćwiczących po lasach z atrapami broni. - W swoim liście mówił on także o obawach naszych rodaków przed występowaniem o Kartę Polaka, co grozi poważnymi kłopotami ze strony Ukraińców - mówiła dr Kulińska.
Spotkaniu poświęconemu ludobójstwu Polaków na Wołyniu i we Wschodniej Małopolsce towarzyszyła wystawa „Wołyń czasów zagłady 1939-45” ze zbiorów Muzeum Niepodległości w Warszawie, którą następnie można było oglądać w I Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Kopernika. Konferencję „Po Katyniu był Wołyń” zorganizował Jarosławski Klub Towarzystwa Miłośników Lwowa i Kresów Południowo-Wschodnich.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: ekskomunika dla biskupa i kapłana za udzielenie sakry bez zgody papieża

W związku z publicznym przyznaniem się 16 listopada do udzielenia przez emerytowanego arcybiskupa Lusaki, Telesphore’a Mpundu sakry biskupiej bez zgody Ojca Świętego ks. Anthony D. Wardowi prefekt Dykasterii do spraw Nauki Wiary, kard. Víctor Manuel Fernández oficjalnie poinformował o zaciągnięciu przez obydwu kary ekskomuniki mocą samego czynu.

Ks. Anthony D. Ward, założyciel tradycjonalistycznej wspólnoty Servants of the Holy Family (Sług Świętej Rodziny), ujawnił publicznie, że w 2024 r. został potajemnie wyświęcony na biskupa bez mandatu papieskiego, co jest czynnością niezgodną z prawem i skutkuje automatyczną ekskomuniką ze strony Stolicy Apostolskiej.
CZYTAJ DALEJ

Patron ministrantów

Od ponad 400 lat inspiruje wychowanków i wychowawców do wkraczania na drogę prowadzącą do pełni dojrzałości i do świętości.

Jan Berchmans przyszedł na świat w Diest, niewielkim flamandzkim miasteczku, w rodzinie garbarza i córki burmistrza. Był bystrym chłopakiem, ale z racji złej sytuacji materialnej rodziny jego edukacja natrafiła na problemy. Mógł kontynuować rozpoczętą naukę dzięki pomocy miejscowego proboszcza. Trafił do nowo utworzonego Kolegium Jezuitów w Mechelen. Tu ostatecznie rozeznał swoje powołanie i w wieku 17 lat wstąpił do nowicjatu jezuitów. Wydawał się zwykłym chłopakiem, ale jego duchowe i intelektualne życie było nieprzeciętne. Wyróżniał się dojrzałością, inteligencją, pokorą i bezkompromisową miłością do bliźnich. Z tego względu przełożeni wysłali go na studia filozoficzne i teologiczne do Rzymu. Również w Wiecznym Mieście swoimi przymiotami zachwycał nauczycieli, kleryków i tych, którzy mieli sposobność bezpośrednio się z nim zetknąć. Z powodu jego pobożności i miłości do bliźnich nazywano go aniołem. Przed młodym, dobrze wykształconym i gorliwym jezuitą otwierała się obiecująca kariera misyjna, o której marzył. W sierpniu 1621 r. ciężko zachorował. Mimo starań lekarzy zmarł w wieku zaledwie 22 lat. Życie Jana było proste, czynił tak, by to, co robi, było wzorem dla innych. Został beatyfikowany przez Piusa IX w 1865 r., a 22 lata później – kanonizowany przez Leona XIII. Jest patronem ministrantów i młodzieży studiującej.
CZYTAJ DALEJ

Komunikat ws. reportażu "Ksiądz rektor i pani Emilia" wyemitowanego w TVN24

2025-11-26 10:33

[ TEMATY ]

komunikat

Red.

Publikujemy najnowszy komunikat archidiecezji warszawskiej ws. reportażu TVN24 - "Ksiądz rektor i pani Emilia".

Jak czytamy na stronie Superwizjera TVN24: Rektor katolickiego uniwersytetu w niejasnych okolicznościach został właścicielem mieszkania starszej, schorowanej kobiety, które może być warte nawet półtora miliona złotych. Mimo tego że, ksiądz rektor zobowiązał się do domowej opieki nad kobietą, ta od ponad roku przebywa w miejskim ośrodku opiekuńczym, który opłacany jest z jej własnej emerytury. Pikanterii sprawie dodaje fakt, że umowa pomiędzy księdzem a 88-letnią panią Emilią została podpisana za plecami jej rodziny i osób, które faktycznie sprawowały nad nią opiekę. Zignorowany został także spisany wcześniej testament. Czy kobieta jest świadoma swojej sytuacji i dlaczego to ksiądz, a nie rodzina, jako jedyny może decydować o jej przyszłości? O tym w reportażu Michała Fui "Ksiądz rektor i pani Emilia".
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję