Reklama

XII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej

Zaduszkowa Eucharystia inaugurowała Festiwal Kultury Chrześcijańskiej, organizowany od 1997 r. przez ks. kan. Waldemara Sondkę, archidiecezjalnego duszpasterza środowisk twórczych. Od początku patronat honorowy nad tym jedynym w swoim rodzaju świętem sztuki sprawuje Metropolita łódzki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Niech poszukiwanie Boga i gotowość, by go słuchać, czyli to, co od samego początku było podstawą kultury europejskiej, również dzisiaj pozostaje fundamentem każdej prawdziwej kultury - powiedział metropolita łódzki abp Władysław Ziółek w kościele środowisk twórczych. Ksiądz Arcybiskup przewodniczył 2 listopada Mszy św. za dusze twórców zmarłych w tym roku.
Tegoroczna edycja Festiwalu zbiegła się z obchodami 30. rocznicy wyboru kard. Karola Wojtyły na Stolicę św. Piotra. Pamiętając o tej rocznicy, organizator festiwalu nawiązał do idei odnowienia dialogu między Kościołem i twórcami. Ojciec Święty Jan Paweł II wskazywał, jak ważne jest szukanie dróg porozumienia z przedstawicielami innych religii i kultur. Znalazło to odzwierciedlenie w programie festiwalu, który uwzględnił występy twórców różnych krajów i wyznań. W ten sposób duchowy testament Papieża Polaka został silnie zaakcentowany. Uroczysta inauguracja Festiwalu łączyła się z 15. rocznicą utworzenia przez abp. Władysława Ziółka Ośrodka Duszpasterstwa Środowisk Twórczych.
W programie festiwalu znalazły się arabskie pieśni sakralne, śpiewy cerkiewne, a także melodie hiszpańskie. Muzyka wielogłosowa z XIII i XIV wieku zabrzmiała w wykonaniu zespołu Mora Vocis z Francji. Realizatorzy międzynarodowego projektu muzycznego pt. „Logos” wykorzystali wersety Biblii, teksty Koranu oraz fragmenty pism mistyków islamu i chrześcijaństwa. Publiczność słuchała również koncertów muzyki góralskiej i folkowej, a jazz przeplatał się z rytmami flamenco, śpiewami gospel, melodiami starogreckimi i pieśniami Indii. Bracia Curro i Carlos Pińana przedstawili muzykę flamenco, połączoną z tekstami liturgii Mszy łacińskiej. W Galerii Europejskiego Centrum Kultury LOGOS zagościła wystawa pt. „Dekalog w obrazach”. O budowaniu relacji Mistrz - Uczeń mówił ks. dr Paweł Sobierajski z Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Przed konferencją ks. Sobierajski przewodniczył Mszy św. w intencji twórców kultury.
Prezentowane były spektakle Polskiego Teatru Tańca - „Beatus vir qui…” w choreografii Pauliny Wycichowskiej i „36,5°C” w choreografii Magdaleny Reiter oraz Teatru Witkacego z Zakopanego - „Barabasz” w reżyserii Andrzeja Dziuka. Spektakl „Tygiel” zgromadził w hali Opus admiratorów twórczości Leszka Mądzika, założyciela znanej w świecie Sceny Plastycznej KUL. W przedstawieniu znalazły swoje zastosowanie wszystkie środki wyrazu charakterystyczne dla dokonań tego Artysty. Nie zabrakło więc nieprzeniknionych ciemności, hieratycznych, pozbawionych osobowości postaci i mrocznej, przytłaczającej atmosfery. Twórca posłużył się znanym motywem podróży, aby zasygnalizować, jak długą drogę musimy przebyć, by dostrzec, a w zasadzie zobaczyć w mocnym świetle najważniejsze wartości, które w końcu mogą się pojawić, ale tylko na chwilę, bo potem zostają tłumione, aż do całkowitego unicestwienia. Ta niezwykle poruszająca puenta mogła w kontekście festiwalu kultury chrześcijańskiej stworzyć pewien dysonans. Podobny dysonans wytworzyła także konstrukcja widowiska: spektakl choć piękny i wysmakowany plastycznie, momentami wywoływał strach, np. w sekwencji, gdy obnażone z kilku warstw tworzywa postaci przywdziewają maski. Nie była to jednak oczyszczająca trwoga znana z czasów greckiej tragedii antycznej. Sama forma widowiska, choć przejmująca i poruszająca, zakłócała myśl przewodnią tak, że w pewnym momencie trudno było odnaleźć jego konkluzję.
Otwierając przygotowaną w ramach festiwalu wystawę malarstwa Fryderyka Pautscha „Sceny huculskie” bp Ireneusz Pękalski zwrócił uwagę, iż ekspozycja stanowi część zbiorów Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie, pochodzących z darowizny dla Ojca Świętego Jana Pawła II, dokonanej przez córkę artysty Marię Pautsch. Kolekcję tę Ojciec Święty przekazał Muzeum Archidiecezjalnemu. Obrazy Pautscha o tematyce huculskiej to zarówno prace o mniejszych rozmiarach, jak i monumentalne, epickie dzieła przedstawiające sceny z życia Hucułów: uroczystości religijne, śluby, wesela, pogrzeby. Artysta poprzez z rozmachem potraktowane sceny zbiorowe dążył do jak najpełniejszego oddania i utrwalenia ducha Huculszczyzny. Szeroka, żywa paleta barw sprawia, że folklor huculski zostaje ukazany z wielką sugestywnością. Wernisaż w Centralnym Muzeum Włókiennictwa należał do najważniejszych festiwalowych wydarzeń.
Na zakończenie należy podkreślić, że posługując się rozmaitymi środkami artystycznej ekspresji - malarstwem, muzyką, pantomimą, tańcem, śpiewem, teatrem - twórcy prezentujący swe dokonania dążyli do ukazania festiwalowej publiczności odblasku nieskończonego piękna Boga.
Liturgicznym zwieńczeniem festiwalu była uroczysta Msza św. dziękczynna sprawowana w niedzielę 16 listopada w kościele artystów przez bp. Adama Lepę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Zgierzanie nawiedzili Matkę Boską Będkowską

2024-05-07 09:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Archiwum parafii

Wierni z parafii Matki Boskiej Dobrej Rady w Zgierzu z ks. proboszczem Krzysztofem Nowakiem pielgrzymowali do Kościoła Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Będkowie. Okazją do wspólnej modlitwy było 500-lecie parafii.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję