Reklama

Przed i po - uwagi o rekolekcjach

Jesteśmy już po świętach Bożego Narodzenia. Wielu z nas przygotowywało się do nich poprzez rekolekcje: w parafii, w domu rekolekcyjnym, przez internet. Czy skorzystaliśmy z nich dobrze? Warto sobie zadać to pytanie. Być może już za kilka tygodni będziemy korzystać z kolejnych rekolekcji - wielkopostnych. Na kilka pytań dotyczących rekolekcji odpowiedział uznany rekolekcjonista - o. Józef Augustyn SJ

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Marcin Konik-Korn: - Czy uczestnicząc w rekolekcjach parafialnych lub internetowych, jesteśmy w stanie w tym samym stopniu dotrzeć w głąb siebie i do Boga jak podczas rekolekcji zamkniętych, np. ignacjańskich?

O. Józef Augustyn SJ: - Różnica jest zasadnicza. Owoc rekolekcji zawsze zależy od wewnętrznego wysiłku i hojności serca, z jaką się je podejmuje. Rekolekcje parafialne, w czasie których słucha się jedynie nauk, trudno porównać z rekolekcjami w domu rekolekcyjnym (nazywanymi czasami rekolekcjami zamkniętymi), gdzie przez kilka dni wiele godzin dziennie modlimy się w całkowitej ciszy i skupieniu. To dwa odmienne doświadczenia. Nie deprecjonuję bynajmniej rekolekcji parafialnych i nie gloryfikuję rekolekcji zamkniętych, ale zwracam jedynie uwagą, że owoc rekolekcyjny zależy od „ceny”, jaką się płaci.

- Moje poprzednie pytanie nie wynikało z naiwności, że to samo można osiągnąć dzięki kilkudniowym rekolekcjom zamkniętym i parafialnym. Zrodziło je silne doświadczenie przeżycia specyficznej formy rekolekcji, jaką są misje parafialne.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Kiedy mówimy np. o rekolekcjach ignacjańskich, mamy na myśli ściśle określoną metodę, metodę sprawdzoną. Pojęcie zaś rekolekcji parafialnych jest bardzo ogólne i niesprecyzowane. Istnieją rekolekcje parafialne bardzo rozbudowane, które swą formą przypominają wręcz rekolekcje zamknięte; inne z kolei mogą sprowadzać się jedynie do nieco dłuższego kazania w czasie Mszy św. oraz tworzenia okazji do spowiedzi.
Niewątpliwie bardzo ważną rolę odgrywa rekolekcjonista, siła jego świadectwa, umiejętność nawiązania kontaktu z ludźmi. Jednak równie ważne w rekolekcjach - a może ważniejsze - są duchowe pragnienia rekolektanta, jego duchowe nastawienie i determinacja. Jeżeli jakieś rekolekcje zaznaczyły się w naszym życiu, to najczęściej dlatego, że podjęliśmy zdecydowany i szczery wysiłek modlitwy i przemiany życia. Głębokie pragnienia i fascynacje duchowe możemy realizować także bez rekolekcji. Wielu z nas doświadcza nieraz wstrząsu duchowego i moralnego, przeżywa prawdziwe nawrócenie, np. pod wpływem lektury lub jakiegoś wydarzenia. Czas choroby Jana Pawła II, jego śmierci i pogrzebu - był wielkimi rekolekcjami, które odcisnęły się na życiu wielu z nas, choć nie chodziliśmy na żadne nauki.

- Niekiedy po rekolekcjach rodzi się w człowieku frustracja. Poczucie, że nie udało się dobrze przeżyć rekolekcji i znaleźć w nich czegoś dla siebie. Co może być przyczyną takiego stanu?

- Na pewno każdą taką sytuację należy rozeznać indywidualnie. Natomiast wydaje mi się, że jedną z pierwszych przyczyn frustracji po rekolekcjach są niewłaściwe i nieadekwatne do sytuacji oczekiwania. Kiedy np. ktoś oczekuje od rekolekcji, że dadzą mu one głęboki wgląd w jego problemy psychologiczne, poczuje się rozczarowany. To nie ta metoda. Należałoby raczej pójść na psychoterapię. Częstą przyczyną frustracji po rekolekcjach są także oczekiwania zmian emocjonalnych. Wielu ludzi, którzy przeżywają głębokie lęki, depresje, zniechęcenie, oczekuje, że po rekolekcjach te przykre stany emocjonalne ustąpią jak za dotknięciem różdżki. Tak się nie dzieje. Rekolekcje mogą nauczyć nas co najwyżej pewnej mądrości kierowania naszymi uczuciami, sztuki codziennego powierzania ich Bogu. Rekolekcje uczą nas, jak codziennie zdawać się na Boga w doli i niedoli. Ale rekolekcje same z siebie nie leczą z trudnych stanów emocjonalnych.

- Drugim skrajnym przeżyciem porekolekcyjnym jest euforia. Kiedy jej doświadczamy, rodzi się w nas nagła chęć zmieniania siebie i świata w duchu Bożej miłości.

Reklama

- Taki stan należy docenić. Porekolekcyjny zapał i entuzjazm, który nie jest tylko tanią euforią emocjonalną, może być źródłem siły. Dlatego tak ważne jest, by po rekolekcjach korzystać z pomocy przewodnika duchowego, który pomoże nam ten zapał podtrzymać i ukierunkować.
Rekolekcje winny dawać także intuicyjne wyczucie samego siebie, poznanie swojej wrażliwości, świadomość, że stany emocjonalne podlegają nieustannej zmianie. Dzisiejszy zapał i entuzjazm emocjonalny mogą minąć, ale nie znaczy to wcale, że wraz z nim przemijają głębokie duchowe pragnienia. One są znacznie głębsze i trwalsze od naszych emocji. Stanów emocjonalnych, np. euforii, nie należy deprecjonować, ale uczyć się nimi kierować.
Sama jednak emocjonalna euforia bywa zwodnicza. Po niej bowiem przychodzi zwykle stan przeciwny - emocjonalny dołek, a nawet depresja. To pewna sinusoida właściwa naszej emocjonalności, szczególnie wtedy, gdy jest ona mało dojrzała. Chodzi o to, by w jednym i drugim stanie zachować pewną równowagę ducha, trzeźwość myślenia. Jeżeli ktoś jest bardzo zaskoczony swoim stanem depresji, to dlatego, że całymi latami żył w jakiejś nieświadomości siebie.

- Rekolekcje przeżywamy w pewnym układzie zamkniętym. Rekolekcjonista - za pomocą przykładów i diagnozowania rzeczywistości - tworzy „mały świat”. Nauka, którą głosi, zamyka się w tym układzie. Co się dzieje kiedy po rekolekcjach okazuje się, że jesteśmy w zupełnie innym świecie niż ten, o jakim mówił rekolekcjonista?

- Należy z wielkim dystansem podchodzić do „świata zamkniętego” opisywanego przez rekolekcjonistów - jak to Pan nazwał. Św. Ignacy był bardzo nieufny wobec takie „zamkniętego” stylu rekolekcyjnego przepowiadania. Słabością wielu naszych rekolekcji, parafialnych i nieparafialnych, są elokwentne i pełne mądrości pouczenia, które nie wprowadzają jednak w osobiste życie duchowe. Im piękniejsze nauki rekolekcje, im lepiej się ich słucha, tym ich owoc może być bardziej zagrożony. Istotą rekolekcji jest wewnętrzne słuchanie słowa Bożego, osobisty rachunek sumienia, poznawanie Jezusa, nawrócenie. Na pierwszych stronach „Ćwiczeń duchownych” o. Ignacy napomina dającego ćwiczenia, aby mówił krótko, jasno i na temat.

- Dlaczego?

- Ponieważ lepiej jest, kiedy człowiek na modlitwie sam z pomocą Pana Boga odkryje coś ważnego dla siebie, niż gdy powie mu to samo rekolekcjonista. To, co jest podane gotowe na tacy, nie ma w życiu większej wartości. Ale to, co człowiek odkryje samodzielnie, w pocie czoła, w niepokoju i pośród cierpienia, zapadnie w serce na długo. Rekolekcje nie powinny dawać więc gotowych rozwiązań na całe życie czy choćby na całe lata, ponieważ takich rozwiązań nie ma. Winny raczej wskazywać kierunek poszukiwania, otwierać na Boga, który prowadzi człowieka z dnia na dzień, bo - jak mówi Jezus - każdy dzień ma dość swojej biedy.

2010-12-31 00:00

Oceń: +2 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Córka założyciela Hamasu przeżyła nawrócenie. Teraz opowiada o odnalezieniu wiary w Chrystusa

2025-12-02 14:26

[ TEMATY ]

nawrócenie

strefa gazy

córka

założyciel Hamasu

odnalezienie wiary

Juman Al Qawasmi

PAP

Córka założyciela Hamasu opowiada o swoim nawróceniu

Córka założyciela Hamasu opowiada o swoim nawróceniu

Amerykańska stacja telewizyjna CBN News przeprowadziła wywiad z Juman Al Qawasmi, urodzoną w Katarze córką jednego z założycieli Hamasu a od 2002 do 2015 roku była żoną Muhammada Kawasmi (znanego jako Abu Jaffar), przywódcy tej islamskiej organizacji w Strefie Gazy. W wywiadzie kobieta opowiada, jak po latach wewnętrznego kryzysu i przemocy w Gazie przeszła od wychowania naznaczonego religijną nienawiścią do odnalezienia wiary w Jezusa Chrystusa.

Al Qawasmi stwierdziła, że od najmłodszych lat była wychowywana w nienawiści do Żydów, chrześcijan i wszystkich, którzy nie należeli do Hamasu. Wyjaśniła, że w jej środowisku religijnym dzieciom wpajano, że Koran nakazuje zabijanie Żydów, a Jezus - zwany w islamie Isa - powróci, aby zniszczyć krzyż i wesprzeć brutalną walkę przeciwko nim.
CZYTAJ DALEJ

Wielki misjonarz

Był współzałożycielem Towarzystwa Jezusowego (Zakonu Ojców Jezuitów) wraz ze św. Piotrem Faberem i św. Ignacym Loyolą. Nazywany jest niezłomnym misjonarzem i apostołem Dalekiego Wschodu.

Święty Franciszek Ksawery studiował teologię w Paryżu. Po uzyskaniu tytułu magistra przez jakiś czas wykładał w Collége Dormans-Beauvais. To tutaj poznał św. Piotra Fabera (1526 r.), a kilka lat później (1529 r.) spotkał się ze św. Ignacym Loyolą. Razem postanowili założyć nową rodzinę zakonną. 15 sierpnia 1534 r. na wzgórzu Montmartre w kaplicy Męczenników trzej przyjaciele oraz czterej inni towarzysze złożyli śluby zakonne, poprzedzone ćwiczeniami duchowymi pod kierunkiem św. Ignacego. Następnie udali się do Rzymu, gdzie Franciszek otrzymał święcenia kapłańskie 24 czerwca 1537 r. Po święceniach w latach 1537-38 apostołował w Bolonii.
CZYTAJ DALEJ

Komunikat Diecezji Drohiczyńskiej

2025-12-03 19:55

[ TEMATY ]

Drohiczyn

Red.

W związku z ostatnio pojawiającymi się doniesieniami medialnymi dotyczącymi krzyży w Treblince, dementuję informację, jakoby do Kurii Diecezjalnej w Drohiczynie wpłynęło pismo od „środowisk żydowskich”, które by, bezpośrednio lub za pośrednictwem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, żądały usunięcia krzyży w Treblince.

Wierzymy w dobre intencje osób i różnych środowisk, które chcą bronić krzyży, jednakże podstawą do podejmowania jakichkolwiek działań nie mogą być nieprawdziwe informacje.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję