Reklama

Droga Krzyżowa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nabożeństwo Drogi Krzyżowej w okresie Wielkiego Postu jest sprawowane praktycznie w każdym kościele. Nie istnieje też żaden kościół, na którego ścianach nie byłoby umieszczonych 14 stacji przedstawiających Mękę Jezusa Chrystusa. To właśnie Droga Krzyżowa upamiętnia ostatnie wydarzenia z ziemskiego życia naszego Pana, a dokładnie Jego przejście z pretorium Piłata w Jerozolimie (mógł to być także pałac Heroda lub zamek Antonia), przez miasto, na wzniesienie o nazwie Golgota ( Gulgulta, Calvaria - Czaszka), ukrzyżowanie, śmierć i złożenie do grobu.

Spośród dzisiejszych 14 stacji, 9 ma swoje oparcie w Nowym Testamencie. Są to: skazanie na śmierć przez Piłata (I), włożenie na ramiona krzyża, a raczej jego poprzecznej belki - patibulum (II), pomoc Szymona z Cyreny (V), rozmowa z niewiastami (VIII), obnażenie z szat, z wyjątkiem przepaski biodrowej (X), ukrzyżowanie (XI), śmierć ( XII), zdjęcie z krzyża (XIII) i złożenie do grobu (XIV). Pozostałe stacje są wywnioskowane z tekstów biblijnych (IV - spotkanie z Matką), bądź oparte na przekazach pozabiblijnych (trzy upadki - III, VII, IX; spotkanie z Weroniką - VI).

Wzrost znaczenia Drogi Krzyżowej wiązał się z ruchem pielgrzymkowym. Chrześcijanie, przybywając do Ziemi Świętej nawiedzali miejsca związane z życiem Zbawiciela, a zwłaszcza z Jego Męką i Śmiercią ( Ogród Oliwny, pretorium, Golgota, Grób). Niejednokrotnie starali się przebyć tę samą drogę, którą mógł podążać Mesjasz prowadzony na ukrzyżowanie. Syryjski apokryf De transitu Mariae z V w. wspomina, że nawet Matka Boża nawiedzała te święte dla chrześcijan miejsca. W VIII w. istniały już procesje z Ogrodu Oliwnego do pretorium i na Golgotę. Podobnego ducha były też procesje łacinników wewnątrz bazyliki Grobu Pańskiego, podczas których rozważano Mękę Pana. Na przełomie XII i XIII w. nastąpił etap wyodrębniania konkretnych miejsc związanych z cierpieniem Chrystusa. Dominikanin Ricoldo z Montecroce ( XIII w.) wymienia niektóre te miejsca (pałac Heroda, pretorium Piłata, Lithostrotos, Golgota, Grób) oraz konkretne zdarzenia (spotkanie z Matką, pomoc Cyrenejczyka, płacz niewiast). W połowie XIV w. franciszkanie ustalili już określony porządek modlitewnego nawiedzania tych miejsc. Owe kroczenie drogą męczonego Zbawiciela stało się bardzo szybko nieodzownym elementem pielgrzymowania do Ziemi Świętej.

Tymczasem w Kościele powszechnym pobożność pasyjna zaczęła kształtować się pod wpływem tradycji jerozolimskiej od XI w. I tak, w Niemczech czy Niderlandach pojawiły się nabożeństwa do upadków Chrystusa, czy nabożeństwa do dróg (przejść) przebytych przez Niego w wielkiej męce. Na ogół dróg tych było od 75 do 15, podczas gdy samych upadków mogło być nawet i 32. Jednak najbardziej rozpowszechnionym nabożeństwem pasyjnym w Europie średniowiecznej było nabożeństwo do stacji (miejsc szczególnych cierpień Zbawiciela). Liczba tych stacji z reguły też była różna, dla przykładu 7 było w Niemczech, Austrii, na Węgrzech, a 18 we Francji. Najstarsza wersja nabożeństwa stacyjnego obejmująca 12 stacji pochodzi z terenów dzisiejszej Belgii ( XV w.).

Współcześnie znana nam wersja 14-stacyjnej Drogi Krzyżowej ukształtowała się ostatecznie w XVII w. (Ch. van Adrichem). Do jej upowszechnienia niewątpliwie przyczyniły się nadawane przez Stolicę Apostolską odpusty (począwszy od Innocentego XI), a także działalność franciszkanów, którzy jako pierwsi erygowali w kościołach stacje Drogi Krzyżowej i odprawiali tam nabożeństwa pasyjne. W Polsce pobożność stacyjna istniała w XVI w. (nabożeństwa do VI, X, XV, lub XVI stacji), zaś Droga Krzyżowa z czternastoma stacjami pojawiła się za sprawą bernardynów w wieku XVIII.

Według konstytucji Indulgentiarum doctrina (z 1967 r.) papieża Pawła VI do istoty Drogi Krzyżowej należy rozważanie Męki Pańskiej przy czternastu erygowanych stacjach oraz możliwość uzyskania raz dziennie odpustu zupełnego za jej odprawienie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Maryjo ratuj! Ogólnopolskie spotkanie Wojowników Maryi w Rzeszowie

2024-04-21 20:23

[ TEMATY ]

Wojownicy Maryi

Ks. Jakub Nagi/. J. Oczkowicz

W sobotę, 20 kwietnia 2024 r. do Rzeszowa przyjechali członkowie męskiej wspólnoty Wojowników Maryi z Polski oraz z innych krajów Europy, by razem dawać świadectwo swojej wiary. Łącznie w spotkaniu zatytułowanym „Ojciec i syn” wzięło udział ponad 8 tysięcy mężczyzn. Modlitwie przewodniczył bp Jan Wątroba i ks. Dominik Chmielewski, założyciel Wojowników Maryi.

Spotkanie formacyjne mężczyzn, tworzących wspólnotę Wojowników Maryi, rozpoczęło się na płycie rzeszowskiego rynku, gdzie ks. Dominik Chmielewski, salezjanin, założyciel wspólnoty mówił o licznych intencjach jakie towarzyszą dzisiejszemu spotkaniu. Wśród nich wymienił m.in. intencję za Rzeszów i świeckie władze miasta i regionu, za diecezję rzeszowską i jej duchowieństwo, za rodziny, szczególnie za małżeństwa w kryzysie, za dzieci i młode pokolenie. W ten sposób zachęcił do modlitwy różańcowej, by wzywając wstawiennictwa Maryi, prosić Boga o potrzebne łaski.

CZYTAJ DALEJ

Legenda św. Jerzego

Niedziela Ogólnopolska 16/2004

[ TEMATY ]

święty

św. Jerzy

I, Pplecke/pl.wikipedia.org

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Św. Jerzy - choć historyczność jego istnienia była niedawnymi czasy kwestionowana - jest ważną postacią w historii wiary, w historii w ogóle, a przede wszystkim w legendzie.

Św. Jerzy, oficer rzymski, umęczony był za cesarza Dioklecjana w 303 r. Zwany św. Jerzym z Liddy, pochodził z Kapadocji. Umęczony został na kole w palestyńskiej Diospolis. Wiele informacji o nim podaje Martyrologium Romanum. Jest jednym z czternastu świętych wspomożycieli. W Polsce imię to znane było w średniowieczu. Św. Jerzy został patronem diecezji wileńskiej i pińskiej. Był także patronem Litwy, a przede wszystkim Anglii, gdzie jego kult szczególnie odcisnął się na historii. Św. Jerzy należy do bardzo popularnych świętych w prawosławiu, jest wyobrażany na bardzo wielu ikonach.

CZYTAJ DALEJ

Wreszcie żyć - 12 kroków ku pełni życia. Zaproszenie na sympozjum

2024-04-25 15:19

materiały prasowe

Fundacja Dwanaście Kroków zaprasza na ogólnopolskie sympozjum poświęcone programowi duchowego i psychologicznego wsparcia „Wreszcie żyć - 12 kroków ku pełni życia”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję