Reklama

Wielki Post

Spowiadam się Bogu Wszechmogącemu...

W kolejnym odcinku wielkopostnego cyklu „Niedzieli wrocławskiej” podejmujemy refleksję nad tematem spowiedzi świętej z punktu widzenia osób świeckich

Niedziela wrocławska 14/2011

[ TEMATY ]

spowiedź

BOŻENA SZTAJNER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czy rzeczywiście mam poczucie, że przystępując do spowiedzi św. zaczynam rozmowę z Panem Bogiem? On wie o mnie wszystko; zna moje myśli, uczynki, rozterki i pragnienia. Jest przecież wszechwiedzący. Jest też wszechmogący, nieskończenie miłosierny i kocha mnie niepojętą miłością absolutną. Nieustannie odpuszcza grzechy, daruje winy, wybacza urazy według własnej miary. Na dodatek stale z Nim rozmawiam. Więc nie Jemu jest potrzebne moje grzechów wyznawanie - tylko mnie. A spowiednik wykonuje jeden ze swoich licznych kapłańskich obowiązków. Gdyby to było możliwe, niejeden chętnie by zeń zrezygnował.

Sakrament pokuty potrzebny jest mnie

Reklama

Szczególnie potrzebna jest mi dobra spowiedź. Taka będąca poważnym przeżyciem, napełniająca mocą czynienia dobra, krzepiąca i pouczająca. Takich dobrych spowiedzi w moim dość długim życiu było niewiele - może 4, może 5. We wszystkich pozostałych spotkaniach w konfesjonale dominował rytuał: wyznanie grzechów, deklaracja żalu i zadośćuczynienia, czasem krótki komentarz kapłana, odmówienie pokuty. A przecież przystępuję do spowiedzi, gdy czuję. że dusza moja choruje, a ja nie umiem jej pomóc. Idę więc po pomoc, po oczyszczenie, po uzdrowienie moich zawinionych relacji z ludźmi, po przebaczenie i umocnienie nadziei. Idę po terapię, po zrozumienie, pogodzenie się z innymi i z samą sobą. W nadziei na porozumienie z Panem Bogiem, bo gdzieś się pogubiłam, bo nie radzę sobie z dziećmi, w pracy, w rodzinie, bo trwogą przepełnione jest serce moje. Nie idę jednak ze strachu przed karą i odrzuceniem. Mój Bóg jest Bogiem miłości.
Klękam w konfesjonale i spowiadam się z wiarą, że może tym razem dostanę trochę światła, trochę pocieszenia, trochę siły, by się przemieniać i dźwigać w górę, że mimo moich słabości, uchybień, win i grzechów miłość Boga Ojca nie będzie mi odebrana. Spowiedź poprzedza rachunek sumienia, czyli auto-diagnoza mej kondycji duchowej, więc świadoma jestem stanu konta moich grzechów. Jednak między wyznaniem grzechów a niezgodą na siebie jest cały ocean niepokojów o złe wybory, rozdarcia wewnętrznego, zdrady samej siebie wobec marzeń, powinności, odpowiedzialności... A spowiednik słucha, ale nie słyszy, mówi, ale nie przekonuje, odpuszcza, choć nie rozumie. Nie potrafi?, nie chce?, nie może? Kolejny raz odkrywam, że należymy do dwóch różnych światów; spowiednik do świata rytuału zawieszonego gdzieś między niebem i ziemią, ja - do świata ziemskiego tornado. Od lat mam wrażenie, że to, co mówię niewiele moich spowiedników obchodzi.
Odchodzę od konfesjonału i, chociaż otrzymałam rozgrzeszenie, ani mi lżej, ani radośniej, ani nie czuję się pokrzepiona, ani spokojniejsza... Klękam przed Ukrzyżowanym i proszę; Boże miłosierny przebacz, że znowu nie udało mi się porozmawiać tak, jak tego pragnęłam.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Módlmy się o dobrych spowiedników

Reklama

I co mam z tym zrobić? Zwracam się znów do Ciebie w imieniu nas - Twoich wiernych. Dobry Boże spraw, by Twoi ziemscy pośrednicy byli ludźmi dojrzałymi, dobrze wyedukowanymi, empatycznymi i życzliwymi. By potrafili nas uczyć używania sumienia, jego rozwijania i pielęgnowania, umieli troszczyć się o godność każdego grzesznika. Chroń kapłanów od przeciążania obowiązkami administracyjnymi, od papierów, którymi w parafii mogą zająć się osoby świeckie, obdarz darem rozumienia poplątanych spraw, losów i dramatów ludzkich oraz łaską odradzania w nas wiary, zrozumienia, nadziei, przyjaźni i miłości. W tej posłudze duchowej niech mają pomoc. Spraw, by spowiednicy otrzymywali potrzebne w ich pracy profesjonalne wsparcie, odbywali konieczne studia specjalizacyjne, podyplomowe, kursy, by edukacja przez całe życia była ich przywilejem. Obdarz też ich zwierzchników łaską rozumienia, że nie każdy duchowny może i nie każdy powinien być spowiednikiem. Specjalizacje w leczeniu dusz są, podobnie jak w medycynie, konieczne. A póki co wybacz im słowa, które nic nie znaczą, odpuść grzechy przeciwko naszej - grzeszników nadziei.
Myślę, że z tej posługi na parę lat powinni być zwolnieni młodzi, świeżo wyświęceni księża. Oni tak niewiele wiedzą o życiu, o poświęceniu, oddaniu, przemijaniu, osamotnieniu, o bezmiarze bólu i krzywd wciąż doznawanych i zadawanych w rodzinach i związkach patologicznych, o nie przemijającym strachu dzieci z tych rodzin. Nie potrafią zapobiegać temu, by poczucie winy nie utwierdzało rozdarcia, nie degradowało.
Żyjemy w czasach trudnych wyborów moralnych, nieustannych przewartościowań, na świecie, na którym - jak pisał w ubiegłym wieku ks. prof. J. Tischner - grzechem najbardziej powszechnym jest niedojrzałość wiary” (...), wiary, która nie wie czym naprawdę jest miłość”. Ta siostra mądrości „...wprowadza porządek w świat miłości. Dzięki mądrości miłość wie komu, co i kiedy się należy”. To zadanie upowszechniania rozumienia miłości i jako łaski i praktykowania jako podstawowego sposobu uczestnictwa w dobru wydaje mi się najważniejszym zadaniem naszego Kościoła w drugiej dekadzie XXI wieku.

Terapeuta nie zaradzi rozdarciu sumienia

Ja - osoba świecka wyobrażam sobie, że być spowiednikiem to przyjąć na siebie ciężar nie do wyobrażenia. Ileż trzeba wiedzieć, doświadczyć, przeżyć by umieć pomagać ludziom w zmaganiu się z ich losem, bólem, cierpieniem, rozdarciem, zwątpieniem, upokorzeniem, zagubieniem, uzależnieniem, osamotnieniem,. Szczęśliwie życie to także radości, wzruszenia, uniesienia, oczarowania, zakochania, serdeczność, życzliwość, empatia, oddanie, zaufanie,.... Tak, spowiednik to kapłan nadzwyczaj ważny. Jednak bez zmian w myśleniu o współczesnym znaczeniu spowiedzi, przemian procesu udostępniania tego sakramentu, sam nie podoła wyzwaniom kryzysu spowiedzi indywidualnej. Z konfesjonałów „grzeszni” przenoszą się coraz częściej do gabinetów psychoterapeutycznych, w których płacą coraz więcej za życzliwe wysłuchania, łudząc się, że dłuższa terapia przyniesie w końcu oczekiwany rezultat. Ignorują powszechnie znany fakt, że żaden terapeuta nie jest w stanie zaradzić rozdarciu sumienia...

Prof. Ludmiła Dziewięcka-Bokun, rektor Dolnośląskiej Wyższej Szkoły Służb Publicznych „Asesor” we Wrocławiu. Absolwentka prawa, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Wrocławskiego

* * *

Reklama

Abp Marian Gołębiewski, metropolita wrocławski
Czy łatwo jest znaleźć dobrego spowiednika? Trzeba przyznać, że nie. Funkcja spowiednika jest bowiem odpowiedzialna i dość trudna. Ci, którzy chcą prowadzić bardzo systematyczne życie duchowe, licząc na stały jego rozwój i intensyfikację, powinni szukać dobrego spowiednika. Z drugiej strony osobiście uważam, że nie należy szukać go za wszelką cenę. Nieraz spotyka się takie pobożne osoby, które szukają spowiedników w różnych parafiach, nawet w różnych diecezjach, podejmują dalekie podróże, żeby tylko się do nich dostać. Zdarza się oczywiście, że dzieje się tak, gdyż ktoś ma taką sławę jak na przykład o. Pio. Pamiętajmy jednak, że nawet ten zwyczajny, utrudzony spowiednik, który może nie ma tak wielkiej wiedzy teologicznej, a siedzi w konfesjonale, jemu też towarzyszy Duch Święty i jeśli rozgrzesza, to czyni to in persona Christi, w osobie Jezusa Chrystusa i także z jego rady można sporo skorzystać.

* * *

Katarzyna, studentka medycyny
O dobrego spowiednika trudno, jak o dobrego lekarza. Wydawałoby się, że jest ich pełno, a jednak często długo trzeba szukać, by znaleźć kogoś, kto nie będzie po prostu fachowcem, ale kogoś, kto podzieli się swoim sercem. Bo leczenie i duszy i ciała to długotrwały proces wymagający wielu wizyt... O dobrego spowiednika, tak jak i o dobrego lekarza, trzeba się też modlić, a będzie nam dane.

Zdzisława, bibliotekarka
Bardzo trudno znaleźć dobrego spowiednika. Kiedyś spowiadałam się u bardzo dobrego księdza. Emanował dobrocią, takim ciepłem, nie oceniał nikogo. Po wyznaniu grzechów starał się zawsze szukać drogi poprawy i wskazywał możliwe ścieżki. Najważniejsze jednak było to, że nie oceniał mnie - trudno się mówi o swoich grzechach a postawa oceniająca spowiadającego jeszcze bardziej to utrudnia. Spowiednik powinien być takim drogowskazem, ale nigdy kimś kto ocenia negatywnie grzesznika.

Bogdan, informatyk
Zawsze chciałem mieć stałego spowiednika, ale jeszcze nie znalazłem nikogo odpowiedniego. Czasem wychodzę ze spowiedzi pełen nadziei i chęci poprawy, a czasem czuję się całkowicie zignorowany przez księdza. Najgorzej jest w okresach świątecznych, wtedy spowiedź trwa 2 minuty i często nie rozumiem co spowiednik do mnie mówi. Zdarzyło mi się nawet, że ksiądz zasnął w trakcie mojej spowiedzi. Ja oczywiście rozumiem zmęczenie spowiedników, ale tak trudno mówić nam o swoich grzechach, że taka „szybka” spowiedź powoduje, że kolejnym razem jest nam jeszcze trudniej się wyspowiadać.

2011-12-31 00:00

Oceń: +2 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Mobilny... konfesjonał?

Od jakiegoś czasu na ulicach Częstochowy można spotkać mobilny konfesjonał. O tym niecodziennym sposobie udzielania sakramentu spowiedzi opowiada ks. Jakub Raczyński z Duszpasterstwa Akademickiego Emaus.

CZYTAJ DALEJ

Jasnogórskie Śluby Narodu Polskiego

Niedziela Ogólnopolska 37/2012, str. 6

INSTYTUT PRYMASA WYSZYŃSKIEGO

Na Jasnej Górze 26 sierpnia 1956 r., w dniu składania Jasnogórskich Ślubów Narodu, przygotowanych przez więzionego w Komańczy kard. Stefana Wyszyńskiego, prymasa Polski. Cudowny Obraz niesiony podczas procesji na jasnogórskich wałach

Na Jasnej Górze 26 sierpnia 1956 r., w dniu składania Jasnogórskich Ślubów Narodu, przygotowanych przez więzionego w Komańczy kard. Stefana Wyszyńskiego, prymasa Polski. Cudowny Obraz niesiony podczas procesji na jasnogórskich wałach

Tekst Jasnogórskich Ślubów Narodu Polskiego napisał kard. Stefan Wyszyński w czasie swojego uwięzienia w Komańczy. Śluby zostały złożone przez Naród polski 26 sierpnia 1956 r. na Jasnej Górze. Natomiast 26 sierpnia 2012 r. przed wejściem do Kaplicy Cudownego Obrazu Matki Bożej na Jasnej Górze prymas Polski abp Józef Kowalczyk odsłonił tablicę z tekstem Ślubów z 1956 r., ufundowaną przez Instytut Prymasa Wyszyńskiego, z okazji 70. rocznicy jego istnienia

Wielka Boga-Człowieka Matko, Bogarodzico Dziewico, Bogiem sławiona Maryjo, Królowo świata i Polski Królowo. Gdy upływają trzy wieki od radosnego dnia, w którym zostałaś Królową Polski, oto my, dzieci Narodu Polskiego i Twoje dzieci, krew z krwi przodków naszych, stajemy znów przed Tobą, pełni tych samych uczuć miłości, wierności i nadziei, jakie ożywiały ongiś ojców naszych. Królowo Polski - przyrzekamy! My, Biskupi Polscy i Królewskie Kapłaństwo, lud nabyty Zbawczą Krwią Syna Twego, przychodzimy, Maryjo, znów do Tronu Twego, Pośredniczko Łask Wszelkich, Matko Miłosierdzia i wszelkiego pocieszenia. Przynosimy do stóp Twoich całe wieki naszej wierności Bogu, Kościołowi Chrystusowemu - wieki wierności szczytnemu posłannictwu Narodu, omytego w wodach Chrztu św. Składamy u stóp Twoich siebie samych i wszystko, co mamy: rodziny nasze, świątynie i domostwa, zagony polne i warsztaty pracy, pługi, młoty i pióra, wszystkie wysiłki myśli naszej, drgnienia serc i porywy woli. Stajemy przed Tobą pełni wdzięczności, żeś była nam Dziewicą Wspomożycielką wśród chwały i wśród straszliwych klęsk tylu potopów. Stajemy przed Tobą pełni skruchy, w poczuciu winy, że dotąd nie wypełniliśmy ślubów i przyrzeczeń ojców naszych. Spojrzyj na nas, Pani Łaskawa, okiem Miłosierdzia Twego i wysłuchaj potężnych głosów, które zgodnym chórem rwą się ku Tobie z głębi serc wielomilionowych zastępów oddanego Ci Ludu Bożego. KRÓLOWO POLSKI, ODNAWIAMY DZIŚ ŚLUBY PRZODKÓW NASZYCH I CIEBIE ZA PATRONKĘ NASZĄ I ZA KRÓLOWĘ NARODU POLSKIEGO UZNAJEMY. Zarówno siebie samych, jak wszystkie ziemie polskie i wszystek Lud polecamy Twojej szczególnej opiece i obronie. Wzywamy pokornie Twej pomocy i miłosierdzia w walce o dochowanie wierności Bogu, Krzyżowi i Ewangelii, Kościołowi świętemu i jego Pasterzom, Ojczyźnie naszej świętej, Chrześcijańskiej Przedniej Straży, poświęconej Twojemu Sercu Niepokalanemu i Sercu Syna Twego. Pomnij, Matko, Dziewico, przed Obliczem Boga, na oddany Tobie Naród, który pragnie nadal pozostać Królestwem Twoim pod opieką Najlepszego Ojca wszystkich narodów ziemi.
CZYTAJ DALEJ

Rozpoczęły się 53. Wrocławskie Dni Duszpasterskie

2025-08-27 10:06

ks. Łukasz Romańczuk

Abp Józef Kupny, Wielki Kanclerz PWT

Abp Józef Kupny, Wielki Kanclerz PWT

We Wrocławiu rozpoczęły się 53. Wrocławskie Dni Duszpasterskie. W tym roku prelegenci oraz słuchacze zastanawiają się nad tematyką: “Było, minęło? Dokąd zmierzasz Kościele? Dwudniowe wykłady i warsztaty są także dniem formacji dla duchowieństwa i katechetów przed rozpoczynającym się rokiem szkolnym 2025/2026.

Tegoroczne Wrocławskie Dni Duszpasterskie otworzył abp Józef Kupny, Wielki Kanclerz Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu. - Temat konferencji jest bardzo trafny i należy się nad tą tematyką pochylić. Dla myślenia o przyszłości Kościoła ważna jest diagnoza i wiedza, jak Kościół wygląda. Mamy swoje opinie na ten temat, nie mają one charakteru naukowego, ale wiemy że sytuacja Kościoła w Polsce nie jest taka jak kilkanaście lat temu i widzimy spadek zawieranych małżeństw, rodzących się dzieci, czy dostrzegamy, że młodzież wypisuje się z katechezy, widzimy indyferentyzm religijny i to wszystko możemy zaobserwować w naszych rodzinach. To należy wiedzieć, ale ważniejsze jest, abyśmy się zastanowili nad tym i próbowali wypracować kierunek dalszych działań. To także dotyczy katechezy szkolnej i tego, jak ma wyglądać w przyszłości - podkreślił metropolita wrocławski, dodając: - Jest to olbrzymie wyzwanie. Ale należałoby więcej uwagi przywiązywać do nowoczesnych i aktywnych metod, przekazywania wiedzy i wiary. To wymaga pracy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję