Reklama

Drama-tyczne lekcje religii

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ramach szkolenia katechetów w Instytucie Teologicznym w Łowiczu odbyły się kolejne - bardzo ciekawe - warsztaty. Tym razem przebiegały pod hasłem: "Drama na lekcjach religii", a prowadził je ks. Zbigniew Paweł Maciejewski z Wydziału Katechetycznego Kurii Diecezjalnej w Płocku. Jak zawsze organizatorem warsztatów był Wydział Nauki Katolickiej Kurii Łowickiej wraz z Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Skierniewicach.

34 osoby miały możliwość zapoznania się z teorią dramy jako metody przeżycia poznawanych treści. Takie właśnie jest zadanie dramy: nie tylko poznanie, ale i przeżycie czegoś. Dla przykładu: można długo opowiadać o tym, kim jest osoba niewidoma; można przeprowadzić wykład o tym, że nie widzi, ma problemy ze znalezieniem drogi, porusza się wolniej, nie zna kolorów itd. Jednak można też przesłonić sobie oczy i spróbować zrobić jajecznicę. Jest to dużo bardziej prawdziwa i praktyczna wiedza.

Podobnie jest z różnymi sytuacjami konfliktowymi, które zdarzają się w rodzinach albo w klasach. Można analizować te sytuacje, dawać rady, ale można także zainscenizować scenkę z życia klasowego czy rodzinnego, związaną z jakąś trudną sytuacją - wejść w role poszczególnych bohaterów i przeżyć całość na własnej skórze. Refleksja po doświadczeniu odegrania roli może pomóc w zauważeniu popełnianych przez wszystkie strony błędów, ale także w lepszym reagowaniu w sytuacjach realnych, które mogą się wydarzyć w życiu, czyli w wyciągnięciu wniosków na przyszłość.

Drama jest więc pewnym ćwiczeniem fikcyjnym i realnym zarazem, które w sytuacji bezpiecznej dla ucznia pozwala mu przeżyć wydarzenia, które miały miejsce naprawdę albo zdarzyć się mogą w przyszłości. Drama tym się różni od teatru, że w przedstawieniu teatralnym aktorzy grają dla widzów, a bohaterowie dramy grają dla siebie, żeby doświadczyć siebie w roli poszczególnych bohaterów zdarzeń.

Możliwość wykorzystania dramy na lekcjach religii jest bardzo szeroka - podkreśla ks. Sławomir Sobierajski z Wydziału Nauki Katolickiej. Katecheza opiera się w dużej mierze na wydarzeniach biblijnych. Jest tam wiele ludzkich historii, które Kościół wykorzystuje do przekazywania prawd religijnych i ukazania działania Boga w życiu ludzi. Można więc podczas katechezy czytać i opowiadać o Synu Marnotrawnym i Miłosiernym Ojcu, o samarytaninie, faryzeuszu, celniku, ale można także poprzez dramę wejść w role poszczególnych bohaterów i odczuć to, co oni czuli, a przez to lepiej ich zrozumieć. Przeżycia, które towarzyszą odgrywaniu ról, bywają nieraz bardzo silne i na długo zapadają w pamięć uczniów.

Podczas warsztatów po części teoretycznej przyszedł czas na praktyczną. Katecheci uczestniczyli w trzech dramach. Pierwsza skonstruowana była wokół budowania wieży przez "niewidomych". Wieża powstawała z kartonowych pudeł, według wcześniejszego opisu. Po ćwiczeniu uczestnicy opowiadali o swoich doświadczeniach: trudnościach, obawach, lękach, a także o reakcjach na zachowania tych, którzy obserwowali ich pracę, na ich śmiech, ironię czasem, chęć pomocy.

Druga drama dotyczyła nastolatki, wracającej do domu z dyskoteki z dwugodzinnym spóźnieniem. Doszło do rozmowy z rodzicami, ale dzięki dużej przytomności ojca rozwiązanie konfliktu zostało jednak przełożone na później, do kryzysu nie doszło.

Trzecia drama to powrót Syna Marnotrawnego - z różnymi zakończeniami tej przypowieści: na przykład, kiedy ojciec nie chce przyjąć syna do domu; przyjmuje, ale nie potrafi mu przebaczyć; albo przeciwnie - nie widzi żadnego problemu. Ostatnią sceną było wejście w rolę bohaterów Ewangelii św. Łukasza i zakończenie sceny zgodnie z Pismem Świętym. Dokonano także porównania wizji ojca, czyli Boga we wszystkich zagranych scenkach z tą, która jest w Ewangelii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Skrutinium, czyli jak wybiera się papieża podczas konklawe

2025-05-07 16:26

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican Media

Każde głosowanie w Kaplicy Sykstyńskiej odbywa się w sposób ceremonialny i ściśle określony. Sprzyja temu papierowa i indywidualna forma oddania tajnego głosu.

Teoretycznie papież może zostać wybrany już wieczorem w dniu rozpoczęcia konklawe. Wówczas przeprowadza się pierwsze głosowanie. Dzieje się tak od 2005 roku, wcześniej głosowania odbywały się od rana drugiego dnia. Jednak w ostatnim wieku najszybciej papieża wybrano w 1939 roku. Kard. Eugenio Pacelli, późniejszy Pius XII, zyskał wymagane poparcie już w trzecim głosowaniu. Także w drugim dniu konklawe kończyło się w 2005 i w 2013 roku.
CZYTAJ DALEJ

Życie na popękanym fundamencie

2025-04-29 08:01

Niedziela Ogólnopolska 18/2025, str. 27

[ TEMATY ]

bp Andrzej Przybylski

Moim zdaniem

Archiwum TK Niedziela

Wciąż głęboko wierzę, że Chrystus, Ewangelia i Kościół mają dla młodych naprawdę najlepszą propozycję na życie.

Udaje mi się czasem szczerze porozmawiać z młodymi, nawet w czasie szkolnych rekolekcji. Zwykle początek jest trudny i trzeba poczekać, aż pęknie w nich lęk przed otwarciem się, zwłaszcza wobec księdza, a w moim przypadku – jeszcze biskupa. Podsumowując, dzięki tym wszystkim spotkaniom zobaczyłem zupełnie nowe pokolenie młodych, które wielokrotnie musiało budować życie na popękanych fundamentach. W klasie maturalnej, gdzie w spotkaniu uczestniczyło ponad dwadzieścia osób, gorąca dyskusja zaczęła się od wyznania jednego z uczniów.
CZYTAJ DALEJ

Obchody poświęcone Dzieciom Wojny

2025-05-08 13:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Julia Saganiak

- Modlimy się dziś na łódzkiej ziemi za tych, którzy zostali zamordowani podczas II wojny światowej, w sposób szczególny za dzieci i za te dzieci, które dziś giną z powodu wojen, terroru i wszelkich form przemocy – mówił bp Zbigniew Wołkowicz podczas rocznicy zakończenia II wojny światowej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję