Reklama

Katecheza w szkole i w parafii

Niedziela sosnowiecka 38/2000

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

PIOTR LORENC: - 10 lat temu religia wróciła do szkół, jaki jest wobec tego sens i cel katechezy parafialnej?

KS. PIOTR TOMASIK: - Na temat wzajemnych odniesień nauki religii i katechezy trwa nieustający spór. Nawet pobieżny przegląd literatury katechetycznej pozwala zauważyć, iż jest to spór żywy, nie toczący się tylko o nazwę, lecz raczej o koncepcję tego, co można zrobić w szkole, a czego się zrobić nie da. Sytuacja ta zmieniła się po roku 1981 r., kiedy Jan Paweł II w przemówieniu do księży rzymskich jasno ukazał różnicę i związek między nauką religii w szkole a katechezą. Jan Paweł II nie tylko odróżnia działanie ściśle katechetyczne od nauki religii, ale również podkreśla komplementarność obu tych działań. Uzasadnienie podkreślenia odrębności katechezy i nauki religii bierze się stąd, że nauka religii nie wykorzystuje szkoły jedynie jako miejsca do katechezy, ale przedmiot religia jest jednym z przedmiotów szkolnych, choć, co wszyscy chyba rozumiemy, jest przedmiotem specyficznym. Szkoła zatem nie jest traktowana jako miejsce nauki religii, ale jako jeden z dwóch (obok Kościoła) jego podmiotów.

W podobnym duchu wypowiada się Dyrektorium ogólne o katechizacji z 1997 r., które stwierdza, iż relacja między nauczaniem religii w szkole i katechezą jest relacją zróżnicowania i komplementarności. Według norm tego dokumentu, na terenie szkoły nauczanie religii wymaga takiej samej systematyczności i organizacji jak inne przedmioty oraz stanowi element koniecznego dialogu interdyscyplinarnego. Zadania szkoły realizują misję Kościoła, gdy przyczyniają się do wychowania kształtującego charakter, postawy i rozwijającego poczucie wartości.

- Jakie są zadania parafii, w jakim kontekście wypełnia ona swą funkcję inspirującą dla katechezy, zwłaszcza katechezy ewangelizacyjnej?

- Miejscem szczególnie uprzywilejowanym dla głoszenia Słowa Bożego jest rodzina. Słowo Boże jest przede wszystkim słowem o miłości Boga do człowieka. Rodzina natomiast jest wspólnotą osób, która bez miłości nie może żyć, wzrastać i doskonalić się. Dlatego żywe i skuteczne słowo o miłości Boga do człowieka jest szczególnie adresowane do rodziny. Jednocześnie rodzina chrześcijańska jest miejscem ewangelizacji i katechezy. Posługa małżonków i rodziców chrześcijańskich na rzecz Ewangelii jest zasadniczą posługą kościelną. Dlatego też rodzina ma prawo oczekiwać pomocy w swoich wysiłkach od innych podmiotów ewangelizacji w Kościele.

Ewangelizacja dokonuje się także w parafii i poprzez parafię. W parafii objawia się Kościół, który, jako całość, jest wezwany do posługi ewangelizacyjnej. W parafii można dostrzec rzeczywiste potrzeby osób, które domagają się działań ewangelizacyjnych. Aby wysiłki ewangelizacyjne były skuteczne, potrzeba koordynacji działań wszystkich podstawowych środowisk ewangelizacyjnych: rodziny, parafii i szkoły. W tym koordynowaniu szczególna rola przypada parafii. Do głoszenia Słowa Bożego powołani są również kapłani. Lud Boży jednoczy się przez Słowo Boże, które oni głoszą. Znakiem i przesłanką autentyczności i owocności głoszonego Słowa jest zjednoczenie kapłanów z Jezusem a także z biskupem, który jest następcą Apostołów. Kapłani winni pobudzać powołanie i pracę katechetów, pomagając im w realizacji funkcji, jaka wynika z chrztu i jest wypełniana na mocy misji powierzonej im przez Kościół. Szczególne zadania w dziedzinie katechezy posiada proboszcz. Winien on mianowicie: wzbudzać we wspólnocie chrześcijańskiej zmysł wspólnej odpowiedzialności za głoszenie Dobrej Nowiny, troszczyć się o programowanie katechezy i duszpasterstwa w ramach parafii, wzbudzać powołania do posługi katechetycznej wśród osób świeckich, zintegrować katechezę z programem duszpasterskim parafii, zapewnić więź posługi głoszenia Słowa Bożego z całym programem duszpasterskim diecezji.

- Jaka ma być treść katechezy parafialnej, jakie formy ma przybierać?

- Katecheza w ramach parafii ma mieć, według norm zawartych w Dyrektorium ogólnym o katechizacji, charakter ewangelizacyjny. Podstawową jej formą jest katecheza dorosłych, dokonuje się ona w ramach małych wspólnot kościelnych, obejmuje dzieci i młodzież. Różnorodność form katechezy domaga się wykształcenia się w ramach parafii różnych typów katechetów, którzy, w ramach określonej specjalizacji, podejmowaliby swoje zadania. Katecheza dorosłych jest tutaj szczególnie ważna, ponieważ ma charakter fundamentalny i pierwszorzędny. Warunkuje ona powstawanie dojrzałych wspólnot eklezjalnych, jak również skuteczność katechezy dzieci i młodzieży.

- Trwają prace nad modelem katechezy parafialnej skorelowanej z nauką religii w szkole, czy może Ksiądz powiedzieć na jakim etapie znajduje się projekt?

- W ramach formułowania nowego programu nauki religii podjęto również prace nad stworzeniem modelu katechezy parafialnej skorelowanej z nauką religii w szkole. Model ten będzie uwzględniał przede wszystkim katechezę sakramentalną. W związku z tym w I etapie edukacji szkolnej (klasy I-III szkoły podstawowej) nauce religii towarzyszyć będzie katecheza inicjacji sakramentalnej (do Eucharystii i pokuty). II etap edukacyjny (klasy IV-VI szkoły podstawowej) wiąże się z katechezą wprowadzającą w historię zbawienia. Spotkania odbywane w parafii rozpoczęłyby się od wręczenia Biblii, której treść jest przedmiotem nauki religii na tym etapie. Spotkania katechetyczne w parafii koncentrowałyby się wokół zagadnienia wtajemniczenia w lekturę Pisma Świętego, które jest listem Boga do człowieka. Ukoronowaniem tych spotkań byłby przewidziany na kl. VI obrzęd wręczenia wyznania wiary. III etap edukacyjny (gimnazjum) wiąże się z katechezą wyznania i rozumienia wiary. Takie właśnie ustawienie programów nauki religii wiąże się z ogólnymi celami gimnazjum jako szkoły, jak również z przewidzianym na ten czas przygotowaniem do przyjęcia sakramentu bierzmowania. Według propozycji zawartych w projekcie Podstawy programowej katechezy Kościoła katolickiego, program działań katechetycznych w parafii winien uwzględniać: środowisko formacji, jakim jest własna parafia (a nie parafia, na terenie której znajduje się szkoła), miejsce formacji, którym jest budynek kościelny lub parafialny, czas formacji, która trwa przez 3 lata nauki w gimnazjum, a spotkania odbywają się przynajmniej 1 raz w miesiącu (w klasach I-II) i przynajmniej 2 razy w miesiącu (klasa III), osoby odpowiedzialne za formację: księża, katecheci, animatorzy wywodzący się z kościelnych ruchów młodzieżowych, formy: spotkania ogólne wszystkich kandydatów, celebracje w kościele parafialnym, praca w grupach, treści działań katechetycznych parafii wynikające z celów katechetycznych i skorelowane z treściami nauki religii w szkole. Wreszcie katecheza w szkołach ponadgimnazjalnych skupi się na świadectwie wiary. Być może, o ile to byłoby zgodne z obowiązującymi przepisami odnośnie do przygotowania do sakramentu małżeństwa, katecheza parafialna była związana z przygotowaniem bliższym do założenia rodziny chrześcijańskiej.

- Dziękuję za rozmowę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niezwyciężony Triumf serca

2025-09-02 08:23

Niedziela Ogólnopolska 36/2025, str. 54-55

[ TEMATY ]

film

kino

Mat.prasowy

12 września na ekrany kin wchodzi ekranizacja amerykańskiego reżysera o polskim męczenniku.

I zaprowadzili ich do bloku numer 11, oznaczonego wówczas numerem 13. Kazali im rozebrać się do naga. Wpędzili ich wszystkich dziesięciu do piwnicy, do celi numer 18, bardzo niskiej i małej, o wymiarach dwa i pół metra na dwa i pół metra, z jednym zakratowanym, kwadratowym okienkiem pod sufitem, z podłogą z betonu. W rogu stało wiadro na odchody. Tam mieli umrzeć głodową męką. Esesmani zatrzasnęli żelazne drzwi” (z opisu śmierci św. Maksymiliana według tekstu Transitus z Harmęży).
CZYTAJ DALEJ

Jan Paweł II: to dzięki Jezusowi nie zrezygnowaliśmy z wolności

2025-09-12 18:40

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

Vatican Media

W najgorszych okresach dziejów Polski Chrystus był dla nas natchnieniem i źródłem, ażeby nie rezygnować z wolności człowieka i z wolności narodu – powiedział Jan Paweł II w 1979 r., streszczając dla Polaków katechezę o teologii wyzwolenia. Pochodzący z ciemiężonej przez komunistyczny reżim Polski Papież skonfrontował historyczne doświadczenia Polski z opartą na marksistowskich założeniach teologią.

W lutym 1979 r. po powrocie ze swej pierwszej podróży apostolskiej do Meksyku Jan Paweł II na kilku audiencjach ogólnych dzielił się wrażeniami z udziału w III Konferencji Episkopatu Ameryki Łacińskiej w Puebla. 21 lutego podjął temat teologii wyzwolenia.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: Imię Maryi na sztandarach

2025-09-13 13:24

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Gabara

Uroczystości odpustowe w parafii Najświętszego Imienia Maryi w Łodzi

Uroczystości odpustowe w parafii Najświętszego Imienia Maryi w Łodzi

W parafii Najświętszego Imienia Maryi odbyły się uroczystości odpustowe, które zgromadziły wiernych oraz delegacje z sąsiednich parafii. Na początku Mszy Świętej wszystkich przybyłych powitał proboszcz, ks. Maksymilian Pyzik, który podkreślał, że kościół noszący imię Maryi jest miejscem szczególnej łaski, w którym Bóg pragnie udzielać darów przez wstawiennictwo Matki Jezusa. Zachęcił wiernych, aby nie bali się powierzania Jej swoich trosk, bo Maryja prowadzi zawsze do Chrystusa i nigdy nie zostawia człowieka samego w potrzebie.

Centralnym punktem świętowania była uroczysta Msza św., której przewodniczył ks. Grzegorz Matynia, dyrektor Ośrodka Konferencyjno-Rekolekcyjnego w Porszewicach. Kapłan podzielił się osobistym doświadczeniem, które – jak przyznał – uczy pokory i otwartości. Opowiedział sytuację, gdy z dokumentami udał się do księgowej, a ta, zauważając błąd, usłyszała jego spontaniczne westchnienie: „Matko Boża, znowu coś pomyliłem”. Księgowa, zaskoczona, zapytała, czy wypada tak swobodnie wzywać imienia Maryi. To wołanie o ratunek i pomoc, a nie nadużycie – wyjaśniał kaznodzieja. – Maryję możemy i powinniśmy wzywać w każdej chwili, tak jak dziecko woła matkę, gdy czuje się zagubione. Ks. Matynia przypomniał, że święto Najświętszego Imienia Maryi ma głębokie historyczne korzenie. Wspomniał czasy króla Jana III Sobieskiego, który przed decydującą bitwą pod Wiedniem oddał swoje wojsko pod opiekę Matki Bożej i kazał wypisać Jej imię na sztandarach. – My również mamy wypisać to imię na sztandarach naszej codzienności – na planach, które tworzymy i w chwilach, gdy mierzymy się z przeciwnościami, np. z chorobą – zachęcał.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję