Papież: dla chrześcijan imieniem przyszłości jest nadzieja
„Całe nasze życie powinno być w pewien sposób liturgią, anamnezą, uobecnieniem, wyrazem wiecznej pamiątki Paschy Chrystusa” – te słowa papież skierował do uczestników Festiwalu Nauki Społecznej, który w formie online został zorganizowany w Weronie. Wydarzenie, jak zaznaczył Franciszek, pragnie swoją twórczą metodologią zainicjować wymianę pomiędzy różnymi instytucjami, wrażliwościami i działaniami, aby włączyć je w budowanie dobra wspólnego.
Krzysztof Ołdakowski SJ /vaticannews.va /Watykan (KAI)
Ojciec Święty zauważył, że tegoroczne spotkanie ma odmienny charakter niż w poprzednich latach ze względu na pandemię, która przysporzyła wiele trudności oraz osobistych i społecznych zranień, a także z powodu nieobecności twórcy Festiwalu Nauki Społecznej, ks. Adriana Vincenziego. Franciszek zwrócił uwagę, że temat tegorocznej refleksji brzmi: „Pamięć przyszłości”.
„Taki temat zaprasza nas do tej twórczej postawy, którą możemy określić jako «uczestnictwo w przyszłości». Dla nas, chrześcijan, przyszłość ma swoje imię i nosi nazwę nadzieja. Nadzieja jest cnotą serca, która nie zamyka się w ciemności, nie zatrzymuje na przeszłości, nie wyczerpuje się w teraźniejszości, ale potrafi zobaczyć jutro. Co dla nas, chrześcijan, oznacza jutro? – pytał papież. – Jest to życie odkupione, radość z daru spotkania z miłością trynitarną. W tym sensie bycie Kościołem oznacza posiadanie spojrzenia oraz serca twórczego i zorientowanego eschatologiczne bez poddawania się pokusie nostalgii, która jest prawdziwą patologią duchową”.
Ojciec Święty przypomniał słowa rosyjskiego myśliciela Wiaczesława Iwanowa, który powiedział, że tylko to, o czym pamięta Bóg istnieje naprawdę. Dynamizm chrześcijański nie polega zatem na nostalgicznym rozpamiętywaniu przeszłości, ale na wejściu w odwieczną pamięć Ojca, a to jest możliwe dzięki życiu w miłości. Chodzi o pamięć wewnętrznie związaną z miłością oraz doświadczeniem, które stanowią najgłębsze wymiary osoby ludzkiej. W Chrzcie otrzymaliśmy w darze życie samego Chrystusa i powinniśmy naszą obecnością oraz czynami ukazywać to życie. Tylko to, co jest miłością nie popada w zapomnienie właśnie dlatego, że znajduje swoje ostateczne źródło we wspólnocie Ojca, Syna i Ducha Świętego.
„Żyć pamięcią przyszłości oznacza zaangażować się, aby uczynić z Kościoła wielki lud Boży, który stanowiłby początek i nasienie królestwa Bożego na ziemi – podkreślił papież. – Żyć jako wierzący zanurzeni w społeczeństwie poprzez ukazanie życia Bożego, które otrzymaliśmy jako dar na chrzcie, aby już teraz pielęgnować pamięć o przyszłym życiu, w którym będziemy uczestniczyć wraz z Ojcem, Synem i Duchem Świętym. Taka postawa pomaga nam przezwyciężyć pokusę utopii i sprowadzanie głoszenia Ewangelii do prostego horyzontu socjologicznego lub zaangażowania w «marketing» różnych teorii ekonomicznych oraz frakcji politycznych”.
Ojciec Święty zaznaczył, że z mocą i kreatywnością życia Bożego wierzący powinni zapalać serca i umysły ludzi Ewangelią Jezusa oraz pomóc w realizacji projektów nowej, włączającej ekonomii oraz polityki zdolnej do miłości. Życzył uczestnikom spotkania, aby byli zawsze budowniczymi mostów, tymi, którzy spotykając się, nie wznoszą murów, ale odnajdują twarze.
O roli miłości w poznaniu Boga mówił dziś Franciszek podczas porannej Eucharystii sprawowanej w kaplicy Domu Świętej Marty. Zaznaczył, że Bóg swoją miłością zawsze nas poprzedza, zaś miłość chrześcijańska to nie słowa, lecz konkretne czyny. Papież podkreślił także, iż do poznania Boga nie wystarcza intelekt, ale potrzebna jest miłość.
Papież Franciszek podkreślił, że Boga poznaje się jedynie na drodze miłości. Zauważył, że słowem kluczowym liturgii w okresie Bożego Narodzenia jest „objawienie się” Boga. Na pytanie, jak to jest możliwe odpowiada w pierwszym dzisiejszym czytaniu (1 J 4,7-10) św. Jan Apostoł, podkreślając, że do poznania Boga nie wystarcza nasz intelekt, rozum, ale konieczne jest spotkanie z Nim, a do spotkania koniczne jest coś więcej niż intelekt: „Bóg jest miłością! I tylko na drodze miłości możesz poznać Boga. Jest to miłość racjonalna, której towarzyszy nasz rozum” - stwierdził Franciszek. Dodał, że miłość niewidzialnego Boga zaczyna się od umiłowania bliźnich, których widzimy i którzy są blisko nas. O tym właśnie mówi przykazanie miłości Boga i bliźniego: najważniejsze jest miłowanie Boga, który jest miłością, ale drogą do tej miłości, do tego poznania jest miłość bliźniego.
Alert RCB dla kilku powiatów woj. lubelskiego w związku z zagrożeniem atakiem z powietrza
2025-09-13 18:23
PAP
pixabay.com
Alarm
Rządowe Centrum Bezpieczeństwa wystosowało w sobotę do mieszkańców kilku powiatów woj. lubelskiego alert w związku z zagrożeniem atakiem z powietrza, apelując o szczególną ostrożność i stosowanie się do poleceń służb - wynika z udostępnionego przez RCB komunikatu.
Wcześniej ze względu na zagrożenie uderzeniami dronów w regionach Ukrainy graniczących z RP rozpoczęło się operowanie wojskowego lotnictwa w polskiej przestrzeni powietrznej.
W spotkaniach plenarnych bierze udział około 200 osób reprezentujących różne stany archidiecezji.
– Nie jesteśmy tu po to, by coś przegłosować i rozejść się do domów. Prace na sesjach plenarnych są kolejnym etapem rozeznawania – mówił do członków plenum bp Maciej Małyga.
Pierwsza sesja plenarna II Synodu Archidiecezji Wrocławskiej miała charakter duchowo-merytoryczny, by przygotować członków plenum do ich ważnej misji. Był czas na adorację Najświętszego Sakramentu, dzielenie się Słowem Bożym w małych grupach, wprowadzenie teoretyczne i praktyczne w metodologię sesji plenarnych. – Pierwsza sesja plenarna nie ma charakteru roboczego, ale chodzi w niej o wspólną modlitwę, poznanie swoich zadań, zbudowanie komunii i poznanie siebie nawzajem – tłumaczy Adriana Kwiatkowska, sekretarz generalny synodu. W spotkaniach plenarnych bierze udział około 200 osób reprezentujących różne stany archidiecezji. – Wiele z tych osób wskazuje już kodeks prawa kanonicznego, z urzędu wchodzą do obrad księża dziekani, Rada Kapłańska, po jednym prezbiterze z każdego dekanatu, wikariusze biskupi, kanonicy gremialni, oczywiście księża biskupi – to duchowni, którzy tworzą plenum. Poza osobami duchownymi do plenum zaproszeni są także świeccy: każdy dekanat ma swojego świeckiego przedstawiciela, dodatkowo przedstawiciele komisji synodalnych, które opracowywały dokument, w większości są osobami świeckimi, plus kandydaci Diecezjalnej Rady Duszpasterskiej. To przedstawiciele różnych wspólnot, ruchów, osoby, które od lat są zaangażowane w życie Kościoła i będą stanowili jedną trzecią plenum. Mamy także w plenum duża grupę osób konsekrowanych – siostry zakonne, które pracowały w zespołach lub komisjach synodalnych i przedstawicielki zgromadzeń, które posługują w naszej archidiecezji – mówi Adriana Kwiatkowska.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.