W naszych niektórych kościołach możemy od pewnego czasu zauważyć
mężczyzn odpowiednio przygotowanych, którzy udzielają wiernym Komunii
św. Ich obecność oraz funkcja, jaką sprawują, rodzi liczne pytania,
wątpliwości, a czasami niezrozumienie. Co się stało i dlaczego Kościół
dopuszcza możliwość, aby Komunię św. mogły udzielać osoby świeckie?
Czym jest to powodowane? Sytuacja ta jest niewątpliwie dowodem zmieniającej
się struktury Kościoła w Polsce, jak i w poszczególnych Kościołach
partykularnych, gdzie czynna obecność wiernego świeckiego jest nie
tylko pożądana, ale coraz częściej nieodzowna. W tej sytuacji podjęcie
tematu dotyczącego nadzwyczajnego szafarza Komunii św. wydaje się
niezwykle aktualne i użyteczne.
Od momentu ustanowienia Eucharystii do czasów obecnych
przepisy dotyczące szafarza Komunii św. uległy wielu zmianom. Początkowo
funkcję tę spełniali wyłącznie biskupi i prezbiterzy. Od wieku II
do udzielania Komunii św. włączeni zostali diakoni, niewiele później
subdiakoni, akolici, a także wierni świeccy. Dopiero w IX w. poszczególne
synody partykularne zaczęły ograniczać prawa wiernych świeckich w
tym względzie, koncentrując swoją uwagę na duchownych jako szafarzach
Komunii św. W XX w. dokonało się zdecydowanie najwięcej zmian odnoszących
się do szafarza Komunii św.
Nadzwyczajny szafarz Komunii świętej przed II Soborem Watykańskim
W Kodeksie Prawa Kanonicznego z 1917 r. nadzwyczajnym szafarzem
Komunii św. był diakon, który mógł pełnić tę funkcję jedynie za zgodą
miejscowego ordynariusza lub proboszcza, udzieloną z ważnej przyczyny,
którą się domniemywało w wypadku konieczności. Ordynariusz miejsca
lub proboszcz mógł udzielić wymaganego zezwolenia tylko wówczas,
jeśli zachodziła uzasadniona ku temu racja (zob. kan. 845 KPK z 1917
r.). W praktyce norma ta była interpretowana dość szeroko i istniało
wiele racji, dla których konieczne zezwolenie było udzielane. Przyjmowano
mianowicie, że przyczyna taka zachodziła, gdy kapłan mógłby udzielić
Komunii św., ale musiałby pominąć wtedy inne zajęcia duszpasterskie,
albo gdy we Mszy św. uczestniczyła tak duża liczba wiernych, że sam
celebrans - nawet przy pomocy innego kapłana - nie mógłby temu podołać,
albo gdy należało udzielić Wiatyku czy Komunii św. wielkanocnej,
a z powodu niedostatecznej liczby kapłanów wiele osób byłoby pozbawionych
Komunii św. Wtedy diakon mógł otrzymać zezwolenie na szafowanie Komunii
św., a w przypadku nieobecności ordynariusza i proboszcza mógł domniemywać,
że otrzymałby zezwolenie na udzielenie Komunii św. wiernemu, który
chciał przyjąć Ciało Pańskie z pobożności.
Powyższa norma starego Kodeksu okazała się zbyt rygorystyczna
i co ważniejsze, nie wychodziła naprzeciw potrzebom poszczególnych
Kościołów partykularnych, zwłaszcza w krajach, w których pojawił
się brak kapłanów i diakonów. Z drugiej strony, zwołany w latach
60. II Sobór Watykański wskazywał wyraźnie na potrzebę udziału wiernych
świeckich w potrójnej misji Chrystusa: kapłańskiej, królewskiej i
prorockiej. Takie ujęcie roli wiernych świeckich we współczesnym
Kościele nie mogło nie wpłynąć na zmianę przepisów odnoszących się
do nadzwyczajnego szafarza Komunii św.
Jak przebiegał proces reformy i zmiany przepisów?
Pierwszym krokiem w kierunku rozszerzenia grona nadzwyczajnych
szafarzy Komunii św. było wydanie w 1969 r. przez Kongregację Sakramentów
instrukcji Fidei custos, która postanawiała, iż rządcy Kościołów
partykularnych (biskupi, prałaci i prefekci apostolscy, wikariusze
kapitulni, administratorzy apostolscy, wikariusze i prefekci apostolscy)
mogli się zwrócić do Stolicy Apostolskiej w celu uzyskania upoważnienia,
na mocy którego mogli wyznaczać odpowiednie osoby do udzielania Komunii
św. w następujących sytuacjach: jeśli był nieobecny kapłan lub diakon;
jeśli nie mógł on udzielać Komunii św. ze względu na chorobę, podeszły
wiek lub czynności duszpasterskie oraz jeśli liczba wiernych przystępujących
do Komunii św. była tak wielka, że Msza św. zbytnio się przedłużała.
Zgodnie z postanowieniem powyższej instrukcji w wyznaczeniu
osoby mającej pełnić funkcje nadzwyczajnego szafarza Komunii św.
należało zachować następujący porządek: subdiakon, kleryk niższych
święceń, zakonnik, zakonnica, katecheta (chyba, że według uznania
duszpasterza katechetę należy postawić przed zakonnicą), wierny świecki (
mężczyzna i kobieta). Instrukcja ustanowiła jednocześnie wymogi religijno-moralne,
jakie powinny być stawiane osobom świeckim, którym udzielano uprawnień
do szafowania Komunii św. Miała to być osoba odznaczająca się żywą
wiarą, życiem chrześcijańskim, dobrymi obyczajami oraz bardziej dojrzałym
wiekiem. Kobieta natomiast powinna być wybierana jedynie w wypadku
konieczności. Należy zauważyć, że instrukcja nie dawała bezpośrednio
żadnych uprawnień ordynariuszom miejsca, zapewniała jedynie możliwość
ubiegania się przez nich o niezbędne zezwolenie ze strony Stolicy
Apostolskiej, udzielane na trzy lata w wypadku takiej konieczności.
cdn.
Pomóż w rozwoju naszego portalu