Książka ks. Zbigniewa Kiernikowskiego pt. "Dwoje jednym ciałem
w Chrystusie" powstała z cyklu konferencji wygłoszonych w Radiu Watykańskim
w 1994 r. Jest to książka szczególna. Świadczy o tym już sam tytuł.
Chodzi tu o małżeństwo chrześcijańskie; obydwoje małżonkowie, zanim
zawarli związek małżeński, już byli jedno w Chrystusie przez chrzest
i wiarę. Małżeństwo takich ludzi z natury swej musi mieć coś specyficznego,
co je odróżnia od związków czysto naturalnych.
Co jest tą specyfiką? W chrześcijańskiej koncepcji małżeństwa
i rodziny na pierwszy plan wysuwa się wymiar przymierza, które oznacza
nie tylko przymierze małżonków ze sobą, lecz także między Bogiem
a dwojgiem ludzi, którzy przez ten sakrament wchodzą w tajemnicę
samego Boga, objawioną najpełniej w Tajemnicy Paschalnej Jezusa Chrystusa
jako dzieło całej Trójcy Przenajświętszej. Momentem zawarcia Nowego
Przymierza jest Tajemnica Paschalna Chrystusa. To Bóg oferuje małżonkom
przymierze, tj. swoją bliskość i pomoc, na co oni winni odpowiedzieć
całkowitym zawierzeniem Bogu, że uzdolni ich do bycia jednością na
wzór Trójcy Świętej. Bóg więc najpierw obdarza małżonków, a dopiero
później stawia żądania. W ten sposób rozumiane małżeństwo chrześcijańskie
winno być znakiem dla świata.
Taka specyfika małżeństwa chrześcijańskiego sprawia,
że w książce przenika się teologia z egzystencją, z życiem. Z głębokiej
teologii wyprowadza autor radykalne wymagania. W książce nie ma nic
z taniego moralizatorstwa. Wszystko jest podbudowane teologicznie.
Wymagania te są radykalne. Autor idzie pod prąd, jest zdecydowanym
przeciwnikiem ustępstw na rzecz ludzkiej słabości i rozmywania jasnych
wymagań ewangelicznych.
Żeby wyróżnić tę specyfikę chrześcijańskiego małżeństwa,
zestawia je z naturalnym, opartym na prawie natury, oraz z małżeństwem
i rodziną Starego Testamentu. Wydobywa przy tym wszelkie pozytywne
elementy z małżeństwa i rodziny Starego Przymierza. To piękno ukazał
w małżeństwie Tobiasza i Sary, interpretując je w kluczu chrystologicznym: "
Pełne i właściwe rozumienie tej Księgi, jak zresztą każdej Księgi
Pisma Świętego, staje się dostępne w Jezusie Chrystusie". Rolę paradygmatyczną
pełnią również małżeństwa patriarchów.
Bardzo wymowna jest struktura rozprawy. Po czterech konferencjach
wstępnych następuje część bardzo ważna - doktrynalna pt. Małżeństwo
na pierwszych kartach Pisma Świętego. Część ta zawiera antropologię
biblijną i Boże ustanowienie małżeństwa. Po niej następują dwie części
o charakterze wzorcowym: małżeństwo w Księdze Tobiasza i relacje
rodziny w historii patriarchów. Całość zamykają dwie części o charakterze
doktrynalnym. Jest równowaga między teologią a praktyką. Wielką zasługą
autora jest jasne przedstawienie specyfiki chrześcijańskiego małżeństwa
i wyprowadzenie z niej wniosków na dziś. Aktualizacja wypływa z rzeczowej
i pogłębionej egzegezy.
Ks. Zbigniew Kiernikowski: "Dwoje jednym ciałem w Chrystusie", Wydawnictwo Księży Marianów 1999.
Pomóż w rozwoju naszego portalu