Reklama

Wiadomości

Czarnek: najlepsza zdalna nauka nie jest w stanie zastąpić nauki stacjonarnej

Najlepsza zdalna nauka nie jest w stanie zastąpić nauki stacjonarnej - ocenił w piątek minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. Poinformował, że trwają prace nad zmianą regulacji dotyczących egzaminów maturalnych w czteroletnich liceach i pięcioletnich technikach.

[ TEMATY ]

edukacja

Przemysław Czarnek

Ministerstwo Edukacji i Nauki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Minister był pytany na antenie Radia Wnet o straty, jakie w edukacji spowodowała pandemia COVID-19. "Na pewno są niemałe. Nawet najlepsza nauka zdalna nie jest w stanie zastąpić nauki stacjonarnej. Pomijając fakt, że tracimy wspólnotę, kontakt ze środowiskiem, rówieśnikami, to tracimy bezpośredni kontakt z nauczycielami i możliwość wyjaśnienia sobie pewnych rzeczy" – wskazał Czarnek.

Reklama

"Straty na pewno są niemałe, ale je nadrobimy. Pokonajmy pandemię, a później będziemy nadrabiać" – dodał.

Podziel się cytatem

Odnosząc się do obniżenia progów egzaminacyjnych dla ósmoklasistów i maturzystów, minister stwierdził, że ma to być incydentalnie, tylko w tym roku.

W związku z epidemią i koniecznością prowadzenia edukacji zdalnej egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny w 2021 r. będą bowiem przeprowadzone wyjątkowo na podstawie wymagań egzaminacyjnych, a nie jak w ubiegłych latach na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej.

"Nie wiemy, co będzie w przyszłym roku, nie wiemy, jak długo będzie się utrzymywała pandemia. Jeśli będzie możliwość powrotu do szkół za chwilkę, to na pewno nie będziemy obniżać tych progów na przyszły rok. Natomiast na ten rok trzeba było to zrobić" – wskazał minister.

Zmienione wymagania – jak wyjaśniał - oznaczają nie tylko, że trzeba będzie przyswoić mniej materiału, by zdać, ale m.in. także brak egzaminu ustnego. "Wszystko jest napisane w rozporządzeniu z 16 grudnia" – wskazał.

Na tegorocznej maturze nie będzie m.in. obowiązkowych egzaminów ustnych: z języka polskiego i z języka obcego. Przeprowadzone zostaną one tylko dla tych abiturientów, którzy potrzebują wyników z tych egzaminów do rekrutacji na studia zagranicą.

Pytany o opinie byłej szefowej MEN Anny Zalewskiej, że matura powinna być trudniejsza, zbliżona nieco do matury sprzed reformy lat 90., Czarnek stwierdził, że ma dokładnie takie samo zdanie.

Reklama

"Dlatego przygotowujemy rozporządzenie dotyczące matur w nowym systemie osiem plus cztery. (…) Szczegóły będziemy komunikować, jak rozporządzenie będzie gotowe, jak eksperci zakończą pracę. Ale na pewno idziemy w tym kierunku, o którym mówiła pani minister Anna Zalewska, czyli powrotu do sytuacji sprzed systemu sześć plus trzy plus trzy" – powiedział minister.

Szef MEiN był też pytany w Radio Wnet o kontrowersje wokół tzw. pakietu wolnościowego, czyli nowelizacji Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce (tzw. konstytucji dla nauki).

"Spodziewałem się różnych rzeczy, ale nie takich, że ktoś występuje przeciwko wolności. Ktoś źle postrzega autonomię uczelni. Autonomia uczelni to nie jest rzecz, która jest tylko i wyłącznie tradycją, ale to rzecz fundamentalna dla rozwoju nauki" – stwierdził minister. "Autonomia uczelni jest od tego, by profesorom, którzy badają i publikują swoje wnioski badawcze dać pełną wolność. (…) Autonomia to przede wszystkim wolność poszczególnych profesorów, która składa się na autonomię uczelni" – dodał.

"Mówimy wyłącznie o tym, co jest napisane w konstytucji. (…) Każdy, a więc także naukowiec, ma prawo do wyrażania swoich przekonań światopoglądowych, religijnych i filozoficznych" - stwierdził minister. (PAP)

Autor: Katarzyna Lechowicz-Dyl

ktl/ mhr/

2021-01-22 10:10

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czarnek: nie rozumiem zarzutu, że katecheci nie powinni uczyć etyki, to brak tolerancji

[ TEMATY ]

Przemysław Czarnek

Karol Porwich/Niedziela

Przemysław Czarnek

Przemysław Czarnek

Nie rozumiem zarzutu, że katecheci nie powinni uczyć etyki. Każdy może uczyć etyki, jeśli jest do tego przygotowany – mówił w czwartek w Programie I Polskiego Radia minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. Dodał, że zarzuty o indoktrynacji dzieci na lekcjach etyki prowadzonych przez katechetów to brak tolerancji.

Zapytany o to, czy w szkołach brakuje nauczycieli etyki, Czarnek przyznał, że nie ma ich tylu, żeby zapewnić uczniom możliwość podjęcia obligatoryjnego wyboru między udziałem w lekcjach religii a etyki.
CZYTAJ DALEJ

Pytania o Anioła Stróża

Anioł Stróż jest zawsze bliski człowiekowi wierzącemu. Towarzyszące nam od dzieciństwa proste modlitwy do Anioła Stróża, obrazki przedstawiające kroczącego za dzieckiem zatroskanego anioła z rozpostartymi skrzydłami rodzą wciąż pytania: Kim jest Anioł Stróż? Jaki on jest? Ilu jest Aniołów Stróżów? To oczywiste, że chcemy więcej wiedzieć o kimś, kto jest nam szczególnie bliski

Pytamy więc: Czy wszyscy ludzie mają swego Anioła Stróża czy wyłącznie chrześcijanie? Każdy człowiek ma swojego Anioła Stróża. W starotestamentalnej Księdze Tobiasza archanioł Rafał pojawia się w roli towarzysza młodego Tobiasza (por. Tb 5, 4n). Dzieje Apostolskie wspominają anioła św. Piotra (por. Dz 12, 15). Anioła Stróża ma każdy człowiek, także wyznawca innej religii czy osoba niewierząca. Jest on więc dany każdemu człowiekowi. A więc, ilu jest ludzi na świecie, tylu jest Aniołów Stróżów.
CZYTAJ DALEJ

Szczęśliwa zakonnica i nauczycielka - bł. Maria Antonina Kratochwil

2025-10-02 15:01

[ TEMATY ]

nauczycielka

szczęśliwa zakonnica

bł. Maria Antonina Kratochwil

Zgromadzenie Sióstr Szkolnych de Notre Dame

bł. Maria Antonina Kratochwil

bł. Maria Antonina Kratochwil

Podczas II wojny światowej pochodząca ze Śląska siostra protestowała przeciwko okrucieństwom wobec żydowskich kobiet. Gestapo pobiło ją za to tak, że zmarła. Wspomnienie bł. Marii Antoniny Kratochwil jest obchodzone 2 października wraz z innymi Siostrami Szkolnymi de Notre Dame, które zostały zamordowane podczas II wojny światowej.

Zgromadzenie Sióstr Szkolnych de Notre Dame zostało założone przez bł. Marię Teresę Gerhardinger i oficjalnie uznane przez papieża Piusa IX w 1833 roku. Głównym obszarem ich działalności jest edukacja i wychowanie; obecnie działają one w 28 krajach Europy, Afryki, Ameryki i Azji. Siostry i członkowie stowarzyszonej z nimi wspólnoty świeckich należą do międzynarodowej Sieci „Shalom”, która na poziomie globalnym angażuje się na rzecz sprawiedliwości, pokoju i ochrony stworzenia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję