Reklama

Katechezy roku 2001 (1)

Zaangażowanie na rzecz wolności i sprawiedliwości

Niedziela Ogólnopolska 3/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1. Głos proroków - jak głos Izajasza, którego przed chwilą słuchaliśmy - nieustannie rozbrzmiewa, aby nam przypominać o konieczności zaangażowania w dzieło wyzwolenia uciśnionych oraz na rzecz zapanowania sprawiedliwości. Jeżeli brakuje tego zaangażowania, to kult oddawany Bogu nie jest Mu miły. Mamy tu mocny apel, wyrażany niekiedy w tonach paradoksalnych, jak na przykład u Ozeasza, który przekazuje Bożą wyrocznię, cytowaną również przez Jezusa (por. Mt 9, 13; 12, 7): "Miłości pragnę, nie krwawej ofiary, poznania Boga bardziej niż całopaleń" (Oz 6, 6).
Również prorok Amos z wielką gwałtownością przedstawia Boga, który odwraca spojrzenie i nie akceptuje rytów, świąt, postów, muzyki, błagań oraz gdy poza świątynią sprzedaje się sprawiedliwego za denara, a biednego za parę sandałów, gdy w prochu ziemi depcze się głowę ubogich (por. Am 2, 6-7). Dlatego też mamy stanowcze wezwanie: " Niech sprawiedliwość wystąpi jak woda z brzegów i prawość jak potok nie wysychający wyleje!" (Am 5, 24). Prorocy mówią w imieniu Boga, piętnują kult oderwany od życia, liturgię oddzieloną od sprawiedliwości, modlitwę, która nie ma nic wspólnego z codziennym zaangażowaniem, wiarę odartą z dobrych czynów.
2. Wołanie Izajasza: "Przestańcie czynić zło! Zaprawiajcie się w dobrem! Troszczcie się o sprawiedliwość, wspomagajcie uciśnionego, oddajcie słuszność sierocie, w obronie wdowy stawajcie!" (Iz 1, 16-17) - odbija się echem w nauczaniu Chrystusa, który nas napomina: "Jeśli więc przyniesiesz dar swój przed ołtarz i wspomnisz, że brat twój ma coś przeciw tobie, zostaw tam dar swój przed ołtarzem, a najpierw idź i pojednaj się z bratem swoim! Potem przyjdź i dar swój ofiaruj" (Mt 5, 23-24).
Przy końcu życia każdego człowieka i na końcu historii ludzkości sąd Boży skupi się właśnie na miłości, na praktyce sprawiedliwości oraz na gościnności wobec ubogich (por. Mt 25, 31-46). Wobec wspólnoty rozdartej przez podziały i niesprawiedliwość, jak ta wspólnota w Koryncie, Paweł domaga się zakazu uczestnictwa w Eucharystii, wzywając chrześcijan do uczynienia najpierw rachunku sumienia, ażeby nie byli winnymi znieważania Ciała i Krwi Pańskiej (por. Kor 11, 27-29).
3. Posługa miłości, ściśle złączona z wiarą i liturgią (por. Jk 2, 14-17), zaangażowanie na rzecz sprawiedliwości, walka z każdym rodzajem ucisku, troska o godność osoby - dla chrześcijanina nie są wyrazami filantropii uzasadnionej jedynie przynależnością do rodziny ludzkiej. Chodzi tu natomiast o wybory i czyny w duchu głęboko religijnym, które są prawdziwymi i właściwymi ofiarami miłymi Bogu, zgodnie ze stwierdzeniem Listu do Hebrajczyków (por. Hbr 13, 16).
Szczególnie mocne jest napomnienie św. Jana Chryzostoma: " Chcesz uczcić Ciało Chrystusa? Nie zaniedbuj Go, gdy jest nagi. Nie oddawaj Mu czci tutaj, w świątyni, w jedwabnych strojach, żeby Go później zaniedbać, gdy będzie na zewnątrz, gdzie cierpi ziąb i nagość" (In Matthaeum hom. 50, 3).
4. Ponieważ "w świecie współczesnym zostało rozbudzone na wielką skalę poczucie sprawiedliwości (...), Kościół dzieli z ludźmi naszych czasów owo głębokie, gorące pragnienie życia pod każdym względem sprawiedliwego. Nie przestaje też zwracać uwagi na liczne aspekty owej sprawiedliwości, o jaką chodzi w życiu ludzi i społeczeństw. Świadczy o tym tak bardzo rozbudowana na przestrzeni ostatniego wieku dziedzina katolickiej nauki społecznej" (Dives in misericordia, 12).
Ta potrzeba refleksji i działania winna otrzymać wyjątkowy impuls, wychodząc od Wielkiego Jubileuszu. Na gruncie biblijnym jest to zachowywanie solidarności: kiedy rozbrzmiewała trąba roku jubileuszowego, każdy powracał "do swej własności, do swego rodu", jak proklamuje oficjalny tekst Jubileuszu (Kpł 25, 10).
5. W roku jubileuszowym zwracano pierwotnym właścicielom ich ziemie zabrane z powodu różnych wydarzeń ekonomicznych i rodzinnych. Rok jubileuszowy pozwalał zatem wszystkim powrócić do punktu wyjścia dzięki śmiałemu i odważnemu dziełu sprawiedliwości rozdzielczej. Jest to, oczywiście, wymiar, który można by nazwać "utopijnym", zaproponowany jako konkretny środek przeciw umacnianiu przywilejów i przeciw nadużyciom władzy: jest to próba skierowania społeczności ku ideałowi większej solidarności, hojności i braterstwa. We współczesnych układach historycznych powrót do utraconych ziem mógłby się wyrażać, jak już wielokrotnie proponowałem, całkowitym darowaniem lub przynajmniej redukcją zagranicznego zadłużenia krajów biednych (por. TMA 51).
6. Inny wymiar zaangażowania jubileuszowego - to uczynienie wszystkiego, aby sługa mógł powrócić wolnym do własnej rodziny (por. Kpł 25, 39-41). Ubóstwo doprowadziło go do upokorzenia w niewoli, teraz zaś otwierała się przed nim możliwość budowania swojej przyszłości w wolności, w łonie własnej rodziny. Z tego też powodu prorok Ezechiel nazywał rok jubileuszowy "rokiem wyzwolenia", to znaczy rokiem wykupienia (por. Ez 46, 17).
Księga Powtórzonego Prawa przepowiada społeczeństwo sprawiedliwe, wolne i solidarne tymi słowami: "Ale u ciebie nie powinno być ubogiego (...). Jeśli będzie u ciebie ubogi, któryś z twych braci (...), nie okażesz twardego serca wobec niego, ani nie zamkniesz swej ręki" (Pwt 15, 4. 7).
Również my winniśmy dążyć do tego celu solidarności: " Solidarność ubogich między sobą, solidarność z ubogimi, do której wezwani są bogaci, solidarność pracujących i z pracującymi" (Instrukcja Kongregacji Nauki Wiary O chrześcijańskiej wolności i wyzwoleniu, 89). Jeżeli tak będziemy żyli, to Jubileusz, który dopiero się zakończył, będzie nadal wydawał obfite owoce sprawiedliwości, wolności i miłości.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do Najświętszego Serca Pana Jezusa

[ TEMATY ]

nowenna

Serce Jezusa

Karol Porwich/Niedziela

Zapraszamy do wspólnej modlitwy nowennowej przed uroczystością Najświętszego Serca Pana Jezusa.

Dzień 1

CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Bóg też lubi szczegóły

2024-05-31 23:19

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

Poznaj historię błogosławionej Imeldy Lambertini - włoskiej zakonnicy, dominikanki, dziewicy. Jako dziewczynka, miała gorące pragnienie przyjęcia Komunii Świętej. Doprowadziło to do cudownego wydarzenia.

Dowiedz się, dlaczego regularne spotkania z Bogiem podczas Mszy Świętej mogą być przeżywane zbyt obojętnie i jak to zmienić. Usłysz inspirujące refleksje św. Teresy od Dzieciątka Jezus oraz księdza Łukasza Platy, który podzieli się swoją pasją do Eucharystii. Ten odcinek pomoże Ci na nowo odkryć istotę i głębię duchowego spotkania z Bogiem. Nie przegap tej wyjątkowej rozmowy, która odmieni Twoje podejście do Komunii Świętej!

CZYTAJ DALEJ

Bp Adam Bab na rozpoczęcie Jerycha Młodych 2024: Wiara jest decyzją. Ona musi się wydarzyć

2024-06-01 17:26

[ TEMATY ]

Jerycho Młodych

Paweł Wysoki

Bp nominat Adam Bab

Bp nominat Adam Bab

W piątek, 31 maja młodzi diecezji siedleckiej przybyli do Sanktuarium bł. Męczenników Podlaskich w Pratulinie. W spotkaniu uczestniczy ponad 700 osób, które przez trzy dni będą się wspólnie modlić, słuchać konferencji i uczestniczyć w warsztatach. Nie zabraknie także koncertów i wspólnej zabawy.

W homilii bp Adam Bab podzielił się swoim świadectwem. Młodym przedstawił swoją drogę do podjęcia osobistej decyzji wejścia w relację z żywym Bogiem. Hierarcha mówił o swoim doświadczeniu poczucia bezsensu, braku wartości życia. - Wobec presji nieskończoności, poczucia przypadkowości, nieistotności pojawiły się słowa Boga: „uczyńmy człowieka na Nasz obraz, podobnego Nam”. Otwierają mi się oczy. Jest Ktoś większy kto mnie konkretnie chciał. […] Jeśli uwierzę tym słowom, to wiem, że jest Ktoś kto mnie wymyślił; od kogo pochodzę; i coś jeszcze więcej - to w zupełnie innej perspektywie zaczynam siebie postrzegać - wskazał hierarcha.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję