Reklama

Jaka była Polska Prymasa Wyszyńskiego?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KRZYSZTOF DRWAL

"Postać Prymasa Tysiąclecia pokazuje, w jaki sposób w czasach reżimu komunistycznego można było w Polsce żyć z godnością i tym samym bronić wyznawanych wartości" - podkreślali uczestnicy sesji naukowej: Polska Prymasa Wyszyńskiego, która odbyła się 26 kwietnia br. w Tarnowie. Naukowcy przybliżali życie Kardynała Wyszyńskiego, jego troskę o wychowanie młodzieży i związki z diecezją tarnowską.

Ks. prof. Jerzy Myszor, prodziekan Wydziału Nauk Historycznych i Społecznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego (UKSW), podkreślił, że zasadnicze różnice w postrzeganiu przeszłości Polski i jej miejsca w Europie ujawniały się między członkami Episkopatu Polski a rządem PRL przy okazji kilku istotnych problemów. Należało do nich przede wszystkim: ustanowienie Administracji Apostolskiej na Ziemiach Zachodnich i Północnych, "porozumienie" z 1950 r. zawarte między Episkopatem a rządem komunistycznym, orędzie biskupów polskich do biskupów niemieckich i obchody Tysiąclecia Chrztu Polski. Prelegent mniej uwagi poświęcił samym wydarzeniom, natomiast dokonał analizy języka politycznego, który nie tylko decydował o interpretacji danych wydarzeń, ale sam tworzył fakty polityczne.
Dr hab. Wiesław Wysocki (UKSW) przedstawił prawie nieznany wątek dotyczący okresu uwięzienia i izolowania Kardynała Wyszyńskiego. W swoim referacie zatytułowanym Osaczanie Prymasa powołał się na zachowane materiały ze zbiorów ówczesnego Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego i Komitetu do Spraw Bezpieczeństwa Publicznego. Archiwalia te stanowią materiały operacyjne, na które składają się codzienne raporty szefa zespołu funkcjonariuszy bezpieki pilnujących Prymasa oraz donosy zwerbowanych agentów i informatorów. Wysocki podkreślił, że obok spraw dotyczących najdrobniejszych epizodów z życia uwięzionego Kardynała, skrupulatnie odnotowywano reakcje osób z różnych środowisk, zwłaszcza kościelnych. - Stały nadzór i bezustanna inwigilacja Prymasa pozwala dziś określić jego duchową sylwetkę i stan myślenia - stwierdził prelegent.
Z kolei dr hab. Janusz Odziemkowski (UKSW) mówił o zaangażowaniu Kardynała Wyszyńskiego w wychowanie młodego pokolenia. - Prymas podkreślał ogromną rolę wychowawczą rodziny. W szkole natomiast widział zasłużoną, ale pomocniczą placówkę wychowawczą. Przyznawał państwu prawo do kształtowania i nadzorowania procesu wychowawczego w szkołach, ale podkreślał, że nie może to oznaczać uszczuplania praw rodziców. Nakreślony przez Prymasa model wychowania nie mógł, oczywiście, odpowiadać władzom PRL, które konsekwentnie dążyły do wyłączenia Kościoła i rodziny z wpływu na wychowanie młodzieży.
Ks. dr Ryszard Banach, wykładowca historii Kościoła na Wydziale Teologicznym w Tarnowie, opowiadał o związkach Prymasa Wyszyńskiego z diecezją tarnowską. Odbywały się one zarówno na szczeblu oficjalnym, jak i prywatnym. Można to było zobaczyć na towarzyszącej sesji wystawie zdjęć z licznych wizyt Prymasa Tysiąclecia w diecezji tarnowskiej. Natomiast ks. dr Jan Siedlarz z Tarnowa mówił o koncepcjach duszpasterskich Kardynała Wyszyńskiego, wśród których najważniejszą był Program Wielkiej Nowenny powstały w oparciu o Jasnogórskie Śluby Narodu.
Na stojąco wysłuchano fragmentu homilii kard. Stefana Wyszyńskiego wygłoszonej 15 maja 1976 r. w Tarnowie w czasie uroczystości pobeatyfikacyjnych Teresy Ledóchowskiej. W sesji uczestniczyli mieszkańcy Tarnowa. Przyjechali m.in. uczniowie i nauczyciele ze szkół w diecezji noszących imię Prymasa Tysiąclecia. Oprócz młodzieży reprezentowane było starsze pokolenie, które pamięta postać Kardynała Wyszyńskiego. Sesję poprzedziła Msza św. w bazylice katedralnej w Tarnowie, pod przewodnictwem biskupa tarnowskiego Wiktora Skworca, w intencji rychłej beatyfikacji Kardynała Wyszyńskiego. Sympozjum zorganizował bp Skworc oraz Starostwo Powiatowe w Tarnowie w ramach diecezjalnych obchodów Roku Prymasa Tysiąclecia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Od Mokrej do Monte Cassino” – wernisaż nowej historycznej wystawy na Jasnej Górze

2024-04-18 20:51

[ TEMATY ]

Jasna Góra

wernisaż

Monte Cassino

BPJG

„Od Mokrej do Monte Cassino - szlakiem 12 Pułku Ułanów Podolskich” - to temat najnowszej wystawy przygotowanej na Jasnej Górze, której wernisaż odbędzie się już jutro, 19 kwietnia. Na wystawie znajdą się także szczątki bombowca Vickers Wellington Dywizjonu 305 pochodzące ze zbiorów Jasnej Góry, które dotąd nie były prezentowane. Ekspozycja znajduje się w pawilonie wystaw czasowych w Bastionie św. Rocha.

Uroczystość otwarcia wystawy rozpocznie Msza św. sprawowana w Kaplicy Matki Bożej o godz. 11.00, po niej w południe odbędzie się wernisaż.

CZYTAJ DALEJ

S. Faustyna Kowalska - największa mistyczka XX wieku i orędowniczka Bożego Miłosierdzia

2024-04-18 06:42

[ TEMATY ]

św. Faustyna Kowalska

Graziako

Zgromadzenie Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia – sanktuarium w Krakowie-Łagiewnikach

Zgromadzenie Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia –
sanktuarium w
Krakowie-Łagiewnikach

Jan Paweł II beatyfikował siostrę Faustynę Kowalską 18 kwietnia 1993 roku w Rzymie.

Św. Faustyna urodziła się 25 sierpnia 1905 r. jako trzecie z dziesięciorga dzieci w ubogiej wiejskiej rodzinie. Rodzice Heleny, bo takie imię święta otrzymał na chrzcie, mieszkali we wsi Głogowiec. I z trudem utrzymywali rodzinę z 3 hektarów posiadanej ziemi. Dzieci musiały ciężko pracować, by pomóc w gospodarstwie. Dopiero w wieku 12 lat Helena poszła do szkoły, w której mogła, z powodu biedy, uczyć się tylko trzy lata. W wieku 16 lat rozpoczęła pracę w mieście jako służąca. Jak ważne było dla niej życie duchowe pokazuje fakt, że w umowie zastrzegła sobie prawo odprawiania dorocznych rekolekcji, codzienne uczestnictwo we Mszy św. oraz możliwość odwiedzania chorych i potrzebujących pomocy.

CZYTAJ DALEJ

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję