Reklama

Niedziela Łódzka

Łódź: Ku pamięci Jana Karskiego

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Anna Drzewiecka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W urodziny Emisariusza (24 kwietnia) przedstawiciele władz Łodzi złożyli kwiaty przy ławeczce Kuriera w Parku Ocalałych, która została postawiona w 2009 roku na Kopcu Pamięci.

Ma ona upamiętnić zasługi Jana Karskiego w dziele ratowania polskich Żydów podczas okupacji niemieckiej. Jan Karski, a właściwie Jan Kozielewski urodził się w Łodzi w 1914 roku. To miasto ukształtowano jego nieprzeciętną wolę, odwagę i determinację. Tu nauczył się współżyć z osobami innej nacji i religii. Stąd wyruszył w świat z nadzieją tworzenia lepszej przyszłości. Wciągnięty w wir wielkiej historii, ryzykował swe życie, by ratować Żydów skazanych na śmierć w gettach i obozach zagłady. Ukończył prawo i dyplomację na Uniwersytecie Lwowskim. Przed wybuchem II wojny światowej rozpoczął karierę dyplomatyczną w Ministerstwie Spraw Zagranicznych RP.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Podczas misji w 1942 roku od rządu polskiego w Londynie otrzymał misję zbadania sytuacji w okupowanej przez Niemców Polsce oraz przedstawienia raportu w tej sprawie. Miał również za zadanie poznać los ludności żydowskiej w kontekście napływających informacji o masowych zbrodniach. W tym celu po powrocie do kraju przy pomocy podziemnych organizacji żydowskich dwukrotnie przedostał się na teren getta warszawskiego, aby na własne oczy przekonać się o losie zamkniętej tam ludności żydowskiej. W przebraniu wartownika wszedł także do niemieckiego obozu przejściowego w Izbicy pod Lublinem skąd Żydzi byli kierowani do obozów zagłady w Bełżcu i Sobiborze. Następnie wyjechał ponownie do Londynu, wioząc ze sobą dokumenty, dotyczące sytuacji w Polsce oraz losu Żydów.

Na podstawie relacji Karskiego 10 grudnia 1942 r. rząd RP w Londynie wystosował notę skierowaną do rządów sprzymierzonych w sprawie terroru i dyskryminacji Żydów. Napisano w niej, że w ciągu trzech lat okupacji Polski, Niemcy zabili prawie trzecią z populacji Żydów, mieszkających w niej przed wojną (ponad 3 mln). 17 grudnia 1942 r. 12 państw alianckich potępiło masową zagładę Żydów.

Po wojnie pozostał w Stanach i pracował na Uniwersytecie Georgetown, gdzie wykładał stosunki międzynarodowe i teorię komunizmu. Jest autorem cenionych książek, m.in. ważnej, monografii „Wielkie mocarstwa wobec Polski 1919-1945”, gdzie wyjaśnia postawę USA i Wielkiej Brytanii wobec Polski w kontekście ich strategicznych interesów. Inną cenna lekturą Jana Karskiego jest „Tajne państwo”, opisujące fenomen polskiej konspiracji i struktur rządu podziemnego podczas okupacji niemieckiej.

Jan Karski zmarł 13 lipca 2000 roku w Waszyngtonie, ale kilka miesięcy wcześniej zdążył odebrać tytuł Honorowego Obywatela Miasta Łodzi. W 1995 roku otrzymał z rąk Prezydenta Lecha Wałęsy Order Orła Białego, a 29 maja 2012 roku Prezydent Barack Obama odznaczył go pośmiertnie Prezydenckim Medalem Wolności, najwyższym amerykańskim odznaczeniem cywilnym. Otrzymał także otrzymał tytuł „Sprawiedliwy wśród Narodów Świata”.

2021-04-26 09:04

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Łódź: Światowy Dzień Ubogich

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Adam Kuźmicki

Gorący posiłek zjeść będą mogli wszyscy potrzebujący w namiotowym miasteczku pomocowym na placu wokół łódzkiej katedry. W niedzielę, 13 listopada, łódzkie organizacje pomocowe po raz kolejny jednoczą siły, przygotowując wspólnie obchody Światowego Dnia Ubogich.

Po odprawianej przez abpa Grzegorza Rysia Mszy św. o godz. 12.30 wszyscy potrzebujący skorzystać będą mogli nie tylko z ciepłego jedzenia bądź suchego prowiantu na wynos. Na zainteresowanych czekać będą specjaliści z wielu dziedzin, udzielający porad prawnych, rozmawiający o sprawach socjalnych, czy organizujący podstawową pomoc medyczną. W szczepieniobusie możliwe będzie przyjęcie szczepionki przeciw koronawirusowi. Już po raz piąty rozprowadzane będzie nowe, zaktualizowane wydanie przewodnika "Gdzie zjeść, spać, umyć się", zawierające adresy, mapki dojazdów i dane kontaktowe wszystkich działających w Łodzi schronisk, poradni i organizacji charytatywnych. Przewodnik służyć ma nie tylko osobom potrzebującym pomocy, ale również wszystkim innym, którzy dzięki zawartym w nim informacjom mogą skierować osobę potrzebującą do specjalistycznego punktu. Tegoroczny Światowy Dzień Ubogich, pod hasłem "Chrystus dla was stał się ubogim", w Łodzi w dużej mierze poświęcony jest zwracaniu uwagi na problemy zdrowia psychicznego. W organizację niedzielnego spotkania na placu przy katedrze zaangażowana jest przede wszystkim Caritas Archidiecezji Łódzkiej, ale też większość innych organizacji pomocowych, jak Towarzystwo im. św. Brata Alberta, Centrum Służby Rodzinie z Zupą na Pietrynie i Uliczną Misją Medyczną czy Siostry Misjonarki Miłości, a także Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Łodzi i Łódzki Urząd Wojewódzki. Spotkanie z potrzebującymi poprzedzone jest zbiórką zimowej odzieży w ramach akcji "Ogrzej ciepłem". Ciepłe spodnie, swetry, zimowe kurtki, czapki, szaliki i rękawiczki, a nawet koce i termosy, które trafią do potrzebujących, przynosić można do środy, 9 listopada, do Punktu Pomocy Charytatywnej Caritas przy ul. Wólczańskiej 108 w Łodzi.
CZYTAJ DALEJ

Najświętsza Maryja Panna Krzeszowska, Matka Łaski Bożej

Niedziela legnicka 4/2013, str. 7

[ TEMATY ]

sanktuarium

Krzeszów

Autorstwa Januszk57 - Praca własna, commons.wikimedia.org

Ikona Matki Bożej Łaskawej w Krzeszowie

Ikona Matki Bożej Łaskawej w Krzeszowie

Krzeszów to mała miejscowość w Kotlinie Kamiennogórskiej na Dolnym Śląsku, położona tuż przy czeskiej granicy. Jest znana nie tylko w swoim regionie, ale także w całej Polsce, a nawet w Europie i na świecie. Stało się to za przyczyną znajdującego się tu sanktuarium Matki Bożej Łaskawej oraz barokowego zespołu obiektów sakralnych tworzących kompleks zabytków klasy zerowej.

Cudowny obraz Bogarodzicy jest od wieków czczony w Krzeszowie. Ikona datowana jest na XIII wiek, co czyni ją najstarszym obrazem maryjnym w Polsce. Jest ona o ok. 200 lat starsza od ikony Matki Bożej Częstochowskiej. Została napisana na desce o wymiarach 60 na 37 cm i przedstawia Maryję z Dzieciątkiem na prawym ramieniu, które zwrócone jest twarzą do Matki. W dłoni trzyma Ono pergamin Bożej tajemnicy. Głowę i ramiona Bogarodzicy okrywa pofałdowana chusta w kolorze czerwonym. Ta najcieplejsza z barw, najsilniej wpływa na zmysły modlących się. Symbolizuje żarzące się światło i ogień, który zawsze był symbolem obecności Boga (krzew gorejący); posiada działanie oczyszczające i jest atrybutem świętości. Tak samo krzeszowska Bogarodzica, dzięki swemu wstawiennictwu u Boga, pomaga oczyścić grzeszników i prowadzić ich ku świętości. Maryja została przeniknięta Boskim ogniem, nie spala się od niego i nadal zachowuje swoją ludzką naturę, łącząc w sobie dwie sprzeczne cechy: dziewictwo i macierzyństwo. Tunika Matki Bożej jest zielona. Barwa ta oznacza świat roślinny i ludzki. Symbolizuje odrodzenie i nadzieję duchowej odnowy oraz życie wieczne. Ikona nie posiada światłocienia, gdyż wszystko na niej jest światłością zespoloną z barwą. Światłość symbolizowana jest przez złote tło, wyrażające niezniszczalność, wieczność i Boskość. Ikona przedstawia tzw. typ Hodigitria (gr. Przewodniczka, Wskazująca Drogę). Maryja swoją dłonią wskazuje na Dzieciątko i jednocześnie na swoje serce, jako źródło łaski. Taki typ ikonograficzny obrazuje dogmat wcielenia Syna Bożego w aspekcie jego Boskości. Łaciński tytuł ikony to Gratia Sanctae Mariae (Łaska Świętej Maryi). Jest on jednocześnie najstarszą (wymienioną w 1291 r.) nazwą opactwa krzeszowskiego.
CZYTAJ DALEJ

Francja: pomimo sekularyzacji umacnia się wiara katolicka, młodzi szukają Boga

2025-06-03 13:14

[ TEMATY ]

Francja

pixabay.com

Choć we francuskim społeczeństwie nadal postępuje proces sekularyzacji, to jednak jednocześnie umacnia się też wiara katolicka – wynika z najnowszych badań przeprowadzonych przez instytut Ifop. Pozytywne zmiany widać przede wszystkim w młodych pokoleniach, którzy stanowią już ponad połowę praktykujących. Coraz bardziej powszechne jest też poszukiwanie sensu i życia duchowego. 8 proc. respondentów przyznało, że rozważało przyjęcie chrztu.

Jak podaje dziennik La Croix, badania potwierdziły konsekwencje trwającej od kilkudziesięciu lat sekularyzacji. 41 proc. badanych twierdzi, że nie wierzy w Boga. 46 proc. uznaje się za katolików. Znaczące jest jednak ożywienie wiary w młodych pokoleniach. Wśród respondentów, którzy deklarują swą chrześcijańską wiarę, 16 proc. uznaje się za praktykujących. Co znamienne w tej najbardziej przekonanej do wiary grupie ponad połowa badanych (54 proc.) ma mniej niż 35 lat.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję